Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs

Ga naar beneden 
+4
MoniqueBuu
Mai
Nina
Ellen
8 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Ellen

Ellen

Aantal berichten : 48
Registratiedatum : 17-03-10

mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Empty
BerichtOnderwerp: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptydi 1 jun 2010 - 6:38

Hallo allemaal,

Graag wil ik met jullie brainstormen over mijn afstudeeronderzoek voor de opleiding voor gedragstherapeut voor paarden bij Tinley.

Mij lijkt het interessant om de verschillen in gedrag te onderzoeken bij paarden die op verschillende wijze worden gehouden.
En dan vooral de verschillen tussen paarden gehouden op de paddock, paarden gehouden in de wei 24/7 en uiteraard paarden die in een
paddockparadijs worden gehouden.

Nu wil ik beginnen te inventariseren wat er onder jullie leeft. Wat zouden jullie willen weten?

-het verschil in stereotypieën? waar komt het meer voor en waar minder?
-het verschil in sociaal gedrag naar elkaar toe?
-subvraag: verschil in lichamelijke gezondheid? eventueel weer in combinatie met de geestelijke gezondheid.

Omdat het mijn 1e echte onderzoek wordt, vind ik het best wel lastig om op te starten hiermee.

Dus als jullie mee willen denken graag!

Bedankt alvast.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://EllenAngelino.Come2me.nl
Nina

Nina

Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptydi 1 jun 2010 - 10:14

Ha Ellen,

Wat leuk om PP als onderwerp erin te verwerken!

Dingen die ik zou willen weten....
Tijdverdeling van eten, slapen, spelen en dan de verschillen tussen gewone weidegang en PP bijvoorbeeld...
En ja lichamelijke en geestelijke gezondheid is ook erg interessant natuurlijk.

Je bent hier altijd welkom om paardjes te komen bestuderen hoor! incl koffie hihihi!
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptywo 2 jun 2010 - 0:29

Hoi Ellen, interessant onderwerp voor je afstudeeropdracht!
Misschien kun je nog wat info halen uit de Nederlandse praktijkvoorbeelden die op mijn site staan (en dan bij 'Ervaringen').
Je zou ook een oproep kunnen plaatsen (moet dan wel in het Engels) op www.paddockparadise.wetpaint.com . Daar komen ook vrij veel mensen, die ongetwijfeld ook ervaring hebben met hun paarden vóórdat ze een PP hadden aangelegd (dus 'gewoon' in wei en/of paddock). Je moet daar dan wel een account hebben, of ik plaats het voor je als je mij een tekst stuurt.

De rust en harmonie die er in een kudde ontstaat als ze meer ruimte en beweging hebben zou ook een interessant aspect kunnen zijn. In de loop van de jaren is de kudde bij ons steeds harmonieuzer geworden.

(Ik heb het topic trouwens verplaatst naar 'Over de paarden' > 'Gedrag', dat leek me passender knipoog.)
http://www.paddockparadijs.nl
Ellen

Ellen

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptywo 2 jun 2010 - 5:50

Nina, bedankt voor je bijdrage. Ook weer een goed idee.

Marja, bedankt voor het verplaatsen. Ik had al getwijfeld of ik het bij gedrag neer zou zetten, maar omdat het niet direct over paarden ging, had ik het maar in het praathoekje neergezet. Met je verdere tips ga ik zeker wat doen.
MoniqueBuu

MoniqueBuu

Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptywo 2 jun 2010 - 7:40

Marja schreef:
De rust en harmonie die er in een kudde ontstaat als ze meer ruimte en beweging hebben zou ook een interessant aspect kunnen zijn. In de loop van de jaren is de kudde bij ons steeds harmonieuzer geworden.
En daarachteraan dan misschien ook de rust en harmonie die te merken zijn tijdens het rijden en werken met de paarden die leven in een PP. Misschien hoort dat ook een beetje bij de geestelijke en lichamelijke gezondheid, maar ik merk in de korte tijd dat mijn paarden nu in het PP leven, dat ze veel fijner zijn onder het zadel. Ze zijn een stuk ontspannener (geestelijk en lichamelijk) en losser in het lijf.
http://www.twas-tweerd.nl
Irene

Irene

Aantal berichten : 656

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptywo 2 jun 2010 - 23:58

Erg leuk dat jouw afstudeeronderzoek dit onderwerp heeft. Je had het al eens eerder vermeld, maar als ik dan weer de reactie's zie van de anderen met alle voordelen van een PP, dan word ik weer zo enthousiast!
Ik hoop dus echt dat dit onderzoek bijdraagt aan meer kennis hierover en dat meer mensen op de hoogte raken van een PP, het is gewoon zo geweldig voor de paarden.
Ook hier alleen maar voordelen, eigenlijk is alles al genoemd glimlach
Ellen

Ellen

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptyzo 20 jun 2010 - 5:54

Bedankt voor het meedenken.

Ik denk dat de vraagstelling gaat worden:

Welke invloed heeft het paddock paradise op de rust en harmonie in de kudde en heeft dit invloed op de omgang van het paard met de mens?

Dit zou ik uit willen werken a.d.h.v. een enquete.
en
Door het bestuderen van de paarden in een PP.

Iemand verder nog tips of ideeën? Dan hoor ik het uiteraard graag weer. Ik blijf het lastig vinden zo'n onderzoek.
marion

marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptyma 21 jun 2010 - 3:53

Ik denk dat je deze vragen wel zou kunnen beantwoorden na onderzoek, maar daarvoor heb je wel meetbare gegevens nodig. Indicatoren voor rust en harmonie en voor omgang, indicatoren die je kan meten/tellen. En dan voor het pp en na het pp.
Ik denk dat het wel heel lastig wordt, ik weet niet hoeveel tijd en hulp je hebt?
Irene

Irene

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptyma 21 jun 2010 - 5:09

Ellen schreef:
Ik denk dat de vraagstelling gaat worden:

Welke invloed heeft het paddock paradise op de rust en harmonie in de kudde en heeft dit invloed op de omgang van het paard met de mens?

Toch mis ik voor mijn gevoel iets in deze vraagstelling. Voor mij is namelijk de lichamelijke en geestelijke gezondheid die een PP bij de paarden in stand houdt dan wel bevordert de basis. Van daaruit krijg je meer rust en harmonie individueel en in de kudde onderling en dat heeft weer positieve invloed op de omgang tussen mens en paard.
Ellen

Ellen

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptyma 21 jun 2010 - 6:53

Mijn idee is om het deels met een enquete te doen en deels onderzoek. De vragen voor de enquete ben ik met mezelf over aan het brainstormen. Suggesties zijn uiteraard welkom.

Verder heb ik bedacht om er ook de hit actief stal bij te gaan betrekken. En eventueel paarden die 24/7 op de wei staan.

Misschien moet de vraagstelling wel als volgt worden:

Welke invloed hebben het PP, de Hit Actief stal en 24/7 op de wei op de rust en harmonie voor het paard? Is dit terug te zien in de kudde? En heeft het invloed op de omgang met de mens?

Voor het gedrag voor en na en omgang met wil de enquete gebruiken.

Voor de rust en harmonie in de kudde observatie.

Graag weer jullie reactie!
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptyma 21 jun 2010 - 9:26

Ellen schreef:
Misschien moet de vraagstelling wel als volgt worden:

Welke invloed hebben het PP, de Hit Actief stal en 24/7 op de wei op de rust en harmonie voor het paard? Is dit terug te zien in de kudde? En heeft het invloed op de omgang met de mens?
Ik denk dat je het laatste stukje uit je vraagstelling beter zou kunnen veranderen in: "En welke invloed heeft dit op de omgang met de mens?" Zoals je het nu hebt gesteld, is het vragen naar de bekende weg, want natúúrlijk heeft het invloed op de omgang met de mens. De interessante vraag is wélke invloed knipoog.
Irene

Irene

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptyma 21 jun 2010 - 23:43

Daar heeft Marja een goed punt, net als niet alleen 'is dit terug te zien in de kudde', maar ook 'op welke manier is dit terug te zien in de kudde'.

Goed idee dat je een HIT-actief en 24/7 weidegang erbij betrekt.

Ik vind het wel jammer dat je je alleen richt op 'rust en harmonie', voor mij blijft dat een gevolg (zie eerdere uitleg).
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptydi 22 jun 2010 - 1:19

Irene schreef:
Ik vind het wel jammer dat je je alleen richt op 'rust en harmonie', voor mij blijft dat een gevolg (zie eerdere uitleg).
Ik zou ook inderdaad eerder gaan voor het algehele gedrag en welbevinden van het paard dan alleen de rust en harmonie. Sommige paarden zullen misschien juist (op een positieve manier) actiever en levendiger worden in een PP, niet rustiger knipoog. Het zou jammer zijn als je een positief gevolg tegenkomt dat niet binnen je vraagstelling valt.

Wat dacht je van deze vraagstelling:

Welke invloed hebben het PP, de Hit Actief stal en 24/7 weidegang op het gedrag en het welbevinden van het paard? Heeft dit gevolgen voor het kuddegedrag en zo ja, welke? Heeft het gevolgen voor de omgang tussen mens en paard en zo ja, welke?
Irene

Irene

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptydi 22 jun 2010 - 5:05

Inderdaad Marja, er zijn nog zoveel meer positieve gevolgen.
En dat vind ik een mooie vraagstelling Marja (en dan welbevinden zowel geestelijk als lichamelijk).

Volgens mij zou het eigenlijk ook wel mooi zijn als je naast het PP, Hit-actief en 24/7 weidegang, er een situatie bij doet waarbij paarden grotendeels op stal staan en daarnaast maar een paar uur op de wei of paddock. Dan heb je eigenlijk ook de grootste groep paarden te pakken die in Nederland zo leven. Dat zou m.i. een beter uitgangspunt voor een dergelijk onderzoek zijn.
Ellen

Ellen

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptydi 22 jun 2010 - 23:51

Marja schreef:
Wat dacht je van deze vraagstelling:

Welke invloed hebben het PP, de Hit Actief stal en 24/7 weidegang op het gedrag en het welbevinden van het paard? Heeft dit gevolgen voor het kuddegedrag en zo ja, welke? Heeft het gevolgen voor de omgang tussen mens en paard en zo ja, welke?

Goede vraagstelling Marja! Ben blij met al het meedenken. Zo'n onderzoek is niet helemaal mijn ding denk ik. De uitvoering ervan zal dat uit gaan wijzen. Tot nu toe vind ik de praktijkcasussen die we ook moeten doen 'leuker'. Gaat me gemakkelijker af. Is ook niet echt gemakkelijk, maar ik denk dat ik daar meer feeling mee heb.

Ik moet wel uitkijken dat het onderzoek niet te groot wordt (daar zijn we voor 'gewaarschuwd'), misschien is het een optie om het kuddegedrag eruit te laten en alleen omgang tussen mens en paard erin te laten.

Niet dat kuddegedrag niet van belang is, maar in de gedragstherapie loop je er regelmatig tegenaan. Dat als de eigenaar geen problemen heeft met het gedrag, er niet wordt ingegrepen en dan is er geen probleem. (Al is het er dan vaak wel, maar wordt het niet gemeld. Ik ken iemand met een eigen paard en zij noemen het paard lachend 'rotondepaard', dit omdat hij altijd dezelfde kant uit rondjes loopt in zijn box net als op een rotonde. Ik vind dat triest, maar je kunt er weinig tegen doen.)

Voor wat betreft het idee van Irene om ook stalpaarden mee te nemen in het onderzoek. Dit wilde ik in de enquete terug laten komen. Hoe de paarden voor PP, HA 24/7 weidegang gehouden werden en of er verschil is in de omgang voor en na.

En ook lichamelijk voor en na. Want ook daar zie je duidelijk verschillen in.

Dan zou het zo gaan worden: Welke invloed hebben het PP, de Hit Actief stal en 24/7 weidegang op de geestelijke en lichamelijke gestelheid van het paard? Heeft deze invloed gevolgen voor de omgang tussen mens en paard? en zo ja, welke?
marion

marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptywo 23 jun 2010 - 3:31

Ik denk idd dat een onderzoek als dit snel te groot en veelomvattend wordt. Dan moet je waken dat je door je eigen bomen het bos niet meer ziet.
Je moet voor jezelf een duidelijk beeld hebben wat je bedoelt met "geestelijke en lichamelijke gesteldheid". Ik vind dat wteneschappelijk gezien nogal vage begrippen. Je kan beter een paar indicatoren uitkiezen die iets zeggen over die geestelijke en/of lichamelijke gesteldheid.
Welke meetbare parameters ga je gebruiken, wat zie je dan precies, wat ga je meten/tellen, hoe meet je ze en wat/hoeveel is positief en wat negatief?
Voor lichamelijke gesteldheid kan je bijv de hartslag meten. Maar hoe/wanneer/hoe vaak ga je die meten, hoe hoog is nog goed/positief en wat niet meer?
Ellen

Ellen

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptyza 3 jul 2010 - 22:49

Hartelijk dank voor het meedenken tot nu toe.

Ik ben er nog steeds mee bezig. Maar het gaat echt tussen de bedrijven door. Vanaf half augustus heb ik meer tijd. Maar wil het dan wel op de rit hebben hoe en wat en waarom.

Komende week even een weekje heel wat anders. Wel paardgerelateerd, ik ga verder met jaar 3 van zadelmaker (= de advanced cursus). Heb er zin in!
BuitenZinnig

BuitenZinnig

Aantal berichten : 123
Registratiedatum : 20-05-10
Leeftijd : 69

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptyzo 4 jul 2010 - 6:37

Het schijnt dat bij een Hit Actief stal, waar de paarden door een chip gelimiteerd toegang hebben tot hooi en voer, toch wel wat onrust ontstaat, wanneer erg laag in rang geplaatste paarden door de hogere worden weggestuurd bij het voederstation...er schijnen zelfs slimmerikken te zijn die zich er langs wurmen en zo opeten wat eigenlijk voor de lagere in rang bedoelt was... Niet erg relevant voor je onderzoek, vrees ik, maar het veroorzaakt wel stress, terwijl dit minder zou moeten zijn. Maar wel weer van belang om te weten in hoeverre onze constructies van invloed zijn op het gedrag binnen de kudde.
Zijn wellicht de paddocks/ruimtes van diverse dierentuinen nog interessant om te bekijken? Die maken soms ook gebruikk van Actief of Paddock Paradijsachtige constructies. Bovendien wonen daar soms verschilende soorten door elkaar, omdat dit in het wild ook zo is (gnoe, zebra, giraffe... hier paard, rund, schaap??? zou dat beter zijn dan 1 soort??)
Een ingewikkeld onderzoek, maar zeer loffelijk

Veel plezier met je zadelmaak opleiding
http://www.BuitenZinnig.nl
muriel

muriel

Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptyma 5 jul 2010 - 23:56

Hallo Ellen,

Je bent hier van harte welkom wij hebben drie groepen in drie verschillende situaties.
1 groep 24 uur per dag op weide. - 2 paarden
1 groep paar uur op baan voor de rest op zandpaddock - 5 paarden
1 groep op paddock paradise - 2 paarden

Ik vind de onderzoeken zo verschrikkelijk lastig. De activiteiten van de paarden zijn meer afhankelijk van karakter (temperament), opbouw van de groep,
en locatie en indeling van de percelen (minder overzicht leidt tot meer beweging). Ook het weer op de dag van beoordeling heeft grote invloed.

De hengst van ons is net een bordercollie die loopt heel veel heen en weer te rennen als hij iets hoort of ziet, zijn maatje ruin al een stuk minder.
De merriegroep beweegt niet veel meer dan nodig dus ook als ze op de baan staan voetje voor voetje maar zelden sneller dan stap.
De derde groep mijn laat gecastereerde hengst en zijn dame wisselen grazen af met rengalop.

Irene

Irene

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptydi 6 jul 2010 - 0:26

Heel interessant Muriel hoe het bij jou verloopt. En inderdaad is het allemaal zo afhankelijk van vele factoren, dat maakt het zeker moeilijker om het goed te onderzoeken. Ik denk vooral dat de informatie van de eigenaren zelf nog de meeste duidelijkheid geeft. Die kunnen precies vertellen hoe alles verloopt en hoe de verschillen zijn met 'vroeger'.

Je schrijft trouwens dat minder overzicht leidt tot meer beweging, dat vind ik een interessante benadering. Dat gevoel heb ik bij onze paarden ook heel duidelijk. Kan je dat van jouw kant eens toelichten?
muriel

muriel

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptydi 6 jul 2010 - 1:54

Ja, als ze "iets" horen gaat de kop omhoog en bij vrij zicht kunnen ze dan zien wat er aan de hand is. Bij een haag, huis, schuilstal etc. in het zicht
moeten ze zich toch verplaatsen om te zien wat er aan de hand is.

Voor onze hengst gaat dat helemaal op. Zijn weiland ligt in een U-vorm rond het huis. Als de merries op de paddock staan grenst zijn weiland daar aan.
Echter de uren dat de merries op de baan staan loopt hij bij ieder geluid rond het huis heen en weer om te zien waar ze zich bevinden.
Van beide uiteinden kan hij een gedeelte van de baan overzien. Wij hebben ruim twee meter hoge meidoornhagen staan die tezamen met de stallen en huis het zicht belemmeren. Als er dan over straat ook nog eens hoefgetrappel van een passerend paard wordt gehoord blijf je natuurlijk aan de wandel.
Wij hebben vorig jaar een nieuw paard met een rugprobleem overgenomen. De osteopaat was onder de indruk hoe dit paard was opgeknapt
de eerste maanden met de merries nog niet zo maar de laatste paar maanden met de hengst samen is hij veel en veel beter geworden.
Betere coordinatie, beter ruggebruik, gespierd.

BuitenZinnig

BuitenZinnig

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptydi 6 jul 2010 - 20:28

Interessant! Dus ik moet meer struiken plaatsen (geen idee of dat mag, we huren het terrein) en een opjager "in dienst nemen" De anderen rennen nog wel eens en mijn Fjord sjokt daar achteraan... knipoog
muriel

muriel

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptydi 6 jul 2010 - 21:40

Uhh, met een beetje fantasie. Wat dacht je van zo een automatische ballenwerper zoals ze op een tennisbaan hebben en dan een interval van een uur.
of ze hebben wellicht nog een venijnige jack russel in het asiel hebben die niemand wil hebben omdat hij altijd enkel maar aan het jagen is.
Luidspreker met leeuwengebrul in de bosjes. Paraplu opener met timer. grijns

Nee, zonder gekheid paarden willen graag hun omgeving in de gaten houden. Er zijn bijvoorbeeld paarden die in een gangbare box niet durven te gaan liggen omdat ze omringd zijn met muren. Als je dan weet dat paarden enkel in hun REM slaap kunnen komen als de benen gestrekt zijn en het hoofd plat op de grond en niet bv met soezen met benen onder het lichaam gevouwen en hoofd rechtop (als ze al de ruimte hebben om languit te liggen in een box).
Enig idee wat dat voor de gezondheid doet jarenlang geen REM slaap. Trouwens ook paarden die alleen gehouden worden zonder soortgenoten durfen vaak niet toe te geven aan een REM slaap omdat er niemand op wacht staat.

Aan de andere kant kan je van deze eigenschap natuurlijk ook gebruik maken door het terrein iets spannender te maken. B.v. een doorkijkje door een heg dat ze kunnen zien wat er langs komt en niet vanaf de plek waar ze staan. Wat dan wel weer meespeelt is wat voor type paard je hebt.
Paarden die afstammen van de moeras en bospaarden (de meer noordelijke rassen) zijn minder op zicht gericht en hebben ook minder vluchtgedrag daar het de omgeving van oorsprong niet veel zicht gaf en in het blinde weg te hollen in Moeras of Bos is vaak niet handig.
Paarden die van natura afstammen van de Steppepaarden en dus zuidelijke oerrassen zijn veel meer op zicht gericht en vluchten.
Niet eerst afwachten en staken maar omdraaien en wegwezen en op gepaste afstand maar eens gaan bekijken wat het was want als je wacht om te zien of het wel of niet een luipaard was ben je te laat.

Mensen zijn vaak verbaast als ik direct al vraag wat voor een paarden en de groepssamenstelling ze hebben als ze vragen hebben over inrichting van hun terein of grootte schuilstal.
BuitenZinnig

BuitenZinnig

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptydi 6 jul 2010 - 21:48

Ik heb zo'n bospaard... en wanneer mijn gepensioneerde bospaard uit Frankrijk terug komt, zal zijn zeer stoïcijnse gedrag wel overslaan...heb ik strak 400 meter track, met doorkijkjes waar overheen gesjokt wordt door een stel niet op te schrikken paarden... knipoog
De enige zaken waar ze wel voor willen bewegen zijn dazen en voedsel...

Maar we gaan er aan werken... alleen kan je nooit alles tegelijk aanleggen...portemonnee is daarvoor helaas te ondiep.

Wel leuk wanneer er goede en eenvoudige tips hiervoor zijn van de anderen hier!
muriel

muriel

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Emptydi 6 jul 2010 - 22:09

Waar ik weleens aan gedacht heb om aan te leggen in onze "proefpaddock" maar nog niet aan zijn toegekomen is
te gaan werken met voerautomaten voor niet graag lopende paarden.

Stel je voor een ronde baan die je afsluit zodat ze niet meer rond kunnen lopen aan de ene kant hooiruif en aan de andere kant van de afsluiting
b.v. twee voerstands met voerautomaat zoals wij die in ons assortiment hebben. Deze kan je instellen maximaal 48 keer op een dag in 1 of meer porties
van 65 gram. Ik zou dan b.v. kiezen voor 6x per dag een portie van 65 gram grasbrok. Ze horen terwijl ze hooi staan te eten aan de andere kant de korreltjes in de voerbak rollen en moeten dan als de donder daar naar toe anders eet hun vriend allebei de bakjes leeg. Smalle voerstands zou ik maken om een ranglagere rust te geven bij het eten.

Als je track 400 meter is dan is heen en weer lopen 800 meter dat maal 6 keer lopen ze toch bijna 5 km op een dag zonder dat je wat met ze gedaan hebt.
Het is maar een idee maar je moet soms creatief zijn om het spul aan de gang te houden. Een ander alternatief is om onze pacman te huren.
Deze kleine hengst jaagt ze de gehele dag rondjes door in de konten te happen als ze niet snel genoeg doorlopen. Slaan interesseert hem niet gaat hij enkel nog harder van bijten.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs   mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs Empty

mijn afstudeeronderzoek en het paddockparadijs
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hengst in PaddockParadijs
» het paddockparadijs in NH van Girtflaediland
» Nieuw op Paddockparadijs
» Paddockparadijs forum in de lucht!
» Filmpje van mijn Paddockparadijs

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum