Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 pp onder de bomen

Ga naar beneden 
+4
inge
Joyce
Wieteke
Vero maes
8 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Vero maes




Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 09-07-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : de panne

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptydi 10 jul 2012 - 1:56

Hoi allemaal,

Ik ben bezig om een pp aan te leggen, en het volledig herinrichten van de weide. Alles samen heb ik 2ha. Wel zandgrond, waarvan een gedeelte erg nat, we dit laten draineren en herinzaaien.
Bijgevolg kunnen de paarden nu niet in de weide. Meede doordat ik in het voorjaar een paard had met zandkoliek(door in te kort gras te zitten) incl. operatie in gent. En nog 4 paarden met een lichte gaskoliek zodra ze in de weide gingen. Mijn weides waren oud met koeiengras, vol boterbloemen.... ik heb toen besist ze niet meer in die weides te laten en alles her in te richten.

Ik heb een paddock ingericht van +-40 op 30 meter ongeveer met 20 cm putzand. (straatzand) Dat ligt er heel goed bij. Het enige nadeel: er staan veel bomen in, wilde kastanje, veel populieren,... en daar vallen takjes en blaadjes af, en zitten dan onder het zand, zodra de paarden in de paddock komen, zoeken ze achter die blaadjes, takjes, graven ze putjes en eten zand. Ik durf met andere woorden de paarden daar niet meer in te laten voor het gevaar op zandkoliek. Ik dacht om er een doek op te leggen, roosters en deze op te vullen met schelpen. Helaas is de kostprijs daarvan héél duur. +- 20000€

Graag jullie ervaringen, tips ivm dergelijke paddock.
Hebben jullie geen schrik voor zandkolieken? ik zie overal op die foto's veel zand....

ik heb 2 shetlanders niet niet veel gras mogen hebben (1 hoefbevangen geweest) , 1 draver van 17 jaar die net geopereerd is en waarmee ik nog moet oppassen.1 warmbloed van 24 jaar die veel te snel te vet is. Een lipizzaner van 8 die momenteel niets van problemen geeft en een grote pony, die ik toch een beetje in de gaten moet houden voor te vet te worden. .

Alvast bedankt


Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.horsemanshipschool.be
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptydi 10 jul 2012 - 2:31

Hoi,

Zouden de paarden onbeperkt (graszaad)hooi of bijv. stro mogen eten? Dan zou je misschien hooibakken in de de zandpaddock kunnen zetten. Misschien dat ze dan niet meer op zoek gaan naar andere eetbare dingen in het zand. Ik zou dan wel grote rubbermatten of bijv. een groot stuk worteldoek onder en rond de voerbak leggen, zodat ze niet de laatste hooisprietjes uit het zand gaan vissen.

Wij hebben net een groot stuk verhard met puin, en als de voerbakken daarop komen zullen er ook grote rubbermatten onder moeten. Mijn pony's zijn ook niet zo kieskeurig, en zouden dus ook kleine steentjes opeten als daar toevallig een hooisprietje op zou liggen :<

20.000 euro is inderdaad wel HEEL erg duur. Volgens mij moeten er zat mogelijkheden zijn voor een fractie van die prijs shock
Terug naar boven Ga naar beneden
Vero maes




Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 09-07-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : de panne

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptydi 10 jul 2012 - 2:39

Wieteke schreef:
Hoi,

Zouden de paarden onbeperkt (graszaad)hooi of bijv. stro mogen eten? Dan zou je misschien hooibakken in de de zandpaddock kunnen zetten. Misschien dat ze dan niet meer op zoek gaan naar andere eetbare dingen in het zand. Ik zou dan wel grote rubbermatten of bijv. een groot stuk worteldoek onder en rond de voerbak leggen, zodat ze niet de laatste hooisprietjes uit het zand gaan vissen.

Wij hebben net een groot stuk verhard met puin, en als de voerbakken daarop komen zullen er ook grote rubbermatten onder moeten. Mijn pony's zijn ook niet zo kieskeurig, en zouden dus ook kleine steentjes opeten als daar toevallig een hooisprietje op zou liggen :<

20.000 euro is inderdaad wel HEEL erg duur. Volgens mij moeten er zat mogelijkheden zijn voor een fractie van die prijs shock

Hoi, dank je voor uw antwoord,
ik heb in alle 5 de boxen die dan openstaan een slow feeder staan, + een slow feeder op de beton net voor de nieuwe paddock. (van die groene met kleine gaten een XL).
Helaas, ze eten allemaal zo snel mogelijk al het hooi op, en dan op zoek in het zand. Ik geef ze nu al een max aan hooi (eigenlijk half droog gras). Als ik nog meer geef heb ik de shet hoefbevangen gehad, en kan ik de warmbloed rollen van dikkeheid, hij is dan ook wat stram, kantje boord hoefbevangen. Ze eten nu +- 4 a 6 uur hooi per dag.
Maar als ik ze zie eten in dat zand, ben ik er echt niet gerust in. onmiddelijk ben ik daar dan met de psylium zaadjes. Ze hebben ook zousteen, mineralen steen....
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.horsemanshipschool.be
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptydi 10 jul 2012 - 4:15

doodsbang voor zandkoliek. Maar ik doe mijn best me niet te laten lijden door die angst.
Mijn vosje heeft zandkoliek gehad toen hij 4 was, inmiddels is hij bijna 12. Hij is echt heel slecht geweest toen.
Oorzaak, kort gras in de winter, dus bijna kale wei en geen bijvoeding, tsja van mij dagelijks wat musli.
Ik was in de veronderstelling dat hij een paar keer per dag hooi kreeg, dit bleek niet zo te zijn, hij was niet broodmaker ofzo hoor op dat moment.
Hier krijgen ze vaak ruwvoer, waardoor de kans op zandkoliek al behoorlijk afneemt en paarden die op zand staan, eten in de regel geen zand, het risico zit echt in heel kort gras en weinig ruwvoer.
uitzondering daar gelaten.
dus, ehm, eigenlijk ben ik nu niet meer bang voor zandkoliek. Ondanks dat ik het toen echt afschuwelijk vond om mee te maken en echt enorm geschrokken was, was voor mij wel duidelijk wat de oorzaak was.
ik heb ook nog wel eens tussendoor psylium husk gegeven.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Vero maes




Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 09-07-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : de panne

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptydi 10 jul 2012 - 4:49

Joyce schreef:
doodsbang voor zandkoliek. Maar ik doe mijn best me niet te laten lijden door die angst.
Mijn vosje heeft zandkoliek gehad toen hij 4 was, inmiddels is hij bijna 12. Hij is echt heel slecht geweest toen.
Oorzaak, kort gras in de winter, dus bijna kale wei en geen bijvoeding, tsja van mij dagelijks wat musli.
Ik was in de veronderstelling dat hij een paar keer per dag hooi kreeg, dit bleek niet zo te zijn, hij was niet broodmaker ofzo hoor op dat moment.
Hier krijgen ze vaak ruwvoer, waardoor de kans op zandkoliek al behoorlijk afneemt en paarden die op zand staan, eten in de regel geen zand, het risico zit echt in heel kort gras en weinig ruwvoer.
uitzondering daar gelaten.
dus, ehm, eigenlijk ben ik nu niet meer bang voor zandkoliek. Ondanks dat ik het toen echt afschuwelijk vond om mee te maken en echt enorm geschrokken was, was voor mij wel duidelijk wat de oorzaak was.
ik heb ook nog wel eens tussendoor psylium husk gegeven.


Hoi,
idd, ik ben doodsbang. Havane heeft 11 dagen tussen leven en dood gevochten in Gent. En heb nu vreselijke schrik het opnieuw mee te maken.

Ik heb deze namiddag hier alles zitten uitpluizen, en ik heb de indruk dat jullie zich daar eigenlijk minder zorgen om maken? Havane deed koliek omdat ze de jonge plantjes uittrok in de winterweide. Ik dacht dat ik met een paddock beter af was. Nu ben ik terleur gesteld omdat ik merk dat ze met de neus in de grond (zand) zitten. Maar ik neem dat de paarden natuurlijk niet kwalijk, het is normaal gedrag....
Ik vraag me af wat erger is? in de weide in kort gras of in de paddock met blaadjes en takjes zoeken in opvulzand?

Nu hebben ze een kleine paddock met klinkers voor de stallen van 25 meter op 4 m . Maar alle 6 kunnen ze daar niet op, jagen elkaar op ... Dus tis elk op zijn beurt buiten.

Ik vindt het écht moeilijk om daar nu een goed en veilig systeem in te steken. Die betaalbaar is.





Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.horsemanshipschool.be
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptydi 10 jul 2012 - 6:53

liggen er dan zoveel takjes en blaadjes?
ik voer ook geregeld stro bij, scheelt ook een heel stuk.
Je kunt ook testen met de mest of ze veel zand in hun darmen hebben. Neem aan dat de kliniek dit heeft uitgelegd.
als ze meerdere malen per dag ruwvoer krijgen. Is de kans op zandkoliek, echt een heel stuk kleiner.
Ik weet nog heel goed hoe bezorgd ik was en bang om mijn paardje kwijt te raken, maar op dit moment ben ik heel gerust met huidige situatie.
Er word wel eens wat geknabbeld langs de paden voor grassprietjes, maar ze krijgen minimaal 5 keer per dag hooi bijgevoerd en tot nu toe, geen zandkoliek gevallen meer gehad.Ik geef ook wel eens hooi op het zand, omdat dat dan zo ff makkelijk uitkomt.
Dus de heftige angst is wel gezakt sinds de kennis wat is toegenomen, en hiermee bedoel ik dan ook, de kennis over mijn eigen paarden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptydi 10 jul 2012 - 7:03

Ik ben er ook niet zo heel bang voor.
Geef 1 x per maand gedurende een week gekookt lijnzaad. Zo krijgen ze meteen wat overige voedingsstoffen binnen.
Ik meng het nl met wat andere spullen omdat ze het "kaal" niet eten.
Voor de rest test ik zo nu en dan de mest.

Als ze heel veel zand eten zoals jij verondersteld zou ik toch eens kijken wat ze dan precies missen in hun dieet. Zand bevat nl bepaalde mineralen
daarom likken ze soms kuiltjes om deze mineralen te kunnen bemachtigen.
Honden doen dit trouwens ook op speciale plekken, merk ik tijdens het wandelen. Er zijn plaatsen waar heel veel honden altijd even moeten zandhappen.
Er zit daar dus iets wat ze nodig hebben op dat moment. Kan er ook vaak langs lopen zonder dat ze er naar om kijken en soms is het ook weer heel fanatiek.

Met paarden is het net zo. Ze doen dat omdat ze iets specifieks zoeken. Veel ruwvoer geven helpt ook.
Terug naar boven Ga naar beneden
Vero maes




Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 09-07-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : de panne

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptydi 10 jul 2012 - 8:11

Hoi,

Tja, Naar mijn mening hebben ze niets tekort in hun voeding. Ze hebben liksteen mineraal, ze hebben zoutsteen. Iedere dag 1 maal beetje krachtvoer met de omega 3 olie van cavalor.
Net een kuur van 3 weken psyllium zaad gegeven.(op aanraden van Gent) Voortaan enkel de eerste 10 dagen van de maand. Bij geen enkel paard of pony is er zand te vinden in de mest, maar ja. Ik durf ze niet constant in de paddock te laten, omdat ik zie dat ze met hun neus in het zand lopen.

Hun bloed wordt min 2 maal per jaar getest voor de lever omdat we naast de autostrade wonen. Soms wat calcium problemen. Tijdens de zomer. Maar verder geen problemen.

Misschien moet ik wat stro in een slowfeeder doen om hun wat meer bezig te houden, maar ik vrees dat die blaadjes ook wel lekker zijn glimlach
In ieder geval zal ik volledig rond de weide een track maken. En kleinere weides, zodat ze moeten zoeken welke weide "beschikbaar" is...
Is het een goed idee om rond de bomen wat gravel te gooien? Want daar wordt er gegraven voor de wortels van de bomen.



Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.horsemanshipschool.be
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptywo 11 jul 2012 - 0:59

Wat vervelend Vero, ik kan me voorstellen dat je er paniekerig van wordt als je bij je paard zandkoliek hebt meegemaakt.

Net eens even zitten googlen en dan valt me eigenlijk maar één ding op: dat de adviezen bij zandkoliek enorm uiteenlopen (de ene DA zegt bv. stro voeren, terwijl de andere juist zegt: géén stro voeren) en dat eigenlijk niet bekend is waarom het ene paard wel zandkoliek ontwikkelt en het andere niet, want feit is dat ieder paard zand in zijn darmen heeft, omdat paarden nu eenmaal continu van alles uit het zand opeten en zelfs bij gewoon grazen ook regelmatig wat grasworteltjes met aanhangend zand naar binnen krijgen. Ook in het boek Paddock Paradise van Jaime Jackson staat dat het normaal natuurlijk gedrag is dat paarden allerlei 'dirt' van de grond opeten. Maar blijkbaar lukt het het ene paard wel om dat zand ook weer door de darm te laten passeren en afvoeren en het andere paard niet. Dan zou je zeggen dat het dus meer te maken heeft met de darmwerking van het betreffende paard dan met het zand op zich. Net zoiets als met zomereczeem: waarom kan het ene paard wel tegen de steken van de mugjes, en het andere paard niet? Ook dat is te herleiden tot de werking van het hele systeem en de stofwisseling van het paard. Of bv. wormen: die zijn altijd aanwezig bij ieder paard, 'wormvrij' bestaat niet, maar het ene paard heeft daar geen problemen mee terwijl het bij een ander steeds weer uit de hand loopt.

Gelukkig heb ik bij mijn eigen paarden in 22 jaar met zandpaddocks nog nooit zandkoliek meegemaakt, en dat komt niet doordat ik heel erg oplet dat ze geen zand binnenkrijgen; dat doe ik nl. helemaal niet. Ook krijgen ze nooit psyllium, lijnzaadpapjes o.i.d. (alleen dagelijks een scheut lijnzaadolie door het krachtvoer). Ik zie ze de hele dag van alles van de grond opeten, minuscule grassprietjes, takjes, blaadjes etc. Ze hebben ook zeker niet de hele dag de beschikking over ruwvoer, want dan zou ik ze kunnen rollen denk ik (ijslanders zijn nl. nogal snel moddervet verontwaardiging). En ik zie ze zelfs regelmatig op bepaalde (altijd dezelfde) plekken doelbewust in het zand likken. Ik ga er vanuit dat ze daar bepaalde stofjes vinden die ze nodig hebben en denk dat ze dat in de natuur ook zouden doen.

Ik zou er persoonlijk in ieder geval voor kiezen om bij een paard dat neiging heeft tot zandkoliek (of een andere terugkerende kwaal) eens alle energiebanen en organen energetisch te laten doormeten door een goede homeopaat/natuurgeneeskundige, zodat eventuele onbalans in het systeem van het paard opgeheven kan worden met natuurlijke middelen. Zo kreeg een van mijn merries een aantal jaren achter elkaar uierontsteking als ze 's zomers in iets te mals gras stond (maar max. 2 uurtjes op een dag!). Ook zo'n rare kwaal waar zij blijkbaar gevoelig voor was. Nadat ik haar door een natuurgeneeskundige heb laten behandelen, heeft ze het tot nu toe niet meer teruggekregen (afkloppen knipoog!).

Succes met je paard in ieder geval compliment!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptywo 11 jul 2012 - 1:25

Ik begrijp je angst wel; Atli heeft ook verschillende keren zandkoliek gehad waarvan 1 x zo heftig dat hij direct naar de kliniek moest, alwaar hij 2 dagen moest blijven. Gelukkig hoefde hij niet geopereerd te worden en knapte hij al snel weer op, maar het heeft maanden geduurd voordat hji de klap weer enigszins te boven kwam (en pas nú, ruim anderhalf jaar later, is hij weer op zijn normale gewicht).

Het advies wat ik van de kliniek uit meekreeg, was Atli de rest van zijn leven elke maand een week lang een kuur met psylliumzaad te geven. En verder zorgen voor voldoende ruwvoer, want dat zorgt voor een goede darmwerking en met een goede darmwerking is het paard beter in staat om zelf zand uit zijn darmen te werken.

Waarom Atli die zandkoliek toen heeft gehad en de andere paarden die onder dezelfde omstandigheden leefden niet, weet ik ook niet.
Misschien heeft het idd iets met de darmwerking te maken die iets minder goed is ofzo. Geen idee.

Nu de paarden sinds januari in mijn eigen paddock paradijs staan ben ik ook wel even bang geweest. Dit omdat ze hier op graspaden en graspaddocks staan, die ze heel kort afvreten. Volgens de DA was dát destijds het grootste risico: het kort afeten van gras, waarbij ze de worteltjes plus het zand binnenkrijgen. Toch heb ik hier nog geen problemen gehad (afkloppen....), ik denk dat dat komt omdat ze wel 24/7 op dit korte gras lopen (dat was in de oude situatie niet zo, toen hadden ze een zandpaddock) en ze dus constant wat te eten hebben. En daarnaast geef ik uiteraard braaf elke maand een psylliumkuurtje.

Nou Vero, echt veel heb je denk ik niet aan mijn verhaal want ik kan je verder niet echt een advies geven, maar ik wilde je toch even een hart onder de riem steken. ;-)

(PS heb jij ooit, jaaaaaaren geleden, eens een demo NH grondwerk met jouw paard gegeven, op een dag van de BHA, in België?)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Vero maes




Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 09-07-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : de panne

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptywo 11 jul 2012 - 1:44

[Nou Vero, echt veel heb je denk ik niet aan mijn verhaal want ik kan je verder niet echt een advies geven, maar ik wilde je toch even een hart onder de riem steken. ;-)

(PS heb jij ooit, jaaaaaaren geleden, eens een demo NH grondwerk met jouw paard gegeven, op een dag van de BHA, in België?)[/quote]

Dank je,
en ja dat was ik zoveel jaren geleden op de bha en met havane glimlach het paardje waar nu alles om te doen is.

Kan ik een filmpje uploaden hier? Deze morgen al m'n moed samen genomen, en de paarden buiten gelaten in hun nieuwe paddock met veel hooi en deze middag wilgentakken bij gegeven. Ik had een berichtje geschreven met een link naar het filmpje, maar het is er niet "door gekomen" als je kijkt onder horsemanshipsschool op you tube, kom je er anders ook op.
Ik heb de paddock gefilmd hoe het er nu uit ziet met de paarden erin.
Havane wordt al jaren behandeld door werner devos, een alternatieve dierenarts.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.horsemanshipschool.be
Vero maes




Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 09-07-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : de panne

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptywo 11 jul 2012 - 9:44

Deze morgen dus alles open, deze avond na dat ze hooi hadden in de boxen, is darco naar de box van havane gegaan en heeft haar letterlijk naar buiten geschopt. Ik hoorde een doffe harde klap. Er is een stuk van haar heup afgebroken. De dierenarts is gekomen, ze zal het opnieuw overleven, ze zal er wel maanden van mank lopen. Ook de eerste keer na 15 jaar boxen open. Gewoon pech naar het schijnt. Maar de boxen blijven opnieuw dicht, en elk op zijn beurt naar buiten. Ik heb het gehad, 5 kolieken en en een heupbreuk in 2 maanden is genoeg. Ook al heeft het 24 jaar goed gegaan.
Ik weet het niet meer.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.horsemanshipschool.be
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptywo 11 jul 2012 - 10:15

shock Jeetje, dat is bizar! Nog een geluk bij een ongeluk dat je het hoorde gebeuren, maar wat zal je geschrokken zijn..! troost

Kan me voorstellen dat je er voorlopig even klaar mee bent, maar zou het voor de toekomst geen optie zijn om bijv. tussenwanden te verwijderen zodat je een soort loopstal maakt met meerdere in- en uitgangen? Als je alle paarden om beurten binnen en buiten moet zetten heb je daar ook bijna een dagtaak aan, lijkt me.

Sterkte met de patiënt en vooral ook met het zelf bijkomen van alle hectiek...
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptywo 11 jul 2012 - 19:41

OEI! Dat is schrikken zeg!

Heb je al eerder agressie gezien van Darco naar Havane? Stonden ze voorheen niet samen?

In elk geval: veel sterkte en beterschap!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Vero maes




Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 09-07-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : de panne

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptywo 11 jul 2012 - 22:57

Natural Horsetrainer schreef:
OEI! Dat is schrikken zeg!

Heb je al eerder agressie gezien van Darco naar Havane? Stonden ze voorheen niet samen?

In elk geval: veel sterkte en beterschap!

Darco is 24 jaar al altijd de baas. Havane staat er al 15 jaar bij.
Al die jaren stonden de boxen meestal open. Maar natuurlijk konden ze ook meestal in de weide... nu niet hé.

De dierenarts is tegen boxen open en al zeker met hooi in (hij maakt het regelmatig mee dat 2 paarden terzelfder tijd door de deur willen met gekneusde heupen als gevolg...) Moest ik nu Darco appart houden en hem een deel van de dam geven en een box.(tot ze terug in de weide kunnen, +- oktober)
Havane moet nu natuurlijk ook in box, ze staat op 3 benen verdriet arm paard.
Maar de andere laat ik buiten. Ik zou dit weekend nog extra plaats maken om hooi te geven buiten zodat ik wel geen hooi meer moet leggen in de boxen. De dierenarts zei om zo'n metalen grote bak te zetten, maar hoe moet het dan met de shetlanders?

Nog een vraag: eens de weide plat is, moet ik ook laten zaaien in tr tracK?


Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.horsemanshipschool.be
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptydo 12 jul 2012 - 0:26

Vero maes schreef:
De dierenarts zei om zo'n metalen grote bak te zetten, maar hoe moet het dan met de shetlanders?



Als je in de rubriek "'Langzame' voersystemen" van dit forum kijkt, kun je een hoop tips vinden voor het maken/kopen van hooibakken.

In dit topic gaat het over een aparte bak en voerplaats voor een shetlander: https://paddockparadijs.actieforum.com/t289-joris-en-zijn-eigen-hooi-eet-weitje?highlight=joris

Wat voor slowfeeders gebruikte je in de stallen?

Als je daar de ruimte voor hebt, zou je ook hooinetten aan de buitenkant van de stallen op kunnen hangen, op een hoogte dat de shet er niet bij kan. Dan kun je kijken hoeveel de shet mee kan eten van het hooi dat gemorst wordt op de grond. Misschien krijgt hij zo al voldoende zonder zich te kunnen overeten.

Zelf gebruik ik altijd 2 fijnmazige hooinetten over elkaar, die ik in zo'n kunststof palletbox vastmaak. Dat remt de eetsnelheid echt flink, wat voor jou ook wel heel fijn kunnen zou zijn (omdat er dan minder tijd overblijft om in het zand te gaan rommelen op zoek naar wat lekkers).

Of je de track moet inzaaien ligt er denk ik maar net aan wat je wensen zijn. Als er paarden zijn die eigenlijk vrijwel geen gras mogen hebben, kun je de track beter kaal laten. Er zal altijd wel weer wat onkruid e.d. op gaan groeien. Als je de track inzaait, zal dat gras erg kort worden afgegraasd, waardoor je dus weer meer kans hebt dat ze het gras er met wortels en grondresten en al uit zullen trekken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Vero maes




Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 09-07-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : de panne

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptydo 12 jul 2012 - 3:00

Wieteke schreef:
In dit topic gaat het over een aparte bak en voerplaats voor een shetlander: https://paddockparadijs.actieforum.com/t289-joris-en-zijn-eigen-hooi-eet-weitje?highlight=joris

Super systeem, je moet er maar opkomen.

Citaat :
Wat voor slowfeeders gebruikte je in de stallen?
die groene met kleine mazen. Van hooinet.nl. in iedere box hangt er één. Zodra ik mag, zal ik een filmpje in een berichtje zetten.

Citaat :
Als je daar de ruimte voor hebt, zou je ook hooinetten aan de buitenkant van de stallen op kunnen hangen, op een hoogte dat de shet er niet bij kan. Dan kun je kijken hoeveel de shet mee kan eten van het hooi dat gemorst wordt op de grond. Misschien krijgt hij zo al voldoende zonder zich te kunnen overeten.

mm, idd.

Citaat :
Zelf gebruik ik altijd 2 fijnmazige hooinetten over elkaar, die ik in zo'n kunststof palletbox vastmaak. Dat remt de eetsnelheid echt flink, wat voor jou ook wel heel fijn kunnen zou zijn (omdat er dan minder tijd overblijft om in het zand te gaan rommelen op zoek naar wat lekkers).

Ik zal ook eens proberen om 2 netten over elkaar te doen.
Ik heb net grote rubber paarden tegels besteld, ik kan aan een redelijke prijs aan huiscontainers geraken. Met een gat in te maken kunnen ze ook dienen als slow feder. Ik kan er ook nog hooinetten tussen de bomen hangen.

De dam voor de boxen is maar 3 meter breed, ik vrees dat dit nog schop gelegenheid geeft?

Citaat :
Of je de track moet inzaaien ligt er denk ik maar net aan wat je wensen zijn. Als er paarden zijn die eigenlijk vrijwel geen gras mogen hebben, kun je de track beter kaal laten. Er zal altijd wel weer wat onkruid e.d. op gaan groeien. Als je de track inzaait, zal dat gras erg kort worden afgegraasd, waardoor je dus weer meer kans hebt dat ze het gras er met wortels en grondresten en al uit zullen trekken.

Das dus moeilijk, moest ik nu in het zanderige deel niets zaaien en de track regelmatig spuiten met round up? Het nu natte stuk zal eens gedraineerd misschien wel in gras kunnen blijven?



Laatst aangepast door Marja op vr 13 jul 2012 - 2:45; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : quote tags toegevoegd)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.horsemanshipschool.be
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptydo 12 jul 2012 - 3:19

Als je voor het eerst twee netten over elkaar doet, kan het goed zijn dat de paarden het snel opgeven of alleen maar heel sneu naar hun hooi staan te kijken. Mijn pony's leerden het heel snel, maar hadden er de eerste dag ook best wat moeite mee. Vorig jaar heb ik een keer per ongeluk 3 netten over elkaar gedaan, en toen kregen ze er ECHT niets meer uit oeps .

Round-up lijkt me niet zo fijn voor bij de paarden... Als je de paden per se helemaal kaal wil hebben, zou je ze bijv. kunnen laten ploegen of de grond kunnen laten omzetten (al heb je dan misschien weer het probleem dat ze blaadjes gaan zoeken in het zand). Misschien dat het met wortel en al uit de grond trekken op het pad trouwens wel mee zal vallen, omdat de paarden daar de grond waarschijnlijk flink zullen verdichten doordat ze veel op hetzelfde stuk lopen.

Persoonlijk zou ik denk ik toch proberen om ruwvoer te vinden waar ze bijna onbeperkt van mogen eten (dus bijv. graszaadhooi of stro), en zo proberen te voorkomen dat ze in het zand gaan klooien. Als je een flink vertragende slowfeeder gebruikt en iets kan verzinnen waardoor de shet niet de hele dag kan eten, denk ik dat het wel te doen zou zijn om ze een groot deel van de dag ruwvoer te geven. Voor paarden met gevoelige darmen lijkt het me sowieso wel een fijn idee dat ze bijna heel de dag iets kunnen eten, ook al is het maar stro.
Terug naar boven Ga naar beneden
Vero maes




Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 09-07-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : de panne

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptydo 12 jul 2012 - 3:56

Wieteke schreef:
Persoonlijk zou ik denk ik toch proberen om ruwvoer te vinden waar ze bijna onbeperkt van mogen eten (dus bijv. graszaadhooi of stro), en zo proberen te voorkomen dat ze in het zand gaan klooien. Als je een flink vertragende slowfeeder gebruikt en iets kan verzinnen waardoor de shet niet de hele dag kan eten, denk ik dat het wel te doen zou zijn om ze een groot deel van de dag ruwvoer te geven. Voor paarden met gevoelige darmen lijkt het me sowieso wel een fijn idee dat ze bijna heel de dag iets kunnen eten, ook al is het maar stro.

dank je, dat zal doen, ik heb net 5 grote platte regentonnen kunnen bestellen en 2 compostbakken.
Daarvan kan ik slowfeeders maken.

Alles komt volgende week binnen


Laatst aangepast door Marja op vr 13 jul 2012 - 2:47; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : quote tag toegevoegd)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.horsemanshipschool.be
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptyvr 13 jul 2012 - 2:38

Vero maes schreef:
Deze morgen dus alles open, deze avond na dat ze hooi hadden in de boxen, is darco naar de box van havane gegaan en heeft haar letterlijk naar buiten geschopt. Ik hoorde een doffe harde klap. Er is een stuk van haar heup afgebroken. De dierenarts is gekomen, ze zal het opnieuw overleven, ze zal er wel maanden van mank lopen. Ook de eerste keer na 15 jaar boxen open. Gewoon pech naar het schijnt. Maar de boxen blijven opnieuw dicht, en elk op zijn beurt naar buiten. Ik heb het gehad, 5 kolieken en en een heupbreuk in 2 maanden is genoeg. Ook al heeft het 24 jaar goed gegaan.
Ik weet het niet meer.
Hè getverderrie, wat een akelig ongeluk! Soms heb je van die periodes dat alles mis lijkt te gaan, 'een ongeluk komt nooit alleen' is helaas vaak waar!
Ik had je filmpje gisteren al gezien (via Google meldingen over paddockparadijs) en had toen ik je open stallen met smalle ingangen zag meteen de gedachte dat dat niet zo veilig is. Toen ik hier kwam wonen hadden we in de paddock ook een open stal met smalle ingang en na dat even aangezien te hebben met de paarden, hebben we al snel de hele buitenwand er uitgehaald. Dat was in ons geval een dun houten wandje dus heel gemakkelijk gesloopt. Bij jouw stallen is dat natuurlijk niet zo eenvoudig, maar misschien kun je wel tussenwanden tussen twee stallen er uithalen, zodat je een grotere stal krijgt met twee in-/uitgangen? Zo kunnen paarden elkaar in ieder geval niet klem zetten in een hoek omdat ze altijd weer naar buiten kunnen.

In ieder geval beterschap met Havane troost ! Krijgt ze nog een speciale behandeling of moet het afgebroken stuk heup gewoon vanzelf weer vastgroeien?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptyvr 13 jul 2012 - 2:52

Vero maes schreef:
Ik zou dit weekend nog extra plaats maken om hooi te geven buiten zodat ik wel geen hooi meer moet leggen in de boxen. De dierenarts zei om zo'n metalen grote bak te zetten, maar hoe moet het dan met de shetlanders?
Een vriendin van me heeft een Paint Horse en een Shet. De Paint krijgt haar hooi in een grote bak (ik geloof een palletbak maar dat weet ik niet zeker meer) waarvan ze de rand verhoogd heeft met houten balken o.i.d. Daardoor is het voor de Shet te hoog om erin te kunnen met haar hoofd. De Shet heeft een eigen eethoekje in de paddock met een stang ervoor, waar zij net onderdoor kan en de Paint niet. Zo hebben ze dus beiden hun eetplek waar de ander niet bij kan en kunnen ze precies de hoeveelheid hooi krijgen die voor hen bestemd is.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptyvr 13 jul 2012 - 2:59

wat een goede oplossing van jou vriendin!! ik zie het helemaal voor me.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptyvr 13 jul 2012 - 3:22

Wieteke schreef:

Als je daar de ruimte voor hebt, zou je ook hooinetten aan de buitenkant van de stallen op kunnen hangen, op een hoogte dat de shet er niet bij kan. Dan kun je kijken hoeveel de shet mee kan eten van het hooi dat gemorst wordt op de grond. Misschien krijgt hij zo al voldoende zonder zich te kunnen overeten.

Een hele tijd geleden heb ik eens een rondleiding gehad in de bewegingsstal van Stal Mansour, in Arnhem. De paarden hebben daar een chip of nekband om, waarmee ze toegang krijgen tot de voersystemen. Er zijn aparte voersystemen voor krachtvoer en ruwvoer. Op die manier kan elk paard (via een computerprogramma) precies zó lang toegang krijgen tot de voerautomaat, als goed voor hem is.
De Shet daar kreeg helemáál geen toegang tot de ruwvoerautomaat, omdat hij altijd nog genoeg losse sprieten vond rondom de voerautomaten, als de andere paarden daar aan het eten waren. En je kon deze Shet alsnog rollen...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptyvr 13 jul 2012 - 3:25

Marja schreef:

Ik had je filmpje gisteren al gezien (via Google meldingen over paddockparadijs) en had toen ik je open stallen met smalle ingangen zag meteen de gedachte dat dat niet zo veilig is. Toen ik hier kwam wonen hadden we in de paddock ook een open stal met smalle ingang en na dat even aangezien te hebben met de paarden, hebben we al snel de hele buitenwand er uitgehaald. Dat was in ons geval een dun houten wandje dus heel gemakkelijk gesloopt. Bij jouw stallen is dat natuurlijk niet zo eenvoudig, maar misschien kun je wel tussenwanden tussen twee stallen er uithalen, zodat je een grotere stal krijgt met twee in-/uitgangen? Zo kunnen paarden elkaar in ieder geval niet klem zetten in een hoek omdat ze altijd weer naar buiten kunnen.

Ik heb het filmpje niet gezien dus ik weet niet precies hoe het er bij Vero uitziet, maar ik heb zelf ook een dubbele stal waar ik de tussenwand uit heb gehaald. Op die manier is er in de stal wel voldoende ruimte, maar de toegangen zijn nog steeds twee normale staldeuren. Met mijn 2 paarden die elkaar wel goed kunnen verdragen voorzie ik geen problemen, maar ik zou toch liever een stal willen die aan de voorkant gewoon helemaal open is zodat ze zéker alle ruimte hebben.
Zeker als er ooit nog een paard bij komt, heb ik liever meer ruimte.
Maar goed, dat staat dus nog op mijn verlanglijstje: andere stal (en dat andere paard misschien ook nog wel...).

Alhoewel we op mijn vorige plek (pensionstal) ook een schuilstal hadden met 2 smalle toegangen en dat ging altijd goed, ook met een groep van 5 of 6 paarden. Wel was die stal van binnen iets ruimer dan de 2 stallen die ik nu heb.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Vero maes




Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 09-07-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : de panne

pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Emptyvr 13 jul 2012 - 23:59

Marja schreef:
Ik had je filmpje gisteren al gezien (via Google meldingen over paddockparadijs) en had toen ik je open stallen met smalle ingangen zag meteen de gedachte dat dat niet zo veilig is. Toen ik hier kwam wonen hadden we in de paddock ook een open stal met smalle ingang en na dat even aangezien te hebben met de paarden, hebben we al snel de hele buitenwand er uitgehaald. Dat was in ons geval een dun houten wandje dus heel gemakkelijk gesloopt. Bij jouw stallen is dat natuurlijk niet zo eenvoudig, maar misschien kun je wel tussenwanden tussen twee stallen er uithalen, zodat je een grotere stal krijgt met twee in-/uitgangen? Zo kunnen paarden elkaar in ieder geval niet klem zetten in een hoek omdat ze altijd weer naar buiten kunnen.

idd, helaas is het een pak moeilijker, zijn gorte dikke stenen muren met tralis op.

Ik heb ook binnendeuren, ik zou nog een binnenomheining kunnen zetten, maar technisch is dit minder haalbaar. Vooral ook omdat de honden aan die kant zitten. Is niet veilig.

Ik denk: dat ik een paar schuistallen zal aanschaffen om in de track te zetten waar ze van voor in kunnen en langs achter weer uit. Mijn boxen dicht doen en ze ze enkel openzetten als Darco kort zal zitten.
Nu, zit havane toch voor een tijd kort, ze hebben eigenlijk niets aan dat los stuk been gedaan, dat moet vanzelf "genezen". Ik spuit haar wel 3 X per dag 2 traumeel ampoulen in. Ze is naar omstandigheden eigenlijk wel goed, ze steunde al een paar keer op dat been. Na haar koliek operatie was ze thuis veranderd, ze was zelf agressief naar de andere paarden, schopte tegen de muur.... ik dacht dat de hoofdreden was omdat ze kort zat, maar blijkbaar was er een probleem met de "kuddegeest". Ik zie nu mentaal meer de havane van voor haar koliek operatie. Raar hoor, ik hoop écht dat alles opnieuw komt als voorheen.
De 3 pony's en gaetina zitten wel in de paddock en alles (voorzichtig met wat is zeg) goed.

Ik zie het wel zitten om de binnenmuren van de boxen aan te passen, misschien in iedere box een een binnendeur monteren langs de zijkant, dat kan ik dan opendoen en dichtdoen? Maar het blijft natuurlijk een boxdeur. De buitenkant aanpassen kan niet. Ik kan er geen bouwvergunning voor krijgen (agrarsch waardevol gebied...)

Ik heb een word doc. gemaakt met plan van de weides en een eerste gedacht van de PP kan ik dit ergens posten?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.horsemanshipschool.be
Gesponsorde inhoud





pp onder de bomen Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
pp onder de bomen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Drainage onder het looppad
» Giftige bomen/struiken, wel of niet?
» Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?
» Hoe bescherm je bomen?
» Takken en bomen in de wei

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: