Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Zin-inn

Zin-inn

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 31-10-11
Leeftijd : 43

Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Empty
BerichtOnderwerp: Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?   Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Emptydo 10 nov 2011 - 9:39

Hallo, weer een vraagje van mij (als opvolger van de vraag over de positie van de schuilstal)

De "horse-port" (carport) is vandaag geleverd en nu ben ik op zoek naar het juiste hout om de wanden van te maken.
We hebben nog tientallen planken liggen die we voor het dak (onder de pannen) van onze boerderij hebben gebruikt, ik weet niet welk soort hout, ik dacht vuren of grenen.
Dus ik dacht dat we daar misschien de wanden van de schuilstal van konden maken?

Wat voor hout hebben jullie gebruikt voor de wanden?

Ik heb nog 2 jerrycans met carboleum staan (tip: in Belgie nog gewoon te koop in tuincentra!!), dus denk dat ik dat er maar op ga smeren.
Hebben jullie het hout nog behandeld met iets?

Alle ideeen en tips zijn welkom!
Groetjes Marieke

Terug naar boven Ga naar beneden
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?   Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Emptyvr 11 nov 2011 - 5:05

Als je voldoende centen hebt is betonplex wel heel erg fijn.
Dit gebruiken ze bij betonstorten als mal, dan heb je een beeld als je niet weet wat het is.
T is stevig, kan tegen water, en tegen een stootje van paarden knipoog
veernr1

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?   Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Emptyvr 11 nov 2011 - 7:28

Ik heb larix planken (schaaldelen) gebruikt, hoeven niet behandeld te worden en ziet er mooi natuurlijk uit. Kan je op maat in lengtes tot zo'n 4,5 meter krijgen in breedtes van bijv. 15-20 cm en 20-25 cm. Heb wel een schrikdraadje erlangs lopen, heb namelijk een eczemer erbij.
Iris

Iris

Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11

BerichtOnderwerp: Re: Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?   Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Emptyvr 11 nov 2011 - 9:18

Ik heb betonplex aan de binnenkant van de stal tegen de schroten. Dit houdt zich goed.
Maar een betonplexplaat die op zijn kant staat om de mestbak te twee delen splitsen houdt zich minder goed. Vanaf de bovenkant is het water in de plaat gedrongen en is de plaat gaan splijten. Dus wel zorgen dat de bovenkant beschermd is om de levensduur te verlengen.
http://www.akili.nl
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?   Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Emptyvr 11 nov 2011 - 12:01

Voor de stal op onze vorige plek had ik geïmpregneerde vurenhouten planken gebruikt van 14 cm breed (van dat groenige tuinhout). Die planken heb ik 'gepotdekseld' vastgetimmerd, d.w.z. ze steeds elkaar een paar cm laten overlappen zodat er geen water tussen de planken door kon komen.
Ik zou sowieso altijd óf geïmpregneerd hout gebruiken, óf er zelf iets op smeren.
Een schrikdraadje op paardenkonthoogte aan de binnenkant van de stal heb ik ook en is inderdaad heel praktisch, want er is maar weinig bestand tegen de kracht van schurende paardenkonten!
http://www.paddockparadijs.nl
veernr1

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?   Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Emptyza 12 nov 2011 - 7:00

Marja schreef:
Voor de stal op onze vorige plek had ik geïmpregneerde vurenhouten planken gebruikt van 14 cm breed (van dat groenige tuinhout). Die planken heb ik 'gepotdekseld' vastgetimmerd, d.w.z. ze steeds elkaar een paar cm laten overlappen zodat er geen water tussen de planken door kon komen.
Ik zou sowieso altijd óf geïmpregneerd hout gebruiken, óf er zelf iets op smeren.
!

Potdekselen is inderdaad wel aan te bevelen. Verder ligt het er natuurlijk aan hoe milieuvriendelijk je bezig wilt. Ik gebruik alleen onbewerkt hout, voor mijn omheiningspalen gebruikt ik bijv. kastanjehout (o.a. te koop bij de Dubomat in Groningen). Voor mijn afdakje heb ik wel 2 hardhouten staanders gebruikt, let daarbij op FSC keurmerk. De larix-schaaldelen zijn van Nederlandse komaf, bij een zagerij hier in de buurt (houthandel Drenth in Assen). Zal wellicht over 15 jaar wat moeten vervangen, maar dat geldt bij geïmpregneerd hout ook volgens mij. Dat heeft ook het eeuwige leven niet.

Betonplex is ook heel handig, maar je moet inderdaad wel de zijkanten goed afschermen/insmeren tegen inwateren.
Zin-inn

Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?   Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Emptyza 12 nov 2011 - 11:09

Thanks voor de tips!

Betonplex klinkt inderdaad goed, maar is ook wel weer erg prijzig, heb net m'n trailerbodem en -wanden laten vervangen (ook betonplex)...dus dat gaat m niet worden.
Tuinhout zat ik ook aan te denken. Maar waarschijnlijk gaan we toch voor het hout wat we nog hebben liggen, anders beland het toch in de kachel en dat kan altijd nog.... Daarnaast hebben we planken nodig van 5m en die zijn toch lastiger te verkrijgen heeft mijn speurtocht op internet uitgewezen.

Dat potdekselen is een goeie. Alleen hoe doe je dat dan met de hoeken, daar komen dan toch kieren? Moet je dan de planken nog "figuurzagen" zodat ze in elkaar vallen op de hoek? Of kan je de kieren dichten met iets zoals purschuim?

Stroomdraadje is iets waar ik nog niet aan had gedacht, het zijn niet zulke "schuurders", maar ja, zal je net zien...
Maar hoe doe je dat dan, hoe krijg je je stroomdraadje van je omheining naar de schuilstal?De schuilstal staat zo'n 1,5m van het hek af. Een stuk tuinslang eromheen en over de grond naar de schuilstal???

Oftewel nieuwe tips hierover zijn ook weer welkom glimlach

Groetjes, Marieke
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?   Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Emptyzo 13 nov 2011 - 5:57

Zin-inn schreef:
Dat potdekselen is een goeie. Alleen hoe doe je dat dan met de hoeken, daar komen dan toch kieren? Moet je dan de planken nog "figuurzagen" zodat ze in elkaar vallen op de hoek? Of kan je de kieren dichten met iets zoals purschuim?
Die hoeken zijn niet erg, daar zitten de planken toch waarschijnlijk op een dikke hoekpaal bevestigd, dus kan er nooit direct water de stal in regenen. Daar hoef je verder niks aan te doen en ook niet af te dichten.

Citaat :
Stroomdraadje is iets waar ik nog niet aan had gedacht, het zijn niet zulke "schuurders", maar ja, zal je net zien...
Maar hoe doe je dat dan, hoe krijg je je stroomdraadje van je omheining naar de schuilstal?De schuilstal staat zo'n 1,5m van het hek af. Een stuk tuinslang eromheen en over de grond naar de schuilstal???
Daar kun je zg. 'grondkabel' voor kopen, waarmee je twee afrasteringen onder de grond door met elkaar verbindt. Je graaft dus een geultje in de grond waar je dat kabeltje inlegt.

Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Klemmetje+2
Het zwarte, ommantelde kabeltje is de grondkabel, die met een speciaal klemmetje weer aan de stroomdraad wordt bevestigd.
Zin-inn

Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?   Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Emptyma 14 nov 2011 - 1:46

Oke Marja, duidelijk, dank je wel!
Zin-inn

Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?   Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Emptydi 15 nov 2011 - 10:46

Okee, we zijn vandaag begonnen met de wanden erop te zetten.
Nu hebben we de onderste plank niet helemaal op de grond laten komen, ivm wegrotten.
Iemand tips om die open ruimte op te vullen?
Ik hou niet van open randjes onderaan een wand, dan zie ik namelijk hoeven door kleine openingen en gebroken benen voor me (beroepsdeformatie....).
Zelf dacht ik aan opvullen met stenen of misschien stoepranden gebruiken, maar misschien is er wel een veel handigere manier die ook veilig is??
Groetjes maar weer!
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?   Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Emptyvr 18 nov 2011 - 8:46

een stoepbandje kan je uitstekend gebruiken. Er zijn ook van die beton profielen te krijgen, daar waar ze ook schuttingen van bouwen.
Die kan je trouwens ook gebruiken zat ik mij te bedenken, maar dan moet je even kijken hoe stevig je dat kan opbouwen. ivm het duwen van de kontjes bij jeuk knipoog
Maar ja ook daar zit weer een prijskaartje aan, maar hoef je niet te verven, en verrot niet.
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?   Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Emptyvr 18 nov 2011 - 10:31

Zin-inn schreef:
Nu hebben we de onderste plank niet helemaal op de grond laten komen, ivm wegrotten.
Iemand tips om die open ruimte op te vullen?
Oh ja, was ik nog vergeten erbij te zetten: bij onze vorige, gepotdekselde stal hadden waren we wel gewoon vanaf de grond met een houten plank begonnen (dus geen opening gelaten), maar hadden we de plank direct daarboven (de tweede dus) niet gepotdekseld, zodat je de onderste altijd heel gemakkelijk zou kunnen verwijderen en vervangen als hij weggerot zou zijn (wat bij ons in 8 jaar tijd toen niet is gebeurd, dus zo snel gaat dat eigenlijk niet knipoog).
Zin-inn

Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?   Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Emptyma 28 nov 2011 - 7:06

Hallo allemaal,
Nogmaals dank voor al jullie tips. Benieuwd naar het resultaat? Ik heb een nieuw bericht aangemaakt bij
"Aanleg en inrichting" met foto's van de schuilstal.
Groetjes, Marieke
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?   Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen? Empty

Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Een schuilstal voor Helma?
» Idee voor natuurlijke 'schuilstal'
» schuilstal??
» Schuilstal
» Positie schuilstal??

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: