Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Ellen

Ellen


Aantal berichten : 48
Registratiedatum : 17-03-10

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Emptyza 27 maa 2010 - 4:16

Omdat in onze wei geen bomen staan en ik die wel wil gaan planten. Wil ik deze zomer benutten om de juiste 'plantvorm' (rij of groep) en de juiste
soort(en) uit te zoeken.

Wij wonen in de Betuwe. Hoogstam fruitbomen zou erg passend zijn. Ook gezien de grondsoort. Maar is dat ideaal?

Rondom de wei willen we een pad maken, dat aansluit op het pad dat rondom onze bak en rondom de longeerpaddock ligt.

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Foto-IB4QYFHW

Op deze foto zie je alleerst Zoefke, die in de bak staat. Deze bak is ongeveer 27m bij 55m. Om deze bak ligt inmiddels een pad van ongeveer 3m breed. Ri. de hooiberg ligt een longeerpaddock van 18m bij 18m. Het hek van de longeerpaddock ligt recht tegenover het hek van de bak en aan de andere smalle zijde van de bak ligt ook weer een hek dat uitkomt op het pad en daarna komt de wei. Rondom de wei willen we een pad aanleggen en in de 'binnenwei' moeten dan de bomen gaan komen.

Nu heb ik diverse ideeën:

Hoogstambomen als een hoogstamboomgaard, maar dan moet iedere boom solitair geplant worden.

Groepjes van bijv. berken, wilgen en populieren in 2 verschillende 'hoeken'. En daarbij bijvoorbeeld nog een solitaire notenbooem.

Of toch bomen op een rij naast het pad?

Of? Of? OF?...........................

Edit: nog een idee toegevoegd.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://EllenAngelino.Come2me.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Emptyza 27 maa 2010 - 4:38

Wat ik zelf ideaal vind zijn wilgen, omdat ze zo gemakkelijk te planten zijn en je bovendien de takken aan je paarden kunt voeren. We hebben 25 wilgen langs ons perceel staan (die we jaren geleden als staken in de grond hebben gezet). Vorige week heb ik 16 flinke takken van deze wilgen afgezaagd en die op een ander plekje (naast de longeerkraal) in een groepje weer in de grond gestoken, als klein speels bosje.
Berken vind ik ook erg mooie, 'lichte en luchtige' bomen en zijn dacht ik ook vrij gemakkelijk te planten, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Berken staan mooi in een groepje.

Fruitbomen moet je (op den duur) ruim uitrasteren omdat het eten van grote hoeveelheden fruit voor paarden niet gezond is. Een enkel appeltje of peertje kan helemaal geen kwaad, maar fruit kan in grote hoeveelheden tegelijk van de boom vallen en dat is te veel van het goede.

Heb je de Bomen-en-struiken-pagina op mijn site ook gelezen? Daar staan ook nog wat tips.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Ellen

Ellen


Aantal berichten : 48
Registratiedatum : 17-03-10

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Emptyza 27 maa 2010 - 5:03

Voor fruitbomen voorzie ik ook echt problemen als ze groter worden en dat is denk ik ook erg onverstandig. Maar omdat ik ze zo mooi vind en ze bij ons in de streek thuishoren heb ik ze toch in dit topic vermeld.

Wilgebomen ben ik zelf een voorstander van. Maar, Albert heeft 6 metershoge wilgen gerooid uit onze voortuin en van het erf. Ze waren erg mooi, maar veel te groot en ze waren nog maar een jaar of 10 oud. Ik ben bang dat ik die boomsoort er niet doorheen krijg. In ieder geval niet in grote(re) aantallen.

Maar misschien wat berken gecombineerd met een (laagblijvende?) wilg in een groepje met evt. nog wat bijbehorend struikgewas voor de extra aankleding zou een leuk idee kunnen zijn.

En de tip die bij bomen en planten op de site stond om op de stand van de zon te letten, heeft me al aan het denken gezet om bijvoorbeeld 2 groepjes langs het pad te maken. Dan heb je altijd wel ergens schaduw. Of bijvoorbeeld een groepje aan de ene kant. En 1 notenboom aan de andere kant. Ook die moet je uitrasteren, maar dan hoef je maar 2 plaatsen uit te rasteren.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://EllenAngelino.Come2me.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Emptyza 27 maa 2010 - 8:21

Heerlijk hè, om dit soort plannetjes te maken, vind je niet glimlach?
Is het een idee om toch wilgen te nemen en die dan ieder jaar te knotten? Dan kan Albert zelf precies bepalen hoe hoog ze mogen worden knipoog en bovendien weten de paarden wel raad met de takken die dan beschikbaar komen lekker.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Emptyza 27 maa 2010 - 12:21

Ha Ellen,

Misschien ook iets om over na te denken...
Er zijn regelingen dat als je hoogstamfruitbomen plant dat je subsidie krijgt. In sommige gevallen krijg je de bomen dan zelfs gratis.
Ik heb me er niet heel erg in verdiept maar misschien is het interessant.

ff googlen en ik had hier iets gevonden maar er is vast meer info te vinden..

http://www.google.nl/search?hl=nl&rls=com.microsoft%3A*%3AIE-SearchBox&rlz=1I7SUNA&q=subsidie+hoogstamfruitbomen&btnG=Zoeken&meta=lr%3Dlang_nl&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Ellen

Ellen


Aantal berichten : 48
Registratiedatum : 17-03-10

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Emptyzo 28 maa 2010 - 4:45

@Marja, Vandaag les gehad van Maaike in Harmelen. Albert ging mee om te groomen en onderweg langs de A2 waar heel veel knotwilgen langs staan toch de wilgen maar weer eens onder de aandacht gebracht. En jawel met succes. Albert wil ze nu toch wel weer op ons land hebben. We willen nu waarschijnlijk een groepje berken met wat knotwilgen erbij en dan voor het aanzicht nog wat kruipende struiken over de grond. En op een andere plaats nog solitair een notenboom. Even off topic: Fien heeft gezellig naast Bjarg gestaan vandaag. Fien kan niet altijd naast ieder paard, maar naast gentleman Bjarg ging het prima.

@Nina, helaas die subsidie is schone schijn. Daar heb ik al eens naar geinformeerd. Maar wij komen niet in aanmerking. Het werd me trouwens toen niet duidelijk wanneer je er wel voor in aanmerking komt. Hoogstammen gaan we misschien nog wel erbij zetten. Er staan er al 2 van 80 en 100 jaar oud in onze voortuin. Dus misschien zetten we daar nog wat bij. Maar in de wei hebben we inmiddels een andere keuze gemaakt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://EllenAngelino.Come2me.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Emptyzo 28 maa 2010 - 8:20

Ellen schreef:
Fien heeft gezellig naast Bjarg gestaan vandaag. Fien kan niet altijd naast ieder paard, maar naast gentleman Bjarg ging het prima.
Hee, wat leuk glimlach! Ja, Bjarg is en blijft een super-gentleman!

Mijn 16 wilgenstaakjes beginnen al aan te slaan, ik zie hier en daar piepkleine knopjes ontstaan glimlach.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Ellen

Ellen


Aantal berichten : 48
Registratiedatum : 17-03-10

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Emptyma 29 maa 2010 - 4:42

Wat leuk Marja dat je zelf aan het stekken bent.

Ik heb Albert moeten beloven dat we de wilgen bij een boomkweker vandaan gaan halen. Dit met het idee, dat een 'gekweekte' boom gemakkelijker in de hand te houden is. De oude krulwilgen waren gestekt door de vorige eigenaren van ons huis.

Volgens mij maakt het weinig uit, maar ik wil weer een of meer wilgen en als dat de voorwaarde is, geen probleem grijns Bijkomend voordeel is, dat ze dan gelijk al wat groter zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://EllenAngelino.Come2me.nl
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: rode treurbeuk   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Emptyvr 9 jul 2010 - 8:37

Wie weet of een rode treurbeuk een goede opsie is voor in de paardenwei??
Terug naar boven Ga naar beneden
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Emptyvr 9 jul 2010 - 10:26

Wat een leuk topic, krijg zelf allemaal ideeen!

Wij hebben twee hele grote beuken voor het huis staan. Geen idee wat voor soort maar de naam past wel. Die van ons hebben donker rood/bruin blad en hangende/treurende takken. Erg mooi vind ik ze. Ik denk dat ze bij ons een jaar of 50 - 60 zijn. Prachtig als solitair.

Verder ben ik het eens wat de wilgen betreft. Geknot zijn ze prima in toom te houden. Ik wil er komend jaar zelf ook nog wat planten in Habby's pp om zo lekkere takken bij de hand te hebben.

Wilgen zijn ook mooi. In een groepje maar groeien wat trager. De paarden vinden ze ook heerlijk maar kan je dus iets minder van snoeien. Verder schijnen ze heel naar te zijn als je allergisch bent voor stuifmeel.

Aan de rand van mijn pp staat ook een notemboom. Prachtige boom ook. Bij mij valt hij wat in het niet omdat hij in een bosje staat. Ze zeggen van een walnotenboom dat hij muggen verjaagd en nu is mij opgevallen dat Dahab erg vaak juist onder deze boom staat te dutten.... misschien idd omdat er minder muggen zijn. Ook die komt dus nog op mijn verlanglijstje om ergens solitair te planten.

Verder hebben we hier ook nog veel essen en elzen maar die vind ik zelf minder mooi en de paarden minder lekker hihi!

Heel veel succes met je plannen, ik geniet mee hier door het topic te volgen...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Emptyza 10 jul 2010 - 0:23

marleen schreef:
Wie weet of een rode treurbeuk een goede opsie is voor in de paardenwei??
Hoi Marleen, ik quote even een stukje uit het boek 'Paard en Landschap' (met in rood door mij aangegeven waar het over beuken gaat):

"Welke boomsoorten het meest geschikt zijn, hangt af van de omgeving. Het hangt er ook van af of snel resultaat van belang is. Dat is bijvoorbeeld te verkrijgen bij wilg en populier. Of dat het juist om duurzaamheid gaat. Dan is bijvoorbeeld een es een goede keus. Wat er van nature voorkomt op de grond hoor mede keuzebepalend te zijn. In een drassige weide plant je geen beuk en evenmin plant je een wilg op hoge, droge zandgrond.
In principe is elke loofboomsoort hoger dan 12 meter geschikt als solitaire boom. Solitaire bomen krijgen een flinke kroonomvang en hoogte en er is op termijn veel schaduw van te verwachten. Wat inheemse voorbeelden: eik, beuk, linde, es, esdoorn, populier, wilg, iep en haagbeuk. Een eik, het is al vaker gezegd, hoort vanwege de vallende groene eikels in de herfst niet binnen paardenbereik te staan.
Uitheemse geschikte voorbeelden van solitaire bomen zijn de paardenkastanje, tamme kastanje en plataan."


Nina schreef:
Wilgen zijn ook mooi. In een groepje maar groeien wat trager.
Nina, wilgen zijn juist heel snelle groeiers! Zie ook het stukje hierboven.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Emptyza 10 jul 2010 - 10:32

Whoehaha! Het zal de warmte geweest zijn. Ik bedoelde natuurlijk berken...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Emptyzo 11 jul 2010 - 6:04

Nina schreef:
Whoehaha! Het zal de warmte geweest zijn. Ik bedoelde natuurlijk berken...
Haha, ik vermoedde al dat het een foutje was knipoog.
Maar ik dacht dat berken ook vrij snel groeien (al is het niet zo snel als wilgen en populieren)?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Emptyma 12 jul 2010 - 4:23

Ik zag vandaag een van de paarden smakelijk eten van de bladeren en takken van een boom langs het PP-pad. Thuis even opgezocht welke boom het was en het blijkt een 'zwarte els'. Elzen zijn geschikt voor vrij vochtige standplaatsen en ze blijken bij ons achter in het bos vrij veel te staan (inderdaad op laag gelegen, vochtige grond).
Misschien leuk om te weten, omdat de paarden het dus lekker vinden glimlach.

Hier wat meer informatie en een plaatje.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Emptyzo 13 maa 2011 - 7:26

hele late reactie mare,
mare ik kan aan jonge iep plantjes komen en ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?   Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hoe bescherm je bomen?
» Takken en bomen in de wei
» pp onder de bomen
» Mijn nieuwe bospad is (bijna) klaar!
» Giftige bomen/struiken, wel of niet?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: