Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 kruidentuin voor de paarden

Ga naar beneden 
+2
inge
Natural Horsetrainer
6 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptydi 14 feb 2012 - 5:29

Ik heb een idee, maar ik heb geen idee of het haalbaar is.
Dus ik ben benieuwd naar jullie ideeën erover, en naar eventuele ervaringen!

Ik zou graag ergens een hoekje met kruiden willen inrichten voor de paarden. En hier dan verschillende soorten kruiden laten groeien. Uiteraard is dit hoekje dan niet continu toegankelijk voor de paarden, want ik vermoed dat er dan al gauw niks meer van over blijft. Maar ik zou ze er dan af en toe op kunnen laten, zodat ze zelf kunnen kiezen uit al het lekkers dat Moeder Natuur te bieden heeft.

Zou een dergelijke paardenkruidentuin haalbare kaart zijn?
En zo ja, wat laat je er dan allemaal in groeien?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptydi 14 feb 2012 - 8:27

Tuurlijk kan je dat maken Marja. Kijk eerst naar de grondsoort, hoe nat/droog het is, zon / schaduw. Dus even de practische kant voordat je een schep in de grond steekt. Als je dit weet welk hoekje je wilt gaan gebruiken ga je kijken welke kruiden er kunnen / willen groeien.
Een schaduw kruid groeit natuurlijk niet in de volle zon, althans niet goed genoeg om ook nog "beknabbelt" te worden.

Als de grondvoorwaarden aan de plant voldoen kan je een keuze maken. Je weet vast wel een beetje inmiddels door je gedroogde kruiden wat je paarden als voorkeur hebben. Kijk dan of deze planten in jouw stukje grond willen groeien. Ze moeten minimaal 1 jaar staan om het geknabbel van paarden te kunnen overleven. Dan zijn ze goed doorworteld en hebben nieuw schot gemaakt. Vertroetel ze lekker in dat jaar.

Daarna kan je je paarden er laten rondscharrelen. Kijk daarbij goed dat ze de planten niet te ver opeten, dus onder het groeipunt afsnoeien. Dan komen ze slechter terug. Blijf ze ook regelmatig water geven bij droogte. En geeft ze zo af en toe mest. Dat heb je toch voldoende ;-) met je composthoop en wat de paarden zelf produceren grijns

Dan gaat het zeker lukken. Ik vind het een super plan. Helaas kan ik het (nog niet) waarmaken, maar als ik ooit de kans krijg zal ik het zeker doen.
Je kunt trouwens kiezen voor of zaaien, duurt langer en de plantjes zijn wat gevoeliger in het begin of al volwassen planten kopen. Dat laatste is iets duurder maar je hebt al wel meer plant en meer overlevings kans.

Wat ze hier erg lekker vinden tijdens onze graas momentjes zijn bramen, jonge brandnetels, wilde peen, citroenmelisse, weegbree (heeft erge voorkeur bij buikpijn) een enkel hapje boerenwormkruid, kamille om maar een paar voorbeelden te noemen die je in het wild kunt vinden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptydi 14 feb 2012 - 8:53

Dank je voor je reactie Inge.
Waar ik vooral benieuwd naar ben, is of de planten het wel overleven als ik de paarden ervan laat eten. Of dat ik ze er maar zó weinig van kan laten eten, dat het eigenlijk de moeite niet is. En hoe groot ik hun kruidentuin dan zou moeten maken. En of mijn wei niet ook vol komt te staan met allerlei onkruid (wat op zich natuurlijk niet erg is, als er maar wel nog genoeg gras overblijft).

Maar ik heb natuurlijk wel lekker de ruimte om eens wat te gaan experimenteren.
Weer een leuk plan erbij. glimlach

Oh en van de gedroogde kruiden vreten ze hier alles: ik heb ze al verschillende kruiden (en ook mixen) gevoerd en ze vinden ze allemaal lekker!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptydi 14 feb 2012 - 8:59

Als je zelf verse kruiden gebruik voor in de keuken hoe snel kan je dan weer afknippen?
Bekijk dat eens...misschien helpt je dat voor een idee te krijgen.
De oppervlakte is keuze aan jouw en de hoeveelheid variatie die je er in wilt hebben. Je kan ook kijken hoe de planten zich voorplanten, door zaaien of worteluitlopers.
Zo kan je het wel of niet binnen de perken houden. Nu zijn de meeste kruiden die jij wilt hebben zaaiers, je kunt er dan voorzorgen dat je ze snoeit voordat ze zaad gaan vormen. Dan voorkom je uitzaaien, maar zorgt ook weer een beperking van het vermeerderen.

Zolang jij er voor zorgt dat je gras sterker is dan het "onkruid" zal het niet gaan overwoekeren. En dat is puzzelen, per situatie verschillend.
Maar het vergt wel enige tijd en aandacht wil je een kruidentuintje vitaal en gezond houden zodat ze regelmatig kunnen grazen.
Tis wel een leuke uitdaging.
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptyza 18 feb 2012 - 8:24

Ook ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen!
Mijn paarden eten bijvoorbeeld graag gedroogde brandnetel (gekocht) of brandnetel die gerooid in de zon heeft gelegen. Maar verse brandnetel laten ze helaas staan. Dit geldt ook voor distels. Ik vraag me af of dat bij meer kruiden het geval zal zijn?

Inge heb jij de planten/kruiden die je noemt geplant of waren die al in/naast de wei aanwezig? Heeft iemand ervaring met tijm en fenegriek?

Mijn plan is/was om kruiden en planten te poten langs de rand van de weide, aan de andere kant van het draad. Zodat ze over en tussen het draad door kunnen eten, maar de plant niet helemaal kunnen kortwieken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptyza 18 feb 2012 - 9:47

Ik heb alleen ervaring met fenegriek in gedroogde vorm (werd graag gegeten), maar dat bedoel je vast niet...

Ik wil mijn kruidentuin niet zodanig maken dat de paarden daar zelf bij kunnen, ook niet over een draadje heen. Ik denk nl. dat de planten daar niet tegen bestand gaan zijn. Mijn plan is een kruidentuin te maken en die dan af en toe open te zetten en de paarden daar onder toezicht van te laten eten. Dan kan ik a) zorgen dat ze de tuin niet helemaal leegeten en b) lekker in de gaten houden wát ze nu precies eten! glimlach

Brandnetels en distels kun je wel snoeien, even laten liggen en dan eten de paarden ze vaak wél. Dus die passen op zich wel goed in een kruidentuin, lijkt me!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptyza 18 feb 2012 - 10:15

Nou krijg ik zomaar een grappig idee: allemaal flinke potten met kruiden erin, die op een pallet zetten waar je wieltjes onder hebt gemaakt, en af en toe deze pallet in de paddock of wei rijden zodat de paarden van de kruiden kunnen eten grijns. Of misschien zelfs iedere pot met kruiden (bv. een speciekuip?) op een eigen pallet?
Wellicht zou het dan ook nog kunnen helpen om over de grond in de pot eerst vrij fijn gaas te spannen, waar de kruiden doorheen kunnen groeien, zodat de paarden niet zo snel het kruid met wortel en al uit de grond trekken?
Zomaar wat ideeën, maar ik heb totaal geen verstand van planten of tuinieren, dus misschien is het wel helemaal niet uitvoerbaar knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptyza 18 feb 2012 - 11:17

Hihi, je bent op dreef Marja, leuke ideeen!

Ik heb inderdaad ook alleen ervaring met fenegriek gedroogd voeren.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptyza 18 feb 2012 - 22:51

Creatief bedacht Marja, maar voor mij niet praktisch uitvoerbaar. Vanwege beperkte beschikbare fysieke bronnen wil ik zo min mogelijk sjouwen en zelfs een pallet met wieltjes wens ik niet te veplaatsen als dat niet strikt noodzakelijk is. ;-)

Nee een vaste kruidentuin lijkt me dan beter: hoef je niet mee te sjouwen, en bovendien groeien planten ook beter in de volle grond.

Over het idee om er een net overheen te spannen, twijfel ik. Ik vraag me af of paarden planten dan idd minder snel eruit trekken. Ik denk dat ze planten er vooral minder snel uittrekken, als de planten goed geworteld zijn. Dus idd in de volle grond, en niet te snel na het zaaien de paarden er van laten eten.

(Enneh ik ben verder ook niet echt ervaren met planten en tuinieren hoor, maar dat komt nog wel als ik hier langer woon. glimlach )
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptywo 22 feb 2012 - 5:57

ook ik heb al een tijdje zo'n idee in mijn hoofd.
Ik heb het idee om de kruiden in banden (auto/trekker) te zaaien en daar dan inderdaad een soort van net overheen te spannen zodat ze het niet bij de grond af kunnen eten.
Vorig jaar heb ik een heel stuk wei opnieuw ingezaaid met kruiden mengelsel.
Dit sloeg er aan bij de paarden met name de kamille en de weegbree was een groot succes.

Ook hier eten ze distels en brandnetels als die een dagje in de zon hebben gelegen. Als je die dus zou neerzetten moet je ze wel eerst omhakken voor dat ze hun tanden hierin zetten.
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptywo 22 feb 2012 - 7:35

Van bijna/net bloeiende distels eten ze ook graag de knoppen. Een afgeknipte distel wil er ook wel in. Brandnetels eten ze bij mij eigenlijk alleen als ik ze afgeknipt heb. Van het boerenwormkruid heb ik ze nog nooit zien eten, en van het kleinere spul dat tussen het gras groeit weet ik het eigenlijk niet. Het lijkt me het handigst als het zo hier en daar gewoon in de wei groeit, maar ja, dan moet dat wel willen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptywo 22 feb 2012 - 7:42

Er groeit hier en daar ook wel wat in mijn wei, maar niet genoeg naar mijn zin. Dus ik wil toch kijken of ik nog wat extra's kan doen hiermee. glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptywo 22 feb 2012 - 8:48

Iris schreef:

Inge heb jij de planten/kruiden die je noemt geplant of waren die al in/naast de wei aanwezig? Heeft iemand ervaring met tijm en fenegriek?

sorry even een paar dagen niet geweest. knipoog

Nee die heb ik niet (meer) in mijn wei staan. Ik weet de plekken buiten mijn weide te vinden, in het bos, langs weidevelden, op de hei enzo.
Kamille is heel makkelijk te zaaien en blijft ook redelijk in stand tussen het gras. Ze worden wel wat klein dan wanneer je ze apart zou laten groeien maar ze blijven opkomen.

Er is ergens op internet, weet effe niet meer waar een site die over kruiden gaat en hun werking. Het is in het engels. Zij heeft ook boeken gemaakt over kruiden voor dieren. Het gaat in eerste instantie wel over de olie vorm maar als je hele planten geeft hebben ze gewoon meer nodig in verhouding.
Olie is natuurlijk veel geconcentreerder. Het heeft een specifieke naam deze manier van voeding....
ships....ik kan echt niet op de naam komen op dit moment
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptyvr 24 feb 2012 - 7:25

Goed om te lezen dat doorzaaien een optie is.
Lijkt me leuk project om kamille en weegbree in en aan de rand van de wei te zaaien. Ik ben benieuwd hoe het stand houdt op zware kleigrond en tussen het gras. En natuurlijk of de paarden het weten te waarderen lekker !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptyvr 24 feb 2012 - 7:32

Heeft iemand ervaring met citroenmelisse? Vinden ze het lekker in verse of gedroogde vorm? Het lijkt me geen plant om in de wei te laten groeien, eerder langs de weirand.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptyvr 24 feb 2012 - 8:49

vers vinden ze hier het einde knipoog Er staan er veel langs de kant van de weg, ik moet ze echt weg trekken anders snaaien ze bij elke stap grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptyvr 24 feb 2012 - 9:54

Dan ga ik de toch te grote pol citroenmelisse uit de tuin verplaatsen naar de weiderand!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptyvr 24 feb 2012 - 10:00

Mijn opbrengst van wat googlen:
Dit project kan direct uitgevoerd worden, want februari/maart blijkt de aanbevolen doorzaaitijd hoera .

Kruidenmengsels voor de weide:
http://www.bio-ron.com/producten/graszaad/graszaad-en-kruidenzaden.html
http://www.paardenwei.nl/assets/s2dmain.html?http://www.paardenwei.nl/10000098d3085c401/10000098d3089e533.html

Losse kruidenzaaden:
http://www.bolster.nl/
http://www.cruydthoeck.nl/home
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptyvr 24 feb 2012 - 10:55

Kruidenmengsels zaaien in de wei lijkt leuk maar draait vaak uit op een (dure) teleurstelling. Het eerste jaar komen de kruiden mooi op, maar een jaar later is er al veel verdwenen en na een paar jaar vind je er meestal weinig tot niets meer van terug. Dat is logisch omdat de specifieke omstandigheden van een wei - grondsoort, zuurgraad, droog/nat etc. - bepalen welke kruiden er willen groeien. Als je gewoon afwacht zie je ook dat er vanzelf kruiden die bij de omstandigheden passen in de wei zullen gaan groeien.

Zo kun je ook een zorgvuldig gekozen graszaadmengsel zaaien in een nieuwe wei, maar toch zie je na een paar jaar dat het grasbestand er inmiddels heel anders uitziet dan in het eerste jaar. Wij hebben in onze twee weides (aan huis en 300 m verderop) in het begin hetzelfde mengsel gezaaid (BG11) maar toch zijn deze weides nu heel verschillend qua grassen en kruiden. In beide weides is na een paar jaar helaas een overmaat aan klaver gaan groeien, terwijl dit niet in het graszaadmengsel aanwezig was. Verder hebben we in de wei aan huis veel paardenbloemen en in de andere wei juist veel boterbloemen. Ieder jaar zie ik ook wel weer iets nieuws in de wei opkomen, wat ik vervolgens op internet opzoek knipoog. Twee jaar geleden hadden we ineens een heel snel en hoog groeiende nieuwe grassoort in een groot deel van de wei. Het bleek 'zachte dravik' te zijn en we hebben geen idee waar dat toen ineens vandaan is gekomen; het zat in ieder geval niet in het graszaadmengsel.

Ook in de bermen langs de landbouwgronden hier in de omgeving komen steeds weer nieuwe kruiden op. Het is me opgevallen dat dat vaak periodes van een paar jaar zijn, bv. een paar jaar heel veel kamille, dan weer een paar jaar vooral duizendblad, en de laatste jaren groeit er veel boerenwormkruid en zijn de kamille en duizendblad weer verdwenen. Heel mysterieus vind ik dat altijd.

De natuur gaat haar eigen gang!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptyza 25 feb 2012 - 3:00

Daarom schreef ik al kijk heel goed naar de groei omstandigheden voordat je gaat planten/zaaien.
Marja beschrijft het heel goed dat het soms in een grote teleurstelling kan eindigen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptydi 28 feb 2012 - 8:51

Dank voor het meedenken. De weidemengsels zijn inderdaad aan de prijs. Het zou mij inderdaad niets verbazen als dat niet permanent in de wei blijft groeien. Ik had mijn hoop gevestigd op de weiderand, maar vrees dat jullie gelijk zullen hebben dat de kans ook daar klein is dat zaailingen blijven terug komen.

Inmiddels zijn twee grote pollen citroenmelisse (die te groot waren voor tuin) naar de rand naast de bak verhuist. Ik ben benieuwd of het een succes is voor de planten en de paarden. Ik hoop en verwacht dat door het formaat van de pollen de slagingskans groter is dan met gezaaide kruiden. En gratis.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptywo 29 feb 2012 - 7:13

heel verstandig besluit knipoog er zijn ook zaadmengsels al dan niet per stuk te verkrijgen voor een goedkopere prijs.
Heel goed googelen. Je zou een proefje kunnen houden ergens op je weide en kijken wat er gebeurd door bijv. bij een tuincentrum of kweekerij eens te gaan kijken naar kleine zakjes met kruiden. Zo kan je een soort van proeftuintje maken en zien wat er blijft groeien en wat weer opnieuw uitzaait en wat doodgaat.
tis tuurlijk kleinschalig en beperkt maar het kan je wel een indicatie geven, voor minder centen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptyvr 15 jun 2012 - 8:51

De Citroenmelisse die ik aan de bakrand had geplant groeit daar goed. Maar de paardendames komen er niet aan. Ze eten het ook niet als ik het voor ze pluk. Misschien wel als het net als Brandnetel gedroogd is, dat wil ik nog proberen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptyvr 15 jun 2012 - 9:21

Nou ja je kunt er altijd nog thee voor jezelf van maken. ;-)

Ik heb dit jaar geen puf gehad om een kruidentuintje aan te leggen, maar ik heb wel een stukje wei (voorheen longeercirkel) lekker laten verwilderen. Er groeit nu heel veel kamille en dat wordt graag gegeten, vooral door mijn merrie! Ook groeit er veel brandnetel en dat knip ik regelmatig af. Als het even gelegen heeft, vinden ze het lekker!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Emptyza 16 jun 2012 - 7:37

Ja, dat is hier ook zo, als de geplukte brandnetel een dag heeft liggen verwelken eten ze het. Misschien dat de 'prik' er dan een beetje af is?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





kruidentuin voor de paarden Empty
BerichtOnderwerp: Re: kruidentuin voor de paarden   kruidentuin voor de paarden Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
kruidentuin voor de paarden
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wat ik met mijn paarden doe
» epe paarden vierdaagse
» koetjes en paarden in een pp
» aantal paarden + ras in PP
» Slaperige paarden

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: