Onderwerp: Bos track PP? (plattegrond) za 19 dec 2015 - 7:37
Ik wil heel graag een PP aanleggen voor een Connemara en een Shetlander, maar het land is niet van mij. Omdat een groot gedeelte van het huis uitzicht heeft op het weiland, moet dit er zo netjes mogelijk uit zien en dus geen tracks en honderden paaltjes en dergelijke die zichtbaar zijn. Om het weiland is een grote beukenhaag (zie rode omheining in de plattegrond) daarachter is bos. Ik denk er dus aan om een bospad aan te leggen wat achter de haag niet zichtbaar is en zo krijgen de pony's ook meer ruimte dan als ik alleen een track om het weiland aanleg (want het is vrij klein, ik denk ongveer rond de 2500 m2) en dan is er sowieso weinig gras in het midden over.
Het nadeel hiervan is dat we minder zicht op de pony's hebben en dat het ook dichterbij de weg ligt, mensen denken misschien 'he wat raar/leuk, pony's in het bos laat ik even kijken' en dit wil ik niet als die mensen ook iets kwaads in de zin hebben of snoepjes gaan lopen voeren (zal wel niet, ben misschien wat paranoide) maar een witte pony in het bos valt wel op . Het andere nadeel is dat er veel eiken in het bos staan, ik denk dat ik het in het najaar en na een zomerstorm af zou moeten zetten ivm eikels en blad. Het gekke is dat die bomen dus ook rondom de wei staan en het blad en eikels komen ook in de wei terecht maar na 20 jaar is er nog nooit een paard ziek geweest, ik wist vroeger niet dat dit giftig kan zijn.
Het leuke is dat we een mooi kronkelpad hebben en zelfs een heuvel die ik erbij zou kunnen nemen, helaas is er niet genoeg plek achter de heuvel voor ze om naar benenden te kunnen gaan, dus het hek kan alleen tot op de bovenkant van de heuvel, maar ik weet niet of dit een goed idee is? Ze hebben dan alleen maar een helling.
Het gele gedeelte waar ze permanent in staan. De oranje streepjes zijn plekken waar het hek dicht kan en in sommige plaatsen open zou kunnen blijven. Door de hooibak (slow feeder) zo ver mogelijk van het water te plaatsen hoop ik dat ze op die manier het pad op en af willen om naar de drinkplaats te gaan (ook is de waterkraan bij de stal). Ik moet alleen nog zien of ik een extra een stukje mag aanleggen bij de waterbak waar ze makkelijker kunnen keren en dus niet een doodlopend einde zoals inde platteg rond(wat er wat minder netjes uit gaat zien) en ik weet niet of zo'n klein stukje ook wel goed genoeg is hiervoor. Het is wel het idee dat dat stuk pad breder is. In het bos is er nog een plekje waar ze kunnen rusten/in de schaduw kunnen staan. Op het pad zelf wil ik boomstronken etc. aanleggen.
Heeft hier iemand ervaringen met een bos track? Kunnen ze er wel altijd op of alleen maar af en toe? Wat als het stormt? En lokt dit plan wel genoeg beweging uit?
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) za 19 dec 2015 - 10:26
Welkom op het forum Silver Fox !
Om met je laatste vraag te beginnen: ik heb ook een bospad, sinds ongeveer 1,5 maand in gebruik nu, zie dit topic. Mijn bospad (dat ca. 250 m lang is) verbindt mijn twee PP-percelen. 's Nachts sluit ik het af want ik vind het geen prettig idee dat de paarden daar 's nachts lopen, omdat er geen enkel toezicht op is (we wonen hier erg afgelegen en er staan geen huizen langs het bos). Overdag kunnen ze er wel vrijelijk gebruik van maken. De paarden vinden het geweldig! Storm heb ik in die korte tijd nog niet meegemaakt, maar ik denk dat er best eens hier en daar wat af zal breken of om zal vallen in een storm.
Zo te zien heb je een leuk plan gemaakt voor je PP . Hoe hoog is die beukenhaag? M.a.w. kun je de bovenkant van de pony's nog zien als ze achter de haag lopen, of zijn ze helemaal aan het zicht onttrokken?
Wat betreft de eikels: wij hebben ook veel eiken langs onze PP's staan en natuurlijk ook langs het bospad. Ik laat de paarden gewoon hun gang gaan; ze eten dus vrij veel (bruine) eikels, maar ik heb nog nooit gemerkt dat ze er naar van werden of zo. Ik heb één keer, een paar jaar geleden, een stuk van de paddock afgezet omdat er toen echt gigantisch veel eikels lagen (ik heb er toen 6 volle kruiwagens uitgehaald!), maar normaal gesproken vertrouw ik op de instincten van de paarden en laat ze eten wat ze willen.
Ik zou de heuvel zeker opnemen in je PP-track als dat kan, ook al kunnen ze maar op één helft ervan. Kunnen ze dan wel boven op de heuvel staan (m.a.w. is er een vlak gedeelte), of hebben ze dan echt alleen de schuine helling?
Een doodlopend pad zoals bij je stal vind ik zelf nooit zo'n fijn idee. Kun je daar toch niet een (eventueel wat smallere) stukje track onderlangs de wei maken naar de paddock, zodat ze helemaal rond kunnen? Je zou dan bv. de hooibak op die grotere plek in het bos kunnen zetten, zodat ze toch een stuk moeten lopen tussen hooi en water. En misschien op nog één of twee plekken meer hooi geven?
Heb je een idee van de afmetingen? Hoe groot is de paddock bv. ongeveer? Dan kan ik me er een iets betere voorstelling van maken . Heb je misschien ook wat foto's?
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) zo 20 dec 2015 - 3:39
Allereerst welkom hier. Joyce heeft ook een PP dat niet rondom de wei loopt. Op zich kan dat prima. Je moet alleen aan het uiteinde wel voldoende ruimte creëren, dat ze elkaar uit de weg kunnen. Voor de pony's lijkt het me geweldig gaaf, om een bospad te hebben! Mooi ontwerp.
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) zo 20 dec 2015 - 4:12
MoniqueBuu schreef:
Joyce heeft ook een PP dat niet rondom de wei loopt. Op zich kan dat prima. Je moet alleen aan het uiteinde wel voldoende ruimte creëren, dat ze elkaar uit de weg kunnen.
Zoals Joyce het heeft kan een niet rondlopend pad inderdaad prima, omdat ze aan het ene uiteinde een flink stuk bos heeft en aan het andere de rijbak .
Silver_Fox
Aantal berichten : 33 Registratiedatum : 19-12-15
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) zo 20 dec 2015 - 4:18
Heel erg bedankt voor je reactie Marja! Jouw pad is echt leuk, ook mooi breed en ze hebben zelfs twee paradijzen (!!) Ik zou het inderdaad ook kunnen afsluiten 's nachts.
De beukenhaag is vrij hoog, je kan ze er niet boven uit zien, 's winters kunnen we ze aan de noord kant door de bladeren heen zien denk ik. Behalve de shet dan, die zie je soms niet eens in de wei staan omdat ze zowat dezelfde kleur is als de haag (bruin dan he niet groen )
Om de track aan te sluiten aan de paddock is inderdaad ideaal, maar daar krijg ik geen toestemming voor, vooral omdat het daar beneden wat raar uitsteekt en ik dus veel hoeken in het hek moet gaan maken. Maar misschien kan die hele strook rechts bij de stal een klein paddock zijn ipv een pad? Ik wil sowieso de grote slow feeder in de paddock houden zodat ik het pad kan afsluiten als het moet en op die manier staan ze ook het meest van de tijd in het zicht. Wel denk ik er aan om een kleinere hooi plek te maken op dat plekje in het bos, een hooinet oid.
Hier zijn de afmetingen (in meters) het pad links en bovenaan heeft verschillende breedtes, soms 3 m, soms kleiner:
Het is inderdaad allemaal niet zo groot maar des te belangrijker om een PP te hebben! Ik zou de paddock links 10 m minder breed kunnen maken zodat het ook meteen een rijbak afmeting is (20 x 40) en dan rechts een 7 of 10 m brede paddock? Maar een stukje van 10 m breed zou ook genoeg moeten zijn (zoals op de plattegrond), wat denken jullie? Hier zijn ook nog wat foto's die misschien helpen, tot aan de paal links naar achteren toe is 10 m breed, etc:
Dit is ong het hele weiland (ik sta zo ver mogelijk rechts bij de stal en de pony's aan de andere kant.
Ok en dan de heuvel.
Op de foto lijkt het niet zo steil omdat de bomen deels op de heuvel staan, ik heb er dus even een lijn overheen getrokken op het laagste punt en waar het pad ongveer begint. De track zou dus tussen de twee bomen gaan tot op de heuvel, er is ong 1,5 a 2 m vlak gedeelte. Ik heb er met haar al opgelopen dus er is genoeg ruimte om naar beneden terug te lopen, maar weet nog steeds niet of het waard is en hoe erg de heuvel er onder gaat lijden, wat wel leuk is dat de buurman zijn shet dan misschien nog af en toe kan zien vanaf zijn huis
Silver_Fox
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) zo 20 dec 2015 - 4:19
MoniqueBuu schreef:
Allereerst welkom hier. Joyce heeft ook een PP dat niet rondom de wei loopt. Op zich kan dat prima. Je moet alleen aan het uiteinde wel voldoende ruimte creëren, dat ze elkaar uit de weg kunnen. Voor de pony's lijkt het me geweldig gaaf, om een bospad te hebben! Mooi ontwerp.
Dankje !!
Joyce
Aantal berichten : 826 Registratiedatum : 10-08-10 Woonplaats : brabant
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) zo 20 dec 2015 - 5:15
Marja schreef:
MoniqueBuu schreef:
Joyce heeft ook een PP dat niet rondom de wei loopt. Op zich kan dat prima. Je moet alleen aan het uiteinde wel voldoende ruimte creëren, dat ze elkaar uit de weg kunnen.
Zoals Joyce het heeft kan een niet rondlopend pad inderdaad prima , omdat ze aan het ene uiteinde een flink stuk bos heeft en aan het andere de rijbak .
hihi, ja vinden wij ook en het werkt al jaren goed. een rondlopend pad vind ik ook erg mooi hoor, maar vinden we hier echt zonde van het gras. En zoals we het nu doen, is het prima voor iedereen. we vinden het zelf ook wel fijn dat het pad aan beide uiteinden uitmond in een groter stuk, het pad is niet breed maar ik zag toevallig vrijdag nog 2 paarden elkaar passeren. vandaag hebben we een paardje erbij, spannend hoe dat allemaal gaat lopen. ze staat nu nog ff apart, eerst maar eens even rustig allemaal aan elkaar wennen.
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) zo 20 dec 2015 - 9:26
Leuk die foto's, het gaat nu wat meer 'leven' en geeft een duidelijker beeld van de afmetingen .
Silver_Fox schreef:
Ik zou de paddock links 10 m minder breed kunnen maken zodat het ook meteen een rijbak afmeting is (20 x 40) en dan rechts een 7 of 10 m brede paddock? Maar een stukje van 10 m breed zou ook genoeg moeten zijn (zoals op de plattegrond), wat denken jullie?
Van de grote paddock een rijbakafmeting maken lijkt me een slim plan, dat levert je dan ook weer 10 m meer wei op .
Ik denk niet dat het nodig is om aan de rechterkant het hele pad naar achteren 10 m breed te maken, da's ook weer zonde van je wei-oppervlakte. Ik zou het pad dan gewoon laten uitkomen in een minstens 10 x 10 m paddock. Wat je ook nog zou kunnen overwegen is om er een roundpen van te maken van 10 (of misschien 12?) m doorsnee. Een ronde ruimte remt de evt. snelheid van de paarden die uit het pad komen minder af dan een vierkante ruimte met hoeken, omdat ze als vanzelf rond worden geleid en er hupsakee zo weer uit kunnen rennen .
Citaat :
De track zou dus tussen de twee bomen gaan tot op de heuvel, er is ong 1,5 a 2 m vlak gedeelte. Ik heb er met haar al opgelopen dus er is genoeg ruimte om naar beneden terug te lopen, maar weet nog steeds niet of het waard is en hoe erg de heuvel er onder gaat lijden, wat wel leuk is dat de buurman zijn shet dan misschien nog af en toe kan zien vanaf zijn huis
Je kunt het natuurlijk gewoon uitproberen en zien of de heuvel zich goed houdt. Het is altijd wel erg leuk om de paarden wat afwisseling te bieden in het terrein en zo'n helling is dan natuurlijk weer iets nieuws. Je zou bovenop de heuvel dan bv. een stapel grote stenen kunnen leggen met daartussenin een zoutblok, zodat ze gemotiveerd zijn om af en toe de helling op te klimmen .
Is de stal een open schuilstal of zijn het boxen? Op je tekening zit er ruimte tussen het paddockje en de stal. Kun je het ook op elkaar aan laten sluiten?
Silver_Fox
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) zo 20 dec 2015 - 22:44
Jouw roundpen idee vind ik heel slim! Ik wil sowieso een roundpen hebben, moet ik maar even zien of dat mag Het is wel zo dat mijn pony zomereczeem heeft en ik nu de richtlijnen van Nicolette Hebing aan het uitproberen ben en dat ze dus eigenlijk niet echt op het gras mag een poosje, dus tijdelijk zou ze eventueel wel meer ruimte mogen hebben. Jij hebt dat ook gedaan met een van jouw IJslanders? (Frosti?) Hoe is dat gegaan?
Marja schreef:
Is de stal een open schuilstal of zijn het boxen? Op je tekening zit er ruimte tussen het paddockje en de stal. Kun je het ook op elkaar aan laten sluiten?
Hihi, daar heb ik ook al over nagedacht. Het zijn boxen en vroeger had ik het inderdaad als schuilstal met de deur open. Als ze zelf de keuze krijgt gaat ze er echt niet in, die van mij heeft hekel aan de stal, zelfs met noodweer. Daarom dacht ik eraan om als ik het meeneem in de PP, het achterin open te breken en de track zo weer terug te leiden naar de wei helemaal onderaan. Dan heeft ze een schuil plek zonder zich claustrofobisch te voelen en is er nog een extra pad bij. Helaas is het echt een hele oude stal en is het opzich nog een wonder dat het er nog staat, dus ik denk niet dat het overleeft als ik een muur openbreek Daarnaast is het ook niet heel erg praktisch want het is de enige plek waar ik kan borstelen en opzadelen, in twee van de boxen staat tuingereedschap en een zitmaaier etc. waar we makkelijk bij moeten kunnen en nu ik een trailer heb is dat de enige plek waar ik in kan draaien met de auto wat niet gaat als er palen staan. Ik laat het nog even voor wat het is, misschien in de toekomst
Die zoutsteen lijkt me ook leuk, hoe zorg je er voor dat het niet verregend?
Heel erg bedankt trouwens voor het meedenken! ben heel blij dat dit forum bestaat.
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) zo 20 dec 2015 - 23:39
Silver_Fox schreef:
Jouw roundpen idee vind ik heel slim! Ik wil sowieso een roundpen hebben, moet ik maar even zien of dat mag
Voordeel is dat het enige verschil met nu is dat de afrastering daar een ronde vorm krijgt i.p.v. recht met hoeken, dus het wordt niet lelijker omdat het meer zichtbaar of zo . Tenzij je het echt met planken wilt gaan doen natuurlijk, dan zou het wel meer opvallen, maar ik denk niet dat dat echt noodzakelijk is.
Citaat :
Het is wel zo dat mijn pony zomereczeem heeft en ik nu de richtlijnen van Nicolette Hebing aan het uitproberen ben en dat ze dus eigenlijk niet echt op het gras mag een poosje, dus tijdelijk zou ze eventueel wel meer ruimte mogen hebben. Jij hebt dat ook gedaan met een van jouw IJslanders? (Frosti?) Hoe is dat gegaan?
Ja klopt, ik heb dat met Frosti gedaan, met veel succes! Als je je paard een poos van het gras wilt houden is een PP sowieso ideaal voor de broodnodige bewegingsruimte ! Ik heb Frosti destijds een heel jaar van het gras gehouden en alleen hooi gevoerd. Gelukkig accepteerde hij dat heel gemakkelijk. Ik geloof niet dat ik toen alle details uit Nicolette's boekje heb toegepast; ik herinner me uit het boekje dingen als bietenpulp, veendrenkstof e.d. maar dat heb ik niet gedaan. Wel voerde ik heel sober, onder het motto 'less is more'. Het jaar zonder gras heeft bij Frosti een enorme verandering teweeggebracht. Voorheen was hij altijd te dik en niets wat ik deed maakte dat hij afviel, terwijl hij maar 2 uurtjes per dag op de wei stond. In dat jaar dat hij alleen hooi kreeg is hij probleemloos afgevallen tot een ideaal gewicht en daarna is hij nooit meer te dik geworden, zelfs niet toen hij gewoon weer de wei opging. Ik zeg altijd dat zijn stofwisseling in dat ene jaar volledig 'gereset' is. En het belangrijkste gevolg: zijn zomereczeem was na dat jaar zeker 80% verminderd! Hij had het altijd heel erg, met open wonden over zijn hele lijf (zijn huid sprong gewoon spontaan open) maar nu heeft hij alleen nog af en toe een klein beetje last in zijn manen en staartwortel en doe ik hem alleen nog af en toe een halsdeken op en smeer wat vaseline op zijn staartwortel. Hij is echt van de hel in de hemel gekomen . Op dit moment staat hij zelfs van 's morgens vroeg tot 's avonds laat op het gras en hij blijft mooi op gewicht en heeft ook totaal geen last van zijn huid.
Citaat :
Het zijn boxen en vroeger had ik het inderdaad als schuilstal met de deur open. Als ze zelf de keuze krijgt gaat ze er echt niet in, die van mij heeft hekel aan de stal, zelfs met noodweer. Daarom dacht ik eraan om als ik het meeneem in de PP, het achterin open te breken en de track zo weer terug te leiden naar de wei helemaal onderaan. Dan heeft ze een schuil plek zonder zich claustrofobisch te voelen en is er nog een extra pad bij.
Sorry, ik kan niet visualiseren wat je precies bedoelt . Is het misschien mogelijk om die hele rechteronderhoek bij het PP te betrekken? Dus zeg maar dat de onderlijn van de wei dan doorloopt naar rechts en dan rechts langs de stal weer omhoog. Dan zouden je paarden om de stal heen kunnen lopen en creëer je in feite een doorgaande route.
Citaat :
In mijn achterste PP heb ik het zoutblok gewoon in een bakje op de grond en ik vind het met verregenen enorm meevallen. Zo'n blok smelt echt niet zomaar weg . Misschien scheelt het wel per liksteen, dat weet ik niet. Ik heb het 'ouderwetse' witte KNZ zoutblok.
Citaat :
ben heel blij dat dit forum bestaat.
Fijn om te horen ! Tegenwoordig wordt bijna alles via Facebook gedaan maar een heel groot nadeel daarvan is dat je nooit iets terug kunt vinden, en dat is hier op het forum geen probleem!
Wieteke
Aantal berichten : 637 Registratiedatum : 08-03-10
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) ma 21 dec 2015 - 0:17
Marja schreef:
Silver_Fox schreef:
In mijn achterste PP heb ik het zoutblok gewoon in een bakje op de grond en ik vind het met verregenen enorm meevallen. Zo'n blok smelt echt niet zomaar weg . Misschien scheelt het wel per liksteen, dat weet ik niet. Ik heb het 'ouderwetse' witte KNZ zoutblok.
Het scheelt inderdaad enorm per liksteen. In de zomer krijgen mijn pony's een liksteen van PaardNatuurlijk, waar extra magnesium in zit. Bij regen smelt die bij wijze van spreken weg waar je bij staat, dus in de winter gebruik ik alleen zo'n groot wit KNZ-zoutblok. Die is veel beter bestand tegen regen, en is bovendien een heel stuk goedkoper. Dus als hij dan iets sneller op gaat dan 's zomers, is dat ook geen ramp.
Silver_Fox
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) ma 21 dec 2015 - 3:18
Ehm, ja nogal logisch dat je het niet snapt want ik had even een denkfout gemaakt . Ik had dat idee nl. voordat ik er aan zat te denken om een bospad te maken, toen dacht ik voornamelijk nog alleen aan een track om de wei heen (waar ik dus geen toestemming voor heb).
Om de stal is geen optie want dan kunnen wij er niet meer door. Maar dit is al erg mooi (en al heel veel werk!)
Ik zal dan een wit KNZ zoutblok gaan halen, kan ik sowieso nu al doen natuurlijk
Silver_Fox
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) ma 21 dec 2015 - 3:23
@Marja, nog over dat zomereczeem, vervelend is dat he? Ik ben heel blij dat het allemaal goed heeft gewerkt voor Frosti. Hebben jullie ook andere grassoorten ingezaaid? Of kan hij nu wel goed tegen dat gras als het alleen maar 1 uurtje per dag is? Donna krijgt nu wel bietenpulp etc. en ik denk dat ze het wel nodig heeft (vooral zeewier en lijnzaad is erg goed).
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) ma 21 dec 2015 - 4:42
Mooi zo met die roundpen . Misschien kun je de waterbak in het midden van de roundpen zetten, dan hebben je paarden echt een 'rotonde' en staat er niets in de loop wat afremt.
Silver_Fox schreef:
@Marja, nog over dat zomereczeem, vervelend is dat he? Ik ben heel blij dat het allemaal goed heeft gewerkt voor Frosti. Hebben jullie ook andere grassoorten ingezaaid? Of kan hij nu wel goed tegen dat gras als het alleen maar 1 uurtje per dag is? Donna krijgt nu wel bietenpulp etc. en ik denk dat ze het wel nodig heeft (vooral zeewier en lijnzaad is erg goed).
We hadden al vrij gevarieerd gras en dat is in de loop van de jaren alleen nog maar beter geworden (steeds minder raaigras). Frosti kan nu dus gewoon tegen het gras (hij staat er op dit moment overdag zo'n 12 uur op) maar in voorjaar en zomer (als het gras veel voedzamer is dan nu) houd ik het beperkt, net als bij de andere paarden: 2 x 2 uurtjes per dag, en dan 's avonds laat nog een portie hooi. Onze paarden krijgen trouwens ook zeewier, en geen lijnzaad maar wel lijnzaadolie.
Goed idee, we houden hier in Nederland wel van rotondes
Mag ik vragen waar jij zeewier en lijnzaadolie koopt en door wat voor voer je dat doet? Ik gebruik nu ontsloten lijnzaad van Hippolin, wel makkelijk om te geven op zich.
Mag ik vragen waar jij zeewier en lijnzaadolie koopt en door wat voor voer je dat doet? Ik gebruik nu ontsloten lijnzaad van Hippolin, wel makkelijk om te geven op zich.
We bestellen IJslands Zeewier bij www.paardendrogist.nl en de lijnzaadolie halen we bij de plaatselijke paardenvoerhandel. Er staat op 'Lijnzaadolie Excellent' en ook een website: www.hollandanimalcare.com . Wij voeren Metazoa SuperFit Broxxx. Dat is een vitaminen- en mineralensupplement zonder overbodige toevoegingen en ballaststoffen, en daar doen we het zeewier en de lijnzaadolie doorheen. Het is alles bij elkaar maar zo'n twee handjesvol per paard, meer hebben ze er niet van nodig. 'Minder is meer' .
Silver_Fox
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) za 26 dec 2015 - 7:26
Die brok lijkt mij ook wel wat, daar zit zelfs al lijnzaad bij en veel mineralen. Hoeveel olie doe je er dan op? Ze speciferen alleen niet of de toegevoegde vitamine van natuurlijk vorm zijn.
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) za 26 dec 2015 - 22:00
Silver_Fox schreef:
Hoeveel olie doe je er dan op?
We hebben een jerrycan met zo'n pompje erop en daarmee doen we per paard twee flinke stralen over het voer, geen idee hoeveel dat precies is qua inhoud.
Citaat :
Ze speciferen alleen niet of de toegevoegde vitamine van natuurlijk vorm zijn.
Ik zal eens kijken op de zak of daar de precieze benamingen op staan, misschien worden we daar (via google) wat wijzer van .
Silver_Fox
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) ma 28 dec 2015 - 8:58
Ik ben benieuwd! Voer je die hoeveelheden 1 of 2 keer per dag?
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) ma 28 dec 2015 - 12:50
Tjonge, wat is er ineens met het forum?? Ik mis bijna alle knoppen en afbeeldingen ... Kan dus ook niet quoten.
Ik voer dit 1 x per dag. (Heb nog niet op de zak gekeken trouwens, áls we nog een zak hebben liggen...)
Silver_Fox
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) ma 28 dec 2015 - 22:21
Ja gisteren deed het forum bij mij ook raar nu lijkt het weer normaal gelukkig.
Wat vind jij trouwens in het algemeen over calcium/fosfor verhouding voor paarden? Ik zelf ga niet alles precies lopen meten, maar het valt me op dat in die brok veel meer calcium dan fosfor zit, ik vraag me af waarom ze dat doen? Ik zat naar een andere vitamine brok te kijken waar ze juist meer fosfor erin doen omdat ze vinden dat er veel minder fosfor in normaal gras en hooi zit, heel apart (vooral omdat men zegt dat er altijd meer calcium dan fosfor in het voer hoort te zitten).
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) ma 28 dec 2015 - 22:31
Daar kan ik heel kort over zijn: ik weet niets van dat soort dingen . En ik verdiep me er ook niet of nauwelijks in want als het gaat om gezondheid en voeding spreekt iedereen en alles elkaar altijd tegen. Dat is altijd al zo geweest en zal ook wel altijd zo blijven. Zelfs in wetenschappelijk onderzoek kun je altijd 'bewijs' vinden voor stellingen die recht tegenover elkaar staan. Daarnaast is ook ieder paard (net als ieder mens) weer anders, dus zal de een ongetwijfeld weer anders reageren op bepaalde verhoudingen in het voer dan de ander. Kortom: ik kan er niets zinnigs over zeggen .
Silver_Fox
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) ma 28 dec 2015 - 22:51
Hihi, dat is een heel gezonde houding De wetenschap komt ook steeds weer op iets nieuws uit en veel dingen veranderen dan ook weer.
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) di 29 dec 2015 - 1:35
Wij hebben ook een tijdje Metazoa gevoerd, aan ongeveer de helft van de paarden hier. Maar om beurten waren er steeds méér die het niet meer wilden eten. Daarna hoorde ik van een voedingsdeskundige dat de calcium-fosfor-verhouding in de Metazoa helemaal fout is.
De paarden die geen granen en melasse hebben mogen, en degene die nog geen seniorenbrok nodig heeft, die krijgen nu Pavo Care4life. We hebben ook nog even Agrobs Alpen Gruen muesli geprobeerd, maar er waren een aantal die dat niet zo lekker vinden. De Pavo vinden ze hier allemaal wel lekker. Dat is een kwestie van smaak, want ik hoor soms ook dat er paarden zijn, die erg moeten wennen aan de Pavo, en anderen die de Agrobs juist overheerlijk vinden.
Er zijn nog wel een aantal die zo'n zelfde soort brokjes maken als Metazoa, maar geen enkele is absoluut granenvrij (alleen Metazoa wel) Ik heb die merken alleen uit m'n systeem gewist, en het lukt me ook niet om ze terug te halen in m'n geheugen. Wij moeten namelijk absoluut granenvrije 'brokjes' hebben, omdat er een aantal zeer ernstig insulineresistent zijn.
Onderwerp: Re: Bos track PP? (plattegrond) di 29 dec 2015 - 4:40
Mijn paarden vinden de Metazoa nog steeds erg lekker, het gaat altijd schoon op. Alleen Ánaegja wil wel eens een periode hebben dat ze het niet wil, maar dat is niet raar, dat heeft zij met iedere soort voer ...
Tja, de een zegt dus dat bepaalde verhoudingen in Metazoa helemaal fout zijn, en aan de andere kant won Metazoa in zowel 2013 als 2014 prijzen als Horse Product van het jaar. Dat bedoel ik dus met altijd weer die tegenstrijdigheden... Ik hou het er maar op dat mensen blijkbaar gewoon niet in staat zijn om 'het perfecte' paardenvoer te ontwikkelen. Wat logisch is, want perfectie bestaat niet. Of misschien gunnen producenten elkaar het succes niet, dat kan ook . En de 'mode' speelt ook een rol. Net als bij zadels bv. Dan heeft iemand het 'perfecte' zadel ontwikkeld en loopt iedereen ermee weg, en het jaar daarop is er ineens weer een ander zadel in de mode en hoor je over het eerste zadel niets meer. Ik lach er maar om .
Van Pavo heb ik trouwens regelmatig horen zeggen dat het een van de slechtste merken paardenvoer is. Ik bedoel maar.... Zelf gebruiken wij voor Randver Pavo slobber en daar doet hij het al jaren uitstekend op.
Ik maak me niet meer druk over al die meningen en adviezen en ga mijn eigen gang .