Aantal berichten : 637 Registratiedatum : 08-03-10
Onderwerp: Dibble en Thyler staan op de track! ma 18 apr 2011 - 10:31
Door de overload aan foto's maar een nieuw topic aangemaakt...
Afgelopen vrijdagavond zijn Dibble en Thyler dan eindelijk verhuisd. Het duurde best een tijd voordat de afrastering helemaal gezet was (ik heb het laten doen), maar het resultaat mag er volgens mij zijn. Zo netjes had ik het zelf nooit kunnen maken (vooral het spannen van de permanentkabel was dan een drama geweest, hihi).
De eerste avond vonden de pony's wel spannend, maar gelukkig waren ze snel gewend. Ondanks dat ik het pad al op de kortste stand had gemaaid, wilde ik Dibble eigenlijk met graaskorf op het pad zetten, maar ze ging zo onrustig heen en weer rennen, dat ik de korf toch maar af heb gedaan. Dibble is nu dus vrij bol, maar dat zal hopelijk de laatste keer ooit zijn. Volgend jaar zal er op de wintertrack (waar ze nu lopen) waarschijnlijk geen sprietje gras meer staan, dus zal het dan makkelijker zijn om het eten te doseren.
Ok, tijd voor foto's.
Eerst een overzichtje van hoe het pad ongeveer loopt. De verhoudingen kloppen totaal niet, maar hopelijk geeft de foto toch een beetje een idee. De blauwe streepjes zijn de ingangen.
We beginnen bij de ingang links op de bovenstaande luchtfoto
Dan kijken we even naar rechts
We gaan de track op
We naderen de eetpaddock, waar later hooi gevoerd zal worden
Even terugkijken naar de ingang
Nu komen we bij de bocht
De bocht om, richting de pony’s
De volgende bocht om, naar het middenpad
Nog even terugkijken naar de vorige bocht
Halverwege het middenpad
We naderen de volgende toekomstige eetpaddock
Rechts de ingang waar we begonnen zijn
Links bij de trekkerband de doorgang naar de zomertrack
We gaan nu de zomertrack op
De hoek om
Langs de korte zijde van de zomertrack, richting hoekpaddock
De grootste paddock, waar ’s zomers vanaf half de middag veel schaduw is
De verste hoek van de wei, met op de achtergrond een nieuwbouwwijk waar ik (woo hoo!!!) vanaf dit najaar kom te wonen
Even terugkijken in de richting van de wintertrack
We gaan de langste zijde van het PP op
Even terugkijken richting grote hoekpaddock
En dan de bocht om
Nu zijn we weer bijna bij de wintertrack
En via dit draadje (onder in beeld) komen we weer op de wintertrack, en zijn we dus overal geweest
En, om de foto-overload compleet te maken, nog wat foto’s van de tweede ochtend op de track, rond 7 uur
Even dutten
Even uitrekken
Zo, hopelijk hebben al deze foto’s niet heel het forum platgelegd…
Onderwerp: Re: Dibble en Thyler staan op de track! di 19 apr 2011 - 1:25
WOW Wieteke, wat ziet dat er fantastisch en professioneel uit!! Echt geweldig, je hebt het heel serieus aangepakt. Ik vind je opzet ook heel doordacht, met die aparte wintertrack met paddockroosterpad. Ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken komende winter. Door wat voor bedrijf heb je die afrastering laten aanleggen, en wat voor draad hebben ze gebruikt?
Wat komt er nog in dat hoekje bij de ingang? Opslag van spullen of zo? Of een stalletje (zal wel niet mogen)?
Wat geweldig dat je in die woonwijk komt te wonen; ook nog aan de rand misschien, zodat je je paarden kunt zien? Had je dit weideperceel nou gekocht of gehuurd (ik dacht gekocht)? Ik denk dat jij je nu een heel rijk mens voelt !
(Oh ja, wat betreft die foto's: 't lijkt me toch beter als je ze voortaan in een album zet en daar een link naartoe geeft, want dit was inderdaad een enorme overload :<; ik moest zo'n 5 minuten wachten totdat ze allemaal geladen waren. Een paar foto's plaatsen kan best hoor, maar ik zou zeggen niet meer dan een stuk of 10 en dan voor de rest een linkje naar een album. Ik laat het aan jou over of je het nu zo laat of nog verandert ).
Wieteke
Onderwerp: Re: Dibble en Thyler staan op de track! di 19 apr 2011 - 1:53
@Marja: ik zal binnenkort de foto's verwijderen en een link plaatsen. Moet toegeven dat ik dat gister wel heb overwogen, maar door tijdgebrek heb ik de (voor mij althans ) makkelijkste weg genomen. Anders moest ik beschrijvingen gaan toevoegen aan de foto's enzo...
Het land is inderdaad gekocht. Vorig najaar zijn er hier in de buurt ruim 10 percelen geveild die nog over waren van de ruilverkaveling (lees: percelen die boeren blijkbaar niet wilden hebben...). Dit was het enige echt geschikte perceel, doordat het redelijk vierkant is, in de bewoonde wereld ligt en mooi beschut is. Nadeel is dat het vreselijk nat kan zijn, vooral in de hoek bij de hoge bomen, die daarom buiten de wei is gehouden. Als je die hoek zou willen gebruiken, zou je dat hele stuk moeten ophogen, wat veel te veel zou kosten op dit moment. Als er ooit een stalletje zou mogen komen (er ligt een verzoek tot aanpassing van het bestemmingsplan om dat mogelijk te maken bij de gemeente), zou dat inderdaad in die hoek komen. Ik snap dat boeren echt niet blij zijn met de schaduw door de bomen, maar voor paarden is dat natuurlijk alleen maar een voordeel.
Als het niet gekocht was, had de afrastering er ook wel flink anders uitgezien. Nu heb je in ieder geval de zekerheid dat het tot in lengte van jaren kan blijven staan, dus kan het wel uit om duurder (en duurzamer) draad te gebruiken. Het spannen van die permanentkabel had ik trouwens niet graag eigenhandig gedaan - dat was echt een flinke klus!
De afrastering is gezet door een plaatselijke agrarische groothandel die ook leverancier van Gallagher is. De palen zijn gezet door degene die ook het pad voor de matten heeft gegraven, dus m.b.v. een kraantje. Voor de buitenomheining is bruine permanentkabel (Equiwire) van Gallagher gebruikt, en voor de binnenomheining gevlochten (dus minder snijdend) bruin TurboLine Cord van Gallagher. De groene prikpaaltjes zijn van Patura en de houten palen en weidehekken zijn merkloos .
Ik ben nu inderdaad helemaal happy! Het geeft een hoop rust te weten dat de pony's dag en nacht kunnen rondlopen en niet meer 24 uur op een paar vierkante meter moeten staan. De laatste avond dat ze op de pensionstal stonden, heb ik nog foto's gemaakt van de pony's achter hun tralies :< . Heb me drie jaar lang schuldig gevoeld als ik ze in de winterperiode in een box moest achterlaten, dus het is geweldig om nu met een goed gevoel weg te kunnen fietsen. Als ik geluk heb, tillen ze nu nog net hun hoofd op als ze me horen komen, terwijl ze tot vorige week hinnikten omdat ze gewoon heel de dag maar wat stonden te staan.
Zonder dit forum en Marja's website had de wei er ook heel anders uitgezien. Echt super dat jullie allemaal hebben meegedacht over zaken als het type draad e.d.
Onderwerp: Re: Dibble en Thyler staan op de track! di 19 apr 2011 - 3:43
Echt onwijs mooi! En wat fijn voor je paarden nu, wat zul je idd blij zijn. Het geeft zo'n goed gevoel als je dat kan doen wat je eigenlijk graag wilt. En er straks ook nog dichtbij wonen, heaven on earth.
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: Dibble en Thyler staan op de track! di 19 apr 2011 - 7:42
mooi hoor, ik ben heel benieuwd hoe het draad zich de komende jaren gaat houden. Ik bedoel dan of het gaat rekken, en stroom doorlating roest vorming enz enz. Ik had er over gelezen maar vond het erg prijzig en durfde het niet echt aan met mijn houdini's
Wieteke
Onderwerp: Re: Dibble en Thyler staan op de track! di 19 apr 2011 - 8:15
inge schreef:
mooi hoor, ik ben heel benieuwd hoe het draad zich de komende jaren gaat houden. Ik bedoel dan of het gaat rekken, en stroom doorlating roest vorming enz enz. Ik had er over gelezen maar vond het erg prijzig en durfde het niet echt aan met mijn houdini's
Rek zal denk ik wel meevallen, doordat er op veel punten van die veren tussen zitten. In principe zou een beetje rek ook niet erg zijn, dan draai ik gewoon de spanners een beetje aan. Er zou een wei zijn waar het draad al een jaar of 15 staat, en daar zit het schijnbaar nog heel netjes.
Joyce
Aantal berichten : 826 Registratiedatum : 10-08-10 Woonplaats : brabant
Onderwerp: Re: Dibble en Thyler staan op de track! di 19 apr 2011 - 18:43
ziet er meer dan super uit zeg, gaaf. Super dat je de kans hebt gehad om het te mogen kopen, ik kan me je schuldgevoel erg goed voorstellen, maar dat kun je nu lekker achter je laten lekker genieten van je paardjes!!
veernr1
Aantal berichten : 179 Registratiedatum : 22-01-11
Onderwerp: Re: Dibble en Thyler staan op de track! do 28 apr 2011 - 8:20
Ziet er super uit Wieteke, en wat een genot om echt zelf te kunnen doen en laten wat je goed vindt voor je paarden, he. Ik heb mijn paard 10 jaar in pension gehad, met maar weinig kansen op weidegang, en nu alweer 10 jaar bij huis. Heerlijk om het zelf in te kunnen richten en als je daar zin in hebt aan te kunnen passen. Dit concept van paddockparadijs heb ik ook pas sinds een paar maanden, maar het bevalt prima. En wat een buitenkans voor je om zo dicht bij je nieuwe huis grond te kunnen kopen! Lijkt me echt een zeldzaam gevalletje. Als je dat met een stalletje/opslagmogelijkheid ook nog voor elkaar krijgt, is het helemaal compleet. Hoef je daar nooit meer weg, in elk geval niet om het voor je paarden nog beter te krijgen.
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: Dibble en Thyler staan op de track! vr 29 apr 2011 - 7:09
Wieteke schreef:
Rek zal denk ik wel meevallen, doordat er op veel punten van die veren tussen zitten. In principe zou een beetje rek ook niet erg zijn, dan draai ik gewoon de spanners een beetje aan. Er zou een wei zijn waar het draad al een jaar of 15 staat, en daar zit het schijnbaar nog heel netjes.
Dat verhaal hoorde ik ook, vandaar fijn he zo'n eigen stekkie
cindybijl
Aantal berichten : 41 Registratiedatum : 03-05-10
Onderwerp: Re: Dibble en Thyler staan op de track! vr 29 apr 2011 - 10:15
wauw!! ziet er geweldig uit zeg. ben ik alleen wel benieuwd waarom je voor dit stroomdraad hebt gekozen? dit omdat het volgens mij wel snijdend is?
Wieteke
Onderwerp: Re: Dibble en Thyler staan op de track! vr 29 apr 2011 - 10:56
cindybijl schreef:
wauw!! ziet er geweldig uit zeg. ben ik alleen wel benieuwd waarom je voor dit stroomdraad hebt gekozen? dit omdat het volgens mij wel snijdend is?
Het draad van de buitenomheining zou juist heel veilig moeten zijn. Het is 8 mm dik en heeft een dikke kunststof coating. Doordat het draad heel stug is, kan het geen lussen vormen om een been, en door de coating snijdt het niet. De breeksterkte is volgens mij iets van 800 kg. Omdat de paarden langs de weg staan, vond ik het wel belangrijk dat de kans op uitbreken echt minimaal is.
In de binnenomheining is een ander (en goedkoper ) draad gebruikt, dat sneller breekt. Ik heb het gevonden dankzij een aantal tips hier. Het is draad dat gevlochten is in plaats van getwijnd, waardoor het veel minder snel brandt/snijdt als er een paard doorheen zou gaan. Je voelt zelf ook duidelijk het verschil met ander draad als je dit door je hand laat glijden.
Bijkomend voordeel was dat beide soorten draad inmiddels ook in het bruin verkrijgbaar waren. De wei ligt erg op het zicht en volgens mij is het tot nu toe altijd een 'open' gebied geweest (puur gras- of akkerbouwland), dus om de mensen uit de buurt te vriend te houden, kon het geen kwaad om het zo landschappelijk inpasbaar mogelijk in te richten . De inrichting als PP roept trouwens wel heel veel vragen op bij mensen uit de buurt, dus soms duurt het mest ruimen 2x zo lang omdat je aan een paar voorbijgangers moet uitleggen waarom je een pad hebt gemaakt, hihi! Tot nu toe gelukkig alleen nog maar leuke reacties gehad op het feit dat er nu een paar dikke pony's het weidse uitzicht blokkeren .
Wieteke
Onderwerp: Re: Dibble en Thyler staan op de track! vr 29 apr 2011 - 11:04
veernr1 schreef:
En wat een buitenkans voor je om zo dicht bij je nieuwe huis grond te kunnen kopen! Lijkt me echt een zeldzaam gevalletje.
Het ging eigenlijk andersom . Ik wist wel dat er starterswoningen te koop waren, maar eerder wilde ik niet in dat dorp wonen. En toen was ik ook nog te kort als zelfstandige werkzaam om een lening te kunnen krijgen. Maar eind vorig jaar bleek er nog een van de goedkoopste woningen te koop te staan, en met veel pijn en moeite is het uiteindelijk gelukt om m'n handtekening onder het contract te mogen zetten . Het pastte echt TE perfect. Een jaar later was ik te oud geweest voor een starterslening van de gemeente, en dan had ik het nooit op kunnen brengen. Ben nog wel steeds bang dat het geluk opeens op zal zijn en dat er iets heel vervelends gaat gebeuren om het weer in balans te brengen
Onderwerp: Re: Dibble en Thyler staan op de track! za 30 apr 2011 - 10:28
Wieteke schreef:
De inrichting als PP roept trouwens wel heel veel vragen op bij mensen uit de buurt, dus soms duurt het mest ruimen 2x zo lang omdat je aan een paar voorbijgangers moet uitleggen waarom je een pad hebt gemaakt, hihi!
Misschien kan je een soort informatiebord maken aan de weg? Wie weet breng je zo nog iemand op een idee ! Hoewel het praten erover ook geen straf is hè , ik vind het tenminste altijd leuk om over het PP te praten met mensen.
Gesponsorde inhoud
Onderwerp: Re: Dibble en Thyler staan op de track!