Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Mijn eerste 'hooikussen' is klaar

Ga naar beneden 
+10
yvonnedejong
Nina
fojoe
Marina
tessad
marion
Lettie
Irene
MoniqueBuu
Mai
14 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
AuteurBericht
tessad




Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 01-01-10

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptydi 2 feb 2010 - 22:10

@ Marja; ik heb al wel wat mee gelezen hier, maar nu voor het eerst gereageerd. Ik vind het een heel leuk en interessant forum! Het kost alleen wel veel tijd om alle forums bij te houden (soort verslaving, hihi).
@ Irene: toevallig dat jij ook netten hebt besteld! Ik ben benieuwd wanneer ze binnen zijn. Ik heb van die plastic pallet bakken en ik heb iets bedacht waarop ik die netten erin kan maken. Eerst wilde ik van die stalen draadmatten, maar ik was bang dat ze daar te veel herrie mee zouden maken (zijn de buren vast niet blij mee...). Dus vandaar nu het idee met de netten. Ik hoop dat het werkt!
Als het af is, zal ik zeker foto's plaatsen!
Terug naar boven Ga naar beneden
Marina




Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 07-02-10

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyza 13 feb 2010 - 9:38

Nu pas het hooikussentopic gelezen.
Marja, wat een superidee. Gaan we weer.....hoe simpel, maar effectief kan het zijn.. knipoog
Ik wilde nog een derde hooivoerplek gaan maken, maar misschien is het wel een beter idee om met variabele 'kussens' te gaan werken. Zo blijft het afwisselend voor ze en da's toch veel leuker. Hier een hapje, daar een hapje, tis net echt de natuur.
Ik wil de netten in zwart gaan bestellen. Huck heeft het net wel, maar het porypropyleen touw is alleen in jouw kleur groen. Touwbestellen.nl heeft echter touw in heeeeel veel kleuren.
Ik zie al weer allerlei leuke mogelijkheden om van alles in allerlei kleurtjes te gaan maken.... Maar dat zal de paarden een zorg zijn. Alleen leuk voor mij om te fröbelen.. grijns
Nou, ik ga weer even denken wat ik nu precies zal bestellen....
Bedankt voor de inspiratie!!

Oja, vraagje nog: hoeveel touw heb je nodig om een kussen van 65 x 65 rondom te 'punniken'. Maw een rol touw is 100 m, hoeveel kussens maak je daarmee?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.innuo.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyza 13 feb 2010 - 23:37

Marina schreef:
Ik zie al weer allerlei leuke mogelijkheden om van alles in allerlei kleurtjes te gaan maken.... Maar dat zal de paarden een zorg zijn. Alleen leuk voor mij om te fröbelen.. grijns
Ach ja, mensen houden van kleurtjes en ons oog wil ook wat hè Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 M010...

Citaat :
Oja, vraagje nog: hoeveel touw heb je nodig om een kussen van 65 x 65 rondom te 'punniken'. Maw een rol touw is 100 m, hoeveel kussens maak je daarmee?
Oeh, dan moet ik eens goed nadenken... Ik heb even de rekeningen teruggezocht om te zien hoeveel klossen a 100 m ik inmiddels gebruikt heb en hoeveel netten van welke afmeting ik inmiddels gemaakt heb (ik had nl. om te beginnen een paar grote netten gemaakt en daarna pas de kussens). Als ik goed heb gerekend kom ik hierop uit:

Tot nu toe heb ik in totaal ca. 45 m shock randen afgewerkt met ca. 350 m touw (van 3 mm dik), dus per meter rand heb ik ca. 7,77 m touw verbruikt.

Ik heb bij alle netten ook de randen van de open zijdes afgewerkt met dezelfde 'punniksteek' waarmee ik de zijkanten aan elkaar heb gemaakt, dus per kussen van 0,65 x 0,65 m heb ik 5 x 0,65 m = 3,25 m randen afgewerkt. Per maas (van 4,5 cm) heb ik steeds 5 steken gebruikt, maar bij de allereerste netten waren dat er nog 6 (ik kwam er later achter dat dat wel een beetje minder kon knipoog). Dus de 7,77 m touw per meter van mijn berekening zou ruim voldoende moeten zijn. En nou maar uitvogelen welke steek ik heb gebruikt lekker puh...

Ben benieuwd naar jouw uiteindelijke creaties. Laat je ze hier zien als het zover is glimlach?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptydo 18 feb 2010 - 0:52

En nu dan ook nog een filmpje, om het beeld van mijn hooikussens compleet te maken glimlach:



Grappig om het verschil in eetgedrag te zien: Sefja en Saegola redelijk rustig, maar Kría smijt haar kussen alle kanten op zweep.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptydo 18 feb 2010 - 1:44

Leuk om te zien, is duidelijk hoe ze zo hun hooi eten. Hoe snel is nu zo'n kussen leeg?
Kría is gewoon een beetje agressief grijns

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptydo 18 feb 2010 - 2:05

Irene schreef:
Hoe snel is nu zo'n kussen leeg?
Oeh, geen idee eigenlijk... Het gebeurt ook vrijwel nooit dat er één paard bij een kussen staat totdat het leeg is. Dus soms staan er 2 of 3 paarden van te eten, en dan weer een poosje geeneen; dan zijn ze ineens weer even vertrokken naar de andere kant. Het is dus moeilijk te meten, of ik zou er een middag bij moeten gaan klokken, iedere keer dat ze van een kussen eten. Wie weet, komende zomer een keer knipoog?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dwingeloo

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptydo 18 feb 2010 - 2:12

Leuk om te zien hoe ze met de kussens omgaan. En je hebt nu zelfs muziek bij het filmpje gekregen. compliment
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptydo 18 feb 2010 - 2:33

Marja schreef:
Oeh, geen idee eigenlijk... Het gebeurt ook vrijwel nooit dat er één paard bij een kussen staat totdat het leeg is. Dus soms staan er 2 of 3 paarden van te eten, en dan weer een poosje geeneen; dan zijn ze ineens weer even vertrokken naar de andere kant. Het is dus moeilijk te meten, of ik zou er een middag bij moeten gaan klokken, iedere keer dat ze van een kussen eten. Wie weet, komende zomer een keer knipoog?

Hoe vaak moet je ze weer vullen grijns ?

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptydo 18 feb 2010 - 8:09

Irene schreef:
Hoe vaak moet je ze weer vullen grijns ?
Ik vul de netjes maar één keer per dag, dus daar word je nog niet veel wijzer van denk ik :<. Ik leg ze meestal 's middags pas neer, en als het op is, is het op, dan gaan ze weer naar de bakken (als daar dan nog iets in zit). Maar al met al zijn ze denk ik algauw 2 a 3 uur bezig met de kussens (gokje hoor knipoog).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyvr 19 feb 2010 - 0:28

Marja schreef:
Ik vul de netjes maar één keer per dag, dus daar word je nog niet veel wijzer van denk ik :<. Ik leg ze meestal 's middags pas neer, en als het op is, is het op, dan gaan ze weer naar de bakken (als daar dan nog iets in zit). Maar al met al zijn ze denk ik algauw 2 a 3 uur bezig met de kussens (gokje hoor knipoog).

Ik krijg een beetje een idee knipoog . Hoe vaak vul je dan eigenlijk de bakken? Is dat gewoon een standaard hoeveelheid hooi per dag en dan vul je het niet meer aan?

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyvr 19 feb 2010 - 3:28

Irene schreef:
Hoe vaak vul je dan eigenlijk de bakken? Is dat gewoon een standaard hoeveelheid hooi per dag en dan vul je het niet meer aan?
De bakken vullen we 's ochtends en 's avonds met een bepaalde hoeveelheid hooi (dus niet stampvol), waar ze meestal de hele dag mee doen (met de nodige pauzes tussendoor). Soms zijn ze wel eens iets eerder klaar en hebben ze bv. twee of drie uurtjes niks meer voordat de avondvoerbeurt begint. Dat vinden we niet zo erg, we vullen dan in ieder geval de bakken niet tussentijds bij. De paarden lijken daardoor ook absoluut niet gefrustreerd maar gaan rustig ergens staan 'uitbuiken'.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyvr 19 feb 2010 - 7:41

wat een leuk idee, die hooikussentjes compliment
maar ben je dan niet vreselijk lang bezig met vullen elke keer? :<

zie ik nou iets over het hoofd, of zou je hier ook gewoon kleine fijnmazige hooinetjes kunnen voor gebruiken? denken
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyvr 19 feb 2010 - 11:13

fojoe schreef:
wat een leuk idee, die hooikussentjes compliment
maar ben je dan niet vreselijk lang bezig met vullen elke keer? :<
Het duurt natuurlijk wel wat langer dan dat je een paar grote bakken vult, maar het voordeel is dan weer dat ik het rechtop staand kan doen (dus vriendelijker voor mijn rug) en dat ik het vullen onderdak (in de schuur) kan doen, zodat ik met slecht weer nooit lang in de regen hoef te staan om bakken te vullen. Ieder nadeel hep se foordeel knipoog.

fojoe schreef:
zie ik nou iets over het hoofd, of zou je hier ook gewoon kleine fijnmazige hooinetjes kunnen voor gebruiken? denken
Ja hoor, dat zal ook prima gaan glimlach. Ik vind alleen die kleine fijnmazige netjes die in de handel zijn van veel mindere kwaliteit dan het net dat ik heb gebruikt, en voorzover ik weet zijn er geen kleine netjes van dat stevige net te koop, die beginnen geloof ik pas bij 1 x 1 m of zo?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyzo 21 feb 2010 - 1:38

de kleine fijnmazige hooinetjes zijn van dunner materiaal gemaakt, maar ik heb niet de indruk dat de kwaliteit zoveel slechter is.
mijn grote hooinetten beginnen toch al wat slijtage te vertonen, terwijl er met dat kleinere hooinetje nog niks aan de hand is.
ik hing mijn kleine hooinetje altijd op aan 1 van de dakbalken van het schuilstalletje, met de onderkant ongeveer tot tegen de grond.
daarmee kreeg ik een soort boksbal.
de paarden hadden behoorlijk werk om het leeg te eten, want dat verrekte ding wou maar niet stil blijven hangen agressie
ik zal eens snuffelen of ik een foto kan vinden.
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyzo 21 feb 2010 - 1:44

gevonden grijns

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 P1020535
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyzo 21 feb 2010 - 1:59

Marja schreef:
De bakken vullen we 's ochtends en 's avonds met een bepaalde hoeveelheid hooi (dus niet stampvol), waar ze meestal de hele dag mee doen (met de nodige pauzes tussendoor). Soms zijn ze wel eens iets eerder klaar en hebben ze bv. twee of drie uurtjes niks meer voordat de avondvoerbeurt begint. Dat vinden we niet zo erg, we vullen dan in ieder geval de bakken niet tussentijds bij. De paarden lijken daardoor ook absoluut niet gefrustreerd maar gaan rustig ergens staan 'uitbuiken'.

Ik ben toch ook wel benieuwd hoeveel jouw paarden tussendoor spelen/rennen. Ik heb het net ook aan Yvonne gevraagd in het andere topic. Want jullie schrijven wel over rusten ('uitbuiken') tussendoor, maar hoeveel van de tijd zijn ze daadwerkelijk in beweging (en dan bedoel ik niet beweging van de ene hooibak naar de andere of naar het water)?

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyma 22 feb 2010 - 0:34

fojoe schreef:
de kleine fijnmazige hooinetjes zijn van dunner materiaal gemaakt, maar ik heb niet de indruk dat de kwaliteit zoveel slechter is. mijn grote hooinetten beginnen toch al wat slijtage te vertonen, terwijl er met dat kleinere hooinetje nog niks aan de hand is.
Misschien heb je wel gelijk en ben ik een beetje bevooroordeeld. Wij hadden vroeger van die grootmazige hooinetten (waar al het hooi aan alle kanten uitviel :<); die waren ook van dat dunnere touw en dat was zo kapot. Ik ging er vanuit dat dat bij de huidige kleine fijnmazige hooinetjes ook zo zou zijn, maar misschien klopt dat niet. Weer wat geleerd dan knipoog!

fojoe schreef:
ik hing mijn kleine hooinetje altijd op aan 1 van de dakbalken van het schuilstalletje, met de onderkant ongeveer tot tegen de grond.
daarmee kreeg ik een soort boksbal.
de paarden hadden behoorlijk werk om het leeg te eten, want dat verrekte ding wou maar niet stil blijven hangen agressie
Ja, dat scheelt een stuk hè in de moeite die ze moeten doen om er iets uit te krijgen. Misschien dat ik dat in de zomer ga doen. Dan krijgen ze immers minder hooi dan in de winter maar ik wil wel graag dat ze er zo lang mogelijk mee bezig zijn. Ik denk erover om dan hier en daar lage paaltjes neer te zetten waar ik de netjes aan ophang, zodat ze meer 'wiebelen'. Achterin bij de bosrand kan ik er ook een paar aan overhangende boomtakken hangen zodat ze lekker bungelen grijns.
Leuke foto trouwens! Die fanatieke oogjes van het veulen, haha, 'HIERRRR met dat hooi!' grijns...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyma 22 feb 2010 - 0:52

Irene schreef:
Ik ben toch ook wel benieuwd hoeveel jouw paarden tussendoor spelen/rennen. Ik heb het net ook aan Yvonne gevraagd in het andere topic. Want jullie schrijven wel over rusten ('uitbuiken') tussendoor, maar hoeveel van de tijd zijn ze daadwerkelijk in beweging (en dan bedoel ik niet beweging van de ene hooibak naar de andere of naar het water)?
Dat wil ik nog eens preciezer gaan onderzoeken Irene. Nu moet ik het hebben van momentopnames waarin ik de paarden ineens hier voor het huis zie verschijnen (af en toe spelend en rennend), en wanneer ik ga kijken achter de schuur en zie wat ze aan het doen zijn. Of ze echt heel veel spelen en rennen weet ik niet (maar ik zie het regelmatig dus ik denk het wel), maar in ieder geval lopen ze volgens mij wel vrij veel rond.
Als je op deze pagina van mijn site kijkt lees je dat Jaime Jackson uitgaat van het 95/5 principe: 95% 'gewone' activiteiten en 5% 'buitengewone' (waarin ze meestal wat intensiever bewegen).
Van mij hoeven de paarden echt niet dagelijks heel intensief te rennen en spelen (al is het wel geweldig als ze het doen hoera!), de belangrijkste beweging vind ik de rustige beweging van A naar B en weer terug; de beweging van het 95%-soort dus.

Sinds kort hebben we een Garmin outdoor-GPS. Die wil ik nog eens aan een paard gaan hangen om te kijken wat ze overdag precies uitspoken. De route die ze lopen wordt dan opgeslagen en kun je later op je computer gedetailleerd bekijken, maar ook de snelheid op de verschillende momenten. Op de PP-wiki-site zijn daar al mensen mee bezig; hier een voorbeeld van zo'n route. Klik op de afspeelknop (pijltje) (als je eerst op het kaartje 'satellite' aanklikt, zie je de route over een satellietfoto geprojecteerd; leuk!). Klik hier om een voorbeeld van zo'n route te bekijken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyma 22 feb 2010 - 2:02

Marja schreef:
Dat wil ik nog eens preciezer gaan onderzoeken Irene. Nu moet ik het hebben van momentopnames waarin ik de paarden ineens hier voor het huis zie verschijnen (af en toe spelend en rennend), en wanneer ik ga kijken achter de schuur en zie wat ze aan het doen zijn. Of ze echt heel veel spelen en rennen weet ik niet (maar ik zie het regelmatig dus ik denk het wel), maar in ieder geval lopen ze volgens mij wel vrij veel rond.
Als je op deze pagina van mijn site kijkt lees je dat Jaime Jackson uitgaat van het 95/5 principe: 95% 'gewone' activiteiten en 5% 'buitengewone' (waarin ze meestal wat intensiever bewegen).
Van mij hoeven de paarden echt niet dagelijks heel intensief te rennen en spelen (al is het wel geweldig als ze het doen hoera!), de belangrijkste beweging vind ik de rustige beweging van A naar B en weer terug; de beweging van het 95%-soort dus.

Dat 95/5 principe kende ik niet. Ik weet niet of het ook in zijn boek staat? Mijn man heeft namelijk wel zijn boek gelezen, zal het ook eens aan hem navragen.
Dus het lijkt erop dat jouw paarden nog behoorlijk in beweging zijn, dat is wel erg fijn. Wij zijn er nogal mee bezig, omdat de beweging bij ons nu dus helemaal verdwenen is. We hebben 1 ruif verplaatst naar die rechter-buitenhoek en we willen waarschijnlijk de netten verwijderen.

Marja schreef:
Sinds kort hebben we een Garmin outdoor-GPS. Die wil ik nog eens aan een paard gaan hangen om te kijken wat ze overdag precies uitspoken. De route die ze lopen wordt dan opgeslagen en kun je later op je computer gedetailleerd bekijken, maar ook de snelheid op de verschillende momenten. Op de PP-wiki-site zijn daar al mensen mee bezig; hier een voorbeeld van zo'n route. Klik op de afspeelknop (pijltje) (als je eerst op het kaartje 'satellite' aanklikt, zie je de route over een satellietfoto geprojecteerd; leuk!). Klik hier om een voorbeeld van zo'n route te bekijken.

Wat ontzettend interessant! Echt heel erg leuk om te zien, dat kan heel veel waardevolle informatie geven. Leuk dat jij dat ook preciezer wil gaan onderzoeken. Wat houdt zo'n Garmin outdoor-GPS precies in (sorry, heb daar geen verstand van knipoog )? Is dat duur om aan te schaffen? Lijkt mij ook erg leuk om bij onze paarden toe te passen, vooral de merrie's die vooral 's nachts buiten lopen. Ik ben erg benieuwd naar hun 'loop-activiteiten'.

-
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyma 22 feb 2010 - 2:41

hey, da's inderdaad een leuk idee, zo'n gps aan je paard hangen compliment

ik heb het geluk dat ik van aan mijn bureau een heel stuk van de weide kan zien.
mijn vrijgezellengroepje speelt behoorlijk veel, zeker als het waait.
mijn 3-jarige hengstje krijgt of mijn oude ruin, of mijn ik-ben-geen-hengst-meer-maar-dat-besef-ik-zelf-niet altijd wel zo ver dat ze met hem spelen grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyma 22 feb 2010 - 2:43

Irene schreef:
Wat ontzettend interessant! Echt heel erg leuk om te zien, dat kan heel veel waardevolle informatie geven. Leuk dat jij dat ook preciezer wil gaan onderzoeken. Wat houdt zo'n Garmin outdoor-GPS precies in (sorry, heb daar geen verstand van knipoog )? Is dat duur om aan te schaffen? Lijkt mij ook erg leuk om bij onze paarden toe te passen, vooral de merrie's die vooral 's nachts buiten lopen. Ik ben erg benieuwd naar hun 'loop-activiteiten'.

Ik heb deze Garmin gekocht als cadeau voor mijn man (heeft afgelopen zaterdag 'Abraham gezien' grijns). Zoals je ziet is zoiets niet goedkoop, hoewel het zeer de moeite loont om internet af te struinen (bv. Kieskeurig.nl) om prijzen te vergelijken; de prijsverschillen zijn enorm. Richard wil hem te paard gaan gebruiken, voor lange tochten e.d.

Ik heb trouwens via de al genoemde wiki-site een DVD besteld over het natuurlijk gedrag van wilde Brumbies in Australië. Met het geld van de DVD's wordt een onderzoek bekostigd naar het trekgedrag van deze wilde paarden, eveneens met GPS. Ik denk dat daar heel waardevolle informatie uit kan gaan komen. Op deze site vind je meer over de wilde Brumbies, klik ook op 'GPS tracking' halverwege de pagina.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyma 22 feb 2010 - 22:24

Marja schreef:
fojoe schreef:
de kleine fijnmazige hooinetjes zijn van dunner materiaal gemaakt, maar ik heb niet de indruk dat de kwaliteit zoveel slechter is. mijn grote hooinetten beginnen toch al wat slijtage te vertonen, terwijl er met dat kleinere hooinetje nog niks aan de hand is.
Misschien heb je wel gelijk en ben ik een beetje bevooroordeeld. Wij hadden vroeger van die grootmazige hooinetten (waar al het hooi aan alle kanten uitviel :<); die waren ook van dat dunnere touw en dat was zo kapot. Ik ging er vanuit dat dat bij de huidige kleine fijnmazige hooinetjes ook zo zou zijn, maar misschien klopt dat niet. Weer wat geleerd dan knipoog!
ik heb dit weekend eindelijk nog eens bij daglicht het grote hooinet opgevuld, en gemerkt dat het intussen zowat uit elkaar valt :<
ach wat, ik kan het nog verknippen en er hooikussentjes of boksballen mee maken grijns

ik wou dat ik ook bomen had om ze aan op te hangen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marina




Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 07-02-10

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptyma 22 feb 2010 - 23:02

Dat is natuurlijk heel interessant om echt te weten hoeveel ze nu eigenlijk bewegen. En uiteindelijk kunnen vaststellen wat de meeste ideale inrichting zal zijn van je eigen paddockparadijs.
Toen ik laatst even op zoek was naar gegevens daaromtrent, kwam ik dit tegen:
http://www.demaesberg.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=260&Itemid=70
Het gaat over stappentellers bij paarden.

Wat me overigens met alle sneeuw opviel was het aantal 'sporen' in bv de bak, die bij ons deel uitmaakt van het PP. Ik had eigenlijk gedacht dat ze van de ene hoek (ingang) naar de andere hoek (rustplek) diagonaal overstaken, maar in de sneeuw kon ik zien dat ze daar aardig wat rondlopen en dus gebied 'bestrijken'. Het gaat natuurlijk niet om kilometers, maar hun gedrag was anders dan ik gedacht zou hebben.

Zo'n bungelkussen is een goed idee. De juiste denkwijze: om het ze juist moeilijk te maken ipv makkelijk. Kunnen ze lekker bezig zijn, beetje uitpuzzelen. Zij ze ook heel goed in als ze net een grasssprietje ergens vandaan willen hebben waar ze eigenlijk niet bijkunnen knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.innuo.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dwingeloo

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptydi 23 feb 2010 - 0:02

Marja schreef:
Ik vind alleen die kleine fijnmazige netjes die in de handel zijn van veel mindere kwaliteit dan het net dat ik heb gebruikt, en voorzover ik weet zijn er geen kleine netjes van dat stevige net te koop, die beginnen geloof ik pas bij 1 x 1 m of zo?
Bedoel je dan die van hooinet.nl? Ik heb net nog eens op die site gekeken, en zo op de pc lijkt me dat hetzelfde materiaal als waar jij de kussens van gemaakt heb. Of is dat gezichtsbedrog? Ik zit zelf wel te denken om een aantal van deze hooinetten te bestellen, maar als de kwaliteit veel minder is moet ik er toch nog maar eens over filosoferen of dat wel zo'n goeie oplossing is.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Emptydi 23 feb 2010 - 0:15

Marina schreef:
De juiste denkwijze: om het ze juist moeilijk te maken ipv makkelijk. Kunnen ze lekker bezig zijn, beetje uitpuzzelen.
en ook wel een klein beetje gemeen, hé? zweep
ik heb op dit moment nog geen track, maar wel 3 doorgangen van de paddock/bak naar de weide.
ik zet altijd maar 1 doorgang open, en dan niet altijd dezelfde.
en dan kijken wie het snelste door heeft hoe hij moet lopen grijns
net als het bungelende hooinet een stukje bezigheidstherapie, maar vooral ook uitdaging voor the little grey cells.

zo heb ik een hooinet dat eerst gewoon tussen 2 palen hing.
mijn oude ruin ging met zijn borst tot tegen het net staan, en plukte het hooi er aan de overkant uit.
zo wiebelde het net niet meer zo heen en weer, en ging het plukken veel gemakkelijker.
(mijn jonge hengstje nam dat truukje na een tijdje ook over, mijn ander ruin niet).
nu kan dit niet meer, want dat vervelende voedermens (ikke dus) heeft een balk bovenop het hooinet gemonteerd boos
al heb ik dat niet gedaan om gemeen te doen, maar omdat de palen naar elkaar toe bogen onder het gewicht van het hooi knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn eerste 'hooikussen' is klaar   Hooikussen - Mijn eerste 'hooikussen' is klaar - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Mijn eerste 'hooikussen' is klaar
Terug naar boven 
Pagina 2 van 5Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Mijn nieuwe hooibak is klaar!
» Mijn nieuwe bospad is (bijna) klaar!
» mijn plattegrond is klaar, kunnen jullie helpen?
» Mijn eerste stukje verharding
» jeuk bij mijn eerste paardje

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: