Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Aanleg van een poel

Ga naar beneden 
+3
Joyce
MarjoSophie
Natural Horsetrainer
7 plaatsers
AuteurBericht
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptyza 5 mei 2012 - 21:18

Nu ik hier een paar maanden zit, borrelen er steeds meer ideeën op. En naar aanleiding van het filmpje van Marja's badende paarden denk ik: zo'n poel, dat is gaaf!
Maar ik zit nog wel met een aantal vragen/twijfels.

Hoe diep mag je grondwater zitten, om een poel te krijgen waar ook daadwerkelijk water in staat? Volgens mij zit het hier vrij diep (meter of 5), droogt de poel dan niet op?
En hoe groot moet je de poel maken (doorsnee en diepte)?
Blijft hij ook echt vanzelf schoon, dusdanig schoon dat de paarden er veilig uit kunnen drinken? Of moet je er nog wat voor doen om hem schoon te houden?
Krijg je niet enorm veel last van muggen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptyza 5 mei 2012 - 21:33

Ik wil dit volgen...

Ik zou onwijs graag mijn poel groter willen maken.
En vooral erachter willen komen waarom die van Marja zo mooi schoon blijft


@ Marja, wat gaaf dat je er ook 1 wil laten aanleggen. !
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptyza 5 mei 2012 - 21:47

hier zit het water niet zo diep, we hebben het overlegt met de loonwerker, prijsafspraken gemaakt enzo. Hun konden een mooie inschatting maken van hoe diep het grondwater ongeveer is hier en wij hebben aangegeven tot waar er gegraven mocht worden en we vonden het belangrijk dat het niet steil werd.
Onze poel is kleiner dan die van marja, ik heb ze er nog niet badderend in aangetroffen, maar er word wel veel uit gedronken, er is ook gewoon water aanwezig hier, maar soms lopen ze vanuit de paddock, naar de poel om daar te gaan drinken.
Ik hoop dat ze er ook een keertje in gaan plonzen, de oudste merrie is er afgelopen winter ingezakt (of naar toe gejaagd, dat weten we niet) en die is sindsdien echt bang van poelen en vijvers.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptyza 5 mei 2012 - 23:29

Goeie vragen, NaturalHorsetrainer, want bij ons kunnen we geen poel aanleggen, zonder een niet-water-doorlatende ondergrond, omdat we op een helling staan met onze paardjes .

Er zal best wel materiaal te koop zijn, om de ondergrond waterdicht te maken, maar lijkt me een kostbaar 'verhaal'.

Groetjes.. frans.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptyzo 6 mei 2012 - 2:06

Er bestaat ook nog zo iets als heel dik vijverfolie wat je goed kan gebruiken.
Goed strak leggen, daarop een dikke laag zand zodat de paarden niet direct in aanraking komen met het folie en dan heb je een mooie plonsvijver die waterdicht is.
Je zal met hete zomers wel moeten vullen denk ik ivm verdamping. En ja muggen komen vanzelf knipoog die krijg je zelfs al in een gewone waterbak die je niet regelmatig ververst.

Bij ons in het bos zitten op een aantal plaatsen waterkuilen waar altijd water in zit en dus ook elk jaar weer veel muggen in die omgeving.
Dat hoort bij stilstaand water
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptyzo 6 mei 2012 - 3:08

Klopt, Inge, dit soort vijverfolie bestaat. Het probleem zit 'm niet zozeer in de bodem met zand afdekken, om beschadiging te voorkomen, maar eerder in de wanden en vooral de randen naar het omliggende terrein.

Wanden mogen niet te 'steil' van helling zijn en de randen ? Hoe los je dat op, zonder bestratingsmateriaal te gebruiken? Of wil je wel bestratingsmateriaal gebruiken ?

Groetjes.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptyzo 6 mei 2012 - 6:52

Leuk Marja, dat je ook aan de aanleg van een poel zit te denken glimlach. Ik vind het echt een verrijking, niet alleen voor de paarden maar ook voor andere dieren. Er badderen heel veel vogels in onze poel en kikkers heb ik er ook al gehoord (alleen nog niet gezien).

Op deze pagina van de site heb ik al aardig wat informatie over poelen vermeld. Daar staat ook een link naar het boekje 'Poelen', waar heel wat wetenwaardigheden in staan.

Natural Horsetrainer schreef:
Hoe diep mag je grondwater zitten, om een poel te krijgen waar ook daadwerkelijk water in staat? Volgens mij zit het hier vrij diep (meter of 5), droogt de poel dan niet op?
Bij ons zat het grondwater ter plaatse van de poel gemiddeld zo'n 1,40 m diep. Het advies is om te graven tot minimaal 0,5 m onder het laagste grondwaterpeil (meestal is het het laagst in augustus/september). Dan is de kans klein dat je poel in een droge zomer helemaal droog zal vallen. Wij hebben het diepste gedeelte van de poel ca. 2 m diep laten uitgraven. Een poosje na het graven hebben we gemeten in het diepste gedeelte en daar was het water toen 80 cm diep. Weet je zeker dat het grondwater bij jullie 5 m diep zit? Lijkt me heel diep! Als dat zo is is het onbegonnen werk om met graven aan het grondwaterpeil te komen en zou je de bodem kunstmatig waterdicht moeten maken (en de poel dan zelf vullen). Op welke manieren je dat kunt doen staat ook beschreven in het boekje 'Poelen'.

Citaat :
En hoe groot moet je de poel maken (doorsnee en diepte)?

In het boekje wordt aangegeven dat je de poel bij voorkeur niet kleiner moet maken dan een wateroppervlak van 50 m². Hoe kleiner de poel, hoe kwetsbaarder en hoe belangrijker het is om hem goed schoon te houden. De afmeting van het wateroppervlak van onze poel is gemiddeld zo'n 12 m x 17 m geloof ik, maar dat varieert natuurlijk sterk naarmate er meer of minder regen is gevallen.

Citaat :
Blijft hij ook echt vanzelf schoon, dusdanig schoon dat de paarden er veilig uit kunnen drinken? Of moet je er nog wat voor doen om hem schoon te houden?
Als er te veel waterplanten in komen moet je van tijd tot tijd de poel opschonen, anders groeit deze helemaal dicht.
Of de poel vanzelf schoon blijft is van zoveel factoren afhankelijk (bodem, omgeving (mest- en gifstoffen?), grootte poel etc.) dat daar niet algemeen iets over te zeggen is. Ik bied mijn paarden in ieder geval altijd de keuze tussen leidingwater of de poel om te drinken, dus ik laat het aan hun beoordelingsvermogen over wat ze het liefst hebben. Ze kiezen erg vaak voor de poel.

Citaat :
Krijg je niet enorm veel last van muggen?
Dat weet ik nog niet, want onze poel is afgelopen september pas gegraven dus we hebben er nog geen zomer mee meegemaakt. Ben benieuwd!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptyzo 6 mei 2012 - 23:37

Dank je wel voor je uitgebreide info Marja!
Met vijverfolie in de weer gaan zie ik niet zitten, ik betwijfel of dat op de lange duur wel goed blijft als de paarden daarin lopen. Ik moet dus eerst maar eens uitzoeken hoe diep het grondwater nu werkelijk zit!

Verder ben ik toch ook wel huiverig voor muggen. Als ik ergens een hekel aan heb, is het wel om op een mooie zomerdag mezelf helemaal in te moeten pakken vanwege de muggen. Dus ik denk dat ik eerst maar eens de zomer ga afwachten om te ontdekken of het hier sowieso al niet stikt van de muggen, want dan maakt zo'n poel ook niet veel meer uit natuurlijk. ;-) Maar als het hier redelijk muggenarm blijkt te zijn, weet ik niet of ik wel zit te wachten op een muggenkraamkamer...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptyma 7 mei 2012 - 0:34

Natural Horsetrainer schreef:
Verder ben ik toch ook wel huiverig voor muggen. Als ik ergens een hekel aan heb, is het wel om op een mooie zomerdag mezelf helemaal in te moeten pakken vanwege de muggen. Dus ik denk dat ik eerst maar eens de zomer ga afwachten om te ontdekken of het hier sowieso al niet stikt van de muggen, want dan maakt zo'n poel ook niet veel meer uit natuurlijk. ;-) Maar als het hier redelijk muggenarm blijkt te zijn, weet ik niet of ik wel zit te wachten op een muggenkraamkamer...
Misschien kun je je nog herinneren dat wij een beek pal langs ons hele perceel hebben lopen? Toch hebben we hier niet veel last van muggen. Ik weet wel dat die vooral bij stilstaand water zitten, maar de beek is eigenlijk nagenoeg stilstaand, er zit maar heel weinig beweging in. Dus wie weet is er nog hoop voor jou knipoog!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
joyce b




Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 22-02-11

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptyma 14 mei 2012 - 23:39

Wij hebben hier veel muggen, dazen, eczeemvliegjes noem maar op.
Vanwege wateroverlast in de winter wil ik ook een soort poel maken.
Niet zozeer in de zomer dus, maar voor opvang overtollig regenwater in de winter zodat dat niet de paddock in stroomt...


Mijn plan is hem dus minder diep te maken dan tot het grondwaterpeil, zodat hij 's zomers droog staat bij droog en warm weer (eventueel geschikt als zanderige rolplaats) maar het in de winter toch voldoende inhoud heeft om grote hoeveelheden water te bufferen tot we het weg kunnen pompen de sloot in.
Ik ga er vanuit dat we veel minder muggenoverlast zullen hebben als de poel in de zomer gewoon droog is met een zand en grasbodem.
Misschien is dat voor jullie ook wel een optie?

Verder kun je tegen kapotlopen van de kanten gebruik maken van grasroosters/paddockroosters.
Dan kun je eventueel daaronder je vijverfolie aanbrengen en de roosters afvullen met zand of grind naar keuze...
Terug naar boven Ga naar beneden
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptydi 15 mei 2012 - 0:10

Mijn poel lijkt zichzelf op moment schoon te maken.
Er zitten ineens planten in verwarring en het lijkt ook schoner te worden het water.

ik probeer nu het aantal planten te halveren, want de hele vijver is nu groen van de planten hilarisch
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptydi 15 mei 2012 - 4:39

@ Joyce: voor mij zou dat geen optie zijn, want ik heb in de winter nauwelijks last van water dat blijft staan! Wat op zich natuurlijk bijzonder fijn is. glimlach

@ Marjo: interessante ontwikkelingen!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptywo 16 mei 2012 - 11:07

joyce b schreef:
Wij hebben hier veel muggen, dazen, eczeemvliegjes noem maar op.
Vanwege wateroverlast in de winter wil ik ook een soort poel maken.
Niet zozeer in de zomer dus, maar voor opvang overtollig regenwater in de winter zodat dat niet de paddock in stroomt...

Mijn plan is hem dus minder diep te maken dan tot het grondwaterpeil, zodat hij 's zomers droog staat bij droog en warm weer (eventueel geschikt als zanderige rolplaats) maar het in de winter toch voldoende inhoud heeft om grote hoeveelheden water te bufferen tot we het weg kunnen pompen de sloot in.
Ik ga er vanuit dat we veel minder muggenoverlast zullen hebben als de poel in de zomer gewoon droog is met een zand en grasbodem.
Misschien is dat voor jullie ook wel een optie?

Verder kun je tegen kapotlopen van de kanten gebruik maken van grasroosters/paddockroosters.
Dan kun je eventueel daaronder je vijverfolie aanbrengen en de roosters afvullen met zand of grind naar keuze...
Slim plan Joyce glimlach. Ook je tip voor de grasroosters op de oevers en dan daaronder de folie lijkt me handig voor mensen die een poel niet tot onder het grondwater kunnen graven.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptywo 16 mei 2012 - 19:50

na een flinke hoosbui, vorige week, is onze poel iets of wat veranderd, het witzand, ligt erg hoog bij ons, dus een groot deel van de vijver en randen, bestaat uit witzand, nou dit gaat dus mee de vijver in bij een heftige hoosbui, krijg je ineens een ander modelletje poel van knipoog.
ook aan 2 kanten een soort van mini riviertje ontstaan, dat is altijd wel ietsje, maar nu waren en behoorlijke groeven geworden, die zijn al bijna weer weg doordat de paarden er door lopen.
ik heb hier nog steeds niemand betrapt die het water in is gegaan. Nu kan ik vanaf huis de poel niet zien, maar ben geregeld buiten en dan hangen ze wel vaak rond de poel, maar erin is tot nu toe geen optie blijkbaar.
Wie weet als het straks echt zomer weer word knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
joyce b




Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 22-02-11

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptywo 23 mei 2012 - 6:54

en Joyce, hebben ze al een verkoelende duik genomen de afgelopen dagen?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptydo 24 mei 2012 - 5:26

Joyce schreef:
ook aan 2 kanten een soort van mini riviertje ontstaan, dat is altijd wel ietsje, maar nu waren en behoorlijke groeven geworden
Na het noodweer van gisteravond is er bij onze poel ineens op de oever ook zo'n groef ontstaan waar het water doorheen heeft gestroomd, voor het eerst!

Twee van onze paarden (de twee bonten, zou het aan de kleur liggen knipoog?) gaan nu bijna dagelijks in de poel en blijven er vaak ook echt een poosje in, heerlijk verkoelend! Soms staan ze bijna te slapen in de poel.
Ik zie het niet altijd gebeuren, maar dan zie ik het wel aan de zwarte, zanderige benen en buiken (eerst in het water, en daarna lekker in het zand rollen grijns!). De poel voorziet dus duidelijk in een behoefte!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptydo 24 mei 2012 - 6:07

ja het zuiden had geloof ik pech he? gisteren....
Wij hebben een paar rommeltjes in de verte gehad en een paar druppels en toen was het over...
wel heel erg warm.....

je poel heb je mooi op tijd laten maken, ik geloof zeker dat ze er van genieten. Je kent het filmpje vast wel van die twee paarden die bellen staan te blazen in het water. ik zie het al helemaal voor me twee ijsjes soezend in het verkoelende water.

Vandaag ook wezen poelen, de pony's niet maar woef wel....ze kreeg er geen genoeg van.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptydo 24 mei 2012 - 19:47

Gaaf Marja!
Ik wil ook!
(Maar ik heb besloten dat ik het dit jaar nog niet ga doen... eerst eens afwachten hoe mijn wei zich het hele jaar rond houdt, en bovendien is er hier nog zovéél te doen....)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Emptyvr 25 mei 2012 - 11:38

Natural Horsetrainer schreef:
(Maar ik heb besloten dat ik het dit jaar nog niet ga doen... eerst eens afwachten hoe mijn wei zich het hele jaar rond houdt, en bovendien is er hier nog zovéél te doen....)
Heel verstandig knipoog. Ik wilde ook al heel lang een poel, maar uiteindelijk heeft het ook nog jaren geduurd. En toen wist ik precies waar ik hem wilde en had ik genoeg informatie verzameld om precies de poel te laten graven die ik wilde. Ik ben ook blij dat ik het precies 'volgens het boekje' heb gedaan, nl. wachten tot augustus/september - laagste grondwaterstand - en dan laten graven tot 1 m onder die grondwaterstand. Het ziet er naar uit dat onze poel niet zomaar op zal drogen in de zomer; in het diepste deel komt het water op dit moment bij de paarden nog tot halverwege hun romp!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Aanleg van een poel Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aanleg van een poel   Aanleg van een poel Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Aanleg van een poel
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Mijn poel vlak na aanleg en nu
» pp onder de bomen
» Aanleg PP en gemeente - wat mag doorgaans wel en wat niet?
» Roze 'spul' in mijn poel
» En zo wordt mijn poel nu gebruikt

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: