Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

koetjes en paarden in een pp

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
riegje

riegje

Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 20-05-11

koetjes en paarden in een pp Empty
BerichtOnderwerp: koetjes en paarden in een pp   koetjes en paarden in een pp Emptyma 22 aug 2011 - 7:01

De titel zegt het al een btje, ik weet alleen niet of het hier bij gedrag op de juiste plaats staat.

belastingtechnisch zittten we nog een aantal jaren aan koeien vast.
en het stuk wei waar de koeien voorheen opliepen zijn we nu aan het omtoveren tot pp.(
dat is het dichtsbij huis, kan ik de paarden vanuit de keuken zien)

nu hadden we nog twee hectare waar ze op liepen maar omdat het er elk jaar minder worden,
is het zonde om dat aan te houden voor een paar koetjes.
en wil mn vriendje er liever volgend jaar iets op zetten wat centjes op kan leveren...

Maar ja waar moet ik de koeien dan laten??

Nu heb ik altijd begrepen dat het voor wormen etc best goed is om koeien en paarden samen te weiden.
Maar zou dit ook in een PP kunnen?
En heeft er iemand misschien ervaring daarmee?????

Want ook het hele pp gebeuren zijn nog allemaal vraagtekens hoe en wat en is stiekum best een btje spannend.
(ik hoop de paarden over een week of drie vier te kunnen verhuizen)
de koeien zouden overgens s winters wel gewoon naar binnen kunnen, die hoeven niet perse op het pp te blijven.

maar de vraag of de koeien er uberhaupt bij zouden kunnen houd me toch ook wel bezig.
dus hoop dat iemand me hier iets wijzer kan maken..

Terug naar boven Ga naar beneden
http://flierbos.nl
Berith

Berith

Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

BerichtOnderwerp: Re: koetjes en paarden in een pp   koetjes en paarden in een pp Emptyma 22 aug 2011 - 8:54

Ik zou koeien niet zo snel op het pad zetten, volgens mij kunnen die niet overweg met hooinetten.
Wel zou je een pad om de wei kunnen maken. Op dat pad laat je dan de paarden lopen en de koeien in het stuk in het midden.
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62

BerichtOnderwerp: Re: koetjes en paarden in een pp   koetjes en paarden in een pp Emptyma 22 aug 2011 - 11:18

Om hoeveel koeien gaat het eigenlijk?
Ik denk dat je best een paar koeien in de PP zou kunnen zetten. Ik heb alleen geen idee of je koeien en paarden op dezelfde manier kan voeren. Voor paarden worden vaak slowfeeders gebruikt met kleine mazen maar daar zal een koe waarschijnlijk niets mee kunnen, aangezien hij geen snijtanden heeft in zijn bovenkaak.
Maar kunnen de koeien niet gewoon in de centrale wei blijven en af en toe op het pad?
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: koetjes en paarden in een pp   koetjes en paarden in een pp Emptyma 22 aug 2011 - 18:59

het lijkt mij wel mogelijks, mits de omheining sterk genoeg is en je ze ook apart kan zetten een dagdeel bv. koeien hebben een andere voerbehoefte dan paarden. De netten zou je hoger kunnen hangen als het wenselijk is dat de koeien er niet bij kunnen.
Voor de wei is het idd goed, de koeien eten de stukken vaak op die de paarden laten staan.
ik zou het in een soort van, partime constructie proberen te maken. lijkt me wel erg leuk, koeien en paarden samen.
http://www.twh-mm.nl
riegje

riegje

BerichtOnderwerp: Re: koetjes en paarden in een pp   koetjes en paarden in een pp Emptydi 23 aug 2011 - 9:15

we hebben nu een stuk of twintig koetjes, maar het is de planning om er steeds minder te houden,
en uiteindelijk om er een stuk drie, vier en een lakenvelder os te houden,
we doen de koeien nu s zomers niet bij voeren omdat er voldoende gras is.
en idd qua voeren zal het wel lastig zijn om ze samen te houden..

misschien maar om en om of zo, eerst de koetjes en dan de paarden,
ook qua wormen heb ik hier en daar eens horen waaien dat het goed zou zijn, paarden en koeien samen.

zal dus maar gewoon eens moeten gaan proberen.
best een uitdaging, we shall see
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: koetjes en paarden in een pp   koetjes en paarden in een pp Emptydi 23 aug 2011 - 18:44

houd je ons op de hoogte glimlach
http://www.twh-mm.nl
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: koetjes en paarden in een pp   koetjes en paarden in een pp Emptywo 24 aug 2011 - 6:23

Wat wormen betreft is het wisselen van de weides met andere graasdieren wel goed.
Als je eerst koeien laat grazen en dan paarden kan het heel goed gaan, de zogenaamde wisselweides.
Alleen je moet wel paarden hebben die tegen veel en TE goed gras kunnen. De meeste paarden reageren erg slecht op koeien gras.
Dit is veel te rijk aan voedingsstoffen en krijg je op ten duur, al dan niet direct, problemen mee.

Sommige mixen tussen koe en paard gaat ook niet omdat paarden veel actiever zijn dan koeien en zij dan van die ren partijen kunnen veroorzaken.
Niet iedereen vindt dat prettig :-)

Paarden en schapen wisselen of gelijktijdig op dezelfde weide houden kan wel. En is tevens een hulp middel tegen wormen.
MAAR let op je voorkomt er niets mee, je moet nog steeds blijven controleren of de paarden wormen hebben. Wat voor mix vormen je ook gaat doen in de toekomst.
Het is enkel een hulpmiddel het voorkomt niets!

En koeien op een PP? Ik zou er niet voor kiezen, wat ik hier boven al schreef koeien hebben veel voedingsrijker gras nodig in veel grotere hoeveelheden.
Dan wil je juist niet een PP, die maak je juist om ervoor te zorgen dat paarden meer bewegen en je soberder kunt voeren.
riegje

riegje

BerichtOnderwerp: Re: koetjes en paarden in een pp   koetjes en paarden in een pp Emptywo 24 aug 2011 - 9:09

de PP is een voormalig stukwei (+/- een halve hectare) van de koeien, waar voorheen altijd dus ook kunstmest etc overheenging.

Ik wil de paarden er zoiezo niet zo opgooien, want dat is vragen om problemen.

dus het leek me eigenlijk wel handig om de koeien het aardig kaal te laten eten en dan stukkie
bij beetje de paarden erin.
de koeien lopen op dit moment op het track omdat allemaal al kaal te eten.

van het weekend wil ik de paarden graag kennis laten maken met het pp track.
dan kunnen de koeien weer naar de binnenweide's.
Ik heb ook nog weides naast het pp. dus het is ook niet dat het moet. maar hoop er zo iets van te kunnen maken samen.

Dat je de wormen niet uitsluit door ze bij elkaar te zetten, snap ik.
maar alles wat maar iets helpt is toch maar weer mooi mee genomen. dacht ik zo
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: koetjes en paarden in een pp   koetjes en paarden in een pp Emptyvr 26 aug 2011 - 6:58

ja daar heb je helemaal gelijk in, alle beetjes helpen. knipoog
klinkt wel mooi, zo veel land om uit te kiezen knipoog
riegje

riegje

BerichtOnderwerp: Re: koetjes en paarden in een pp   koetjes en paarden in een pp Emptyvr 26 aug 2011 - 10:03

@ inge,

dat is het zeker, fijn ook dat het allemaal kan en mag maar voelt allemaal nog wel heel onwennig.
paarden altijd bij een ander gehad en nu ineens je ''eigen'' land en berg andere beesten erbij, en zeeen van ruimte.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: koetjes en paarden in een pp   koetjes en paarden in een pp Empty

koetjes en paarden in een pp
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» aantal paarden + ras in PP
» Slaperige paarden
» Wat ik met mijn paarden doe
» epe paarden vierdaagse
» Nieuwe paarden bij de kudde

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum