Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler

Ga naar beneden 
+2
Kirsten
Wieteke
6 plaatsers
AuteurBericht
Wieteke

Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler Empty
BerichtOnderwerp: Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler   Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler Emptyvr 31 dec 2010 - 21:00

Na een vrij lange periode van weinig bezoekjes aan het forum is het tijd om weer wat actiever te worden glimlach .

Ik ben een tijdje wat minder actief geweest door de combinatie van veel werken en lange zomeravonden buiten in plaats van achter de pc. Ook speelde mee dat ik het door al die foto's en beschrijvingen van die geweldige PP's hier steeds frustrerender vond om zelf niets te kunnen toepassen, aangezien mijn pony's op een pensionstal staan.

Maar de laatste tijd is er heel wat gebeurd, want er kwam een heel mooi perceel grasland te koop dat maar een paar honderd meter bij onze huidige pensionstal vandaan ligt (het grenst zelfs aan hooiland van m’n huidige stalhouder). Dibble en Thyler gaan dus hun eigen PP krijgen!

Het zal allemaal nog wel even duren, want ik wil eerst goed bedenken hoe ik het wil hebben en waarschijnlijk ook nog even met de gemeente overleggen over de mogelijkheden (al twijfel ik nog, omdat ik ook weer geen slapende honden wakker wil maken…).

Hieronder alvast een paar foto’s van de locatie, van links naar rechts genomen. De linker grens is op de foto’s niet zichtbaar, maar op de luchtfoto van Google Earth is globaal te zien tot waar het perceel loopt. Het heeft een oppervlakte van 1,42 ha (afmetingen zijn ong. 143 m x 97 m) en bestaat uit grasland. In oktober is het voor het laatst gemaaid. De foto’s zijn gemaakt vanaf het punt ongeveer halverwege de oostgrens op de Google Earth-afbeelding (de hoge bomenrij die je op de foto’s ziet, staan helemaal links op de Google Earth-afbeelding):

Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler WeilandGoogleEarth

Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler SNC00240

Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler SNC00241

Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler SNC00242

Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler SNC00243

Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler SNC00244

En hieronder dan een eerste mogelijke indeling van het weiland.

Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler Weiland_indeling

De grijze track zal gedeeltelijk bestraat worden (afhankelijk van wat mag van de gemeente) met grasbetontegels. Zoals ik er nu tegenaan kijk, wil ik binnen deze track een zo lang mogelijk pad van maken dat twee grasbetontegels breed is (ongeveer 80 cm breed). Op de plaatsen met water en hooi moet extra verharding komen. De grijze track ligt het hoogst en voor een groot deel naast een sloot, waardoor dit het droogste deel van de wei is. Dit zal daarom de wintertrack worden. Ook hebben de pony’s in dit deel de meeste beschutting. Het stuk bij de hoge bomenrij ligt lager en is extreem nat als het heeft geregend. Vandaar dat ik de track in eerste instantie niet heb laten doorlopen tot daar.

De zwarte track blijft waarschijnlijk gewoon gras/blubber. Daar kunnen ze dan op in de winter of als de grond bevroren is. De binnenweides worden grotendeels gebruikt voor strookbegrazing/lange graspaddocks. In de grote wei wil ik een deel apart houden om op te rijden en te grondwerken, dus daar mogen de pony’s dan alleen op grazen als de grond kurkdroog is, zodat daar de ondergrond mooi vlak blijft. We zitten hier op zware kleigrond, dus als er eenmaal putten in getrapt zijn, kom je daar niet meer zo snel vanaf…

Op het kaartje staat nog een bak, maar die gaat er niet komen. Ik wil wel een kleine rolplaats met zand, maar ik dat zal geen rijbakformaat worden. Ook wordt in het tekeningetje een schuilstal weergegeven, maar daar biedt het bestemmingsplan nu nog geen mogelijkheden voor. Er ligt dus een flinke stapel papierwerk ter onderbouwing klaar voor de gemeente, in de hoop dat ze hun bestemmingsplan in de toekomst willen wijzigen en een mogelijkheid willen bieden voor de bouw van schuilstallen in solitair gelegen weilanden. De schuilstal is al wel ingetekend, zodat we er met de afrastering en bestrating rekening mee kunnen houden. Ook is op de ondergrens ‘natuurlijke beschutting’ ingetekend, maar ik weet nog niet zeker of dat er gaat komen. Misschien dat er een keer een heg komt als de spaarrekening weer wat is aangevuld…

Zoals op de eerste foto te zien is, ligt het weiland erg dicht bij een woonwijk. Uiteraard hoop ik in de toekomst daar een woning te kunnen krijgen, maar als zelfstandige valt het niet mee een lening te krijgen… frustratie Maar ik vind het wel een fijn idee dat het weiland redelijk in de bewoonde wereld ligt. En zoals gezegd ligt het weiland dus heel dicht bij de stal waar ik nu sta. Dus hopelijk komen er nog eens huidige stalgenoten buurten.

Uiteindelijk hoop ik nog wel een of meer paarden van derden in het PP te krijgen, zodat ik ook wat makkelijker met een van m’n pony’s naar buiten kan gaan. Maar ik wil eerst alles helemaal op orde hebben en kijken hoe het met die twee van mij gaat. Misschien dat ik eerst komende winter aankijk hoe de track zich houdt, want door de kleigrond zal blubber een groot probleem worden. Door het ontbreken van een stal en bak zijn de faciliteiten voor derden natuurlijk heel erg beperkt, maar wie weet zijn er toch wel mensen in de buurt die het wat lijkt. Het zou in elk geval wel zo gezellig zijn om meer paarden en eigenaren op de PP te hebben.

Kortom: 2011 belooft een spannend maar geweldig jaar te worden hoera .
Terug naar boven Ga naar beneden
Kirsten

Kirsten

Aantal berichten : 52
Registratiedatum : 13-09-10

BerichtOnderwerp: Re: Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler   Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler Emptyza 1 jan 2011 - 1:44

Gefeliciteerd! Wat een ontzettend mooie kans is dit. Het is een mooi groot perceel en ik ben helemaal weg van die bomenrand. Kun je deze niet als natuurlijke beschutting gebruiken? In je gemaakte opzetje is het gedeelte naast de bomenrand wit. Houd dit in dat de paarden hier niet kunnen komen. Dat zal erg jammer zijn, want het is een mooie plek voor ze om te staan als het hard waait, tenzij de wind uit het oosten komt.

Wat zal je trouwens blij zijn dat je nu al je ideeen uit kan gaan werken en weer uitgebreid op dit forum kan snuffelen. Heel veel plezier en succes.

O ja, kleine tip... probeer gebruik te maken van meerdere hooivoorziening. Dit bevorderd het lopen in je pp.

marion

marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler   Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler Emptyza 1 jan 2011 - 3:01

Wauw! Wat fijn voor je een stuk voor jezelf, en een mooie grootte!
Mooi gedaan met de foto's en tekening, erg overzichtelijk.
Ik heb er niet veel aan toe te voegen. Vind het erg verstandig dat je eerst wil kijken hoe het gaat en loopt met alleen je eigen paardjes. Maar het zou idd leuk zijn en prettig voor jezelf als er nog een paar paardjes bij konden staan in de toekomst. Het is er groot genoeg voor.
Handig ook, een permanente track en een stuk erbij voor als het kan.
O ja, ik zou toch proberen een stukje zand te maken van bijv 15 x 15 of 10 x 20 m zodat je in ieder geval wat kan longeren/grondwerken. Op klei gaan ze erg snel glijden.
Op het NHforum zijn ook mensen die ervaring hebben met een pad van rubber matten. Volgens mij werkt dat ook best goed.
Er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden dan een stal, om je ponies toch wat schuilgelegenheid te geven. Maar die zul je zelf ook wel kennen.
Wieteke

Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler   Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler Emptyza 1 jan 2011 - 9:05

Bedankt voor het meedenken compliment .

Ik zie nu dat op het tekeningetje het pad wel erg ver van de bomen verwijderd is. Ik heb niet op schaal getekend, dus waarschijnlijk komt het pad wel meer bij de bomen in de buurt te liggen. Er vlak tegenaan zal denk ik echt geen optie zijn, want het is daar echt extreem nat (op het moment staat het daar ongeveer blank). Maar bij hevige sneeuw en harde wind heb ik op het weiland gelopen, en de bomen breken echt heel goed de wind - ook als je er ver bij verwijderd staat. De wintertrack heeft dus aan 3 zijdes bomen/struiken (ook langs de weg staat begroeiing, misschien is dat op de foto's niet zo goed te zien). In de zomer komt de schaduw van de bomenrij erg ver de wei in, dus wat dat betreft hoeft het pad er gelukkig niet precies langs te lopen.

Een zandbak zal denk ik toch vooral een rolplaats worden. Hier in de buurt zijn de meeste 'simpele' bakken (lees: goedkope zelfmaakbakken knipoog ) in de winter eigenlijk niet te gebruiken doordat er zo veel water in staat, of doordat ze bij vorst te ongelijk zijn. Voor een 'gebruiksbak' moet je denk ik echt draineren of in elk geval een stuk grond afgraven en vervangen door grind/zand. Daar krijg je in onze gemeente echt geen vergunning voor, jammer genoeg. Ik denk dat ik in de winter veel met de pony's op de weg langs de track zal lopen, zodat ze elkaar (vooral in het begin) gewoon kunnen zien, en de achterblijver niet in paniek kan raken. Bij vorst kun je natuurlijk gewoon in de wei met ze aan de slag. Maar wie weet valt het mee en kan de rolplaats inderdaad ook gewoon gebruikt worden.

@Kirsten: bedankt voor de opmerking over de hooibakken. Ik zie dat ik inderdaad vergeten ben een extra hooibak in de wintertrack te tekenen. Die had in het stukje verharding bij de (hypothetische...) schuilstal moeten komen. Ik wil beginnen met twee palletboxen met fijnmazige hooinetten erin.
yvonnedejong

yvonnedejong

Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 47

BerichtOnderwerp: Re: Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler   Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler Emptyzo 2 jan 2011 - 2:12

Wat geweldig voor je Wieteke.
Kan je eindelijk je plannen gaan uitvoeren.
Ik van dat je een mooi plattegrond heb gemaakt.

Heel veel succes de komende tijd.
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler   Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler Emptyzo 2 jan 2011 - 3:19

Gefeliciteerd Wieteke hoera!
Wat een heerlijk gevoel hè? Geweldig, die foto's van zo'n nog 'maagdelijk', oningedeeld land glimlach. Prachtig perceel en ook lekker groot; wat een ruimte voor twee paarden shock! Mooie duidelijke plattegrond heb je getekend compliment, ik ga hem eens even bestuderen.

Je hebt nu je verharding gepland in het hoogste, droogste gedeelte van het perceel. Zou het niet praktischer zijn om juist te verharden in het laagste, natste gedeelte? Dan heb je het 'natte probleem' meteen voor een deel opgelost en ligt je natuurtrack juist in het hoge gedeelte met wat minder kans op blubber.

Ik zou er wel naar streven om een zandbak of grote paddock aan te leggen. Echt, het is zo fijn om dat te hebben om in te kunnen werken, of om in bepaalde gevallen je paarden op te kunnen sluiten in een gedeelte waar ze toch voldoende ruimte hebben om zich uit te leven. Zo halen wij onze paarden bv. altijd uit de track als er een loonwerker op het land moet en dan is het gewoon fijn om een grote paddock/bak te hebben als tijdelijke leefruimte.

Is je waterpunt gemakkelijk bereikbaar vanaf de weg i.v.m. sjouwen van jerrycans o.i.d. (of heb je een stromend wateraansluiting daar?)? Als je met jerrycans moet werken kun je het beste je waterpunt op een plek maken waar je met de auto dichtbij kan komen.

Wat fijn dat er begroeiing is aan verschillende kanten, mooie natuurlijke schaduwverstrekkers en windbrekers!

Veel plezier met dromen, plannen maken en uitvoeren hyper!

http://www.paddockparadijs.nl
helma

helma

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler   Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler Emptyma 3 jan 2011 - 5:30

Wieteke schreef:
. Daar krijg je in onze gemeente echt geen vergunning voor, jammer genoeg. Ik denk dat ik in de winter veel met de pony's op de weg langs de track zal lopen, zodat ze elkaar (vooral in het begin) gewoon kunnen zien, en de achterblijver niet in paniek kan raken. Bij vorst kun je natuurlijk gewoon in de wei met ze aan de slag. Maar wie weet valt het mee en kan de rolplaats inderdaad ook gewoon gebruikt worden.

** Hai Wieteke, wat een mooie plannen en een super goed stuk land waar je mee aan de slag kunt! Hartstikke leuk hoor, al dat bedenken, dromen en straks uitvoeren!
Wij zijn nu een jaar verder, en hebben al best veel gedaan. Maar, ik heb ook geleerd dat geduld een schone zaak is, en dat het juist erg leuk is je PP gaandeweg en
onder je handen te laten groeien! De praktische idee-en komen dan vanzelf. Heb een aantal keer gehad dat de theorie toch anders werkte dan de praktijk, en zolang
je dan geen grote investeringen in tijd en geld hebt gedaan, is het makkelijk weer te veranderen.
Wat betreft de schuilstal kan ik je misschien wat op weg helpen. Ook ik ben nog steeds met de gemeente hierover bezig, en heb me er echt heel erg in verdiept.
Hier loopt de procedure dus nog, maar ik weet inmiddels aardig de weg, ook op landelijk niveau. Het zou jammer zijn als jij het wiel nog es moet uitvinden, en het
is heel goed om naar de gemeente met iets te komen wat inmiddels op andere plaatsen in Nederland al draait. Voorbeeld doet volgen, niet waar!
Je mag me gerust prive mailen als je tzt zover bent. Ondertussen, geniet maar van het dromen en plannen, ik weet hoe dat in je hoofd gaat zitten en wat voor een leuke
hobby je naast de paarden erbij krijgt!

Groetjes
Helma
http://www.dogwise.nl
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler   Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler Empty

Eindelijk!!! Een PP voor Dibble en Thyler
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» PP Dibble en Thyler 2015
» Voorstellen: Wieteke, Dibble en Thyler
» Dibble en Thyler staan op de track!
» Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?
» Dit is mijn landje

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: