Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Nieuw op Paddockparadijs

Ga naar beneden 
+7
MoniqueBuu
Wieteke
paulien1972
Joyce
veernr1
marion
franslj
11 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuw op Paddockparadijs   Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Emptyvr 30 dec 2011 - 4:00

Zo is dat, Marion, de kudde stelt zich zelf wel samen. Van de andere kant is het ook weer zo, denk ik, dat het gedrag van een pony/paard medebepaald wordt door het gedrag van de mens, die er bij hoort en juist daar letten wij ook op.

Wij zien veel te vaak hoe, vooral erg jonge kinderen, met te weinig begeleiding, met paarden bezig zijn en een pony/paard als 'speelgoed' zien. Paarden/pony's zijn geen speelgoed, maar laten ons zien, hoe wij zelf in elkaar zitten, als we bereid zijn daar acht op te slaan.

Het levert een heerlijk gevoel op, om mee te kunnen werken aan een balans tussen paard en mens.

Dank voor je reactie... groet... frans en willeke.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuw op Paddockparadijs   Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Emptyza 31 dec 2011 - 5:45

franslj schreef:
Van de andere kant is het ook weer zo, denk ik, dat het gedrag van een pony/paard medebepaald wordt door het gedrag van de mens, die er bij hoort en juist daar letten wij ook op.
Dat is in mijn beleving zeker zo! Ik streef naar harmonie en het is dan denk ik ook geen toeval, dat onze zevenkoppige kudde harmonieus met elkaar omgaat. Het omgekeerde heb ik helaas ook al vaak genoeg gezien: mensen die chaotisch met zichzelf en hun paarden omgaan en - dus - een chaotische kudde hebben met altijd trammelant. Niet alleen het gedrag van het individuele paard spiegelt ons, maar ook het onderlinge gedrag in de kudde.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuw op Paddockparadijs   Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Emptyza 31 dec 2011 - 6:31

Marja schrijft; '..Ik streef naar harmonie en het is dan denk ik ook geen toeval, dat onze zevenkoppige kudde harmonieus met elkaar omgaat..'

Het streven naar, is juist het cruciale punt, Marja, want binnen het streven liggen de feiten nog even anders. Ik kan wel tegen mezelf zeggen 'rustig en kalm blijven' en tegelijkertijd iets anders voelen...spanning in de spieren, de houding, de adem bijvoorbeeld en ik denk dat paarden de feiten aanvoelen en minder het streven naar van een mens.

Heb je bepaalde oefeningen aangeleerd om de sfeer van harmonie mee te nemen, als je met de kudde omgaat?

Groet... franslj.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuw op Paddockparadijs   Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Emptyza 31 dec 2011 - 6:38

als je niet op een goede, rustige, ontspannen manier omgaat met je paarden, zullen ze je dat binnen de kortste keren duidelijk maken knipoog
dan gaan de paarden lopen klieren, doen ze niet meer wat je wil, ...
als dat gebeurt is het tijd om even diep adem te halen en te kalmeren, anders wordt het alleen maar erger.
met dat in het achterhoofd wordt het al een stuk makkelijker om jezelf te 'dwingen' rustig te blijven grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuw op Paddockparadijs   Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Emptyza 31 dec 2011 - 6:53

In een mensenleven, fojoe, kunnen zich spanningen voordoen. Soms niet te voorkomen en paarden voelen dit feilloos aan. Op weg naar de paddock kan iemand al terugkeren bij zichzelf en op onderzoek uit gaan. Waar zitten de gedachten? Hoe werkt dit op de adem uit ? Welke houding voel ik? Spanning in gezicht, schouders, rug, armen, kaken?

Het besef kan al een hulpmiddel zijn, om in te zien, dat de aanwezige spanning in de weg staat, om op een ontspannen wijze met de pony's/paarden om te gaan.

Wat je zegt; lang uitademen en langzaam en diep inademen...waarna op de uitademing allle spanning mag vertrekken, oplossen...

Groet.. franslj.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuw op Paddockparadijs   Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Emptyzo 1 jan 2012 - 1:11

franslj schreef:
Heb je bepaalde oefeningen aangeleerd om de sfeer van harmonie mee te nemen, als je met de kudde omgaat?
Daar zou ik een boek over kunnen schrijven knipoog. Als ik het kort moet samenvatten± verwarring )hM= mijn toetsenbord doet ineens heel rare dingen, geeft allemaal andere tekens dan ik intoets=== blond
Maar goed, samengevat komt het neer op een levenlang leren van de lessen die op mijn pad zijn gekomen glimlach. Vaag he....
Wat me vooral in de laatste jaren ENORM heeft geholpen zijn de onschatbaar waardevolle lessen van Carolyn Resnick )zie haar website www.carolynresnickblog.com '. Ik ben nog nooit een paardenvrouw tegengekomen met meer wijsheid dan zij. Haar lessen hebben niet alleen mijn omgang met mijn paarden veranderd, maar eigenlijk de hele manier waarop ik naar het leven kijk.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuw op Paddockparadijs   Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Emptyzo 1 jan 2012 - 2:20

Rare tekens op een toetsenbord, Marja, kun je herstellen, door één keer de ctrl en shift-toets tegelijk in te drukken aan de linkerkant van je toetsenbord. Als je het daarna nogmaals doet, komen de 'verkeerde' tekens weer terug...herhalen en de 'goede' tekens komen terug...etc..

Ik keek even op de website van carolyn en ja, die staat nu bij de favorieten. Persoonlijk maak ik gebruik van mijn jarenlange ervaring van een voormalige praktijk voor yogapsychologie, waar ik vannacht gebruik kon maken van de verandering binnen m'n ademritme, in de aanwezigheid van de pony's, die nogal 'gespannen' oud op nieuw vierden.

Boeiend en inderdaad, bijna onmetelijk !

Dank, groet en paradijselijk 2012 met je pony's !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuw op Paddockparadijs   Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Emptyzo 1 jan 2012 - 6:06

franslj schreef:
Rare tekens op een toetsenbord, Marja, kun je herstellen, door één keer de ctrl en shift-toets tegelijk in te drukken aan de linkerkant van je toetsenbord. Als je het daarna nogmaals doet, komen de 'verkeerde' tekens weer terug...herhalen en de 'goede' tekens komen terug...etc..
Heel erg veel dank Frans, want ik heb dit wel eens eerder gehad (vreemd genoeg altijd op dit forum verwarring) en had geen idee hoe ik het moest herstellen. Op een bepaald moment (wellicht na PC standby zetten?) was het dan 'vanzelf' weer goed.
Maar dan weet je ongetwijfeld ook wat de functie is van dit 'wisselen'?

Citaat :
Ik keek even op de website van carolyn en ja, die staat nu bij de favorieten. Persoonlijk maak ik gebruik van mijn jarenlange ervaring van een voormalige praktijk voor yogapsychologie, waar ik vannacht gebruik kon maken van de verandering binnen m'n ademritme, in de aanwezigheid van de pony's, die nogal 'gespannen' oud op nieuw vierden.
Ja, ademhaling is zoooo belangrijk in de omgang met paarden. Yoga is daar inderdaad prachtig voor (heb zelf ook jarenlang yogalessen gevolgd en doe het thuis nog steeds regelmatig).
Misschien ben je ook wel gecharmeerd van Jenny Pearce, een Australische paarden/mensen-trainster, die zich vooral toelegt op spanning en angst bij paarden en mensen. www.jennypearce.com.au . Ik ga haar online cursus 'From your Horse's Heart' volgen die eind januari begint. Jenny heeft ook verschillende e-books (aanraders wat mij betreft!) geschreven, die je vindt op www.bookswithspirit.com .

Citaat :
paradijselijk 2012 met je pony's !
Dank je, en insgelijks glimlach!

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuw op Paddockparadijs   Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Emptyzo 1 jan 2012 - 6:59

Ik meen me te herinneren, Marja, dat dit met het toetsenbordinstellingen te maken heeft en idd, na uitschakelen en weer opstarten, stelt het toetsenbord zich in de oorspronkelijke 'stand' in...

De yoga van het denken, ademtherapie, houdingtherapie...zijn enkele handige middelen en wat de ademtherapie kan ik je een video aanreiken, die ik een aantal jaren geleden van mezelf heb opgenomen, om de buikademing te demonstreren. Ik ga even de link op youtube erbij halen...

Buikademing

Ja, we komen zoveel informatie tegen op internet, dat we bijna door de bomen het bos niet meer zien, maar tijdens het inlezen wordt het verschil duidelijk tussen werkelijk met een paardenleven begaan zijn en commerciëel bezig zijn.

Groet.. franslj.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuw op Paddockparadijs   Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Emptyma 2 jan 2012 - 4:49

Ik kan met Marja instemmen Carolyn is erg inspirerend. Ik heb haar aller eerste WHR gevolgd. Heb er veel van geleerd niet alleen in paarden omgang maar ook daarbuiten. Net wat Marja al schreef.
Er is nog zo veel te ontdekken en het internet maakt het idd een stukje makkelijker omdat de wereld veel dichterbij komt.
De site horseconscious is ook erg interessant. Er zijn vaak teleseminairs te volgen (na betalen) horseconscious
Inmiddels ben ik geen abonnement houder meer, maar in het begin heb ik veel van die dingen gevolgd.
Zo ben ik ook bij Carolyn Resnick gekomen. En ben ik de boeken van o.a Linda Kohanov gaan lezen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuw op Paddockparadijs   Nieuw op Paddockparadijs - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Nieuw op Paddockparadijs
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hengst in PaddockParadijs
» het paddockparadijs in NH van Girtflaediland
» mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs
» plek in paddockparadijs, Noordoostpolder
» Nieuw hier

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het forum :: Even voorstellen-
Ga naar: