Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 aantal paarden + ras in PP

Ga naar beneden 
+2
helma
minette
6 plaatsers
AuteurBericht
minette




Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 28-10-10

aantal paarden + ras in PP Empty
BerichtOnderwerp: aantal paarden + ras in PP   aantal paarden + ras in PP Emptyma 1 nov 2010 - 9:05

Wij hebben een shetlander, een haflinger en een arabier. Het PP is in een beginstadium maar we zoeken naar mogelijkheden om tegemoet te komen aan het verschillend eetbehoefte van de 3 paarden. (m.n. de shetlander)
Ze eten enkel hooi wat aangereikt wordt op verschillende plaatsen met hooinet of hooibakken. Punt is dat de shetlander er voor zorgt dat zij als eerste is en steeds op de verschillende plaatsen alles opeet. Gevolg veel te dikke shetlander en daardoor zetten we haar in de loop van een dag apart zodat zij beperkter hooi krijgt. Gevolg daarvan weer dat ze te weinig beweging krijgt. We hebben het idee dat dit al heel anders is, als ze in een grotere kudde staat waar dus meer interactie is. Nog een PP erbij maken voor haar alleen is ook niet reeel. Of is het toch een kwestie van het haar zelf maar laten uitzoeken want ik lees ook dat paarden onbeperkt ruwvoer mogen krijgen.
Wie heeft misschien een suggestie?
Terug naar boven Ga naar beneden
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

aantal paarden + ras in PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: aantal paarden + ras in PP   aantal paarden + ras in PP Emptyma 1 nov 2010 - 9:40

Hai Minette,

Na een klein jaar PP ben ik er wel uit dat echt onbeperkt ruwvoer een mooi, maar moeilijk haalbaar plan is, wat echt niet voor
alles en iedereen geschikt is. Mn de pony's hebben dan echt te veel! Denk dat het veel makkelijker is als je een homogene groep hebt,
dus ongeveer gelijk van ras, type, grootte en temperament.
Moet ook zeggen dat Jaime Jackson op het seminar in Arnhem aangaf niet te weten hoe het uitpakt met verschillende paarden en pony's,
want bij hem kennen ze amper Shetlanders!
Iemand vroeg er naar hoe dat op te lossen, en daar had hij geen antwoord op omdat hij in Amerika daar niet over hoeft na te denken.

Inmiddels ben ik zelfs een beetje van het ware track systeem af voor de winter, omdat die nu al zo ver kapot is, dat het geen doen is ze alleen
daar te houden. Naast natte voeten vind ik het ook veel te eng met zand eten, dus we hebben nu een soort van ploegendienst.
Dit is aangepast op de voerbehoefte, voedingsconditie en kwaliteit van de voeten.
De groep bestaat uit:
2 dikkertje daps, -1.10- worden dik van de lucht
1 ponieke, - 1.25- van oorsprong schraal ras
Z = 1 mix pony - 1.48 - vreetgraag, snel te dik. Gevoelig voor hoefbevangenheid
D = 1 mix pony - 1.37 - gemiddelde eter, gemiddelde postuur
F = 1 arabier - 1.60 - gemiddelde eter, gemiddeld postuur. Zeer dominant, vind het nodig iedereen eerst te verjagen om zelf
alle netten geproefd te hebben voor hij tot rust komt om echt te eten.
L = 1 KWPN - 1.65 - goede eter, maar erg nerveus en gevoelig type. Moet veel en aangepaste voeding om op gewicht te blijven.

Tja, alles bij elkaar laten lopen en vol voeren gaat dus echt niet lukken.
Hoe ziet ons rooster er uit?

9.00 wake up tijd. Als ik in de wei kom, hebben de drie kleintjes (2 x shet, 1 x Dartmoor) op de stoep rond de stal overnacht.
Zij gaan dan op de track aan de zuidkant.
Falcor en Diablo gaan op de stoep, met de draden dicht zodat ze verplicht op de stoep blijven.
Levita en Zelda (tjee, schiet me ineens te binnen, die kennen jullie nog niet eens!!!) gaan op de track aan de Noordkant.
Alles krijgt eigen voerbakje, alles krijgt hooi in netten en de hooibak.

14 uur: Falcor, Diablo, Zelda en Levita gaan met z'n 4tjes op de binnenwei. Hier staat nog kniehoog gras! Natuurlijk niet de beste kwaliteit, maar lekker
om te knabbelen. De kleintjes gaan in de bak, waar korter gras staat. De binnenwei is nu voor hen nog te veel, later in het seizoen en als de groten het
wat afgegraasd hebben, mogen ze met de hele kudde op de binnenwei. Ik ben er nu nog een beetje spaarzaam mee, omdat ik weet dat in de winter dit
stuk het beste is en blijft, en de paarden beter droog kunnen staan.

18 uur: Levita gaat op de stoep, met bak senior musli en flinke plak kuilvoer (deze KWPN dame is zeer sensibel en nerveus, neigt snel tot afvallen en moet bijgevoerd)
De rest blijft op de track.

23 uur: De kleintjes (eeuwig op dieet) gaan op de stoep, met 3 hooinetten.
De andere 4 krijgen hooi in de hooibak, en een aantal losse cementbakken. Blijven de nacht op de track, meestal vind ik ze 's morgens weer aan de
andere kant terug.

De track loopt helemaal rond onze wei, maar wordt bij de stoep dus aan 2 kanten afgesloten.
Hierdoor ontstaat ook een prima systeem van "sluizen", wat voorkomt dat ze net op de plek gaan staan waar ik ze niet wil hebben.

Hoop dat jullie het volgen kunnen?
En ja... ben er best druk mee zo!!

Oh ja, op de stoep hebben wij een draadje gespannen waar de kleintjes wel onderdoor kunnen, maar de groten niet.
Hierdoor krijgen de kleintjes de kans toch te eten als de groteren (en dominantere) luitjes er toevallig ook staan.
Anders zouden ze alleen maar de stoep rondgejaagd worden. De groten kunnen dus niet door het touwtje, en de kleintjes hebben
zo een soort van ontsnap-route. (Ik kwam op het idee door een kinderboerderij, waar een schutting staat waar de geitjes onderdoor kunnen schieten
als ze al die kinderhandjes ff beu zijn. De blaagjes hebben dan het nakijken en de geitjes rust...)
Nu staat alles rustig en tevree............

Zal snel nog ff wat foto's erbij zetten.

Groetjes
Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
minette




Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 28-10-10

aantal paarden + ras in PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: aantal paarden + ras in PP   aantal paarden + ras in PP Emptyma 1 nov 2010 - 9:51

Het lijkt mij in ieder geval al heel wat als een pony/paard niet alleen hoeft te staan. Want in de nacht staat de shetlander ook op een vrij klein stukje en wat doet ze als haar hooinet op is? Het is aan ons om vooral haar meer beweging te bezorgen. Ik neem haar zelfs soms al mee op wandeling en laat haar zo samen met de hond uit. Is ook wat he.
Zou super zijn als iemand een PP voor die kleintjes had.
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

aantal paarden + ras in PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: aantal paarden + ras in PP   aantal paarden + ras in PP Emptydi 2 nov 2010 - 6:32

Ik heb een fries en een shet, beide verschillende eetbehoeftes maar toch krijgen ze onbeperkt hooi. Voordeel is denk ik wel dat de fries de baas is en de shet soms wegjaagt bij een hooinet.

Maar het allerbelangrijkste is in mijn ogen toch beweging. Dat gaat de shet niet genoeg krijgen in het PP dus moet die ook daarnaast nog veel lopen.
Ik heb dat opgelost door de shet (bijna) altijd mee te nemen als handpaard met buitenritten (ook vaak van 20 km lang). Ze heeft inmiddels al heel veel kilometers in de benen.
Ze krijgt bij mij iedere dag extra beweging bovenop het lopen in het PP. Die beweging bestaat uit het slepen van de bak, longeren, kinderen die er op rijden, dressuur aan de lange teugel, mee als handpaard of voor de wagen.
Op deze manier kan ik ze onbeperkt hooi geven en blijft de shet redelijk goed op gewicht.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

aantal paarden + ras in PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: aantal paarden + ras in PP   aantal paarden + ras in PP Emptydi 2 nov 2010 - 19:26

hier hetzelfde "probleem".
Hier los ik het op door de paarden die extra eten nodig hebben, paar keer per dag apart te zetten met extra rijk voer, het gaat hier nu om 1 jaarling die echt veel nodig heeft en een merrie met een veulen van ruim 5 maanden aan de voet, zij krijgen minimaal 2 keer per dag extra eten.
Savonds krijgt inmiddels iedereen musli bijgevoerd, dit is ook per paard verschillend, ik zet ze dan ook even apart, ik kan van de loopstal, 3 stallen maken en ik kan de paddock ook nog in stukken verdelen waardoor ik ervoor zorg dat iedereen de hoeveelheid musli krijgt die ze nodig hebben.
Verder voer ik hier ook stro bij, als het hooi op is, dan hebben ze toch nog wat te knabbelen.
Onbeperkt hooi geven houd hier in dat ik dan al mijn paarden kan gaan rollen, dat is echt teveel voor ze.
Het ritme ziet er hier ongeveer zo uit:
mijn man voert rond half 7 smorgens een beetje hooi.
Ik rond 8 uur hooi verdeeld over netten en bakken en op meerdere plekken in het stuk bos waar de paarden overdag kunnen lopen(dit zet ik vaak savonds al klaar zodat ik alleen de paddock open hoef te maken), rond de middag voer ik of degene die hier een paard in pension heeft de 2 merries extra bij, momenteel is dat kuilmais, musli en extra hooi, ondertussen mestruimen, hooi voor het bos klaarzetten, dan krijgen ze allemaal weer hooi in het bos.
Ik werk wisselende tijden, dat houd in dat ze of om half 4 van mij weer hooi krijgen, of tegen 5e van mijn man, dan rond 7u allemaal musli plus die 2 dames extra hooi, ik zet dan het hooi voor de nacht klaar op stal, deze word afgesloten met een soort elastieken met een poortgreep, de 2 dames laat ik dan op stal staan met 1 stuk paddock open, ze kunnen dan zoveel eten als ze willen, het hooi ligt dan in netten en voor hun heb ik dan een bult hooi op de grond gelegd en rond half 11 maak ik de stal open voor de nacht.
er ligt altijd stro in 1 of meerdere netten erbij zodat er altijd wel wat te knabbelen blijft.
Op deze manier kan ik iedereen aardig op gewicht houden.
Denk dat het ook gaat doordat de paarden bij me aan huis staan, dan is het niet zo erg om ff terug te lopen of iemand apart te zetten.
Mijn streven is wel om zoveel mogelijk de groep als 1 groep te houden.
Maar tja, een jaarling en een zogende merrie, hebben toch echt meer voerbehoefte.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

aantal paarden + ras in PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: aantal paarden + ras in PP   aantal paarden + ras in PP Emptyma 15 nov 2010 - 21:45

Ik heb hetzefde probleem, een shet tussen pony's die meer nodig hebben.
Het voordeel is dat ik een hooibak heb waar de shet niet bij kan en mijn Joris bak waar de rest niet bij kan.
Zie mijn andere topic:
https://paddockparadijs.actieforum.com/aanleg-en-inrichting-f4/joris-en-zijn-eigen-hooi-eet-weitje-t289.htm
Dit werkt tot nu toe super.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

aantal paarden + ras in PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: aantal paarden + ras in PP   aantal paarden + ras in PP Emptyma 15 nov 2010 - 23:56

Misschien is het ook het overwegen waard om een soort binnenring te maken, zodat de shet een deel van de dag op een eigen (kale) track kan staan? Dan moet je dus alleen wel inleveren op sociaal contact.

Een extra hoge hooibak waar de shet niet bijkan klinkt ook als een goede oplossing. Waarschijnlijk zullen de grotere paarden toch nog wel wat sprietjes hooi rond de bak morsen, die de shetlander dan dankbaar kan opeten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





aantal paarden + ras in PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: aantal paarden + ras in PP   aantal paarden + ras in PP Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
aantal paarden + ras in PP
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Opp. van jullie p.p. en aantal paarden?
» Een aantal foto's in de sneeuw
» Aantal online forumgebruikers
» Vooronderzoek naar Insulineresistentie bij Paarden
» Wat ik met mijn paarden doe

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: