Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Poel en heuvel aanleggen

Ga naar beneden 
+9
inge
MoniqueBuu
fojoe
cindybijl
Joyce
marion
Wieteke
Iris
Mai
13 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

Poel en heuvel aanleggen Empty
BerichtOnderwerp: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptydi 6 sep 2011 - 7:56

Waarschijnlijk nog deze week (donderdag of vrijdag) gaat het dan eindelijk gebeuren: er wordt een poel gegraven in het kleine weitje voor ons huis en met de grond die daaruit komt maken we een heuvel op een andere plek glimlach! Ik heb alvast een paar foto's gemaakt om te laten zien hoe het er nu nog uitziet en de rest van het fotoverhaal volgt dan nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd.

Even een plattegrondje om aan te geven waar wat gaat gebeuren (let niet op de tekst erbij, die heeft niks met de poel te maken):

Poel en heuvel aanleggen Foto-CTGL4MSA

In het kleine weitje helemaal rechts op de plattegrond (waar de paarse kruisjes omheen staan) wordt de poel gegraven.
Aan de linkerkant van het perceel staan op de plattegrond twee hoekpaddockjes (met de rode kruisjes). Ik heb daar inmiddels de afrastering verplaatst zodat van hoekpaddock tot hoekpaddock nu een 13 m brede strook is ontstaan. De hoekpaddockjes bestaan dus in feite niet meer. In deze brede strook komt de heuvel te liggen.

Het weitje voor ons huis, waar de poel komt, ziet er nu zo uit:

Poel en heuvel aanleggen Foto-7RB7GJJW

Op deze foto staan de palen van het pad er nog.

Vanuit mijn slaapkamerraam ziet dit weitje er zo uit:

Poel en heuvel aanleggen Foto-DDPFACGH

Hier zijn de palen van het pad al weg (hebben we vanmiddag weggehaald).
Ik weet niet of de tekst te lezen is, maar binnen de rode lijn komt het diepste gedeelte van de poel (2 m diep) en het gedeelte tussen de rode en de blauwe lijn wordt de geleidelijk aflopende oever. Er is dus een gedeelte met een steile oever en een gedeelte met een heel langzaam aflopende oever (daar kunnen de paarden dus naar het water). Het steile gedeelte wordt afgezet met een stukje afrastering, zodat de paarden daar niet naar het water kunnen. Door aan die kant ook een draadje over het water te spannen willen we ervoor zorgen dat die steile oever begroeid raakt zodat er ook wat dieren in de poel komen (kikkers, salamanders misschien?).

Op de volgende foto's zie je het gedeelte wat ik heb verbreed tussen de voormalige hoekpaddocks (dus links op de plattegrond). Daar komt dus de heuvel.

Poel en heuvel aanleggen Foto-CCHLZREQ

Poel en heuvel aanleggen Foto-A8MF6GAX

Er zal ongeveer 450 m³ grond uit de poel gaan komen, dus dat wordt waarschijnlijk ook wel een flinke heuvel!
Ik ben héél benieuwd hoe het allemaal gaat worden hoera! Ik ga filmen en fotograferen als ze aan het werk zijn, dus het beeldverhaal wordt vervolgd!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Iris

Iris

Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptydi 6 sep 2011 - 9:17

Wat ontzettend leuk! En duidelijk met de foto's en tekeningen. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden.
Later als ik groot ben wil ik dat ook, inderdaad het liefst met het zicht er op vanuit huis.

Succes de komende dagen!
http://www.akili.nl
Wieteke

Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptydi 6 sep 2011 - 10:30

Wat leuk! Ben erg benieuwd hoe het eruit komt te zien en hoe de pony's zullen reageren als er opeens een heuvel op hun pad ligt...hihi.

Staan de pony's tijdelijk in een andere wei voor de graafwerkzaamheden?

Als je nog water nodig hebt om de poel te vullen, mag je ons weiland wel komen leegpompen... lekker puh Het was vanavond al erg nat, en sinds ik thuis ben hoor ik continu regen tegen de ramen slaan. Word er inmiddels een beetje moedeloos van frustratie . Hoop dat het bij jullie meevalt, en ze gewoon zonder problemen met machines de wei in kunnen eind van de week.

Succes de komende dagen!
marion

marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptywo 7 sep 2011 - 0:02

Wat leuk! Lijkt mij ook een heel leuk idee voor als wij onze grond helemaal in gebruik gaan nemen.
Ik heb nogal wat vragen bij zo'n poel, en ben dus ook erg benieuwd hoe jullie het gaan doen en hoe het bevalt.
Mag je een poel trouwens zomaar overal graven? Wat voor bestemming heeft jouw grond?
En je heuvel wordt een langgerekte?
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptywo 7 sep 2011 - 8:10

marion schreef:
Mag je een poel trouwens zomaar overal graven?
Nee (wat mag je nou wél in dit landje vol regels knipoog...), je moet er eigenlijk een vergunning voor aanvragen bij de gemeente en soms zelfs bij de provincie geloof ik. Volgens onze loonwerker doet vrijwel niemand dat. Ook kan het krijgen van een vergunning soms wel een half jaar duren. Degenen die ik ken met een poel hebben geen vergunning aangevraagd (en wij ook niet). En als je de uitgegraven grond niet gebruikt op je eigen terrein (bv. voor een heuvel), maar afvoert, moet je een schonegrondverklaring hebben, wat klauwen vol geld schijnt te kosten.
Officieel moet je ook een zg. 'Klic' melding doen, om te voorkomen dat je bij het graven ondergrondse leidingnetwerken beschadigt. Ook dat hebben wij niet gedaan want in ons weitje lopen echt geen leidingen of kabels, die liggen allemaal in de wegberm (hebben we ooit op zo'n klic-tekening gezien).

Citaat :
Wat voor bestemming heeft jouw grond?
Als ik het goed onthouden heb: 'agrarisch met natuurlandschappelijke waarde' of zoiets.

Citaat :
En je heuvel wordt een langgerekte?
Ja, ik denk zelfs dat-ie zééééér langgerekt wordt :<. Er gaat zoveel grond uit de poel komen (volgens mijn berekening ca. 525 m³) dat het waarschijnlijk te veel is voor de geplande heuvel, dus dan zullen we de rest moeten dumpen in de paddocks van ons andere PP aan het eind van de straat. Daar zitten wat kleine hellingen in die door de paarden inmiddels helemaal afgetrapt zijn, dus dat zou hersteld kunnen worden met wat extra grond.

Ik vind het best een beetje spannend hoor oh mijn god!
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptywo 7 sep 2011 - 18:43

enorm leuk, erg benieuwd naar het eindresultaat.
succes met het realiseren!
http://www.twh-mm.nl
cindybijl

Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 03-05-10

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptywo 7 sep 2011 - 22:16

jaaa wauw!
ik volg je ook knipoog
fojoe

fojoe

Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 53

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptywo 7 sep 2011 - 23:00

oh, geweldig!
ik ga het ook volgen hoor, ik ben benieuwd hoe de paardjes erop gaan reageren.
MoniqueBuu

MoniqueBuu

Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptydo 8 sep 2011 - 3:30

Ha, wat leuk Marja. Ik ben blij dat we net sinds 6 weken weer normaal op onze computer kunnen werken, want nu kan ik dit mooi gaan volgen.
http://www.twas-tweerd.nl
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptydo 8 sep 2011 - 3:44

wauw wat een plannen klinkt super goed.
je zou de overige grond ook kunnen gebruiken om je track te verhogen daar waar het erg nat is. (wel eerst even los graven het bovenste laagje)
Dan hebben de beestjes langer droge voeten.

waar blijft die miljoen van mij nou van de loterij??....alweer niks...zucht....
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptydo 8 sep 2011 - 22:39

Even een berichtje tussendoor: ze zijn al 3,5 uur aan het graven hyper! En het wordt mooi!! En diep wow! En er zit al water in! Er ligt al een enorme berg grond op de heuvelplek, ben benieuwd of ze het er allemaal kwijt kunnen :<. En anders moeten ze maar in de paddockjes op ons andere perceel achter het bos wat grond aanvullen.
Mooi om te zien hoe die kraan bediend wordt. De kraandrijver (zo'n lekkere rustige, precieze) werkt er al 20 jaar mee en je ziet echt dat die graafschop een verlengde van zijn eigen lichaam is geworden, hij kan echt 'aaien' met dat ding als het nodig is.

Ik loop de hele dag rond met foto- en videocamera, dus het wordt allemaal vastgelegd! Ik ga nu weer even vanuit mijn slaapkamerraam beelden schieten glimlach.
Wordt vervolgd!
Wieteke

Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptydo 8 sep 2011 - 22:43

Leuk, leuk, leuk! Ben heel benieuwd naar de foto's en filmpjes!
Dyonne

Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 38

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptyvr 9 sep 2011 - 1:29

Wauw, wat supergaaf, ben heel erg benieuwd!!
fojoe

fojoe

Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 53

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptyvr 9 sep 2011 - 3:03

zo mooi om te zien hoe ervaren mensen haarfijn kunnen werken met die enorme machines ja

camera
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptyvr 9 sep 2011 - 5:34

Het is klaar hoera!! Er is hard gewerkt van vanochtend 8 uur tot vanmiddag 5 uur (met de nodige pauzes natuurlijk) en zowel de poel als de heuvel zijn prachtig geworden!
Hier is alvast het fotoalbum: http://www.mijnalbum.nl/Album=PZG8ROIZ , of - nog leuker - de diashow. Er ontbreekt nog een laatste foto van de netjes afgewerkte heuvel, die maak ik morgen (ben nu helemaal gevloerd van het continu heen en weer lopen...).
Ook het filmpje laat nog even op zich wachten, ik moet eerst 40 minuten film editen zweep! Wordt dus weer vervolgd.
cindybijl

Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 03-05-10

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptyvr 9 sep 2011 - 6:54

wauw!!!!!!!
(maar jij hebt zandgrond he, hoe zou je dit met kleigrond kunnen doen?)
Doe je nog een pomp in de beek? zodat het geen stilstaand water is?
marion

marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptyvr 9 sep 2011 - 7:19

Zoooo hé, onwijs mooi! En zonder al te veel schade aan je land lijkt wel toch?
Dat is waar ik ook een beetje bang voor ben, dat stilstaande water.
Heb je trouwens een reden voor het formaat van je poel? Is een grote beter dan een kleintje oid?
veernr1

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptyvr 9 sep 2011 - 8:04

Wauw, jij zit ook op mooie zandgrond! En wat zijn ze goed, he, die echte kraanmachinisten, ze kunnen inderdaad op de cm 'voelen' wat ze doen. Ben erg benieuwd hoe goed je poel volloopt, en of er niet teveel water wegzakt en alleen het diepste punt vol blijft staan. Ongelooflijk hoeveel grond er uit zo'n stuk komt. Super, zo'n diashow. Ziet er super uit.

Zonder vergunning zou ik dit bij ons alleen niet aandurven, de laagste plek van het land ligt bij ons aan de weg, en we zitten op de es. Is beschermd aangezicht, mag nog geen boompje op groeien, laat staan een heuvel. Mag ook niet zomaar graven in de grond. Hoewel ik wel mijn bak zonder vergunning heb aangelegd, maar ook alleen maar omdat de vergunningaanvraag werd afgewezen (zou namelijk het aangezicht van de es aantasten, zo'n zandvlakte). Als je er een half jaar niet in rijdt, groeit er alweer aardig wat gras op, maar goed.

Kan wel nog proberen een officiele paddenpoel te krijgen, dat mag dan zo hier en daar weer wel. Misschien toch wel de moeite waard.
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptyvr 9 sep 2011 - 10:25

Net een poos aan mijn filmpje zitten knutselen. Er moet morgen nog een beeld bij van de afgewerkte heuvel en dan kan-ie op YouTube, dus nog even geduld knipoog.

@Cindy en Marion: het is wel stilstaand water, maar hoe groter de oppervlakte, hoe minder dat een probleem is. Dat is ook een van de redenen dat we een niet al te klein wateroppervlak wilden. We blijven onze paarden trouwens ook gewoon leidingwater aanbieden, dus ze kunnen altijd kiezen.

Ik heb trouwens geen idee of je ook op kleigrond een poel kunt aanleggen, ik neem eigenlijk aan van wel, maar je zou het een loonwerker kunnen vragen.

De poel loopt nu heel langzaam voller, ben benieuwd hoe snel het waterpeil blijft stijgen en op welk niveau het stopt. Omdat we nu het natte jaargetijde tegemoet gaan, zal er voorlopig waarschijnlijk alleen maar meer water in de poel komen. Hopelijk zal hij in een droge zomer niet droogvallen maar dat zullen we moeten afwachten.

@Marion: de schade aan onze wei moeten we even afwachten, maar ik denk dat het wel mee zal vallen. De chauffeur van de kiepwagen heeft zoveel mogelijk steeds een andere route door de wei genomen om kapotrijden te voorkomen, maar bij de ingang moest hij natuurlijk wel steeds over hetzelfde stuk. We kunnen altijd nog laten doorzaaien als dat nodig zou zijn.
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptyza 10 sep 2011 - 3:36

Het filmpje!

Ook heb ik nog een aantal nieuwe foto's aan het fotoalbum toegevoegd: http://www.mijnalbum.nl/Album=PZG8ROIZ .

Laatst aangepast door Marja op zo 11 sep 2011 - 2:10; in totaal 3 keer bewerkt
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptyza 10 sep 2011 - 6:40

wow wat onwijs gaaf zeg!! jou paarden boffen maar met zo'n baasje!
http://www.twh-mm.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptyza 10 sep 2011 - 7:27

Dat is geweldig mooi geworden Marja! Ik ben heel benieuwd wat je paarden ervan gaan vinden. Misschien gaan ze wel zwemmen als het erg warm weer is. En ik ben ook erg benieuwd wat ze met de heuvel gaan doen. Alle ruinen hier vinden de heuvel geweldig, kijken wat al jouw merries ervan vinden.
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptyza 10 sep 2011 - 7:39

MoniqueBuu schreef:
Dat is geweldig mooi geworden Marja! Ik ben heel benieuwd wat je paarden ervan gaan vinden. Misschien gaan ze wel zwemmen als het erg warm weer is. En ik ben ook erg benieuwd wat ze met de heuvel gaan doen. Alle ruinen hier vinden de heuvel geweldig, kijken wat al jouw merries ervan vinden.
Birki en Saegola hebben vandaag de poel en de heuvel al gezien. Ze zijn nog niet bij het water geweest want het gras was veel interessanter. Ik dacht dat ze hun ogen uit zouden kijken omdat het hele terrein er ineens zo totaal anders uitziet, maar het leek alsof ze het heel gewoon vonden :<.
Saegola is met mij samen de heuvel op geweest. Ze keek in het begin wel raar maar vond het niet echt eng. Het beviel haar ook wel dat ze bovenop de heuvel nu ineens weer bij de overhangende takken van de bomen kon om daar de blaadjes vanaf te eten! Even later liet ze zich via de steile helling aan de zijkant van de heuvel zo naar beneden 'zakken', alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Er is een filmpje van in de maak knipoog.
De andere paarden hebben het nog niet gezien, zij staan momenteel in ons andere PP achter het bos.

Monique, hoe lang duurde het voor jouw heuvel een beetje stevig werd? En blijft hij zijn vorm redelijk behouden, met al het geklauter van de paarden?
MoniqueBuu

MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptyzo 11 sep 2011 - 1:44

Bert is er eerst flink overheen gereden met ons tractortje, voordat de paarden het in gebruik namen. Op dat moment had hij het bakje aan de voorlader, waarmee hij af en toe nog wat zand verplaatste. De heuvel is daarmee zo stevig geworden, dat de paarden het eigenlijk niet uitlopen. Alleen af en toe met regen spoelt er wat van het zand naar beneden.
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Emptyzo 11 sep 2011 - 2:07

MoniqueBuu schreef:
Bert is er eerst flink overheen gereden met ons tractortje, voordat de paarden het in gebruik namen. Op dat moment had hij het bakje aan de voorlader, waarmee hij af en toe nog wat zand verplaatste. De heuvel is daarmee zo stevig geworden, dat de paarden het eigenlijk niet uitlopen. Alleen af en toe met regen spoelt er wat van het zand naar beneden.
Je hebt vast al eens een foto geplaatst van jouw heuvel, maar ik weet niet meer waar. Zou je hem hier nog eens kunnen plaatsen? Bij ons heeft de loonwerker er wel overheen gereden met de graafkraan om hem een beetje in vorm te brengen, maar de zijhellingen zijn vrij steil dus daar kon hij niet op rijden. De heuvel zal dus nog best wel een beetje van vorm veranderen hier en daar en uiteindelijk steeds vaster worden. Het is ook wel een enorm ding: zo'n 40 m lang, 9 m breed op de grond en bovenop ca. 5 m breed, en de hoogte varieert van iets meer dan 1 m tot bijna 2 m.

Filmpje van Birki en Saegola gisteren bij de heuvel en de poel:

En van Richard die in zijn waadpak kijkt hoe diep de poel is:

Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen   Poel en heuvel aanleggen Empty

Poel en heuvel aanleggen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 3Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen