Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 PP Dibble en Thyler 2015

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptyzo 1 maa 2015 - 23:13

Dankzij een tip van Marja heb ik zojuist met behulp van http://www.getpaint.net/download.html#download een simpel schetsje gemaakt van hoe mijn PP er op dit moment (maart 2015) uitziet.

Het perceel is in totaal 1,4 ha groot, 148 meter lang en 90 meter breed.
De track is 5 m breed. Alleen op het lange stuk tussen de onderste twee hooibakken is de verharding ca. 1,2 meter breed. Op de andere stukken ligt over een breedte van 4-5 meter verharding.

De graspaden waren gemakkelijk te zien op de foto zelf, dus ik heb alleen de verharde delen ingetekend. Rechts onderin is de mesthoop te zien. Het kale vierkantje in de grote wei is kale grond, op de plek waar de eerste winter massieve rubbermatten gelegen hadden.

PP Dibble en Thyler 2015 14jsz7d
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptyzo 1 maa 2015 - 23:27

Hé leuk, om jouw plekkie eens te zien!
Je hebt een behoorlijk groot PP voor maar 2 paarden. Kom je nooit in de verleiding om meer neer te zetten?

En wat heb je voor schuilmogelijkheid? Ik zie geen stal oid?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptyma 2 maa 2015 - 0:33

Natural Horsetrainer schreef:
Je hebt een behoorlijk groot PP voor maar 2 paarden. Kom je nooit in de verleiding om meer neer te zetten?

Ehm, heb je even...?  binnenpret  hilarisch

Het eerste jaar hebben er 2 KWPN'ers van iemand anders bij gestaan. Het leek me voor mijn pony's veel leuker om met meer te staan, maar dat viel in de praktijk toch tegen. Door het verschil in voerbehoefte moesten ze na een tijdje alsnog in 2 groepjes gesplitst worden  verdriet  . Ook was in natte periodes de belasting van de paden wat te hoog voor de kleigrond, waardoor het een grote modderzooi werd. Met 2 pony's is dat op de onverharde delen ook wel zo, maar dan merk je toch heel goed dat mijn koudbloedpony's veel luier zijn en minder + langzamer bewegen.

Inmiddels is een groot deel van de track verhard, en twijfel ik geregeld of er niet een paar pony's bij zouden kunnen. Vooral in de zomer heb ik al vaak op het punt gestaan de knoop door te hakken en de kudde uit te breiden. Maar dan volgt er al snel weer een regenperiode, en slaat de twijfel weer toe. In de wintermaanden voer ik bijna onbeperkt, en heb dan per dag met 2 pony's al meerdere uren werk aan het uitmesten en vullen van de hooinetten. Met ook nog elk weekend even de hoeven bijvijlen, blijft er dan niet gek veel tijd over om naast m'n werk daadwerkelijk dingen met de pony's te ondernemen. Ook is het de vraag hoe netjes de puinpaden blijven als de extra dieren wat actiever zijn dan die van mij, en vaker een sprintje trekken bijvoorbeeld.

Als er ooit dieren bijkomen, denk ik dat het 2 shetjes zullen worden. Het liefst heb ik dan alles zelf in de hand, dus zou de voorkeur uitgaan naar pony's van mezelf. Bij dieren van iemand anders zou ik me toch nog steeds verantwoordelijk voelen, en ik merkte in het verleden dat ik dat wel als extra belasting kan ervaren. Van eigen dieren zou ik dus meer genieten. Maar dan zijn alle extra kosten dus ook voor mij, en daar zit ik eigenlijk ook weer niet op te wachten.

De enige reden om het te doen, zou zijn om het leven van mijn pony's te verrijken. Maar op het moment overtreffen de nadelen voor mij nog de voordelen.

Natural Horsetrainer schreef:
En wat heb je voor schuilmogelijkheid? Ik zie geen stal oid?

Een stal of schuilconstructie is niet toegestaan. Na te hebben geprobeerd om een uitzonderingsclausule te laten opnemen in een herziening van het bestemmingsplan, heb ik het opgegeven. Gelukkig is het perceel aan 2 zijden (boven en rechts op de foto) omgeven door hagen, en ligt er een privébos met hoge groenblijvers aan de rand dat de westenwind compleet tegenhoudt (links op de foto).
Aan de onderzijde van de driehoekige paddock links onderin op de foto, wil ik nog een schutting met kippengaas maken, waar ik windbreekgaas tegen kan spannen als ze zuidenwind afgeven. Dan kunnen de pony's echt altijd uit de wind staan. Een afdakje was erg leuk geweest (al was het maar voor de gemoedsrust van voorbijgangers  knipoog ), maar het is niet anders. De ligplek links onder op de foto is gemaakt met een hele dikke laag drainagezand (zo'n 50 cm diep), waardoor die ook na heel veel regen al heel snel weer lekker droog is.

Hier in de omgeving heb je jammer genoeg eigenlijk alleen de keuze tussen heel de winter een box + (als je geluk hebt) een uitloopje van 8x4 meter, of een 'kaal' perceel met natuurlijke beschutting.
Ons perceel was overgebleven bij de ruilverkaveling, en werd 5 jaar geleden met 12 andere percelen geveild. Van al die weilanden waren er maar 2 met natuurlijke beschutting, dus de andere vielen sowieso af voor het houden van paarden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptyma 2 maa 2015 - 3:36

Ik kan me je overwegingen mbt wel of niet meer paarden heel goed voorstellen Wieteke.
Ook ik vraag me wel eens af of het niet veel leuker voor mijn paarden zou zijn, als er een echte mini-kudde zou zijn. Maar ja paarden van een ander, dat geeft inderdaad verantwoordelijkheid en extra zorgen (en in mijn geval ook een behoorlijk gebrek aan privé, want mijn PP ligt in mijn achtertuin). En extra eigen paarden zijn weer een flinke kostenpost, vooral als ze eens ziek zijn ofzo...

Maar heb jij dan nu niet veel te veel gras?
Of hooi jij ook van eigen land?

Ooooh ja, dat heb je geloof ik al wel eens geschreven, dat een schuilstal niet mag.
Wel fijn dat je zoveel boom-beschutting hebt. Kunnen ze dan in de zomer ook in de schaduw staan?

En woon jij eigenlijk bij je PP?
Waar laat je je ruwvoer, als je geen stal of schuur oid hebt?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptyma 2 maa 2015 - 4:07

Natural Horsetrainer schreef:
Maar heb jij dan nu niet veel te veel gras?
Of hooi jij ook van eigen land?
...
Waar laat je je ruwvoer, als je geen stal of schuur oid hebt?

Ik heb het geluk dat er een heel behulpzame hooileverancier in de buurt zit, en die komt op afroep een baal van 600 kg brengen. Ik gebruik ongesealde balen, en bewaar die dan onder zeil, met pallets eronder tegen optrekkend vocht. Eerder gebruikte ik van die gewone gecoate afdekzeilen, maar die zijn niet 100% waterdicht en laten water door als er na verloop van tijd slijtplekjes ontstaan. Dus dit najaar heb ik geïnvesteerd in een megagroot pvc zeil, waar in theorie 2 grote balen onder zouden passen. Dit zeil is wel 100% waterdicht en slijtvast. Nu blijft het hooi dus echt kurkdroog. Nadeel van pvc zeil (helemaal bij een groot formaat) is het gewicht. Het is heel zwaar en daardoor veel minder handzaam. Het pakket kon ik in m'n eentje amper tillen... Maar hier vlak bij de kust, waar het flink kan stormen, heeft dat nadeel ook weer zijn voordelen. Het is veel minder windgevoelig.

Voor mijn pony's staat er inderdaad veel te veel gras. Thyler staat het hele jaar rond 1-3 uurtjes op het gras, maar Dibble durf ik na haar hoefbevangenheid niet meer in de wei te laten. Eigenlijk is het wel fijn dat het gras de laatste paar weken door alle nattigheid een beetje aan het verstikken lijkt te zijn. Pas in de laatste maand begint de grote binnenwei een beetje leeg te ogen. En Thyler doet zijn best om d.m.v. sprintjes en indrukwekkende glijsporen de grasgroei te beperken  grijns .

Hooien vind ik geen optie, omdat ik Thyler graag in de grote wei laat grazen (kan hij gelijk flink zijn benen strekken) en die hele wei wil gebruiken om in te rijden met hem.

Dit voorjaar wil ik een stuk wei (van 20x60 m of zo, langs het lange smalle verharde pad) kaal laten eten en daarna als bak gebruiken. Met Thyler rijd ik gewoon in het lange gras nadat hij een uurtje heeft mogen grazen, en dat gaat prima. Maar omdat ik Dibble niet in de grote wei wil hebben, vind ik het niet fair om met haar in het lange gras te rijden. Voor haar zou een kale 'bak' wel een uitkomst zijn. Misschien dat ik dat stukje ook wel een keer met een rotorkopeg laat kaal maken en er dan wat vrachten zand over laat verspreiden om de hergroei van het gras te remmen. Mijn vader zei dat zeezand misschien wel een remmend effect zou hebben op de grasgroei, doordat dat zout is. Hebben jullie enig idee of dat zo is?

Natural Horsetrainer schreef:
Wel fijn dat je zoveel boom-beschutting hebt. Kunnen ze dan in de zomer ook in de schaduw staan?

's Ochtends vroeg hebben ze schaduw in het stuk bij de mesthoop, en vanaf een uur of 2 's middags in het stuk bij de 3 hooibakken, langs het bos. Ik heb ze er alleen nooit op kunnen betrappen dat ze de schaduw bewust opzoeken. Misschien omdat op die stukken ook verharding ligt, en dus wat minder gras te vinden is. Wel lijken ze bewust de minst beschutte plekken op te zoeken, waar de meeste wind staat. Het bochtje rechts boven op de foto is dan een favoriete dutplek.

Natural Horsetrainer schreef:
En woon jij eigenlijk bij je PP?
Dat niet, maar wel the next best thing: in een wijk aan de rand van het dorp, met zicht op de wei (tenzij er mais staat op het tussengelegen bouwland). Vanuit mijn huis kan ik ze niet zien, maar als ik even de straat oversteek zie ik dit (fotootje van eind van deze ochtend, ze lagen allebei lekker in het zand te dutten - witte Dibble links, en wildkleurige Thyler rechts):

PP Dibble en Thyler 2015 14alxyh

Links zie je de hoge bomen van het privébos dat links op de luchtfoto te zien is, en de drie hooibakken.

Ik heb dus heel veel geluk gehad dat er starterswoningen gebouwd werden in deze wijk (en dat het uiteindelijk toch lukte om een hypotheek te krijgen - dat heeft nog heel wat voeten in de aarde als je zzp'er en alleenstaand bent knipoog  ). Eerst woonde ik op 15 minuten fietsen bij de wei vandaan, dus dit voelt nog steeds als een enorme luxe! Vooral rond oud en nieuw is het superfijn als je geregeld even snel kunt checken hoe de pony's erbij staan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptyma 2 maa 2015 - 6:02

Dat is inderdaad wel heel fijn, om zo dicht bij je PP te wonen!
Is de grond eigenlijk koop of huur?

En wat doe je nu dan met je teveel aan gras?
Je moet dan toch wel superveel over hebben, met een PP van 1,4 ha. Ik heb zelf 0,6 ha, en ook een paard dat nauwelijks/geen gras mag, en eentje die er wel wat meer van mag hebben. Omdat het hier superslecht groeit (verwaarloosde arme zandgrond) heb ik nog niet echt teveel; ik kan Atli nu ook in de winter dagelijks minstens een uur op de wei laten en dat is fijn. Maar als ik goed groeiend gras zou hebben, dan had ik echt veel te veel...

Wat typisch, dat je paarden juist de meest windgevoelige plek op zoeken om rond te hangen. En dat ze amper schaduw zoeken. Paarden zijn soms maar malle beesten. grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptyma 2 maa 2015 - 6:39

Leuk om jouw PP nu eens van bovenaf in zijn geheel te zien Wieteke compliment !
Zo is ook goed te zien hoeveel je al verhard hebt. Wel fijn dat je dan daar in ieder geval geen blubber meer hebt!

Hoe lang zit je daar nu inmiddels? Ik dacht dat het pas een paar jaar was, maar 't valt me op dat al je paden, mesthoop e.d. al op google maps te zien zijn, terwijl die kaarten maar zelden vernieuwd worden. Of is dit niet van google maps gehaald? Of zit je er toch al veel langer dan ik dacht knipoog ? (Haha, lekker belangrijk hè lekker puh )

Apart dat er linksboven zo'n hoekje uit je perceel is 'gehapt'. Lijkt een beetje functieloos of is dat toch ook nog een apart perceeltje?

Waarvoor is die inham die in je bovenste pad zit? Zomaar een 'plek voor hangjongeren' glimlach ?

Ik ben ook benieuwd waar al jouw gras blijft als je het niet laat hooien.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptyma 2 maa 2015 - 8:34

Natural Horsetrainer schreef:
Is de grond eigenlijk koop of huur?

En wat doe je nu dan met je teveel aan gras?

Wat typisch, dat je paarden juist de meest windgevoelige plek op zoeken om rond te hangen. En dat ze amper schaduw zoeken. Paarden zijn soms maar malle beesten. grijns

De grond is gekocht. Ik heb jaren tevergeefs gezocht naar een perceel om te huren, maar doordat alles hier kleigrond is, wil niemand daar in de winter dieren op hebben. Na verloop van tijd had ik bij de lokale ZLTO-makelaar doorgegeven wat ik zocht (beschut perceel van 0,5 tot 1,5 ha) en zei tipten me toen er percelen geveild gingen worden.

Die wind zoeken ze alleen op als het warm is, hoor! Deze dagen blijven ze bij voorkeur hangen in de linkerhelft van hun PP, waar ze lekker in de luwte staan  grijns . En doordat we vlak bij de kust zitten, is het hier 's zomers meestal ook meerdere graden koeler dan in het binnenland.

Marja schreef:
Hoe lang zit je daar nu inmiddels? Ik dacht dat het pas een paar jaar was, maar 't valt me op dat al je paden, mesthoop e.d. al op google maps te zien zijn, terwijl die kaarten maar zelden vernieuwd worden. Of is dit niet van google maps gehaald? Of zit je er toch al veel langer dan ik dacht knipoog ? (Haha, lekker belangrijk hè lekker puh )

Apart dat er linksboven zo'n hoekje uit je perceel is 'gehapt'. Lijkt een beetje functieloos of is dat toch ook nog een apart perceeltje?

Waarvoor is die inham die in je bovenste pad zit? Zomaar een 'plek voor hangjongeren' glimlach ?

Ik ben ook benieuwd waar al jouw gras blijft als je het niet laat hooien.

De pony's staan hier vanaf eind april 2011, dus inmiddels al best een tijd! Deze luchtfoto is inderdaad vrij recent, volgens mij staat die er sinds vorig jaar op. Bij bing maps vond ik de eerste luchtfoto van onze PP, toen was bij google alleen nog maar bouwland te zien. Maar inmiddels is de foto van google de recentste.

Dat hoekje linksboven is de allernatste hoek van het perceel, en heb ik bewust vrijgehouden bij de aanleg. Mijn hoop was dat we ooit daar waar de track inspringt een schuilstalletje zouden kunnen bouwen. Daar zou het de zichtlijnen het minst verstoren, en voor de aanleg leek het me fijn dat die gewoon buiten de wei kon plaatsvinden.. Maar dat zit er dus niet in. In die vrije hoek ligt ook mijn hooi, de leverancier kan dan grotendeels op de weg blijven staan met zijn verreiker. Die natte hoek is verder namelijk onbegaanbaar in de winter (kleigrond, he...).

Die inham in de bovenste PP-ronde was in het eerste jaar een voerplek. Het plan was oorspronkelijk om die kleine PP-ronde te gaan gebruiken als wintertrack. Maar door de jaren heen heeft het PP zich toch anders ontwikkeld, en nu is het gewoon een extra hang-/graasplek. In de zomer liggen de pony's daar veel. Ze verkiezen dan de hobbelige, keiharde klei boven hun zandplek om te slapen absurd .

Met het extra gras doe ik niets. In de grote wei, die dagelijks kort gebruikt wordt, wordt het nooit echt hoog. Daar is het ook geen dichte zode, doordat de pony's het eerdere winters kapotgelopen hebben. In de kleinere binnenwei (in de bovenste PP-ronde) groeide het gras wel heel hoog, maar daar zie je nu eigenlijk bijna niets meer van. Het zal allemaal wat verstikken (helemaal als die stukken in de winter grotendeels blank staan), maar daar lig ik niet wakker van. Als straks alles weer gaat groeien, zie je er niets meer van en is het gewoon weer een nette wei. Van de binnenweides wordt trouwens heel dankbaar gebruik gemaakt door meerdere konijnenfamilies en jagende katten. Op die manier geniet ik er toch nog van grijns .
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptyma 2 maa 2015 - 23:14

Wieteke schreef:
Deze luchtfoto is inderdaad vrij recent, volgens mij staat die er sinds vorig jaar op. Bij bing maps vond ik de eerste luchtfoto van onze PP, toen was bij google alleen nog maar bouwland te zien. Maar inmiddels is de foto van google de recentste.

Hm, dan zal google maps de luchtfoto's wel in etappes vervangen want wij moeten het nog steeds doen met een oud lijk van zo'n 10 jaar geleden kritisch . Voor ons is de foto van Bing recenter, en de foto die ik gebruikt heb voor mijn laatste plattegrond is van de gemeente, die is het meest recent. Die krijg je normaal denk ik niet zomaar maar we moesten toen bij de gemeente zijn voor iets, kregen die afbeelding te zien en toen heb ik maar meteen gevraagd of ik daar een afdruk van mocht hebben glimlach . Alleen jammer dat de poel en heuvel daar nog niet op stonden, dus die heb ik er zelf maar in 'geknutseld'.

Citaat :
Dat hoekje linksboven is de allernatste hoek van het perceel, en heb ik bewust vrijgehouden bij de aanleg. (kleigrond, he...).

Ah ja, nu herinner ik me ook weer dat je dat eerder hebt verteld. Ik zie daar in gedachten een mooie poel opdoemen glimlach , maar dat zal wel ondenkbaar zijn met de strenge regels die ze bij jullie hanteren verontwaardiging .

Citaat :
Met het extra gras doe ik niets. In de grote wei, die dagelijks kort gebruikt wordt, wordt het nooit echt hoog. Daar is het ook geen dichte zode, doordat de pony's het eerdere winters kapotgelopen hebben. In de kleinere binnenwei (in de bovenste PP-ronde) groeide het gras wel heel hoog, maar daar zie je nu eigenlijk bijna niets meer van. Het zal allemaal wat verstikken (helemaal als die stukken in de winter grotendeels blank staan), maar daar lig ik niet wakker van. Als straks alles weer gaat groeien, zie je er niets meer van en is het gewoon weer een nette wei.

Wij hebben een keer gehad dat het gras vrij lang de herfst/winter in ging, eigenlijk té lang, waardoor het in de herfst allemaal plat ging liggen door wind en regen en ging verstikken. Dat eindigde met een heleboel slijmerige, bruine, verrotte plekken, echt heel smerig... In het voorjaar bleken die plekken allemaal kaal te zijn geworden (logisch natuurlijk want waar de grond verstikt kan niets meer groeien), waarna ze natuurlijk snel volgroeiden met onkruid. Toen hebben we besloten om het nooit meer zo ver te laten komen en het voortaan te hooien, te bloten of allemaal door de paarden af te laten eten voor de winter. Krijg jij geen kale plekken in je wei als het gras verstikt is?

Hoe komt het dat het gras in je grote wei nooit hoog wordt? Laat je het wel eens bemesten? Dat lijkt misschien niet logisch om te doen als je toch al veel te veel gras hebt voor twee paarden, maar gras wat nauwelijks groeit door gebrek aan meststoffen (ook wel 'gestrest' gras genoemd) heeft een hoger fructaangehalte dan gras dat door voldoende meststoffen flink kan groeien. Het fructaan verspreidt zich immers over de lengte van de grashalm, dus hoe korter het gras blijft, hoe meer fructaan er relatief gezien per lengte is en hoe meer een paard er dus van binnenkrijgt. Hoefbevangenheid ontstaat nogal eens bij paarden die op schraal (= gestrest) grasland grazen, wat op het eerste oog onlogisch lijkt omdat het gras weinig voedingswaarde lijkt te hebben, maar door het hogere fructaanverhaal is het dus juist heel verklaarbaar. Zou dat bij Dibble ook mee kunnen spelen?
Wij hebben zelf in de beginjaren nooit bemest, maar omdat er vervolgens vrijwel niets groeide, zijn we toch begonnen met jaarlijks laten injecteren. Ik weet dat daar ook veel bezwaren tegen zijn omdat het de grond uitput en er niets aan teruggeeft etc., maar inmiddels hebben we een aardige combi gevonden, door ieder jaar de helft van de 'normale' hoeveelheid mest op onze percelen te laten injecteren (en dan ook altijd rundermest omdat varkensmest weer gerelateerd wordt aan jeuk bij paarden) en een paar weken later ook nog onze gecomposteerde paardenmest uit te rijden zodat er ook nog vaste meststoffen overheen gaan. Sinds we het zo doen zijn onze weides voor mijn gevoel een stuk gezonder geworden. Geen extreem 'vet' koeiengras, maar ook niet schraal en 'groeiloos'. Het grasbestand is heel gevarieerd en gek genoeg is inmiddels een groot deel van het (doorgaans meest fructaanrijke) raaigras verdwenen. We laten de paarden in het voorjaar ook pas op de wei als het gras al flink lang is, ook weer vanwege dat fructaanverhaal.
Vroeger dacht ik altijd: simpel, je zet een paard op de wei en klaar, maar inmiddels is het me duidelijk dat er heel wat meer haken en ogen aan zitten!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptyma 2 maa 2015 - 23:46

Ah het is dus echt je eigen grond, wat fijn, dan kun je tenminste echt doen wat je zelf wilt. Nou ja, binnen de gemeenteregels enzo dan natuurlijk...

Ik vroeg me ook al af of je grasmat er niet onder te lijden zou hebben, als je het gras lang laat worden en verrotten. Net als Marja heb ik daar niet zo'n goede ervaring mee: wij kwamen in januari hier wonen en sinds september ofzo stond het al leeg, en het gras was deels vrij lang. Daar waar het ging rotten, had ik in de lente toch een duidelijk minder mooie grasmat.
Maar ik zit net als Marja op zandgrond en jij op klei, wellicht dat dat nog uitmaakt...???

Bing-maps, daar had ik nou nog nooit van gehoord, ik gebruikte altijd google maps. Maar nu zie ik daar op bing een foto van ons terrein die minder dan 3 jaar oud is, want mijn moestuin en de track staan erop!!! Ik zie zelf een rare vlek, welke wel eens paarden zouden kunnen zijn...?
Cool, want de foto van google is duidelijk ouder.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptydi 3 maa 2015 - 11:06

Ja leuk hè, als je je paarden erop ziet staan glimlach .
Op de luchtfoto die ik van de gemeente heb sta ik zelf met mijn kruiwagen, tijdens het mestruimen in de rijbak. Vond ik wel grappig, maar bij het maken van mijn PP plattegrond had ik mezelf toch maar even gewist hihi grijns .
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptydi 3 maa 2015 - 23:29

Ja enerzijds leuk om je paarden of jezelf te zien op zo'n luchtfoto, anderzijds: waar is je privacy? Je wordt nu dus zelfs al vanuit de lucht bespied...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptywo 4 maa 2015 - 1:44

Natural Horsetrainer schreef:
Ja enerzijds leuk om je paarden of jezelf te zien op zo'n luchtfoto, anderzijds: waar is je privacy? Je wordt nu dus zelfs al vanuit de lucht bespied...

Oh, zolang het buitenshuis is vind ik het nog niet zo erg; ik ga toch niet naakt zonnen of zo grijns .
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptywo 4 maa 2015 - 9:57

Nou, ik wel! grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Annamarie

Annamarie


Aantal berichten : 45
Registratiedatum : 17-09-14
Leeftijd : 56
Woonplaats : Biggekerke

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptyza 7 maa 2015 - 4:40

Leuk zeg, om zo je PP te zien! Zit de ingang van je perceel ook links-boven? En met je verharding ben je bijna rond, is dit ook de bedoeling? Of wil je een stukje 'zacht' pad houden?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.westerntrailzeeland.nl
natasja.leeflang




Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 15-06-16

PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Emptydo 16 jun 2016 - 2:33

Hee, Dibble en Tyler zijn bekende namen voor mij! Nog een highlandpony-fan op dit forum!!!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





PP Dibble en Thyler 2015 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP Dibble en Thyler 2015   PP Dibble en Thyler 2015 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
PP Dibble en Thyler 2015
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Voorstellen: Wieteke, Dibble en Thyler
» Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler
» Dibble en Thyler staan op de track!
» Nieuwsgierige Thyler
» Dibble gevolgd op de track met GPS

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: