Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

PP-plattegrond (plan) Jasja

Ga naar beneden 
+6
Wieteke
Iris
Mai
fojoe
Berith
Jasja
10 plaatsers
AuteurBericht
Jasja

Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 13-11-11

PP-plattegrond (plan) Jasja Empty
BerichtOnderwerp: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptywo 7 dec 2011 - 10:42

PP-plattegrond (plan) Jasja Paddockparadijsjasja
Hallo pp-ervaringsdeskundigen,

Wie denk er mee over mijn nog te vormen pp op 6000m2? Het bos is gelegen op het westen en het slootje op het zuiden. De wei is nu niet beplant, maar ik ben van plan knotwilgen te planten. Thuis heb ik nog een paar krentenbomen die ook erheen gaan verhuizen, Wie heeft nog meer ideeen voor beplanting?

De afmeting van het terrein is ongeveer 60 bij 100 meter. De tracks zijn dus 2x 100 meter en 3 x 60 meter lang, de breedte is 4,5-5 meter. Bij de sloot (beschermt, is van waterschap) moeten loonwerkers met materieel kunnen komen. Ik denk dat de tracks er breed genoeg voor zijn, wat denken jullie? verwarring

Er is een pomp (handmatig) aanwezig om grondwater op te pompen. De paarden kunnen ook zelf water pompen met hun drinkbak grijns .

Het weitje ligt in de buurt van ons huis af, wij hebben geen zicht op de paarden (al zijn er wel buren en gelukkig ook paardenbuurtjes die een oogje in t zeil houden). Hoe hoog moet de omheining zijn voor pony's van ca 1.50? Er komt straks een kruising fjord/paint te staan met een tijdelijk maatje (beide 2-4 jr oud). In het voorjaar als alles af is ga ik opzoek naar een 2e paardje. liefde

Het is de bedoeling dat de grote wei wordt opgedeeld om te begrazen. Mogelijk door strookbegrazing. Wat is een handige hoogte van het draad?

Veel vragen en ideeën, ik hoor graag al jullie opmerkingen en ervaringen. Kortom wie heeft er Tips idee ?

Ik hoor het graag, groetjes Jasja

Laatst aangepast door Jasja op do 8 dec 2011 - 7:55; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith

Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptywo 7 dec 2011 - 19:44

Ziet er leuk uit!
Mijn ervaring is dat de wind meestal uit het zuidwesten komt, dus als je daar iets van beschutting in de vorm van bijv een haag kan maken (beukhagen blijven in de winter bladhouden en zijn niet giftig) kan je de paarden al flink beschut zetten. Ik zou er wel een draadje met stroom tussen de paarden en de haag zetten, anders is je haag weg voordat hij kan groeien.

De paden van 4,5 meter breed is genoeg voor de loonwerker (ik heb ze ongeveer 4 meter breed en daar kunnen ze hier altijd prima mee overweg).

Tja en dan de omheining. Ik heb zelf een fries en een shet hier lopen en de hoogte is meestal het probleem niet (bij mij rond de 80 a 90 cm). Maar voor de shet is vooral de onderste draad van belang (en stroom). Ik heb bij mij steeds 3 draden op ongveer 25, 50 en 80 cm hoogte en dat werkt prima.

In de zomer heb ik ook een binnenwei en werk ik met strook begrazing, bevalt mij erg goed.

Succes met de uitvoering van de plannen.
http://sietrix.blogspot.com/
Jasja

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptywo 7 dec 2011 - 21:33

Leuk dat je meekijkt en -denkt,

de boskant ligt op het westen, gelukkig. Afgelopen za is manlief met kar palen gaan halen van 2.50 m lang! Dat wel. Helaas zijn ze wel erg dun uitgevallen (soms maar net 4-5 cm doorsnee) absurd . Balen dus, ze waren gelukkig niet duur. Volgende keer ga ik toch maar eerst zelf kijken knipoog .

Ik heb wel een alternatief bedacht voor de palen, strak op een rij vormen ze wel een mooie windkering glimlach . Aangezien er geen dak op gaat moet dat in iedergeval wel mogen.

Over de loonwerkers gesproken, de buurjongen had het idee een pad in het midden als optie aan te houden (zorgen dat er over het midden van het terrein een doorgang is). Zodat ze dan de track niet kapot rijden en over het droogste deel naar achteren rijden!

Ben wel blij te horen dat jouw fries niet over de 90 cm draad springt. Mijn inmiddels overleden KWPN-er had geen moeite met een sprongetje van ca 1 meter. Hij luisterde wel eerst of het stroomapparaat uit stond grijns . Ontsnappen ze bij jou nooit?

Groetjes Jasja

Laatst aangepast door Jasja op do 8 dec 2011 - 7:58; in totaal 1 keer bewerkt
fojoe

fojoe

Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 53

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptywo 7 dec 2011 - 22:15

je hebt al veel nuttige tips uit de site en het forum gehaald, zie ik grijns

met beplanting kan je 2 kanten uit:
ofwel iets dat de paarden lusten, maar dat moet je wel beschermen of ze zien het als lekker snoepje.
ofwel iets dat de paarden niet lusten, maar dan is het vaak giftig :<

ik heb 2 D-pony's en een E, maar die hou ik echt niet achter zo'n laag draadje :<
ik heb ook schapen lopen, daarom heb ik 5 draden: op 20 cm, 40 cm, 60 cm, 1m en 1.40m
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptydo 8 dec 2011 - 0:58

Je laat er geen gras over groeien Jasja, lekker fanatiek en hup, meteen een plattegrond op het forum grijns! (waarmee al mijn vragen in je voorstelstukje ook meteen beantwoord zijn knipoog.)

Je plattegrond ziet er al heel goed uit!

Ik ga al je vragen en opmerkingen even langs:

Ik heb zelf wilgen geplant langs een groot deel van de afrastering (niet geknot trouwens) en daar ben ik heel blij mee, omdat ze en snel groeien en ik er regelmatig takken af kan knippen om aan de paarden te voeren. Zelf 'snoeien' ze de takken die eventueel over het pad hangen. Daarnaast zijn de wilgenblaadjes die in het najaar op het pad vallen ook een lekkernij waar ze een periode zoet mee zijn (klik, filmpje).
Raster je bomen wel uit, anders eten de paarden gegarandeerd de schors eraf en is het gauw gedaan met je boompjes.

Je tracks zijn zéker breed genoeg voor het onderhoud van de sloot. Langs mijn perceel loopt een beek met aan twee zijden een zg. 'schouwpad', dat ook bedoeld is voor onderhoudswerkzaamheden aan de beek. Het breedste schouwpad van de twee is ca. 3 m breed en daar gaan alle onderhoudsmachines overheen, het andere pad is misschien maar net 1,5 m (maar dat levert dan ook nogal eens problemen op met wegzakkende machines :<).

Misschien kan je een tent neerzetten als schuilgelegenheid? Inge hier op het forum heeft er ook eentje, zij zal ook nog wel reageren knipoog.
Het is trouwens heel gunstig dat het bos aan de westkant zit, dan hebben je paarden een fijne beschutting tegen de frequente westen- en zuidwestenwind. Zijn de bomen daar al behoorlijk groot, met een flink bladerdak, dat misschien ook over het pad hangt? Dan hebben ze nl. ook van bovenaf beschutting, een soort 'plafonnetje' knipoog. Ik heb dat ook in mijn PP en daar maken de paarden veel gebruik van (daar lag in de afgelopen stormachtige dagen de meeste poep!), veel meer dan van de stal.

In mijn filmpje van de wilgenblaadjes zie je ook de afrastering langs mijn wei. Die is ca. 1 m hoog en bestaat uit drie stroomdraden, waarvan de onderste behoorlijk laag i.v.m. onderdoorvretende-pony's-met-dikke-kuiven-waardoor-ze-de-stroom-niet-voelen knipoog. De palen zijn 1,80 m lang (doorsnede 7 cm) en zitten dus 80 cm in de grond (maar dat had ook wel wat minder diep gekund). We hebben ijslanders, waarvan de grootste 1,45 m is. Er is er nog nooit een over de 1 m hoge afrastering gesprongen. De grootste eet er wel overheen als het gras heel lang is, dan kan hij net bij de topjes.
Ik heb in die binnenafrastering iedere 15 m poortjes, wat heel handig is voor de strookbegrazing.
Onze buitenafrastering is ca. 1,40 m hoog, maar dat is vooral omdat we destijds nog hengsten hadden. Die hebben we al jaren niet meer en daarom hebben we ons tweede PP (500 m verderop) afgerasterd op ca. 1,20 m hoogte. Dat blijkt een prima hoogte te zijn. Die laatste afrastering is van drie rijen stroomkoord (6 mm dik) met bovenaan nog een extra staaldraad (daar gaan ze echt niet zomaar doorheen).
De hoogte van de draad van de strookbegrazing is bij ons denk ik ook ca. 1 m, nooit gemeten eigenlijk, of misschien ietsje lager. Wel heb ik altijd twee draden, anders weet ik zeker dat die van ons er zo onderdoor zouden duiken (het gras in het volgende strookje is immers altijd groener).

Een poel kun je natuurlijk het beste aanleggen op de laagstgelegen plek, zodat er minder diep gegraven hoeft te worden om aan water te komen. Je kunt daarvoor het beste aan het einde van de zomer (wanneer de grondwaterstand meestal het laagst is) op verschillende plaatsen met een grondboor gaten boren en kijken hoe diep je grondwater tegenkomt. Op deze pagina van mijn site vind je mijn verhaal en filmpje over de aanleg van mijn eigen poel en heuvel (vergeet ook de reacties onderaan de pagina niet, daarin staat nog informatie over de diepte e.d.). Voor de heuvel kun je dan vervolgens een plaats kiezen waar het snel modderig wordt (bv. door ondoordringbare grondlagen) en plassen blijven staan. Dan ben je daar ook meteen vanaf glimlach. Houd er rekening mee dat voor het graven van een poel voldoende ruimte om de poel heen nodig is voor de kraan die het graafwerk verricht en de trekker/kiepwagen die de grond afvoert. Wij moesten een gedeelte van onze afrastering afbreken om ze genoeg werkruimte en toegang te geven.

Je hebt het over de bak 'achterin', betekent dat dat de weg aan de noordkant langs je perceel loopt (op je plattegrond langs de linkerzijde dus)?
Ik ben trouwens heel benieuwd waar je stuk grond precies ligt omdat ik de omgeving dus enigszins ken, heb je Google maps coördinaten? Als je dat tenminste bekend wilt maken hoor knipoog (kan evt. ook via privébericht)
http://www.paddockparadijs.nl
Jasja

BerichtOnderwerp: blij   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptydo 8 dec 2011 - 1:56

Ik word helemaal blij,

van al die vlotte reacties en de ideeën. Precies hoe ik me een forum als deze had voorgesteld(is de 1e keer dat ik uberhaubt op een forum zit) compliment

De straat ligt aan de noordkant en het bos heeft gelukkig grote bomen> Daar staat veel hazelaar in, wellicht kan ik wat stekken!?

Alle percelen in dit gebied hebben te maken met strenge regels ivm de natuurwaarden. Een eventuele poel zal in overleg met de instanties plaatsvinden. Er liggen veel 'poelen'in de omgeving, dus wieweet helpen ze mee! glimlach

Wat zijn de beste plekken in mijn tekening voor slowfeeders? Hebben jullie ervaring met het gebruik van tractorbanden? .

De boompjes ga ik uitrasteren, tegen de bak en wei aan. Stroom krijg ik van de buren, is dat voldoende krachtig om de binnenwei en de bak/paddock (via grondkabels) van stroom te voorzien? Als ik 's avonds naar de paardjes toewil is het handig om te kunnen zien wat ik doe frustratie . Hoe krijg ik makkelijk licht op de plek van de verharding?

Ik heb een advertentie in de buurt gezien van palen van 1.80 hoog, is 60 cm de grond in wel voldoende stevig? Mijn buitenomheining is aan de straatkant 1.00-1.10 , aan de zijkant 1.00-0.90 aan de bos en slootkant soms maar net 70 cm. Zijn paarden geneigd om te springen in de rchting van een sloot? Deze stond het najaar erg laag (kan ook overstromen) en kan mogelijk prima dienen als ontsnappingsroute grijns .

Groetjes Jasja

Laatst aangepast door Jasja op do 8 dec 2011 - 8:14; in totaal 2 keer bewerkt
Iris

Iris

Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptydo 8 dec 2011 - 2:58

Hoi Jaja,

Wat een mooi plan en plattegrond!

Mij is verteld dat palen 1/3 de grond in moeten. Je kan de dunnen palen ook gebruiken als tussen palen.

Als je de hoeken nog meer afrondt, heb je meteen ruime plekken om te voeren.

Mijn paarden hebben jaren terug de ligusterhaak gekort. Ik heb niets van de giftigheid gemerkt, maar we hebben hem wel weg gehaald. In een hoek staat nu nog 1 struik die ze zelf bijwerken en achter schuilen.

Succes!

http://www.akili.nl
Jasja

BerichtOnderwerp: hoogte palen   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptydo 8 dec 2011 - 3:37

Dank je Iris,

ik had via marktplaats palen van 1.80 op t oog. Met jouw tip van 1/3 in de grond hou ik nog 1.20 over. Dat vind ik hoog genoeg. De lange dunne palen van 2.50 blijven dan op 1.60/1.70 uit. Knappe fjord die daar overheen komt grijns . Deze kan ik inderdaad best als tussenpalen gebruiken al vind ik ze wel wat dun (ca.5cm doorsnee).

De hoeken afronden ga ik doen, ben alleen nog niet zo handig met paint knipoog . Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen van de kale wei. Het paardje plaats ik pas als ie echt van mij is (ik heb wat ervaringen van andere forumleden gelezen). ontroering

Groetjes van Jasja
Wieteke

Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptydo 8 dec 2011 - 5:42

Jasja schreef:

Bij de sloot (beschermt, is van waterschap) moeten loonwerkers met materieel kunnen komen. Ik denk dat de tracks er breed genoeg voor zijn, wat denken jullie? verwarring

Bij mij zeiden ze dat 5 m de minimumbreedte was, omdat ze anders te weinig ruimte hadden voor hun machines. We mochten aan de kant waar ze de sloot moeten maaien/baggeren ook de omheining niet hoger dan 1 m maken. Ohja, en wij mochten de afrastering ook niet precies op de slootkant zetten, maar minstens 50 cm uit de insteek van de sloot. Volgens mij was dat zodat ze alle troep op de slootkant konden leggen (al hebben ze de laatste keer bijna alles op de track gegooid...).

Super trouwens dat je wei zo beschut ligt! (ik had daar een vraag over gesteld in je andere topic, maar had dus beter eerst even verder kunnen lezen, hihi).
helma

helma

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptydo 8 dec 2011 - 5:54

Jasja schreef:
Ik word helemaal blij,

van al die vlotte reacties en de ideeën. Precies hoe ik me een forum als deze had voorgesteld(is de 1e keer dat ik uberhaubt op een forum zit) compliment

Alle percelen in dit gebied hebben te maken met strenge regels ivm de natuurwaarden. Een poel in de wei lijkt me geen bezwaar, die zie ik hier overal knipoog . De plek van de poel is inderdaad laaggelegen (daar had ik al aan gedacht), met een grondboor het waterpeil meten is een hele bruikbare tip glimlach . Met palen zetten in de wei wacht ik maar tot het grondwerk is gedaan.

Groetjes Jasja

** Hoi Jasja, ook van mij welkom op dit forum!
Leuk te lezen dat je al zo veel tips gevonden hebt, dat is precies de bedoeling van het forum. Niet nodig het wiel voor de zoveelste keer uit te vinden, en fouten te maken die
anderen al lang achter de rug hebben! Daarom ook voor jou nog even de tip om het hele PP vooral onder je handen te laten groeien. Die kreeg ik al toen ik begon met het hele plan, en blijkt een hele waardevolle tip te zijn. Tis zo jammer om tijd, geld en energie te steken in dingen die heel anders uitpakken dan dat je gedacht had!

Ook nog even een gedachte.... misschien is het handig jezelf te bedenken dat tegenwoordig ook overijverige ambtenaren errug handig kunnen zijn met Google....
Valt me wel vaker op dat men hier dingen omschrijft die eigenlijk niet door de gemeentelijke beugel kunnen, en het zou erg jammer zijn als je door een uitgebreide uitleg op dit forum ineens een controleur op de stoep krijgt!
Vooral in een gebied met strenge regels, Jasja, zou ik toch voorzichtig te werk gaan om te voorkomen dat je straks alles weer moet terugdraaien omdat je de regels overschrijdt.
Hartstikke leuk je plannen hier te delen, maar misschien lezen er per ongeluk toch meer mensen mee dan dat je zelf denkt / wilt.
Laat die slapende honden maar liever lekker slapen knipoog .

Wil je enthousiasme echt niet temperen hoor, maar weet helaas uit ervaring dat sommige gemeentes erg vervelend kunnen doen, zeker als er voor je perceel zulke strenge
regels gelden! (Ik heb helaas mogen zien dat mijn gemeente, zonder mijn weten, een 'leuk" dossier heeft aangelegd, met gemaakte foto's en al! Was ik best verontwaardigd over, wat doet zo'n ambtenaar-met-fotocamera in mijn wei boos )

Groetjes,
Helma

Laatst aangepast door helma op do 8 dec 2011 - 6:10; in totaal 1 keer bewerkt
http://www.dogwise.nl
Berith

Berith

Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptydo 8 dec 2011 - 5:55

Jasja schreef:
Ben wel blij te horen dat jouw fries niet over de 90 cm draad springt. Mijn inmiddels overleden KWPN-er had geen moeite met een sprongetje van ca 1 meter. Hij luisterde wel eerst of het stroomapparaat uit stond grijns . Ontsnappen ze bij jou nooit?

Groetjes Jasja

Ik heb het voordeel dat mijn perceel voor 3/4 omheind is door eenfline brede sloot en aan één kant (straatkant) heeft de vorige eigenaar van ons huis een stevig heras hekwerk neergezet (dat is zo'n 1.70 hoog en daarboven nog 3 draden dus totaal wel iets van 2 meter hoog).
Ik hoef me alleen druk te maken om de draden van de binnenwei. Die zijn dus niet hoog bij mij. Ik heb een zeer beleefde fries die draden met rust laat (ook als er geen stroom op staat). Ik had tot vorige week ook zo'n beleefde shet. Helaas is bij de shet (ze is nu bijna 9) vorige week toch het waren shettenkarakter ontwaakt en gaat ze nu zo hard tegen de draden aan duwen tot ze er of tussendoor valt (een andere verklaring kan ik er niet voor geven dat ze afgelopen maandag op de binnenwei stond, zonder dat er ergens een draad kapot was) of ze de draden kapot trekt. En uiteraard ging vorige week mijn mobiele stroomapparaat waarmee ik stroom op de binnenwei kan zetten, kapot. Dus nu hebben de dames even een tijdelijke afsluiting van het pad tot ik mijn apparaat weer terug heb grijns

Wat betreft slowfeeders. Ik heb er meerdere geprobeerd (autoband, hooibakken). Ik ben het meest tervreden met hooinetten. Verspilt het minste hooi en blijven onderin ook geen restjes die ze niet lekker vinden en uiteindelijk wat gaan schimmelen.
http://sietrix.blogspot.com/
Jasja

BerichtOnderwerp: Fijn al die oplettendheid   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptydo 8 dec 2011 - 7:47

Wat fijn al die oplettendheid,

daar kan ik wat mee. Helma zeer bedankt voor je tips! Ik heb alle regels Van het gebied goed bestudeerd. Ik mag geen gedraineerde bak aanleggen en ben dat (mede gezien de kosten) ook niet van plan. De bodem moet intact blijven, te diep graven mag dus niet. Voor de 'bak' hou ik rekening met de diepte van het grondwerk. Omhalen is geen optie, de grond is redelijk leemhoudend. Ik probeer wat zand aan te brengen/op te hogen, zodat er een droge plek ontstaat. Van een gemeente man heb ik mondeling te horen gekregen dat dat wel mag, glimlach .

Buren en particulieren die klagen vormen vaak de moeilijkste groep. Echter paarden tot hun knieen in de modder ziet niemand zitten! Bomen planten zag de man ook wel zitten (wilde wel precies weten hoe en wat). Ik probeer binnen de regels te blijven en handige tips op dit forum te verzamelen.

Ik schrok wel van jouw opmerking over mannen die foto's ed maken, in welk stadium gebeurde dat? Wat waren de consequenties?

Groetjes Jasja
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptyvr 9 dec 2011 - 4:47

Hoi

De pp plannen zien er goed uit. Er zijn al vele handige tips gegeven. Daar heb ik weinig aan toe te voegen.
Ook zie ik dat je al veel natuurlijke bescherming hebt. Dus ik zou mij niet zo heel druk maken over te veel wind etc.
Je bosrand zit op de meest ideale plek knipoog Ook de trackbreedte is ruim genoeg ook voor de evt. slotenmaaiers.
Een pad midden door zou ik niet zo gauw voor kiezen. Ze komen maar 1x per jaar maaien, of het is een iets minder belangrijke sloot dan wordt het om het jaar gedaan en om daar nu speciaal een pad voor aan te leggen? verwarring . Ik persoonlijk zou dat niet doen. Tegen de tijd dat ze komen sloten is je gras al voor een groot deel op en kunnen ze daar evt gewoon overheen rijden.
Dat je zorgt voor een paar openingen die je dicht kan houden is het al genoeg.

De omheining bij mij is 1.20 hoog. Dit omdat er aan een zijde maisland is, en de boer liever niet heeft dat, dat opgegeten wordt. En ik heb het ook liever niet omdat er ietsje te veel verkeerde voedingsstoffen in zitten. Zo kan de grootste er niet "overheen" eten.
En dit gaat erg goed. Nu de mais er af is staat er op de bovenste lijn ook geen stroom meer, dat scheelt weer een beetje energie. Van de zomer gaat het er weer op.
Ik heb vier draden dit ivm mijn mini's die kruipen er anders onderdoor.
Mijn ervaring is ook dat je een sloot gewoon moet afzetten, die van mij schromen niet voor een paar natte voeten als het gras aan de andere kant er zeeeeer smakelijk uit ziet grijns En dit ook voor evt. ongelukjes, ik lees vaak bij ons dat ze weer paarden uit de sloot hebben moeten vissen met de brandweer.
Dit zijn geen leuke dingen om mee te maken.

Als je een extra beschuttings plekje wil maken voor je paardjes dan kan je dat heel goed met die dunnere palen maken. Mooi plan. Die palen zijn idd wel ietsje dun om als omheining te dienen, niet dat het, het draad niet zou houden maar ze rotten zo snel weg. en Breken sneller af als je paard er perongelijk tegen aan duwt om welke reden dan ook.

Je beschuttingsplek zou je ook evt in een halve maan kunnen maken of hoefijzer vorm. Zo creeer je meer beschutting, meerdere windrichtingen.
ipv een rechte vorm zoals je nu gemaakt hebt op de tekening. Je zou er ook wind-breek-gaas bij kunnen gebruiken. Dan kunnen je palen ietsje verder uit elkaar staan en daarop maak je het doek vast, zo kan je de ruimte vergroten mocht je niet genoeg palen hebben. Dit materiaal is groen van kleur en valt niet op.
En betaalbaar knipoog

Voor extra beplanting zou ik toch oppassen, eerst maar eens ervaren hoeveel ruimte je daadwerkelijk hebt. Hoe de paarden zich gedragen met eten etc. Voordat je zulke dingen binnen je omheining gaat aanbrengen. Anders moet je weer veel "extra' delen afzetten met draad en zo.
Dat is veel extra werk en komen er weer extra kosten bij van palen draad en ondergrondse voorzieningen om er stroom op te krijgen.

Een rijbak hoeft niet persee uit zand te bestaan hoor. Wij rijden hier op gras er ontstaat vanzelf een soort van spoortje die je zo af en toe even moet opvullen omdat er anders te veel water in komt te staan. Zo kan je hem nl ook blijven gebruiken als weide. Al zal er dan niet zo heel veel gras blijven groeien maar nog altijd genoeg voor een aantal dagen.

Heb je ook gedacht aan hooiopslag plekje?
Opslag voor spulletjes zoals een tuig, poetsspulletjes medicatie en zo.

Als je stroom van de buren kunt gebruiken dan kan je als je slim bent het beste een dikke stroomkabel aanleggen en aan het einde ervan een verdeelpunt zodat je zowel een stroomapparaat kunt aansluiten alswel een stopcontact hebt om bijv. een bouwlamp op aan te sluiten.
Die kan je dan aan doen als je er bent en weer uit doen bij vertrek dan heeft niemand er veel last van. Geeft veel licht op een redelijk gerichte plek maar groot genoeg om bijv. in het donker te voeren, grondwerk te doen en evt de DA te laten komen in geval van...
Markeer wel even het begin punt waar de kabel de grond in gaat en waar hij er uitkomt zodat je later evt de kabel makkelijker er uit kunt halen.
Of als je iets gaat bouwen je de kabel niet raakt knipoog Dus proberen zo recht mogelijk te laten lopen door je wei.
Je kan ook je omheiningspaal verven die er toch staat. Dan weet je vaak al genoeg.

Voor mijn tent verwijs ik even naar dit topicje

https://paddockparadijs.actieforum.com/t367-het-vosjes-paradijs

Hij staat overigens na de storm van gisteren nog steeds. Ik zal mijn verhaal aanvullen in bovenstaand topicje. Anders vervuil ik die van jouw te erg.
helma

helma

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptyvr 9 dec 2011 - 7:49

Jasja schreef:
Wat fijn al die oplettendheid,

daar kan ik wat mee. Helma zeer bedankt voor je tips! Ik heb alle regels Van het gebied goed bestudeerd. Ik mag geen gedraineerde bak aanleggen en ben dat (mede gezien de kosten) ook niet van plan. De bodem moet intact blijven, te diep graven mag dus niet. Voor de 'bak' hou ik rekening met de diepte van het grondwerk. Omhalen is geen optie, de grond is redelijk leemhoudend. Ik probeer wat zand aan te brengen/op te hogen, zodat er een droge plek ontstaat. Van een gemeente man heb ik mondeling te horen gekregen dat dat wel mag, glimlach .

Buren en particulieren die klagen vormen vaak de moeilijkste groep. Echter paarden tot hun knieen in de modder ziet niemand zitten! Bomen planten zag de man ook wel zitten (wilde wel precies weten hoe en wat). Ik probeer binnen de regels te blijven en handige tips op dit forum te verzamelen.

Ik schrok wel van jouw opmerking over mannen die foto's ed maken, in welk stadium gebeurde dat? Wat waren de consequenties?

Groetjes Jasja

** Hoi Jasja,

Goed te lezen dat je je prima hebt verdiept. Je kunt je wel VOOR-bereiden, maar erg slecht NA-bereiden knipoog .
Ikzelf werd niet heel blij van het bestemmingsplan hier wat ik bij de gemeente heb opgevraagd, want tjonge jonge, wat zijn er toch een zooi regeltjes in ons kikkerlandje...
Ik ben al een paar jaar bezig met de gemeente voor een nieuwe schuilstal, en heb daarbij al een heel traject achter de rug. Als je wilt, kan ik je prive wel es bijpraten, wie weet heb je er nog voordeel bij al wat info te hebben.
Het staat hier nu even stil, de gemeentelijke molens draaien heeeel langzaam, zeker nu ze zich bijna alleen maar bezig houden met waar er wat te bezuinigen valt!

Bij ons kwam het wegens de gemeentelijke herindeling. Hierdoor werd ons dorp overgenomen door de stads-gemeente naast ons, met hele andere idee-en en regels. Onze schuilstal werd in het dorp al jaren en zonder gezeur gedoogd, maar na de overgang hadden wij van de nieuwe gemeente direct een brief dat de schuilstal weg moest.
Boel gedoe, maar ik heb kunnen aantonen dat de stal al meerdere jaren daar staat, en nu hebben ik tm 2015 een gedoogvergunning. De foto's zijn ook in deze periode gemaakt, en liggen nu ergens onder in een la bij de gemeente. kritisch .

Groetjes
Helma
http://www.dogwise.nl
Jasja

BerichtOnderwerp: best handig, zo'n forum   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptyvr 9 dec 2011 - 9:35

lekker compliment allemaal

Handig zo'n forum. Alle plaatjes bekeken van de pp- van Inge (en vele anderen) op't forum. Ik vond de tent stevig verankerd en hij staat midden op t veld. Best goed spul dus! Bij mij is er geen één vorm van een gebouw (daar valt alles onder met een dakje verdriet ) toegestaan.
Ik ben dus erg blij met het grote bos op t westen en wil met wat extra aanplantingen wat meer beschutting en schaduw creeren.

Het is denk ik het meest praktisch de bomen tegen de omheining van de paddock te plaatsen en een aantal bij de grote wei. Dat maakt het wat makkelijker ze uit te .... verwarring lijnen?! Het liefst gebruik ik wilgen, dan kunnen ze er ook nog van eten lekker . Ik zat ook te denken aan een hoge blad-dragende beukenhaag. Beide opties bieden in de winter minder schuilplek.

De hoefijzer vorm voor de palen vind ik een gouden vondst, brengt vast geluk grijns

Helma, je hebt me (positief) aan het denken gezet!
Citaat :
Daarom ook voor jou nog even de tip om het hele PP vooral onder je handen te laten groeien.
Ik ga de paddock qua afmeting zo maken dat al het grondwerk netjes binnen de regels vallen. 20x20 meter is prima en toegestaan. 100m2 verharding mag ook. Zo hou ik de ambtenaren tevreden en werkeloos aanbidding ! Naast de paddock maak ik dan een winter/longeerkraal en kijk ik gewoon een jaar af wat de grond doet.

Berith schreef
Citaat :
En uiteraard ging vorige week mijn mobiele stroomapparaat waarmee ik stroom op de binnenwei kan zetten, kapot
Bevalt jouw stroomapparaat?, Welke bevelen jullie aan?

Oja... alle zadelspullen staan thuis (op a. 500m van de wei) veilig en droog. Wel moet ik hooi laten komen, die zie je hier gelukkig wel op alle weides staan met een zeiltje erover. Wie weet er een slimme plek voor om er een windkering van te maken!

Alweer bedankt, groetjes Jas
Jasja

BerichtOnderwerp: smiley   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptyvr 9 dec 2011 - 9:37

zie ik de eerste smiley staan lekker , foutje, bedoel er niets mee! grijns
Jasja
inge

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptyvr 9 dec 2011 - 20:25

Je kan je tekst ook nog aanpassen hoor nadat je het geplaatst hebt. Kom je vanzelf achter. Een forum is niet altijd snel te doorgronden.

Mooi dat je je spullen lekker in huis kan houden, veel beter ja
Voor hooi en info kan je hier ook een hoop over vinden. Ieder heeft daar zo zijn eigen redenen voor en dat is erg persoonlijk.
Je kan het wel voor windkering gebruiken maar het raakt ook op zeg maar. Het is geen blijvende kering steeds verdwijnt er weer een stukje.
En hoe hoger je het stapelt hoe lastiger het is om hooi te pakken en te beschermen tegen de regen.
Of het dus echt practisch is??? Laat ik aan jouw over.

Voor stroomapparaten moet je kijken hoeveel km stroomdraad je hebt. Dus een totale optelling maken van alle draden die in je wei komen.
Daarna bekijken of er veel beplanting tegen aan kan groeien, dus ook gras. (hoogte van de onderste draad die je nodig hebt, bij mini's is dit bijv lager dan bij een arabiertje of kwpn-er dus eerder dat er gras tegen aankomt dan jij kunt maaien bij de delen die tijdelijk afgesloten zijn)
En dan hoeveel spanning je daadwerkelijk er op wilt hebben, dit is paard afhankelijk, de een heeft meer stroom nodig dan de ander dit mede door bijv. vacht dikte.
Als je dit op een rijtje hebt vallen er vanzelf een aantal apparaten af. Daarna kijken naar stroom of batterij uitvoering. jij kon stroom krijgen dus dat maakt het vrij makkelijk. Ik werk met accu's en zonnecellen. En daarna de prijs.
En dan kom je vanzelf op een geschikt apparaat uit.
Ik gebruik een gallangher eentje met heel veel stroom voor lange afstanden ook met begroeiing.

Denk er om met eten dat het ook lastig is om iets groot te laten groeien knipoog grijns
inge

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptyvr 9 dec 2011 - 20:33

Ik zat mij nog iets te bedenken....toen ik een reactie schreef bij mijn topicje.

Als je geen dak mag maken kan je dit wel op een natuurlijke manier laten groeien.
Je wilde graag wilgen hebben, die kan je makkelijk buigen en vlechten. Dit kan je als je een beetje handig bent als dak gaan laten groeien boven je windschuilplek.
als je meer info wilt over het idee dan schrijf ik dat nog wel voor je op.
paulien1972

paulien1972

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 03-12-11
Leeftijd : 52

BerichtOnderwerp: hoogte draad   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptyvr 16 dec 2011 - 7:18

Het is de bedoeling dat de grote wei wordt opgedeeld om te begrazen. Mogelijk door strookbegrazing. Wat is een handige hoogte van het draad?

Ik vond op internet ook nog wat info over afrastering...

Als richtlijn voor de hoogte van de omheining
kan het volgende aangehouden worden:
voor grote paarden: drie regels (planken, buizen,
band) op 140 – 100 – 60 centimeter hoogte;
voor kleine paarden/grote pony’s: drie regels op
110 – 75 – 40 centimeter hoogte of twee regels
op 100 – 65 centimeter hoogte;
voor kleine pony’s drie regels op 90 – 60 – 30
centimeter hoogte of twee regels op 85 – 50
centimeter hoogte.
De meest gebruikelijke paalafstand is voor alle
hoogtes 2 à 3 meter bij vaste (o.a. houten) afrasteringen
en 4 à 5 meter bij elektrische afrasteringen
(zie ook de aanwijzingen van de fabrikant).

Gr.
Paulien
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptyvr 16 dec 2011 - 11:18

inge schreef:
Als je geen dak mag maken kan je dit wel op een natuurlijke manier laten groeien.
Je wilde graag wilgen hebben, die kan je makkelijk buigen en vlechten. Dit kan je als je een beetje handig bent als dak gaan laten groeien boven je windschuilplek.
als je meer info wilt over het idee dan schrijf ik dat nog wel voor je op.

Of een zg. 'loofgang', waar we al eerder een topic over hadden, hier.
Jasja

BerichtOnderwerp: eerste palen   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptyzo 18 dec 2011 - 23:38

Joehoe

De eerste palen zitten in de grond, voor de binnenwei. Ik ga ze denk ik indelen in 6 weitjes van ca 20-25 meter. Wie van jullie vindt de strookbegrazing handiger?

De wei is nu erg nat!! Het grondwerk vindt achterin de wei plaats, daar kunnen ze nu nog niet komen, helaas. kritisch
Ze gaan een deel van het bos kappen ontroering . Als het goed is alleen de grote populieren. Hopelijk blijven er voldoende struiken (elsen) aan de rand over! De hagen zien er stoer uit, ben alleen bang dat ik ze niet goed kan beschermen tegen opeten zwijgen . Een graaskorf zou natuurlijk wel helpen! :<

Het miserige slootje aan de achterzijde is inmiddels veranderd in een woeste stroom!!! Gelukkig ligt het deel van de te plannen paddock op het hoogste deel van de wei

Fijn om tips te hebben over de hoogte van de draad, ben alleen aan het twijfelen over wat te doen met de indeling vn de binnen wei. Vaste palen of verplaatsbare?

Jasja
inge

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptyma 19 dec 2011 - 5:19

Ik heb aan de binnenzijde ook vaste palen staan. Dit omdat het bij ons hard kan waaien er komt dan vrij veel kracht op het lint te staan waardoor de boel dan te veel zou doorbuigen.
Binnen deze vaste afzetting doe ik dmv prikpaaltjes strookbegrazing in het groeiseizoen. In de winter hebben ze een deel vrij toegankelijk (in zijn geheel) en een ander deel blijft gesloten zodat ik in het voorjaar direct vers gras heb wat al een beetje hoger is.
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptyma 19 dec 2011 - 7:57

Ik heb ook vaste palen rond de wei. Dat is ook een stuk handiger als je strookbegrazing doet of indeelt in kleine weitjes, omdat je dan de draden van de strook/het weitje tussen de vaste palen kunt spannen.
marion

marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptydi 20 dec 2011 - 10:41

Wat betreft strookbegrazing; of dat handig is hangt ook af van je kudde vind ik. Mijn weitje is niet zo groot en maar 20 m breed. Ik heb een heel dominante merrie die zo'n beetje de helft van de breedte zou opeisen voor zichzelf. Haar persoonlijke ruimte is groot. Dan zouden de andere pony's niet meer erbij kunnen vrees ik. Dus ik doen het niet meer. Toen ik minder pony's had staan deed ik het wel. Je hebt wel 2 of meer weides nodig, want het stuk wat kaal is wordt steeds kaler, of je moet weer een draad achter ze aan laten gaan en dat ook steeds opschuiven.
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Emptywo 21 dec 2011 - 4:06

marion schreef:
Je hebt wel 2 of meer weides nodig, want het stuk wat kaal is wordt steeds kaler, of je moet weer een draad achter ze aan laten gaan en dat ook steeds opschuiven.
Als ik strookbegrazing toepas laat ik inderdaad altijd een tweede draad 'meeschuiven' anders blijft er niets van de wei over.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: PP-plattegrond (plan) Jasja   PP-plattegrond (plan) Jasja Empty

PP-plattegrond (plan) Jasja
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Plan voor wijziging van mijn PP achter het bos
» Plattegrond van de toekomstige PP
» Bos track PP? (plattegrond)
» PP-plattegrond Irene
» Plattegrond Rodastodum

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum