Het moest er toch een keer van komen, en vandaag was het dan zover: ik heb voor het eerst op Thyler gehangen, en even later ook echt op zijn rug gezeten .
De afgelopen week hadden we bijna elke dag even (5-10 minuten) geoefend met sturen vanaf de grond, overgangen en het stilstaan naast een opstapje, en de laatste twee keer had ik vanaf het opstapje m'n been over z'n rug gelegd en met een jas boven en tegen z'n rug gezwaaid.
Vandaag was dus de eerste dag dat hij gewicht op z'n rug voelde. De eerste keer zag je de spieren boven z'n voorbenen een beetje trillen, maar hij had snel door hoe hij z'n balans kon hervinden.
Mijn vader was zo lief om het te komen filmen, dus hieronder kunnen jullie de hele sessie zien.
Na een paar keer dwars over Thylers rug te hebben gehangen, mocht hij even een paar minuutjes vrij grazen voordat we verder gingen. Het zijn daarom twee filmpjes geworden.
Ik heb het trouwens m.b.v. clickertraining gedaan, dus dat klikgeluidje op de achtergrond hoort erbij
Het echte zitten vond Thyler trouwens toch wel spannend. Normaal duikt hij na de klik gelijk het gras in, maar toen ik klikte terwijl ik op z'n rug zat bleef hij stokstijf staan. Maar ik vind dat hij het super heeft gedaan, en ben helemaal trots op m'n ventje!
Héél fijn om naar te kijken Wieteke ! Zachte hulpen, veel ontspanning, veel pauzes, je geeft hem zo een super basis mee. Hij lijkt ook helemaal tevreden met zijn nieuwe 'job'. Wat is het trouwens een prachtige, stoere kerel geworden!
Jasia
Aantal berichten : 108 Registratiedatum : 21-07-13 Leeftijd : 31 Woonplaats : Bergen op Zoom
In het verleden heb ik wel eens overwogen om hem door een ervaren iemand te laten beleren, maar ik ben wel heel blij dat ik besloten heb het zelf te doen. Nu kunnen we er inderdaad alle tijd voor nemen (hij is al bijna 6, dus die paar weken/maanden extra kunnen er ook nog wel bij ) en het spelenderwijs opbouwen met korte sessies van 10-20 minuten.
De clicker en het grondwerk zijn wel ideaal hierbij. Gisteren hebben we voor het eerst een heel vierkantje gestapt (dit keer met een cap op m'n hoofd.. ), van grondtarget naar grondtarget. Eerst dacht hij achterwaarts te moeten voor een beloning, dus dat hebben we onbedoeld ook gelijk geoefend . Maar na de eerste pogingen viel het kwartje en stapte hij naar de target. Het was wel te voelen dat hij dat best spannend vond. Het was ook best koud en winderig, dus dat speelde waarschijnlijk ook mee.
Ik weet nog niet zo goed of we het rijden deze zomer al moeten gaan uitbouwen naar korte stukjes buiten (samen met Dibble) of dat ik hem nadat hij de beginselen kent beter kan laten staan tot het najaar of volgend voorjaar. Zijn rug voelt en oogt ondanks zijn leeftijd namelijk nog best zwak. Tot vorig jaar was hij heel erg overbouwd, maar zijn schoft en schouders hebben zich afgelopen jaar flink ontwikkeld. Hij is dus duidelijk nog niet uitgegroeid, en ik vraag me dus af of de zwak ogende rug wel alleen een spierenkwestie is. Wat zouden jullie doen?
Highlandpony's zijn sowieso altijd vrij laat in hun ontwikkeling, en Thyler was ook een relatief laat veulen. Hij heeft er wat bouw betreft eigenlijk altijd ruim een jaar jonger uitgezien dan zijn leeftijdgenoten (vandaar dat ik er ook nog niet eerder op ben gaan zitten). Ik verwacht dat het nog wel een paar jaar duurt voor hij z'n uiteindelijke postuur heeft, en wil daarom ook beginnen met een boomloos zadel (waarschijnlijk het korte model van de Freemax Western) met een goede pad eronder.
Ik weet nog niet zo goed of we het rijden deze zomer al moeten gaan uitbouwen naar korte stukjes buiten (samen met Dibble) of dat ik hem nadat hij de beginselen kent beter kan laten staan tot het najaar of volgend voorjaar. Zijn rug voelt en oogt ondanks zijn leeftijd namelijk nog best zwak. Tot vorig jaar was hij heel erg overbouwd, maar zijn schoft en schouders hebben zich afgelopen jaar flink ontwikkeld. Hij is dus duidelijk nog niet uitgegroeid, en ik vraag me dus af of de zwak ogende rug wel alleen een spierenkwestie is. Wat zouden jullie doen?
Dat zou ik op mijn gevoel doen Wieteke, m.a.w. goed inschatten wat het betreffende paard nodig heeft, en zo te zien aan jouw filmpjes kun jij heeeeel goed werken vanuit je gevoel. Jij kent Thyler het allerbeste, wij kennen hem allemaal niet, en ieder paard is weer anders. Uit wat je vertelt maak ik op dat hij een redelijke laatbloeier is, dus dan zou ik zeggen: ga bij twijfel altijd aan de veilige kant zitten. Ik denk niet dat je ooit 'te langzaam' kan gaan in een proces als dit, maar zeker wel 'te snel'!
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
De rug is het laatste stukje bij de groei van het paard die gesloten wordt. Hoe langer de rug rust krijgt, dus niet belast hoe beter het is om de groeipunten te laten sluiten op de juiste manier.
Wat verstandig is voor jou paard kan je zelf het beste inschatten. Jij weet hoe snel/langzaam hij groeit, hoe hij reageert als je er op zit. En hoe hij beweegt.
Er staat vast nog wel ergens op het net zo'n schema met wanneer welke groeipunten sluiten op welke leeftijd. Let wel gemiddelde leeftijden er kan wat speling in zitten natuurlijk.