Na een vrij lange periode van weinig bezoekjes aan het forum is het tijd om weer wat actiever te worden
.
Ik ben een tijdje wat minder actief geweest door de combinatie van veel werken en lange zomeravonden buiten in plaats van achter de pc. Ook speelde mee dat ik het door al die foto's en beschrijvingen van die geweldige PP's hier steeds frustrerender vond om zelf niets te kunnen toepassen, aangezien mijn pony's op een pensionstal staan.
Maar de laatste tijd is er heel wat gebeurd, want er kwam een heel mooi perceel grasland te koop dat maar een paar honderd meter bij onze huidige pensionstal vandaan ligt (het grenst zelfs aan hooiland van m’n huidige stalhouder). Dibble en Thyler gaan dus hun eigen PP krijgen!
Het zal allemaal nog wel even duren, want ik wil eerst goed bedenken hoe ik het wil hebben en waarschijnlijk ook nog even met de gemeente overleggen over de mogelijkheden (al twijfel ik nog, omdat ik ook weer geen slapende honden wakker wil maken…).
Hieronder alvast een paar foto’s van de locatie, van links naar rechts genomen. De linker grens is op de foto’s niet zichtbaar, maar op de luchtfoto van Google Earth is globaal te zien tot waar het perceel loopt. Het heeft een oppervlakte van 1,42 ha (afmetingen zijn ong. 143 m x 97 m) en bestaat uit grasland. In oktober is het voor het laatst gemaaid. De foto’s zijn gemaakt vanaf het punt ongeveer halverwege de oostgrens op de Google Earth-afbeelding (de hoge bomenrij die je op de foto’s ziet, staan helemaal links op de Google Earth-afbeelding):
En hieronder dan een eerste mogelijke indeling van het weiland.
De grijze track zal gedeeltelijk bestraat worden (afhankelijk van wat mag van de gemeente) met grasbetontegels. Zoals ik er nu tegenaan kijk, wil ik binnen deze track een zo lang mogelijk pad van maken dat twee grasbetontegels breed is (ongeveer 80 cm breed). Op de plaatsen met water en hooi moet extra verharding komen. De grijze track ligt het hoogst en voor een groot deel naast een sloot, waardoor dit het droogste deel van de wei is. Dit zal daarom de wintertrack worden. Ook hebben de pony’s in dit deel de meeste beschutting. Het stuk bij de hoge bomenrij ligt lager en is extreem nat als het heeft geregend. Vandaar dat ik de track in eerste instantie niet heb laten doorlopen tot daar.
De zwarte track blijft waarschijnlijk gewoon gras/blubber. Daar kunnen ze dan op in de winter of als de grond bevroren is. De binnenweides worden grotendeels gebruikt voor strookbegrazing/lange graspaddocks. In de grote wei wil ik een deel apart houden om op te rijden en te grondwerken, dus daar mogen de pony’s dan alleen op grazen als de grond kurkdroog is, zodat daar de ondergrond mooi vlak blijft. We zitten hier op zware kleigrond, dus als er eenmaal putten in getrapt zijn, kom je daar niet meer zo snel vanaf…
Op het kaartje staat nog een bak, maar die gaat er niet komen. Ik wil wel een kleine rolplaats met zand, maar ik dat zal geen rijbakformaat worden. Ook wordt in het tekeningetje een schuilstal weergegeven, maar daar biedt het bestemmingsplan nu nog geen mogelijkheden voor. Er ligt dus een flinke stapel papierwerk ter onderbouwing klaar voor de gemeente, in de hoop dat ze hun bestemmingsplan in de toekomst willen wijzigen en een mogelijkheid willen bieden voor de bouw van schuilstallen in solitair gelegen weilanden. De schuilstal is al wel ingetekend, zodat we er met de afrastering en bestrating rekening mee kunnen houden. Ook is op de ondergrens ‘natuurlijke beschutting’ ingetekend, maar ik weet nog niet zeker of dat er gaat komen. Misschien dat er een keer een heg komt als de spaarrekening weer wat is aangevuld…
Zoals op de eerste foto te zien is, ligt het weiland erg dicht bij een woonwijk. Uiteraard hoop ik in de toekomst daar een woning te kunnen krijgen, maar als zelfstandige valt het niet mee een lening te krijgen…
Maar ik vind het wel een fijn idee dat het weiland redelijk in de bewoonde wereld ligt. En zoals gezegd ligt het weiland dus heel dicht bij de stal waar ik nu sta. Dus hopelijk komen er nog eens huidige stalgenoten buurten.
Uiteindelijk hoop ik nog wel een of meer paarden van derden in het PP te krijgen, zodat ik ook wat makkelijker met een van m’n pony’s naar buiten kan gaan. Maar ik wil eerst alles helemaal op orde hebben en kijken hoe het met die twee van mij gaat. Misschien dat ik eerst komende winter aankijk hoe de track zich houdt, want door de kleigrond zal blubber een groot probleem worden. Door het ontbreken van een stal en bak zijn de faciliteiten voor derden natuurlijk heel erg beperkt, maar wie weet zijn er toch wel mensen in de buurt die het wat lijkt. Het zou in elk geval wel zo gezellig zijn om meer paarden en eigenaren op de PP te hebben.
Kortom: 2011 belooft een spannend maar geweldig jaar te worden
.