Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Spannende plannen!

Ga naar beneden 
+22
FrancisD
Mai
MarjoSophie
MoniqueBuu
Natural Horsetrainer
Wieteke
inge
margreett
fojoe
BuitenZinnig
Rodastodum
Neel
Het Sjok
Lucienne
Marina
yvonnedejong
Nina
ponylady
Ellen
helma
Irene
Berith
26 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
AuteurBericht
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyvr 22 mei 2015 - 9:19

Wow, da's een best pad en wat een gaaf stukje bos. Ik weet bijna zeker dat mijn meiden 't grootste deel van de dag in dat bos zouden vertoeven.
Zou het pad in ieder geval wel lekker breed houden zodat ze er wel comfortabel kunnen 'verblijven' want dat gaan ze toch zeker willen daar. Dan kan 't maar beter comfortabel en veilig kunnen dan dat je er een pad van 2 meter hebt en ze gaan elkaar in de weg lopen met alle schermutselingen van dien.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyvr 22 mei 2015 - 19:53

FrancisD schreef:
Zou het pad in ieder geval wel lekker breed houden zodat ze er wel comfortabel kunnen 'verblijven' want dat gaan ze toch zeker willen daar.

Wij kunnen de breedte van het pad niet bepalen Francis, want we zullen het moeten doen met de ruimte die het bos van nature biedt; het is nl. niet de bedoeling dat er bomen gekapt gaan worden. De route die ik jaren geleden al had uitgestippeld, zoals je die op de foto's ziet, is eigenlijk de enig mogelijke route omdat alleen daar voldoende ruimte tussen de bomen is om een pad aan te leggen. De breedte van het pad varieert dan zo'n beetje van ca. 2 tot 5 m schat ik (en grotendeels rond de 3 m), en dan zitten er dus nog verschillende bredere, open plekken in. Die zou ik graag willen benutten, maar ik had net aan die meneer van de gemeente zitten vertellen wat het nut en principe van een PP is (dat smallere paden uitnodigen tot beweging en doorlopen) en toen zei hij dus dat het dan niet de bedoeling was om ook bredere gedeeltes in het pad te gaan maken, want dan zouden de paarden daar juist stil willen gaan staan ('verblijven') i.p.v. doorlopen, en we moesten het pad echt zien als een verbinding zodat de paarden van A naar B kunnen lopen, dus niet als verblijfplaats. Hij had dus wel goed naar mijn verhaal geluisterd lekker puh ! Overheden zijn vaak een beetje allergisch voor het idee van 'paarden in een bos', en we moeten de gemeente wel een beetje te vriend houden natuurlijk om dit door te kunnen laten gaan knipoog .

Maar het is inderdaad een heel gaaf stukje bos met veel variaties en reliëf. Het stuk waar ons pad zou komen ligt ook precies op een hoge rug, dus is altijd droog. Ik zal eens een plaatje opzoeken waar dat duidelijk op te zien is.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyvr 22 mei 2015 - 21:25

De reden dat de grondtransacties met ons helemaal uit het plan geschrapt waren was trouwens dat uiteindelijk besloten is de beek toch niet te laten meanderen, wat eerst wel het plan was. Voor meanderen zou meer ruimte, dus aankoop van meer grond, nodig zijn geweest. De opzet was de beek terug te brengen in de oorspronkelijke situatie, maar het bleek dat van oorsprong er helemaal geen meanderende beek was, maar een moerasgebied, zoals je kan zien op deze kaart uit 1905 (ik heb onze percelen rood omlijnd):

Spannende plannen! - Pagina 5 Grotefoto-I7MU4YMF

Heel veel moeras was er toen! Wat zou het leuk zijn om terug in de tijd te kunnen gaan en eens met eigen ogen te zien hoe het er hier toen uitzag glimlach !
Ze zijn dus toen met het ontwikkelen van de plannen verder uitgegaan van het terugbrengen van de beek naar een moerassituatie.

De volgende hoogtekaart laat de huidige hoogteverschillen in het landschap zien, en hierop is nog steeds duidelijk te zien waar ooit het moeras was, het gele/groene/grijze lage gedeelte.
Op deze kaart is ook heel goed te zien dat ons bospad precies op de hoge rug van het bos zou komen te liggen, zoals ik eerder aangaf. Hoog en droog compliment !

Spannende plannen! - Pagina 5 Grotefoto-MP8Q3BFA

En dit is de planning voor het nieuwe natuurgebied rondom de beek:

Spannende plannen! - Pagina 5 Grotefoto-AGBED7IA

Er komt dus ook een stuk bos tegenover ons huis, waar ik heel blij mee ben, want ik kijk liever uit op een bos dan op de snelweg knipoog !

De beek wordt een zg. 'doorstroomd moerasbos', wat er ongeveer zo uit zal gaan zien:

Spannende plannen! - Pagina 5 Grotefoto-374VLVDT

Spannende plannen! - Pagina 5 Grotefoto-TQBWJPQT

Zo, nu zijn jullie helemaal op de hoogte grijns ! Ik denk dat het erg mooi gaat worden, met veel mooie flora en fauna, en daar wonen wij dan pal naast glimlach !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyza 23 mei 2015 - 1:16

Tjonge, is dat alweer 5 jaar geleden, dat je die diashow maakte!? Ik zie inderdaad 2010 erboven staan...

Ambtenaren moet je niet alleen te vriend houden. Als het even kan moet je ze ook nog pamperen. knipoog

Leuk die oude kaarten, kun je inderdaad goed de hoogteverschillen op zien.
Gaan ze die plannen nu echt binnenkort uitvoeren? Super dat je je uitzicht kwijtraakt, haha!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyza 23 mei 2015 - 6:07

MoniqueBuu schreef:
Gaan ze die plannen nu echt binnenkort uitvoeren?

Het plan is om eind dit jaar te beginnen met de werkzaamheden, die dan een paar maanden zullen duren, maar ik heb inmiddels zoiets van 'eerst zien, dan geloven' verontwaardiging !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyvr 12 jun 2015 - 20:08

Ik heb toestemming gekregen van de gemeente om alvast met afzetlint een pad uit te zetten in het bos. Dat was een pittige klus van een paar uur, want een groot deel van het bos is totaal overwoekerd met bramen, dus ik zit nu onder de schrammen lekker puh ...

Na het uitzetten ben ik begonnen met het weghalen van de talloze zaailingen van vogelkers en lijsterbes. De meeste kan ik met snoeischaar of takkenzaag verwijderen; sommige zijn zo dik dat ze straks met de kettingzaag moeten. Wel een dankbaar werkje want nu zie ik echt een pad verschijnen! De vele bramen en brandnetels worden later met de bosmaaier afgemaaid.

Ik heb een filmpje gemaakt van de eerste 150 m van het pad (van de ca. 250 m totale lengte) vanaf het PP achter het bos, die ik nu heb vrijgemaakt van zaailingen. De breedte van het pad zal straks variëren van ca. 2 tot ca. 4 m. Nu met het afzetlint is het nog ietsje breder maar de palen en draad van de afrastering komen natuurlijk een klein stukje van de bomen af te staan.

Vooral de laatste 100 m wordt een flinke klus, want daar is het bramenoerwoud het ergst!

Beetje wiebelig filmpje, zelfs na inschakelen van de YouTube stabilisator. Niet simpel om al filmend door braamstruiken en over takken te lopen absurd !

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyza 13 jun 2015 - 4:14

Gaaf joh! Dat wordt echt een leuk stukje.
Maar waarom laat je de bramen niet gewoon opeten door de paarden?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyza 13 jun 2015 - 7:49

marion schreef:
Maar waarom laat je de bramen niet gewoon opeten door de paarden?

Oh, op plekken waar niet zo heel veel staat kan dat wel, maar ongeveer eenderde deel van de route (het laatste stuk, wat je niet in het filmpje ziet) is het echt een oerwoud van bramen van een meter hoog dat het hele pad bedekt. Dat moet sowieso eerst allemaal weg, anders wordt het wel heel lastig om een afrastering te plaatsen knipoog !
Er is ook een stuk (in het filmpje op 1:15) dat stampvol staat met heel hoge brandnetels; die wil ik ook weg hebben. We laten ze dan wel liggen zodat de paarden ze op kunnen eten als ze dat willen.

Daarnaast wil ik zelf ook wel een beetje normaal door het pad kunnen lopen zonder dat ik voortdurend getackeld wordt door de bramen binnenpret .

En nog een reden waarom ik het pad liefst zo kaal mogelijk wil hebben: een voorwaarde van de gemeente is dat de paarden het pad alleen als doorlooproute gebruiken, dus niet om er te 'verblijven'. Hun standpunt is dat paarden niet in het bos thuishoren. We mogen dus al blij zijn dat we het pad überhaupt mogen aanleggen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyza 13 jun 2015 - 21:14

Het wordt echt mooi!

Ik ben erg benieuwd, of de paarden het niet stiekem toch gaan gebruiken om er te verblijven. Ik denk dat je het ze elke dag moet vertellen dat het niet mag, misschien gaat het dan goed komen. lekker puh
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyzo 14 jun 2015 - 1:35

Monique, waar ik vooral in eerste instantie heel benieuwd naar ben, is of de paarden het pad überhaupt willen gaan gebruiken. Tot nu toe kennen ze het bos alleen van er vlak bij staan als ze hooi eten en dan vinden ze het nogal eens griezelig, omdat er soms 'enge' geluiden uit het bos komen. Er zitten bv. regelmatig reeën in dit kleine stukje bos, dus dat wil nog wel eens kraken. Vaak vliegen de paarden dan in volle galop terug naar de paddock, want het zou natuurlijk ook een Tyrannosaurus Rex kunnen zijn paniek !

Ik denk dat we er in het begin wat 'training' tegenaan zullen moeten gooien, door in het achterste PP hooinetten op te hangen of een wei open te zetten, en dan de paarden door het pad te begeleiden zodat ze merken dat daar altijd iets leuks op volgt: eten! Ik verwacht dat we dat een poosje zullen moeten doen, totdat het een gewoonte voor ze wordt.

Ben ook benieuwd of ze uit zichzelf terug zullen lopen als ze dorst hebben. Tot nu toe heeft er natuurlijk in het achterste PP altijd een waterbak gestaan, en het is de vraag of ze straks meteen zullen snappen dat ze dan voor water helemaal 'naar huis' moeten lopen. Ik ben heel benieuwd glimlach !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyzo 14 jun 2015 - 3:01

Ik snap je uitleg.
bramen groeien wel ontiegelijk snel, dus ze zullen er wrs sowieso na verloop van tijd wel wat te snoepen hebben.
Gaat de gemeente controleren dan of ze er echt niet "verblijven"? absurd
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyzo 14 jun 2015 - 20:46

marion schreef:
bramen groeien wel ontiegelijk snel, dus ze zullen er wrs sowieso na verloop van tijd wel wat te snoepen hebben.

Ja, dat denk ik ook. Ik ben zelfs benieuwd of ze het wel bij kunnen houden, of dat we zelf steeds weer met de bosmaaier aan de slag zullen moeten kritisch . Het is allemaal afwachten hoe het zal gaan.

Citaat :
Gaat de gemeente controleren dan of ze er echt niet "verblijven"? absurd

Ja, ik denk dat ze er iedere week een leger op af gaan sturen om hier in het bos de orde te handhaven, haha hilarisch !
Nou, denk het niet dus... We zitten hier sowieso al helemaal in de uiterste uithoek van de gemeente. Hier rijdt ook niemand 'toevallig' langs, maar alleen als ze echt hier ergens moeten zijn. Dus nee, ik zie ze hier nog niet zo snel controleren. Maar in het begin wil ik toch een beetje opletten, je weet maar nooit. Na verloop van tijd zal het dan wel loslopen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyzo 14 jun 2015 - 23:46

Marja schreef:
Na verloop van tijd zal het dan wel loslopen.
Hahaha, da's een goeie! grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
zweetvos

zweetvos


Aantal berichten : 51
Registratiedatum : 08-08-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Huizen

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyma 15 jun 2015 - 0:00

Gaaf zeg! Wat een mooi pad is er al tevoorschijn gekomen!

Hier had ik ook een flinke bramenstruik, ik heb een stuk van zeker 10 bij 4 en een meter of 2 hoog weggehaald. Die aten de paarden niet weg helaas maar inmiddels loopt daar ons pad. Nu houden ze het wel netjes kort en de nieuwe scheuten vinden ze zeker lekker.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyma 15 jun 2015 - 0:04

MoniqueBuu schreef:
Marja schreef:
Na verloop van tijd zal het dan wel loslopen.
Hahaha, da's een goeie! grijns

Hahahaha, had ik zelf nog niet eens door, serieus! lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyma 15 jun 2015 - 0:06

zweetvos schreef:
Hier had ik ook een flinke bramenstruik, ik heb een stuk van zeker 10 bij 4 en een meter of 2 hoog weggehaald. Die aten de paarden niet weg helaas maar inmiddels loopt daar ons pad. Nu houden ze het wel netjes kort en de nieuwe scheuten vinden ze zeker lekker.

Zó, 2 m hoog shock !! Ja, bramen kunnen echt enorm gaan woekeren en als je daar doorheen probeert te lopen wordt je aan alle kanten vastgegrepen!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyma 15 jun 2015 - 0:34

Ziet er gaaf uit marja !

Wanneer mag je palen gaan slaan enz ?

Ik bedenk mij ineens dat ik vorige week ook bramen ontdekte aan de zijkant van de wei.
Maar nooit aan gedacht dat de paarden die opeten, maar ga ze toch weghalen.
Ze hangen in het draad.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyma 15 jun 2015 - 1:03

errug gaaf, zal idd wat training kosten in het begin, maar dan zal het idd wel loslopen hilarisch
ik denk dat de gemeente nu extra vacatures heeft staan om jullie paarden te kunnen controleren, erg serieuze zaak lijkt mij namelijk!!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyma 15 jun 2015 - 10:01

Joyce schreef:
ik denk dat de gemeente nu extra vacatures heeft staan om jullie paarden te kunnen controleren, erg serieuze zaak lijkt mij namelijk!!

Hmm.... ik denk dat ik erop ga solliciteren lekker puh !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyma 15 jun 2015 - 10:04

MarjoSophie schreef:
Wanneer mag je palen gaan slaan enz ?

Dat weet ik nog niet. De gemeente moet eerst akkoord gaan met wat wij hebben uitgezet en er moet nog een zg. 'ingebruikgevingsovereenkomst' worden opgesteld en ondertekend. En de verantwoordelijke man is nu met vakantie knipoog .
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptywo 17 jun 2015 - 2:55

Marja schreef:
MarjoSophie schreef:
Wanneer mag je palen gaan slaan enz ?

Dat weet ik nog niet. De gemeente moet eerst akkoord gaan met wat wij hebben uitgezet en er moet nog een zg. 'ingebruikgevingsovereenkomst' worden opgesteld en ondertekend. En de verantwoordelijke man is nu met vakantie knipoog .

Okee, maar ze komen dit dus controleren ? Dan zou ik de bramen nog even laten staan. binnenpret

Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptywo 17 jun 2015 - 9:36

MarjoSophie schreef:
Okee, maar ze komen dit dus controleren ? Dan zou ik de bramen nog even laten staan. binnenpret

Haha ja, zou misschien slim zijn, maar het kan misschien ook juist wel overtuigend zijn als de bramen weg zijn, omdat het er dan echt als een pad uitziet knipoog .
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyvr 19 jun 2015 - 18:55

De sloot langs 2 zijden van mijn wei staat ook vol met bramen. Mijn ervaring is dat het toch redelijk onder controle te houden is. Ik knip ze elk jaar zo veel mogelijk terug net voordat ze in het blad komen. Dan kun je nog heel duidelijk zien waar je de dikke stengels weg kunt knippen (als er eenmaal blad aanzit, ben je al snel 'blind' in het wilde weg aan het knippen). Daarna is het hier voldoende om nog 1 of 2 keer de nieuwe uitlopers af te knippen als die dreigen de draden te raken.

Grappig dat jouw 'koele' pony's nog zo'n goed ontwikkeld vluchtinstinct hebben. Mijn Dibble is eigenlijk ook best een muts met ritselende dingen (eigenlijk heel erg niet-highlandponyeigen), terwijl Thyler amper opkijkt als hij iets vreemds ziet of hoort.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyvr 19 jun 2015 - 19:29

Wieteke schreef:
De sloot langs 2 zijden van mijn wei staat ook vol met bramen. Mijn ervaring is dat het toch redelijk onder controle te houden is.

Ja, die ervaring hebben wij ook. Langs de bosrand in onze wei achter het bos stond in het begin een enorme 'dijk' met bramenstruiken, die zeker 2 m van ons perceel afsnoepte. Dat was toen een eenmalige flinke inspanning om dat allemaal terug te snoeien, en daarna was het inderdaad een kwestie van af en toe even wat bijhouden. Daar ben ik nu bv. ook weer mee bezig, want ze beginnen weer op te dringen knipoog .

Citaat :
Grappig dat jouw 'koele' pony's nog zo'n goed ontwikkeld vluchtinstinct hebben. Mijn Dibble is eigenlijk ook best een muts met ritselende dingen (eigenlijk heel erg niet-highlandponyeigen), terwijl Thyler amper opkijkt als hij iets vreemds ziet of hoort.

Ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat ze niet kunnen zien waardoor het geluid veroorzaakt wordt. Het valt me altijd op dat als iets 'engs' zich afspeelt in het open veld, ze weliswaar soms bang zijn maar vaak toch ook blijven kijken omdat ze ook heel nieuwsgierig zijn. Een bos is dan gewoon te gevaarlijk omdat ze niet kunnen zien waar de sabeltandtijger er ineens uit gaat springen grijns . Dus dan is vluchten waarschijnlijk het veiligst. Nou is het ook niet zo dat ze continu bij ieder klein geluidje wegrennen hoor, maar het komt toch regelmatig voor.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Emptyvr 19 jun 2015 - 19:31

Zo, hier ook nog even het tweede filmpje, van nadat ik het hele bospad had ontdaan van zaailingen (stond al op facebook).
Nu vanaf de andere kant begonnen met filmen, dus vanaf ons huisperceel.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Spannende plannen! - Pagina 5 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spannende plannen!   Spannende plannen! - Pagina 5 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Spannende plannen!
Terug naar boven 
Pagina 5 van 7Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» PP plannen
» Ook plannen voor een PP
» Yvonne's pp plannen
» Marjolein's plannen
» Weide op pensionstal, plannen voor PP

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: