Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen zo 11 sep 2011 - 5:32
marion schreef:
Echt leuk! En diep al zeg. En dan is het denk ik de bedoeling dat er gras gaat groeien op de oevers en de heuvel? Ga je dat inzaaien?
Het is inderdaad al best diep. En het water stijgt nog steeds, ik denk dat er vandaag alweer een centimeter of 10 is bijgekomen. We laten gewoon groeien wat er groeit op de oevers en de heuvel. Inzaaien heeft denk ik niet zoveel zin omdat het onderdeel is van de track en de paarden er dus altijd zullen lopen. Dat overleeft een grasmat sowieso niet . Wel gaan we de steile oever afzetten met palen en draad, zodat de paarden daar niet kunnen komen en die oever in ieder geval begroeid raakt. Hopelijk komen er dan ook allerlei beestjes in, zoals kikkers en misschien salamanders? Het water brengt allerlei leuke natuurverschijnselen met zich mee. Vanmiddag waren er een stuk of 15 kleine kwikstaartjes aan het badderen aan de waterkant, zo leuk! En daar kijk ik dan op uit vanachter mijn computer !
veernr1
Aantal berichten : 179 Registratiedatum : 22-01-11
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen zo 11 sep 2011 - 6:39
Super zeg. Ziet er fantastisch uit. Voegt behoorlijk wat toe aan de 'belevingsaspecten'. Leuk, die filmpjes ook. Ben wel benieuwd hoe ze het vinden als ze er allemaal bij kunnen. Of er een paar zijn die bijv. echt een voorkeur voor de heuvel hebben of zo. En hoe volgende zomer de poel gebruikt wordt. Zou wel leuk zijn als er inderdaad ook wat andere 'bevolkingsgroepen' gebruik van gaan maken, heb je straks een kikkerkoor naast je slaapkamerraam.
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen zo 11 sep 2011 - 7:24
dit ziet er nu al zo geweldig uit, het gaat helemaal fantastisch worden als de heuvel en de oevers van de poel mooi groen worden
in het diepste stuk van mijn weide staat er van de herfst tot de lente water - in normale jaren tenminste, deze zomer is het niet eens opgedroogd :< niet diep hoor, ik denk dat er op het natste moment hoogstens 30 cm water staat, maar het is toch een natuurlijk poeltje.
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen zo 11 sep 2011 - 10:11
Wat geweldig!!!!
Hier in de buurt is een hele mooie poel aangelegd en ontstaan op kleigrond. Het kan dus ook op klei. Deze poel is onderdeel van een natuurgebiedje en volgens wel ingezaaid. Eens per jaar wordt ook een deel van de beplanting uitgedund om de poel open genoeg te houden. En er zijn veel kleine en grotere beesten die er gebruik van maken.
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen zo 11 sep 2011 - 10:46
Iris schreef:
Eens per jaar wordt ook een deel van de beplanting uitgedund om de poel open genoeg te houden.
Een poel heeft inderdaad onderhoud nodig om niet te 'verlanden'. Ik ben benieuwd wat er eventueel voor beplanting in en langs het water gaat groeien. Om het wateroppervlak schoon te houden ga ik in ieder geval zo'n zwembadschepnet aanschaffen, om regelmatig afgevallen boomblaadjes uit het water te vissen (die liggen er nu al wat in van de wilgen, het wordt herfst!). Anders zinken ze en vormen op de lange duur een vieze, rottende laag op de bodem van de poel.
@fojoe: leuk, zo'n natuurlijk minipoeltje! Drinken de paarden er ook uit als ze in de wei staan?
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen zo 11 sep 2011 - 23:03
Marja schreef:
@fojoe: leuk, zo'n natuurlijk minipoeltje! Drinken de paarden er ook uit als ze in de wei staan?
volgens mij wel, maar ik ben het niet helemaal zeker. ze zitten in ieder geval regelmatig met hun lippen in het water, maar volgens mij vooral om eetbare sprietjes te plukken
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen ma 12 sep 2011 - 3:47
Marja schreef:
Hopelijk komen er dan ook allerlei beestjes in, zoals kikkers en misschien salamanders? Het water brengt allerlei leuke natuurverschijnselen met zich mee. Vanmiddag waren er een stuk of 15 kleine kwikstaartjes aan het badderen aan de waterkant, zo leuk! En daar kijk ik dan op uit vanachter mijn computer !
* Hoi Marja, wat een prachtig project zeg, fantastisch! Wat een enorme klus (krijg al pijn in mijn portemonnee als ik er naar kijk ), maar wat zul je enorm voldaan zijn! Die beestjes komen vanzelf wel, daar kun je op rekenen. In onze (natuurlijke) poel zit ook van alles, van zwanen, tot ganzen, meerkoeten, waterhoentjes tot rivierkreeft toe! We hebben nu nog een eend met 3 jonkies, die gezellig vanuit de poel door de wei struint. In het voorjaar hebben we duizenden kikkertjes, die o.e.g.m. van kikkervisjes kleine kikkertjes worden, en massaal gaan migreren. Dan moet je met uitmesten echt uitkijken waar je je voeten zet, anders heb je met 1 stap wel 30 dooie kikkertjes! ( Of... ze komen helaas Diablo tegen, die vorig jaar een volle hap nam uit een emmer waar de meiden kikkertjes in verzameld hadden. Was een geintje hem die emmer onder zijn snoet te duwen omdat hij zo enorm nieuwsgierig was. We hadden niet verwacht dat hij een mond vol nam! De meiden gillen joh... Diablo lust schijnbaar kikkerbilletjes....) Ik geniet daar echt van, dat al dat "wild" zomaar in ons weiland leeft!
Mag ik jou vragen Marja, hoe jij die filmpjes in elkaar zet? Is dit een mogelijkheid van Youtube zelf, of heb je een ander programmaatje hiervoor? Vind ik reuze leuk, zou er graag ook es wat mee doen!
Gefeliciteerd hoor, met je prachtige uitbreiding!
Groetjes Helma
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen ma 12 sep 2011 - 6:25
zooo dat ziet er goed uit en wat diep al zeg, komt vast door alle regen die gevallen is.
Ik kreeg tijdens het kijken van de filmpjes nog een brainwave, omdat het geen natuurlijk water is, en geen doorstroming heb je zomers met warm weer, (of dat is nu eigenlijk meer in het voorjaar april/mei) dat het water snel opwarmt en daardoor verkeerde algen ontstaan. Wat weer schadelijk is voor je paarden. Als je nu bij de aanleg zorgt voor een stroompaaltje, (nu is je land toch al verreden) en dit aan de kant plaatst waar je toch de boel gaat afzetten kan je er een kleine beluchter op aansluiten. Welke je in de warme periode aan kunt doen. Zo voorkom je verkeerde algen groei en kunnen de paarden gewoon blijven drinken en badderen zonder problemen. En tijdens de vorst hou je een open plek in de watertje en heb je ook s winters altijd drinken beschikbaar zonder te hoeve slepen.
Die berg zand is ook tof....oohh wat worden je paarden daar straks sterk van met al dat op en neer geloop.
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen ma 12 sep 2011 - 8:42
De poel in Groningen volg ik nauwgezet, aangezien het de favoriete wandelplek is van mijn hond. Deze poel heeft (schat ik) een vergelijkbaar formaat met die van Marja en het water is het jaar rond kraakhelder! Schijnbaar ontstaat er een natuurlijke balans o.a. door de waterplanten.
Wieteke
Aantal berichten : 637 Registratiedatum : 08-03-10
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen ma 12 sep 2011 - 9:50
Jeetje joh, dat zijn een serieuze poel en heuvel! Wat een verandering in een paar dagen tijd
Super dat je gefilmd hebt dat de pony's (althans een deel ervan) voor het eerst de poel en heuvel zagen. Heel leuk om te zien. Vooral ook dat die uitgekookte pony gelijk ziet dat ze zo op een ideale snoeihoogte kan staan, hihi.
Wieteke
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen ma 12 sep 2011 - 10:02
Marja schreef:
Ik heb trouwens geen idee of je ook op kleigrond een poel kunt aanleggen, ik neem eigenlijk aan van wel, maar je zou het een loonwerker kunnen vragen.
Een poel aanleggen kan prima op kleigrond. Toen er nog subsidie op zat (eind jaren 80) hebben mijn ouders een veedrinkput laten graven en met de uitgegraven grond een geluidswal laten aanleggen (de achterkant van hun tuin grenst aan een voor onze dorpse begrippen 'drukke' weg). Het is maar een kleintje (denk ongeveer 5 bij 12 meter en ongeveer 3 m diep), maar er zitten altijd veel kikkers, eenden en salamanders in. Als je hem ook het hele jaar wil gebruiken voor de paarden, zul je denk ik wel de oever moeten verharden om te erg vertrappen te voorkomen. Die veedrinkputten vroeger zullen waarschijnlijk in de winter ook niet gebruikt zijn.
Dit voorjaar heb ik ook nog iemand van Landschapsbeheer Zeeland laten kijken. Helaas bleek het grondwater bij ons niet geschikt te zijn voor drinkwater voor vee, en ons perceel vind ik eigenlijk te klein om een deel op te offeren voor een niet-functionele poel. En zonder subsidie was het sowieso nu nog geen optie.
Bij een heel droge zomer heeft de poel bij m'n ouders trouwens ook wel helemaal droog gestaan, en vorig najaar was hij helemaal overstroomd. In de wei zou ik het vooral leuk vinden als de paarden erin zouden kunnen bij hete zomers, maar je hebt dan dus kans dat dat helemaal niet kan (of je zou hem moeten bijvullen met leidingwater...). Een heuvel lijkt me nog wel heel leuk.
Wieteke
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen ma 12 sep 2011 - 10:03
helma schreef:
Ik geniet daar echt van, dat al dat "wild" zomaar in ons weiland leeft!
Zal proberen een filmpje te uploaden en een nieuw topic hierover aan te maken (om topicvervuiling te voorkomen).
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen ma 12 sep 2011 - 11:47
Nieuwe filmpjes!
@Helma: leuk, al die beestjes in jouw poel. Hoe groot en hoe diep is jouw poel eigenlijk? Over de filmpjes: om de filmpjes te editen gebruik ik momenteel 'Windows Live Movie Maker', wat gratis meekomt met Windows 7. Als je nog een oudere Windows versie hebt, bv. XP, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een versie van 'Windows Movie Maker' (zonder Live) op je computer staan, die heb ik voorheen ook veel gebruikt en vond ik eigenlijk veelzijdiger dan WLMM. Maar op internet zijn ook veel gratis te downloaden video-editors te vinden, bv. Pinnacle VideoSpin.
@Inge: je hebt altijd van die leuke, praktische ideeën ! Ik ga voorlopig eerst gewoon eens kijken hoe het zich ontwikkelt en hoeveel water erin komt te staan. Hoe groter een poel, hoe meer hij zichzelf enigszins in biologisch evenwicht kan houden, maar we moeten het allemaal maar eens afwachten. We blijven de paarden sowieso toch ook leidingwater aanbieden om van te drinken. Ons idee om een poel te maken was ook niet in eerste instantie als drinkwatervoorziening (al zullen ze er natuurlijk uit drinken), maar meer als extra natuurlijk element in ons paardenparadijsje. Ben benieuwd wat de paarden er allemaal mee zullen gaan doen. Het is blijkbaar al leuk om eromheen te rennen, getuige het filmpje !
@Wieteke: ik ben inderdaad ook benieuwd hoe de oever zich gaat houden. Op dit moment is de grond heel stevig, ook vlak bij het water. Een voordeel is wel dat de oever die toegankelijk zal blijven voor de paarden heel geleidelijk afloopt, zodat er geen sprake is dat ze echt een helling af moeten en daar grond naar beneden trappen. En gelukkig hebben we zandgrond, die niet zo gauw blubberig wordt. Maar we zullen zien de komende tijd !
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen ma 12 sep 2011 - 21:34
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen di 13 sep 2011 - 9:57
@Helma: leuk, al die beestjes in jouw poel. Hoe groot en hoe diep is jouw poel eigenlijk? -- Oei, geen idee? Zal morgen es ff uitmeten met stappen, heb ik eigenlijk nooit gedaan. Maar diep is ie zeker, want dit staat op papier als een natuurlijke "wel", die dus ook nooit droog komt te staan, hoe lang en heet de zomer ook! (als we die zouden hebben tenminste . Heb al es schattingen van 5 meter diep voorbij horen komen, maar of dat echt zo is zou ik echt niet weten. Er gaat hier zelfs een legende rond, dat er onder in de poel een voerman, compleet met paard en wagen ligt. Deze zou in vroegere tijden de tolbrug hebben willen vermijden, en is in de mistige winteravond via de landerijen gegaan ipv over de brug. Hierbij heeft hij de poel over het hoofd gezien en is jammerlijk verdronken..... Haha, leuk verhaal, ik kan er de kids altijd lekker de stuipen mee op het lijf jagen! Maar of het waar is? Heb er wel een krantenartikeltje over, dus wie weet. (als die kar nou nog goed is, dreg ik m op )
Een indruk van de ruige begroeiing er omheen, voornamelijk schietwilg aan de Noordzijde, en een rijtje knotwilgen aan de zuidzijde. De Noordkant vormt zo een leuke snackbar, en super schuilgelegenheid. Alleen is het nog een beetje puzzelen wat ik daar met de bodem ga doen, want die is (uiteraard) wel erg zacht en drassig, en bij regen al heel gauw onbegaanbaar. Zou graag iets bedenken waardoor dit lusje toch te gebruiken is, ook bij natte omstandigheden.
Dit is de Oostkant.
@ Over de filmpjes: om de filmpjes te editen gebruik ik momenteel 'Windows Live Movie Maker', wat gratis meekomt met Windows 7. Als je nog een oudere Windows versie hebt, bv. XP, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een versie van 'Windows Movie Maker' (zonder Live) op je computer staan, die heb ik voorheen ook veel gebruikt en vond ik eigenlijk veelzijdiger dan WLMM. Maar op internet zijn ook veel gratis te downloaden video-editors te vinden, bv. Pinnacle VideoSpin. -- Dank je! Laat ik nou net een nieuwe laptop in bestelling hebben, met Windows 7!! Ga er direct naar op zoek als het ding binnen is, en me er in verdiepen. Als ik er niet uit kom, kom ik jou geheid even vragen!!
Groetjes Helma
Laatst aangepast door helma op ma 19 sep 2011 - 21:19; in totaal 1 keer bewerkt
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen di 13 sep 2011 - 11:23
Wow Helma, die poel van jou is gigantisch ! Kunnen de paarden er ook in of zijn de oevers te steil? De begroeiing eromheen is ook heel mooi. Dat verhaal over die verdronken voerman is wel luguber zeg !
De versie van Windows Live Movie Maker die bij Windows zit is wel heel erg basic, dus je kunt het beste even de wat uitgebreidere versie downloaden via internet (is gratis). Die vind je hier: http://explore.live.com/windows-live-movie-maker .
veernr1
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen di 13 sep 2011 - 23:54
Schitterend! Je hebt eigenlijk een compleet 'ven' in je PP! En helemaal mooi met die begroeiing er langs, super schuilgelegenheid, en zeker met wilgen, hele mooie snack. Als je nou gewoon de poel helemaal niet afzet, dan kunnen de paardjes toch zelf kiezen of ze het begaanbaar vinden of niet? Of lopen ze dan teveel kapot?
Vroeger op de manege liep een sloot langs de wei, met van die aflopende oeverplekken waar ze konden gaan drinken, maar er is nooit een pony gaan zwemmen of zo. Kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat ze dat dus uit zichzelf in de poel wel gaan doen. Wij hebben nog wel een stukje van 2000m2 met een ven in een natuurgebiedje vlakbij, maar daar mag je niks mee. Grenst ook niet aan mijn weiland, helaas.
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen wo 14 sep 2011 - 2:57
veernr1 schreef:
Als je nou gewoon de poel helemaal niet afzet, dan kunnen de paardjes toch zelf kiezen of ze het begaanbaar vinden of niet? Of lopen ze dan teveel kapot?
Aan één kant is de oever een stuk steiler en dat gaat dan gegarandeerd kapot. Daarnaast was het ook de bedoeling om dat af te zetten om andere dieren (amfibieën en vogels) ook de gelegenheid te geven om te leven op die oever en in het water. Ik heb gisteren en vandaag de helft afgezet met palen en draad en ik vind het er eigenlijk helemaal niet storend uitzien.
Citaat :
Vroeger op de manege liep een sloot langs de wei, met van die aflopende oeverplekken waar ze konden gaan drinken, maar er is nooit een pony gaan zwemmen of zo. Kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat ze dat dus uit zichzelf in de poel wel gaan doen.
Nou, dat doen paarden écht hoor ! Ik ken wel verhalen van ijslanders (misschien zijn die slimmer en eigenzinniger?) die steeds weer de sloot (die diende als begrenzing van hun weiland) ingingen en aan de andere kant weer eruit. Onze merries zijn opgegroeid in een natuurgebied met een kreek waar ze in konden en mochten zwemmen, en die kreek werd regelmatig overgestoken door de hele kudde. Hier een filmpje daarvan: https://www.youtube.com/watch?v=azeK9w-9G5k .
Het waterpeil in onze poel is al flink gestegen in de afgelopen dagen! Ter vergelijking hieronder twee foto's.
Dit was net na het graven.
En dit is vandaag, vijf dagen later! Op deze foto is ook te zien hoe ik de helft van de poel heb afgezet.
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen wo 14 sep 2011 - 3:09
veernr1 schreef:
Kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat ze dat dus uit zichzelf in de poel wel gaan doen.
En wat dacht je hiervan: dat natuurgebied waar mijn merries zijn opgegroeid grenst aan de rivier de Merwede. Vorig jaar hadden een paar merries daar de smaak van het zwemmen zo te pakken dat ze in de Merwede zijn gaan zwemmen. En dat was dus NIET de bedoeling, en hartstikke gevaarlijk met al die boten! Het heeft zelfs in de kranten gestaan. Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=zPT90A_yq4I
Wieteke
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen wo 14 sep 2011 - 3:46
@Marja: hihi, dat doet me denken aan een van mijn eerste ritjes op de weg met Dibble... Onze rem deed het even niet, dus ik dacht slim te zijn en mevrouw naar de bomenrij langs de kant van de weg te sturen, waar een (vrij diepe maar vrijwel droge) sloot achter lag. Had er alleen niet bij stilgestaan dat Dibble in haar Schotse wei wel gewend was aan struiken en ze niet als een ondoordringbaar obstakel zou zien...
In tegenstelling tot haar, schrikte ik wel terug van die scherpe takken die op me afkwamen, dus ben ik van boord gestapt en kon ik toekijken hoe Dibble zich eerst tussen de takken door worstelde, vervolgens de diepe sloot overstak en daarna in volle galop over het bouwland van mijn stalhouder naar haar baby rende...
Maar ze houden je wel scherp, die uitgekookte pony's .
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen wo 14 sep 2011 - 9:28
Erg mooi wordt het Marja! Ik moest wel lachen om hoe je Krìa staat te lokken steeds En de poel van Helma is ook erg mooi! Wie weet durven wij het ook ooit aan om illegaal een poel te laten graven. Mijn eerste pony is wel eens in een sloot gevallen toen er veel kroos op lag. ... Hij wilde naar de overkant lopen
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen do 15 sep 2011 - 1:43
haha, hier ook al honden, mensen en zelfs een koe gehad die dachten dat ze op water konden lopen :< niet in de weide, maar tussen de oprit en het bureau. de waterplanten in de hoek lijken blijkbaar teveel op gras
veernr1
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen do 15 sep 2011 - 7:09
Marja schreef:
veernr1 schreef:
Kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat ze dat dus uit zichzelf in de poel wel gaan doen.
En wat dacht je hiervan: dat natuurgebied waar mijn merries zijn opgegroeid grenst aan de rivier de Merwede. Vorig jaar hadden een paar merries daar de smaak van het zwemmen zo te pakken dat ze in de Merwede zijn gaan zwemmen. En dat was dus NIET de bedoeling, en hartstikke gevaarlijk met al die boten! Het heeft zelfs in de kranten gestaan. Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=zPT90A_yq4I
Jakkie, dat hoop je toch nooit mee te maken. Zou ook echt niet gedacht hebben dat paarden de rivier in zouden gaan. Maar goed, jouw poel loopt al goed vol, zeg. Wat een verschil in die paar dagen. En inderdaad, een deel van de oever afzetten om ander klein grut te beschermen kan zeker geen kwaad, die delven anders al gauw het onderspit.
@wieteke: dat kleine monster van mij is ook echt geen mietje wat dat betreft, als we gaan fietsen loopt ze ook rustig door het struikgewas als dat over de berm steekt. Koppie naar beneden, ogen dicht, en gaan met die banaan. Doet mijn paard dus echt niet, die houdt niet van dingen tegen zijn hoofd, dan loopt hij er liever met een bocht omheen.
Onderwerp: Re: Poel en heuvel aanleggen do 15 sep 2011 - 10:51
@Wieteke: ik zie het helemaal voor me! Ze staan gewoon te dicht bij de natuur, die pony's van ons!
@Marion en Fojoe: net als mensen denken ook paarden (en honden, en koeien) blijkbaar soms dat ze Jezus zijn .
Oh, en over mijn poel: tot gisteren steeg het water, maar vandaag is het een heel klein beetje gezakt. Blijkbaar had het water zijn peil bereikt, en is nu al het grondwater weer aan het zakken omdat we een paar droge dagen hebben gehad.