Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Dibble gevolgd op de track met GPS

Ga naar beneden 
+5
Natural Horsetrainer
inge
Jolies Allures
árangur
Wieteke
9 plaatsers
AuteurBericht
Wieteke

Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Dibble gevolgd op de track met GPS Empty
BerichtOnderwerp: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptyma 7 jul 2014 - 10:17

Afgelopen zondag heb ik weer eens een GPS-logger aan Dibble's halster vastgetapet, zodat een dag lang haar bewegingen werden bijgehouden. Het leek me wel leuk om vanaf nu geregeld de resultaten hier in een speciaal topic bij te houden, met eventuele bijzonderheden (zoals weersomstandigheden) erbij vermeld.

Helemaal nauwkeurig is dit natuurlijk nooit (er zit een marge van 12 m op GPS-metingen geloof ik), maar het geeft wel een goed beeld van hoeveel ze beweegt en waar ze het meest loopt/staat.

Ik heb dit apparaatje gebruikt: http://www.gpsshop.nl/product/92305/category-3892-gps-loggers/i-gotu-gt-600-usb-gps-travel-photo-blogger.html
Ik tape het met PVC-tape (gekocht bij een ruitersportzaak, volgens mij normaal gesproken gebruikt voor het invlechten van de manen) vast aan het kopstuk van een stalhalster. Probeer het altijd in het midden achter de oren te plaatsen, zodat er wat manen overheen vallen en het voor m'n gevoel het minst kwetsbaar is tijdens rollen en schuren.

Het apparaatje kan maximaal 30 uur aan gegevens opslaan. Rond middernacht wordt de meting even gestaakt, omdat er om 00.00 uur automatisch een nieuw bestand wordt aangemaakt. Via de software kun je de gegevens als route op een Google Earth-afbeelding laten weergeven, dus dat is ideaal. De Google-foto's zijn laatst geüpdatet, zodat onze tracks nu goed zichtbaar zijn. De route voor middernacht krijgt een andere kleur dan de route na middernacht.

Ik zal voor de duidelijkheid steeds de meetresultaten bij de afbeelding vermelden. Oké, daar gaan we dan:

Dibble gevolgd op de track met GPS Ap8f8j

Datum: 6 + 7 juli 2014

Deel 1 (roze)
Start- en eindtijd: 6 juli 06:39 - 23:58 uur
Tijdsduur: 17:19 uur
Afstand: 9,4 km
Gem. snelheid: 0,5 km/uur
Max. snelheid: 15,2 km/ uur

Deel 2 (blauw)
Start- en eindtijd: 7 juli 00:00 - 07:35 uur
Tijdsduur: 7:35 uur
Afstand: 3,94 km
Gem. snelheid: 0,5 km/uur
Max. snelheid: 5,1 km/uur

Totaal
Tijdsduur: 24:54 uur
Afstand: 13,3 km

Bijzonderheden: Het heeft zondag lang geregend, waardoor de track erg glibberig werd (kleigrond...). Ik was dus bang dat ze bijna alleen op de verharding bij de bomen (korte zijde links) zou hebben gestaan, maar dat viel me alles mee!

Links heb ik met geel (naast het fototoestel) de plaats van de hooibak aangegeven. In de meetperiode heeft ze daar 2x een fijnmazig hooinet met per keer ca. 4 kg hooi gekregen. Linksonder (bij de vlaggetjes) bevindt zich een ligplaats met zand. Rechts aan de korte zijde heb ik met zwart de plaats van de waterbak aangegeven. De blauwe lijn komt daar niet bij in de buurt, dus ze heeft tussen 12 uur 's nachts en half 8 's ochtends dus geen een keer gedronken. Het had wel geregend, maar niet zo veel dat er plassen stonden.

Ik ben benieuwd of ze bij de volgende metingen weer zo veel loopt. Ze draagt het apparaatje nu weer, dus met een beetje geluk kan ik morgenavond een nieuwe afbeelding toevoegen.
Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur

Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptydi 8 jul 2014 - 0:29

wat leuk om te zien! goed idee! en wat bijzonder dat er blijkbaar 's nachts dus veel minder gelopen wordt.
pas zei mijn osteopaat al tegen mij, dat paarden 's nachts veel minder eten van overdag. Dus nu staan ze hier in de nacht op de wei en overdag in het PP in plaats van andersom, beter voor de slanke lijn... ik had daar nog nooit van gehoord, maar eigenlijk is het wel beter zo als het warm weer is want in de paddock is veel meer schaduw.
Wieteke

Wieteke

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptydi 8 jul 2014 - 1:25

De periode waarin minder werd gelopen, was ook maar ongeveer een derde van de meetperiode tot middernacht, dus dat scheelt ook.

Maar het lijkt me wel interessant of er na verschillende meetdagen bepaalde patronen te herkennen zijn (bijvoorbeeld de momenten waarop gedronken wordt). Met de bijbehorende software kun je op een bepaalde plaats in de route klikken en dan krijg je het bijbehorende tijdstip te zien. Zo kun je bijv. precies zien op welke tijdstippen ze langs de waterbak gekomen is. Erg leuk speelgoed dus!
Jolies Allures

Jolies Allures

Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 54

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptydi 8 jul 2014 - 2:01

Inderdaad leuk speelgoed!
Maar misschien ook nuttig als er eens een paard ziek is en inderdaad om in de gaten te kunnen houden of en wanneer er gedronken wordt.
http://joliesallures.free.fr
Wieteke

Wieteke

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptydi 8 jul 2014 - 2:38

Ik heb hem afgelopen winter geregeld gebruikt toen Dibble hoefbevangen was, om te kijken hoeveel ze uit zichzelf bewoog. Toen hadden de pony's maar toegang tot een klein stuk van de track; dit is de eerste meting sinds ze alle paden kunnen gebruiken.
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptydi 8 jul 2014 - 4:42

ik heb er ook wel eens naar zitten kijken, maar nog geen geschikte gevonden. Of te groot of kon niet tegen water, te zwaar enz..enz...
heb tenslotten nu alleen nog maar kleintjes lopen  knipoog 
Maar deze lijkt mij niet zo heel groot. Heb jij de cm voor mij?

Toen ik er eentje had gevonden die klein genoeg was, werkte het maar enkele uren en was geschikt voor de hond zodat je hem terug kon vinden.
Aan enkele uren heb je ook niks. Zeker niet als je hond een favo wegloper is maar dat terzijde. Die van ons doet dat gelukkig niet.

Wel erg leuk om te zien hoe ze bewegen. mega interessant!
Wieteke

Wieteke

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptydi 8 jul 2014 - 6:09

Het apparaatje is 46 x 41,5 x 14 mm en weegt 37 gram. Hij is waterbestendig en kan 30 uur aan gegevens opslaan.

Als ik er zo aan denk, maak ik er even een foto van voordat ik Dibble's halster afdoe.

Hiermee kun je trouwens alleen met terugwerkende kracht bekijken waar je dier is geweest. Je kunt dus niet in real time bekijken waar het zich bevindt. Voor weglopers voegt het niet veel toe.
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptydi 8 jul 2014 - 8:08

Wat een leuk experiment Wieteke! Ze loopt dus best nog wel wat km's op een dag, leuk!

Mijn paarden drinken 's nachts ook niet. Maar daar heb ik geen meetapparaatje voor nodig: ik kan zo wel zien dat er 's nachts geen water uit de waterbak verdwijnt!  grijns 

http://naturalhorsetrainer.nl
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptywo 9 jul 2014 - 19:15

hier word in de nacht gedronken en gegeten en op neer naar het bos gelopen. Ik heb inmiddels vele weken in de caravan geslapen naast de paddock ivm waken voor een verwacht veulen, en het viel me juist op dat er gewoon door geleefd werd. niet zwaar actief maar ff stukje lopen, dan keertje rusten, dan weer wat eten. Wel in een wat rustiger tempo soms dan overdag, maar er is ook wel eens midden in de nacht vanuit het bos een groep paarden komen rennen.

we voeren voor dat we naar bed gaan nog een laatste keer vaak, dat is schoon op de volgende ochtend. Stro is er wel altijd over maar is ook van gegeten.

ik vind het een erg gaaf idee van die metingen. Geeft veel informatie, leuk!
http://www.twh-mm.nl
zweetvos

zweetvos

Aantal berichten : 51
Registratiedatum : 08-08-13
Leeftijd : 37

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptywo 9 jul 2014 - 21:51

Heel leuk en interessant om te zien!
Ben benieuwd naar de verdere metingen en bevindingen.
inge

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptydo 10 jul 2014 - 3:47

Dat betrof ook een ander apparaatje wieteke knipoog 
Het is idd niet zo heel groot, past wel op een mini hoofdje hahaha....bij paarden is het dan toch wel makkelijker.
heb inmiddels ook de link even doorgelezen....ga het even onthouden....ben nl ook best wel nieuwschierig hoeveel ze nu eigenlijk lopen.
ik kom nog wel eens sites tegen waar ze het ook aan het bekijken zijn. zo veel verschillen, erg leuk om te lezen
Wieteke

Wieteke

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptyvr 11 jul 2014 - 10:31

Nieuwe meting:

Dibble gevolgd op de track met GPS 33dz986

Datum: 10 + 11 juli 2014

Deel 1 (roze)
Start- en eindtijd: 10 juli 17:38 - 23:59 uur
Tijdsduur: 06:21 uur
Afstand: 1,79 km
Gem. snelheid: 0,3 km/uur
Max. snelheid: 6,9 km/ uur

Deel 2 (blauw)
Start- en eindtijd: 11 juli 00:03 - 20:22 uur
Tijdsduur: 20:18 uur
Afstand: 7,48 km
Gem. snelheid: 0,4 km/uur
Max. snelheid: 20,4 km/uur

Totaal
Tijdsduur: 26:39  uur
Afstand: 9,27 km

Bijzonderheden: De dagen voor de meting had het best veel geregend. De track was niet enorm nat, maar niet ideaal. Vanwege het weer hebben de pony's wat extra hooi gekregen, waardoor Dibble waarschijnlijk langer bij de hooibak heeft gestaan. Het stuk van de track waar ze niet gelopen heeft, is precies (vrijwel tot op de meter nauwkeurig - het nieuwe pad houdt op net voor de mesthoop, in het hoekje rechts onderin) het meest recent aangelegde stuk puinpad. Daar is het puin minder vlak dan op de oudere stukken, en waarschijnlijk loopt ze daar niet lekker op wanneer haar stralen wat zachter zijn vanwege aanhoudende regen.

Volgende week geven ze weer droger weer af, dus ik ben benieuwd of ze dan meer zal lopen en ook weer op het nieuwe puin komt.
Wieteke

Wieteke

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptyvr 11 jul 2014 - 10:40

En dan hier nog wat foto's van de GPS-logger, bevestigd aan het halster. De USB-aansluiting heb ik vrij gelaten, zodat ik het apparaatje tijdens het uitlezen en opladen gewoon aan het halster kan laten zitten.

Dit is 'm:

Dibble gevolgd op de track met GPS 29gmwsg

Dibble gevolgd op de track met GPS 2ic0iab

Bedekt door manen:

Dibble gevolgd op de track met GPS 29uzmuc
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptyvr 11 jul 2014 - 20:57

Leuk om te zien!
Ze loopt best veel vind ik. Mooi! glimlach
http://naturalhorsetrainer.nl
inge

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptyzo 13 jul 2014 - 1:40

hahaha als ik zo de plaatjes zie dan zit ie precies klem tussen de oortjes  grijns 
ik ga er nog eens over nadenken..t is wel erg verleidelijk.
ik gebruik als ik ga rijden regelmatig een gps. Heel handig voor de km en snelheden. Maar ja zo'n ding is veuls te groot en te zwaar.
o ja in de vakanties is ie ook heel handig als je het zat bent en een korte weg terug wilt  knipoog 
jannekevedder

jannekevedder

Aantal berichten : 70
Registratiedatum : 13-11-12
Leeftijd : 41

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptydo 17 jul 2014 - 19:46

O dit is leuk!!!!!!!!
Dat zou ik idd ook wel eens willen weten wat mijn pony's op een dag afleggen.
Ook heel functioneel ivm de inrichting van je pp.

Super dat je dit zo met ons deelt Wieteke! Hier kan iedereen wat uithalen :-)
Wieteke

Wieteke

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptydo 17 jul 2014 - 21:07

Weer een aantal nieuwe metingen:

Dibble gevolgd op de track met GPS 2isuss0

Datum: 12 + 13 juli 2014

Deel 1 (roze)

Start- en eindtijd: 12 juli 07:00 - 23:59 uur
Tijdsduur: 17:00 uur
Afstand: 7,3 km
Gem. snelheid: 0,4 km/uur
Max. snelheid: 24,7 km/ uur

Deel 2 (blauw)
Start- en eindtijd: 13 juli 00:00 - 11:15 uur
Tijdsduur: 11:15 uur
Afstand: 1,6 km
Gem. snelheid: 0,1 km/uur
Max. snelheid: 7,2 km/uur

Totaal
Tijdsduur: 28:15  uur
Afstand: 8,9 km

Bijzonderheden: Ik was 's ochtends vergeten het apparaatje uit te zetten, en heb daarna gewacht tot het ophield met regenen. Vandaar de langere meetperiode

Dibble gevolgd op de track met GPS 25p1cer

Datum: 13 + 14 juli 2014

Deel 1 (roze)

Start- en eindtijd: 13 juli 18:39 - 23:59 uur
Tijdsduur: 05:20 uur
Afstand: 1,35 km
Gem. snelheid: 0,3 km/uur
Max. snelheid: 5, km/ uur

Deel 2 (blauw)
Start- en eindtijd: 14 juli 02:00 - 19:34 uur
Tijdsduur: 19:32 uur
Afstand: 4,08 km
Gem. snelheid: 0,2 km/uur
Max. snelheid: 4,9 km/uur

Totaal
Tijdsduur: 24:52  uur
Afstand: 5,43 km

Bijzonderheden: Geen.

Dibble gevolgd op de track met GPS Vy5x81

Datum: 15 + 16 juli 2014

Deel 1 (roze)

Start- en eindtijd: 15 juli 17:36 - 23:59 uur
Tijdsduur: 06:24 uur
Afstand: 7,38 km
Gem. snelheid: 1,2 km/uur
Max. snelheid: 7,1 km/ uur

Deel 2 (blauw)
Start- en eindtijd: 16 juli 00:00 - 19:17 uur
Tijdsduur: 19:17 uur
Afstand: 4,5 km
Max. snelheid: 5,2 km/uur

Totaal
Tijdsduur: 25:41  uur
Afstand: 5,7 km

Bijzonderheden: De eerste meting (roze) lijkt veel fouten te bevatten, waardoor de gelopen afstand niet zal kloppen. Het vreemde is dat het apparaatje zich blijkbaar heeft weten te corrigeren bij het aanmaken van het nieuwe meetbestandje om middernacht, want de tweede meting ziet er wel normaal uit.
Dibble heeft nu voor het eerst sinds dagen weer op het nieuwe stuk puinpad gelopen. Dit kwam doordat m'n vader daar het gras onder de draden had gemaaid met de bosmaaier (de pony's volgen hem daarbij altijd op de voet, om het gemaaide gras op te ruimen - behulpzaam als ze zijn  knipoog ). Het was een warme dag.

Dibble gevolgd op de track met GPS Nlo6cy

Datum: 17 + 18 juli 2014

Deel 1 (roze)

Start- en eindtijd: 17 juli 07:40 -23:59 uur
Tijdsduur: 16:19 uur
Afstand: 3,1 km
Max. snelheid: 4,5 km/ uur

Deel 2 (blauw)
Start- en eindtijd: 18 juli 00:02 - 08:08 uur
Tijdsduur: 08:05 uur
Afstand: 0,96 km
Gem. snelheid: 0,1 km/uur
Max. snelheid: 3,9 km/uur

Totaal
Tijdsduur: 24:27  uur
Afstand: 4,06 km

Bijzonderheden: Dibble was duidelijk minder actief door (hoogstwaarschijnlijk) de hoge temperaturen.
Berith

Berith

Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptyvr 18 jul 2014 - 5:34

Wat leuk om het zo te kunnen volgen. Wel opvallend dat ze het lange stuk onderaan lijken te mijden. Heb je daar een verklaring voor?
http://sietrix.blogspot.com/
inge

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Emptyzo 20 jul 2014 - 4:50

wauw dit is echt leuk. Je ziet zeker verschil in de dagen vlg mij heb je idd gelijk in de hoge temp en weinig beweging.
wat gaaf om dit zo te kunnen volgen.
grappig idd het stuk over het grindpad je ziet dat ze heen langs de ene kant gaat en terug de andere kant en niet meer herhaald.
of te wel het lekker was op en niet interessant meer.
kan er geen genoeg van krijgen hahahahaha

Hier ook weinig loop bewegingen dit kan ik enkel meten aan de mest plekken ;-) bloedheet en ze staan veel in de schaduw en regelmatig drinken en dit is vlak naast de schaduw plek gevolg weinig lopen. En een enorme mest bult er vlak bij  grijns 
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Dibble gevolgd op de track met GPS   Dibble gevolgd op de track met GPS Empty

Dibble gevolgd op de track met GPS
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Dibble en Thyler staan op de track!
» Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)
» PP Dibble en Thyler 2015
» Voorstellen: Wieteke, Dibble en Thyler
» Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: