Hoihoi,
Zo, ff voor jullie aan het werk geweest mbt onze poel. Ik heb er even omheen gelopen, en als ik meet in meter-stappen, is de poel ongeveer 40 bij 30 meter. Diepte weet ik dus niet precies, maar het is een natuurlijke wel en waarschijnlijk wel 5 meter diep.
De pony's zouden er wel in kunnen, maar dat doen ze zelf niet omdat de kanten nogal "week" zijn, en als ze een stap vooruit doen zakken ze echt weg. Dat vinden ze toch wel eng, en gaan dan niet verder. Mocht ik ooit nog es een geldboompje tegen komen, is het nog een toekomst droom om een stukje af te graven en vol te storten met wit zand, zodat er een soort strandje komt waar ze de poel in kunnen lopen. Het water heb ik nooit laten controleren, er groeit veel riet en kroos, en omdat het min of meer doorstroomt ri afwatering, denk ik dat de kwaliteit wel goed is.
Even de plaatjes!
Van West naar Oost gezien, een mooi uitkijkje ri Kerk.
Vanaf de andere kant gezien, vanuit het uiterste hoekje van het perceel. Dit is altijd nat, en alleen in langere droge periode als graasstukje te gebruiken. De track is hier afgezet met prikpaaltjes, omdat gebleken is dat er hier veel rommel in de grond zit (puin) waardoor vaste palen draaien praktisch ondoenlijk is.
Dit zou een super plekje zijn voor een strandje waar de pony's in kunnen, maar dat is me nu nog veel te kostbaar.
De track achter de poel langs, met de "houtwal" die dient als sprongetje, en evt. af te sluiten is.
Hetzelfde stukje track, nu iets dichterbij. De boompjes hebben wel schade te lijden, mn door Falcor, want die lust wel een hapje jonge wilg...
Nu vanaf de andere kant, track met wilgen aan de rechterkant, en achter mijn rug naar links de doorgang terug ri de stoep. Deze loopt aan de linkerkant om de poel, onder de schietwilg door.
Hier kun je wel zien dat de bodem erg week is. In de winter dus alleen met droog weer te gebruiken. Ik hoef het niet af te sluiten overigens, want de pony's hebben een alternatieve route en vermijden uit zichzelf dit stuk als het erg drassig is. Rechts kun je de houtwal nog zien.
Oh ja, over risico's gesproken; ik had nooit bedacht dat een pony het zou doen, maar Chess bezorgde ons vorige winter een hartverzakking toen ze midden op de poel op het ijs stond!!
Dat was me in al die jaren nog nooit gebeurd, maar nu ga ik met vorst dit stuk toch maar afzetten!
Groetjes!
Helma