Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Poel en heuvel aanleggen

Ga naar beneden 
+9
inge
MoniqueBuu
fojoe
cindybijl
Joyce
marion
Wieteke
Iris
Mai
13 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3
AuteurBericht
marleen

Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Emptydo 15 sep 2011 - 23:34

ook wij hebben vorig jaar een poel gegraven.
Op texel noemen ze het een kolk en krijg je er subside voor.
Voor het onderhoud krijgen wij een vast bedrag in het jaar.
Maar dat was eigenlijk niet de reden waarom we hem gegraven hebben.
Het was een poging om van het overtollige water af te komen.
Dit werkt wel aardig.
Vandaar ook de buizen in de oever.

In de zandbak zijn nu ook buizen getrokken en als het nat is stijgt het waterpeil van de kolk enorm.
We hebben dan een pomp om het weer de sloot in te pompen want het waterpeil van de sloot is meestal net zo hoog als de kolk.
Dus op de natuurlijke manier wil het niet echt.

Ik heb een paar foto's toegevoegd.
zodat jullie kunnen zien wat er allemaal is gaan groeien.
Het is echt heerlijk om er even te zitten en te kijken naar alle beestjes die er op af komen.
Nu hebben we ook al een paar maanden een stuk of 7 eenden.
We hadden van het voorjaar kleine kuikentjes.
Echt heel leuk.

https://2img.net/r/ihimg/photo/my-images/11/poel1.jpg/
op de achtergrond zie je onze moestuin en het kippenhok

https://2img.net/r/ihimg/photo/my-images/23/poel2.jpg/
wij hebben de oever niet ingezaaid en er is van alles natuurlijk opgekomen.
Van dat hele stugge gras etc.
Wel hebben we wat riet geplant want dat is goed voor het verstevigen van de oever en een goede
schuilplaats voor de vele kikker die erin zitten

https://2img.net/r/ihimg/photo/my-images/40/poel3.jpg/
op deze foto kan je ons buizen systeem zien zitten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Emptyvr 16 sep 2011 - 5:09

meer dan leuk, gaaf zeg, onze kavel is redelijk onhandig ingedeeld en loopt in een smalle punt, hmm, ik ga toch maar eens kijken of er echt geen mogelijkheden zijn voor een poel te maken hier, jullie poelen, zetten me erg aan t denken.
compliment
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Emptyvr 16 sep 2011 - 10:26

Leuk Marleen! Mooi om te zien hoe begroeid de oevers zijn, ik ben benieuwd hoe dat er bij ons volgend jaar uitziet.
Hoe steil zijn de oevers van jouw poel, eh sorry kolk knipoog? Ik kan het niet goed zien op de foto's. Zijn de oevers zo geleidelijk dat de paarden ook een stukje het water in kunnen lopen? En hoe diep hebben jullie laten graven?
http://www.paddockparadijs.nl
marleen

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Emptyvr 16 sep 2011 - 21:06

onze kolk heeft een doorsnee van 10 meter.
aan de ene kant hebben we flauwe oever dus daar zouden ze theoretisch gezien wel inkunnen.
Alleen moeten we het water nog een keer goed testen.
Hier heb je ook vaak te maken met zout water, dat is niet erg omte zwemmen maar als drinkplaats niet echt geschikt.
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Emptyza 17 sep 2011 - 1:14

En hoe diep knipoog?
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Emptyzo 18 sep 2011 - 22:19

hihi van dat zoute water kan onze hond nu over mee praten grijns Wij zijn afgelopen weekend op Texel geweest.
Lekker genoten van de zee en duinen. Leuk om er na jaren weer eens geweest te zijn, er is weinig veranderd. Wel een kroegje en eet tentje meer maar de grote delen zijn wel gelijk gebleven. Gelukkig maar knipoog

Komt het zout dan ook uit de grond naar boven? Of eigenlijk lost het zout op uit de omgeving?
Dat het brak wordt in zo'n "kolk"?
helma

helma

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Emptyma 19 sep 2011 - 22:21

Hoihoi,

Zo, ff voor jullie aan het werk geweest mbt onze poel. Ik heb er even omheen gelopen, en als ik meet in meter-stappen, is de poel ongeveer 40 bij 30 meter. Diepte weet ik dus niet precies, maar het is een natuurlijke wel en waarschijnlijk wel 5 meter diep.
De pony's zouden er wel in kunnen, maar dat doen ze zelf niet omdat de kanten nogal "week" zijn, en als ze een stap vooruit doen zakken ze echt weg. Dat vinden ze toch wel eng, en gaan dan niet verder. Mocht ik ooit nog es een geldboompje tegen komen, is het nog een toekomst droom om een stukje af te graven en vol te storten met wit zand, zodat er een soort strandje komt waar ze de poel in kunnen lopen. Het water heb ik nooit laten controleren, er groeit veel riet en kroos, en omdat het min of meer doorstroomt ri afwatering, denk ik dat de kwaliteit wel goed is.

Even de plaatjes!

Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Foto-Z8QOXVU3-G

Van West naar Oost gezien, een mooi uitkijkje ri Kerk.

Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Foto-ICDVDUWA-G
Vanaf de andere kant gezien, vanuit het uiterste hoekje van het perceel. Dit is altijd nat, en alleen in langere droge periode als graasstukje te gebruiken. De track is hier afgezet met prikpaaltjes, omdat gebleken is dat er hier veel rommel in de grond zit (puin) waardoor vaste palen draaien praktisch ondoenlijk is.

Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Foto-ANIGWWOX-G
Dit zou een super plekje zijn voor een strandje waar de pony's in kunnen, maar dat is me nu nog veel te kostbaar.

Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Foto-XAVMAOOZ-G
De track achter de poel langs, met de "houtwal" die dient als sprongetje, en evt. af te sluiten is.

Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Foto-NVB4ZSVF-G
Hetzelfde stukje track, nu iets dichterbij. De boompjes hebben wel schade te lijden, mn door Falcor, want die lust wel een hapje jonge wilg...

Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Foto-Q7CQRFAB-G
Nu vanaf de andere kant, track met wilgen aan de rechterkant, en achter mijn rug naar links de doorgang terug ri de stoep. Deze loopt aan de linkerkant om de poel, onder de schietwilg door.
Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Foto-7GVMDIK6-G

Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Foto-7PSB68IC-G
Hier kun je wel zien dat de bodem erg week is. In de winter dus alleen met droog weer te gebruiken. Ik hoef het niet af te sluiten overigens, want de pony's hebben een alternatieve route en vermijden uit zichzelf dit stuk als het erg drassig is. Rechts kun je de houtwal nog zien.

Oh ja, over risico's gesproken; ik had nooit bedacht dat een pony het zou doen, maar Chess bezorgde ons vorige winter een hartverzakking toen ze midden op de poel op het ijs stond!!
Dat was me in al die jaren nog nooit gebeurd, maar nu ga ik met vorst dit stuk toch maar afzetten!
Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Foto-FS8VZ8BW-G

Groetjes!
Helma
http://www.dogwise.nl
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Emptydi 20 sep 2011 - 2:48

Bedankt voor de foto's Helma, wat een prachtig stukje natuur heb je daar compliment! Dat is nog eens een flink formaat poel.
Wat zou het geweldig zijn als je daar ooit een strandje kunt laten maken. Denk je dat dat heel erg duur zou zijn? Ik heb een beetje 'geshopt' onder de loonwerkers bij ons in de buurt voor het graven van onze poel. De prijzen liepen uiteen van 900 tot 3000 Euro absurd! Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen welke we gekozen hebben. Dat was bovendien ook de loonwerker die altijd ons hooi perst en wikkelt en die we al hadden leren kennen als een sympathieke vent.
marleen

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Emptydi 20 sep 2011 - 4:54

inge schreef:
hihi van dat zoute water kan onze hond nu over mee praten grijns Wij zijn afgelopen weekend op Texel geweest.
Lekker genoten van de zee en duinen. Leuk om er na jaren weer eens geweest te zijn, er is weinig veranderd. Wel een kroegje en eet tentje meer maar de grote delen zijn wel gelijk gebleven. Gelukkig maar knipoog

Komt het zout dan ook uit de grond naar boven? Of eigenlijk lost het zout op uit de omgeving?
Dat het brak wordt in zo'n "kolk"?

het zout komt dan uit de grond.
Maar waarschijnlijk zit het wel goed maar ja voor de zekerheid toch maar eens laten testen

en hoe diep....ja ehm...geschat 2 meter?
veernr1

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Emptydi 20 sep 2011 - 8:07

Helma, wat een ongelooflijk mooi stuk heb jij. Erg leuk ook voor de afwisseling in je track, en handig dat ze een alternatieve route kunnen nemen als het te nat is. Een zandstrandje zou het inderdaad helemaal perfect maken, maar zo is het ook al om je vingers bij af te likken.
Iris

Iris

Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Emptydi 20 sep 2011 - 8:51

Op de site van pac horseware staan foto's van paddockroosters die voor een waterhindernis worden gebruikt. Zou ook een optie zijn voor versteviging. De vraag is wat voordeliger en duurzamer is.

Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Progrid24aanlegwaterhin

Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Progrid36waterhindernis
http://www.akili.nl
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen - Pagina 3 Empty

Poel en heuvel aanleggen
Terug naar boven 
Pagina 3 van 3Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Puinpad aanleggen
» Aanleg van een poel
» Plaats heuvel
» Heuvel (afgesplitst topic)
» een verplaatsbare heuvel maken

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum