Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Beschrijving "Zelf een hooibak maken"

Ga naar beneden 
+3
marion
Mai
Wieteke
7 plaatsers
AuteurBericht
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptyvr 2 apr 2010 - 1:41

In de nieuwsbrief van het Paarden Kennis Centrum (http://www.paardenkenniscentrum.nl/docs/hooibak.html) staat de volgende beschrijving voor het maken van een hooibak uit een speciekuip:

"Zelf een hooibak maken

Ben je de verspilling van hooi zat? Of moet je paard wat rustiger eten en wat langer met zijn hooi doen (misschien omdat hij inmiddels last heeft van wat extra kilo's)?

Maak dan zelf eenvoudig deze handige hooibak.


Benodigheden:

•Speciekuip
•Mat om je voeten aan af te vegen
•Boor
•Stotouwtjes
•Schaar
Kosten: onder de 10 euro bij de gemiddelde bouwmarkt


Stap 1
Leg de speciekuip met de bodem op de mat en teken dit af.

Stap 2
Knip de mat op de juiste maat

Stap 3
Boor 4 gaatjes in de bodem van de speciekuip (zie de foto hiernaast voor de locatie)

Stap 4
Leg de mat op de bodem van de speciekuip en haal een strotouwtje door het eerste gat, vervolgens door de mat, terug door de mat en door het tweede gat in de speciekuip en maak een knoop

LET OP: de lus van de strotouw moet zo lang zijn dat de mat niet boven de speciekuip uit kan komen.

Stap 5
Herhaal stap 4 voor de tweede lus van strotouwtjes en het derde en vierde gat dat je geboord heb.

Stap 6
Vul de hooibak en geef deze aan de paarden

TIPS

Mochten de paarden handig zijn in het opzij duwen van de mat, maak dan vier lussen van strotouwtjes. Voor jou is het wel lastiger om de bak dan te vullen, maar de paarden moeten ook meer hun best doen.

Geef je nat hooi? Het water kan door de gaatjes weglopen. Boor eventueel wat extra gaatjes."


Ik zou niet verwacht hebben dat zo'n mat handig werkt... Dacht dat die matten best dik waren, waardoor het me moeilijk zou lijken om stug (graszaad)hooi door de openingen te trekken verwarring
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptyvr 2 apr 2010 - 3:13

Leuk dat je het hier neerzet Wieteke glimlach.

Op zich is het principe van de bak natuurlijk goed. Maar ik vraag me wel af hoe deze bak in de praktijk zal werken. Ik denk dat de paarden het hooi met bak en al de lucht in trekken omdat de bak niet verzwaard is met beton o.i.d. Ook zou het handiger zijn om met karabijnhaken te werken i.p.v. met knopen in de touwtjes en om steviger touw te gebruiken (strotouwtjes zijn kapot voor je het weet).
Zo'n rubberen ringmat is dan misschien wel weer iets veiliger dan een metalen draadmat (waar evt. nog scherpe hoekjes aan kunnen zitten).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptyvr 2 apr 2010 - 3:28

Ja, ik moet zeggen dat de systemen die ik hier heb gezien me ook een stuk handiger (en beter doordacht grijns) lijken...
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptyvr 2 apr 2010 - 5:37

Ik kan me voorstellen dat paarden al snel stukjes rubber mee-eten.
Het lijkt me geen veilig ontwerp.
Terug naar boven Ga naar beneden
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptyvr 2 apr 2010 - 10:14

Een tijdje geleden hebben Lotte en ik een cursus bij Machteld (van PKC) gevolgd. Ze vertelde toen over haar hooibak.
Ik heb er toen 1 in elkaar geknutseld. Ik heb idd de touwtjes vervangen door 'trailerelastieken' met musketons.
Omdat ik dit handiger vond los en vast maken dan elke keer knoopjes los peuteren enzo.
Ik heb een gaatje in de rand gemaakt zodat ik de bak vast kan zetten ergens in een hoek. omdat anders idd de bak overal heen rolt.
In een ander topic heb ik het al eens hierover gehad. De rubbermat is dusdanig stevig dat er bij mij nog niets vanaf gebeten is. Paarden hebben zo'n gevoelige snuit dat ze het verschil tussen mat en hooi prima kunnen onderscheiden.
Voordeel vind ik idd dat de hele contrustie van kunstof is en mocht een paard erin gaan staan oid er geen of in elk geval minder kans is op verwondingen.
Nadeel voor buiten vind ik dat het hooi nog steeds nat wordt maar als je ze onder een afsdak ofzo heb is dit natuurlijk snel opgelost....
Kortom wat mij betreft een goed en vooral simpel zelf te maken en goedkoop ontwerp!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptyza 3 apr 2010 - 10:38

Ik denk dat het verzwaren van de bak wel noodzakelijk is.
Ik heb dat gedaan. En dit werkt super!!
Wel grappig dat ik dit lees, lijkt op de mijne die ik zelf bedacht heb.
Ik heb er geen problemen mee dat het hooi nat wordt, mijn paarden weten niet beter.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
fancyrebel




Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 12-05-10
Woonplaats : Hollandsche Rading

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptyma 5 jul 2010 - 4:14

Ik heb op mijn pensionstal een hooibak gemaakt met de stal eigenaar en het werkt super.
Men neme het volgende:
Lege bak - boormachine - slijptol - vijl - betongaas - musketonhaak en kettingen
En gaan aan de slag:
De bak van kunststof
Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Foto-3Y8GLZVX-D

Vervolgens nemen we de boormachine ter hand en boren een heleboel gaatjes in de onderkant en in elke hoek voor de kettingen.
Het betongaas wordt op maat gemaakt met een slijptol zodat het binnen de bak past.
Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Foto-B66AHCR6-D

Na het op maat maken van het gaas goed alle scherpe delen eraf vijlen. Het gaas dat wij gebruiken is gegalvaniseerd en daardoor moesten ook alle vakjes gevijld worden.
Tijd rovend werkje maar geen van de paarden heeft nu een kapotte lip grijns

De kettingen op maat maken en de musketonhaak eraan.
Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Foto-MHQMTMH7-D

De kettingen bevestigen via de onderkant in de bak en elke hoek
Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Foto-3AKHA4AM-D

Onderkant bevestiging
Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Foto-AAEQVLXG-D

Bodem bak bevestiging
Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Foto-LR6NO3KK-D

Hooi erin en gaas erop en gaas vastmaken met de musketonhaken
Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Foto-EHSZPMZA-D

En als laatste en belangrijkste: het test team bestaande uit een quarter, een shire, en 2 tinkers
Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Foto-YOZCVBCG-D
Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Foto-YWGUQNLA-D

En dan een nachtje wachten en hopen dat het werkt...
En ja hoor de volgende dag vond ik dit:

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Foto-JYFJCOSK-D
Mooi leeg, dus het werkt.
Sommige stal genoten waren een beetje sceptisch, maar nu niet meer. We gaan meer bakken maken voor van de winter.

En natuurlijk wel weer de bak gevuld en weer tevreden paardjes:
Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Foto-AXBX8CCT-D

We hebben de bak nu sinds half juni en ze laten hem heel, zelfs de shire die zomerexceem heeft schuurt er niet tegen aan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptyma 5 jul 2010 - 8:25

Leuk dat je zo'n uitgebreide beschrijving hebt geplaatst, Fancyrebel glimlach!
Het is hetzelfde principe als mijn hooibak, alleen gebruik ik touwen i.p.v. kettingen. Maar de bakken werken inderdaad prima!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptyma 5 jul 2010 - 9:18

Wat ik mij afvraag: Als je hooi in de bak doet, en dan het gaas er op wilt vastmaken, hoe krijg je dan de laatste 2 kettinkjes te pakken? Want die liggen toch op de bodem, en het gaas sluit goed af.
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptyma 5 jul 2010 - 19:57

Dat is heel simpel marion,

Je maakt 2 hoeken vast en dan til je de gaasmat op en pak je de andere 2 hoeken.
In mijn bak zitten sleufjes daar kan ik de karabijnhaken even insteken, das helemaal handig en hoef ik nooit te zoeken.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptydi 6 jul 2010 - 9:09

Je zorgt er dus voor dat de kettinkjes omhoog blijven als je het hooi erin stopt?
Ik vind het een duidelijk ontwerp, het lijkt me ook mooi stevig. Zelf voer ik nu met kleine hooinetten, maar er staan hier nu meer paarden waardoor ik misschien van de winter over wil gaan op bakken.
Hier in de buurt is wel aan houten kuubskisten te komen. Zou dat ook goed werken? Is natuurlijk wel minder slijtvast.
Welke maaswijdte is hier gebruikt?
Terug naar boven Ga naar beneden
fancyrebel




Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 12-05-10
Woonplaats : Hollandsche Rading

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptydi 6 jul 2010 - 10:18

De maaswijdte is 5 cm.
Je kan elke gewenste bak gebruiken, wij hadden dit soort bakken toevallig al staan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptydi 6 jul 2010 - 11:22

Mooie beschrijving hoor! Vind zulke bakken ook heel handig.
Helaas kan ik ze niet gebruiken. Mijn shet is te klein en arabier lust geen nat hooi. Ja ik weet het, hij is een verwend nest.
Mocht iemand nog eens een handig zelf te maken afdakje op zo'n bak bedenken hou ik me aanbevolen hihi!
Tot nu toe moeten ze het maar met de hooikliko's doen. Die overigens super bevallen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptydi 6 jul 2010 - 19:25

Bij mij is de hooibak met gaasmat prima bevallen, Marja heeft mijn filmpjes zelfs op haar site gezet.
Alleen is mijn gaasmat niet haflingerproof!!
Die is na 2 maanden helaas kapot gegaan. Meneer stond graag met zijn benen in de hooibak tijdens het eten...

Nu wil ik bij huck een net bestellen van 1 x 1.20 en dan een frame erin en zo bevestigen.
Ik heb nog paar maandjes om het af te krijgen, nu eten ze alleen gras.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dwingeloo

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptydi 6 jul 2010 - 22:08

marion schreef:
Hier in de buurt is wel aan houten kuubskisten te komen. Zou dat ook goed werken? Is natuurlijk wel minder slijtvast.
Welke maaswijdte is hier gebruikt?
Afhankelijk van hoe houtbijterig jouw paarden zijn, zou ik eventueel de bovenranden afwerken met stalen u-profielen.
Op dit forum en op deze site lees ik veel over 5cm maaswijdte. Wij waren zelf een beetje bang dat dat iets te klein zou zijn en hebben nu 7cm. Maar als ik opnieuw zou kunnen kiezen dan ga ik toch ook voor de 5cm, omdat ze toch behoorlijke plukken door de 7cm heen kunnen halen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
fancyrebel




Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 12-05-10
Woonplaats : Hollandsche Rading

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptywo 7 jul 2010 - 4:59

Bij mij op stal waren mijn stalgenoten en de staleigenaar ook een beetje sceptisch over de 5 cm maaswijdte, maar ik heb toch volgehouden dat dat echt groot genoeg is.
Ze geloofde me eindelijk toen de paarden de volgende dag de bak geheel leeg hadden geplukt grijns hilarisch
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptywo 7 jul 2010 - 6:20

[quote="MoniqueBuu]
Op dit forum en op deze site lees ik veel over 5cm maaswijdte. Wij waren zelf een beetje bang dat dat iets te klein zou zijn en hebben nu 7cm. Maar als ik opnieuw zou kunnen kiezen dan ga ik toch ook voor de 5cm, omdat ze toch behoorlijke plukken door de 7cm heen kunnen halen.[/quote]

Ik gebruik nu netten met een maaswijdte van 3mm volgens de advertentie. Nu zijn de netten volgens mij wel uitgerekt naar 5 mm, en in de ruif heb ik ook 5 mm zitten, maar dat mag eigenlijk wel een beetje minder. Ze krijgen wat mij betreft het hooi nog te gemakkelijk eruit.
Ik heb hier wel gelezen dat je ook 2 netten over elkaar heen kan doen, maar ik heb er nu steeds 6 in gebruik en heb eigenlijk ook een voorraadje van 6 extra nodig (zodat ik het van te voren kan klaarleggen), en dat wordt me een beetje te gek.
Terug naar boven Ga naar beneden
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptywo 7 jul 2010 - 9:55

Hier gebruiken we netten van 4.5 cm maasweidte maar voor de echte snoeprds vind ik dit nog te ruim. Deze week wordt er nieuw net geleverd met 3cm maasweidte.
Mijn arabje eet niet zo veel, die maakt niet eens 1 net leeg per nacht maar daarnaast hebben we een pony die het zelfde net met 1 a 2 uur leeg heeft. Ben erg benieuwd hoeveel vertraging de fijnere netten gaan geven.
Volgende week dus weer lekker handwerken!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Emptydo 8 jul 2010 - 3:13

MoniqueBuu schreef:
Maar als ik opnieuw zou kunnen kiezen dan ga ik toch ook voor de 5cm, omdat ze toch behoorlijke plukken door de 7cm heen kunnen halen.
Als ik opnieuw moest kiezen zou ik zelfs voor nog kleiner dan 5 x 5 gaan, want ze zijn er wel èrg handig in geworden verontwaardiging!

Fijn Nina dat de hooikliko's zo goed bevallen! Nou herinner ik me opeens dat je ons ooit een mooie werkbeschrijving van je kliko's had beloofd (ja ja, je hebt een slapende hond wakkergemaakt hilarisch)...
Nieuw topicje grijns???
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Beschrijving "Zelf een hooibak maken"   Beschrijving "Zelf een hooibak maken" Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Beschrijving "Zelf een hooibak maken"
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» zelf mestonderzoek uitvoeren
» Overdekte hooi-voerbakken
» Welke 'slow feeders' gebruik jij?
» Draadmat of net op hooibak
» Mijn nieuwe hooibak is klaar!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: