Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 zelf mestonderzoek uitvoeren

Ga naar beneden 
+6
Dyonne
Joyce
inge
Natural Horsetrainer
Mai
muriel
10 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
muriel

muriel


Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptyma 21 mei 2012 - 21:11

Als het niet goed staat en eigenlijk bij advertenties hoort moeten jullie het maar aangeven dan zal ik het verplaatsen maar
ik zag hier al meer clinics etc. staan.

Sommige van jullie kennen mij nog wel van Tackroom wat wij ook nog altijd doen, maar sinds kort hebben wij nog een andere
activiteit. Wij geven sinds dit jaar ook cursussen en leveren materialen voor het zelf uitvoeren van mestonderzoek voor eitellingen
van wormen. Ook deze activiteit is net als Tackroom ontstaan in onze zoektocht om dingen anders te doen dan het gebruikelijke traditioneel
paarden houden. Na veel studie en onderzoek hebben we zoveel kennis opgedaan dat het wellicht een aardig idee is om ook andere mensen
te helpen met het beheersbaar houden van een wormbesmetting bij paarden en ponies.

De Mcmaster methode die wij hanteren is de meest gebruikte methode wereldwijd door dierenartsen en laboratorium.
Het prepareren van een mestmonster en het herkennen van de eieren is niet moeilijk om te leren en de materialen heb je
in een paar mestmonsters terugverdient. 8 van de 10 paarden worden onnodig preventief ontwormt maar je moet wel weten
welke twee wel behandeld moeten worden en met welk wormmiddel.

Vaak hoor je nog wel ervaringen van mensen dat een eitelling geen betrouwbare methode zou zijn. De methode is zeker wel betrouwbaar maar
1 van de voornaamste reden van een vals negatieve uitslag is dat de mest niet vers is. Ongekoeld is de mest maar een paar uur goed bruikbaar
dus als de mest in de brievenbus in het zonnetje op weg naar het laboratorium ligt te broeien zijn de eieren al in rap tempo aan het ontwikkelen
en vindt men geen eieren in het laboratorium maar wel een tijdje later mogelijk wormen in de mest. Gekoeld is de mest redelijk lang te gebruiken
dus een belangrijke reden om het voortaan zelf te gaan uitvoeren.

In het boekje en op de cursus wordt ook uitgebreid ingegaan o.a. op vragen als:

- welke soorten wormen zijn er, hoe schadelijk zijn ze en hoe behandel ik de verschillende soorten.
- hoe weet je of het ontwormingsmiddel gewerkt heeft en heb ik mogelijk al resistentie voor bepaalde middelen bij mij op de locatie.
- wanneer moet ik opnieuw testen en hoe zet ik een behandelplan op.
- veulens, introductie nieuwe paarden etc.
- gebruik maken van het weer en de seizoenen bij het verminderen van de besmettingsdruk.


Voor veel mensen zal het boekje dat bij de materialen van de kit staat al voldoende informatie staan om zelfstandig voortaan
zelf mestonderzoek uit te voeren. Voor mensen die liever persoonlijk les hebben om al hun vragen te kunnen stellen en handigheid
willen krijgen met het prepareren van het mestmonster en gebruik van de microscoop organiseren wij praktijkdagen.

Voor meer info verwijs ik jullie graag naar de website www.wormtest.nl

Hebben jullie nog vragen en opmerkingen dan beantwoord ik ze graag.

Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptyma 21 mei 2012 - 23:42

Heel interessant Muriël, wat een goed idee compliment!

Ik heb de website bekeken en vroeg me af: hoeveel mestmonsters kun je onderzoeken met één wormtestkit?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptydi 22 mei 2012 - 1:30

Ja, dat vroeg ik me ook al af!

En ik vraag me af of het écht zo makkelijk is om zelf de wormeneitjes te leren herkennen. Ik heb altijd gehoord dat het best wel wat kunde vereist om dat goed te doen. Maar uit de website maak ik op dat dat wel meevalt en dat iedereen dat kan leren, zelfs gewoon uit een boekje???

Op zich wel interessant om het zelf te doen, zeker nu ik in Duitsland woon en het dus met de post eigenlijk te lang duurt voor de mest bij het Woud aankomt!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptydi 22 mei 2012 - 2:20

Het is wel te doen hoor Marja knipoog Iedereen kan het leren, je moet er alleen wat handigheid in krijgen.
Het nemen van een goed monster is een vereiste natuurlijk. Ik heb er wel eens bij gestaan. Heb een familie lid die in de bacterien zit...hihih...nu ik het opschrijf klinkt het best wel raar hahhaha.
Nu bekeek hij geen paarden mest maar andere dingen en je kon heel goed levende en dode beestjes herkennen en de verschillende soorten.

muriel klinkt goed...
ik ga even in mijn agenda kijken...en overleggen....en de kasboeken bekijken knipoog
De kosten zijn het idd niet....met 3 ponys heb je het er zo uit.
Terug naar boven Ga naar beneden
muriel

muriel


Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptydi 22 mei 2012 - 2:41

Hallo Marja en Marja knipoog,

Om de mest van de eitjes te scheiden gebruik je een oplossing van Epsom Salt.
Je gebruikt voor 1 mestonderzoek 30 ml epsom salt oplossing.
De verdunning is ongeveer 400 gram op 1 liter water maar je maak natuurlijk
niet zo heel veel aan voor een paar mestonderzoeken. Aangemaakt is het een paar maanden goed
houdbaar. Dus je kan heel veel mestonderzoeken doen met de Epsom Salt.
In de kit zit een pot van 250 gram maar de Epsom salt kan je ook nog altijd los bestellen.
Als je de andere materialen goed schoonmaak direct naar het onderzoek zodat de zoutoplossing
en mest niet indrogen gaan deze jaren lang mee.

Hoe moeilijk is het om zelf een mestonderzoek te doen. slimmerik
Als je weet waar je op moet letten dan is het heel goed zelf te doen.
Een goed vers mestmonster geeft de beste resultaten, op mijn facebook account
(via de website kun je deze aanklikken) zie je wat foto's vanaf de microscoop.
Je kan trouwens ook eerst de praktijkdag doen en zien of het je bevalt en dan pas
overgaan tot het aanschaffen van een wormtestkit (of microscoop).

Het is geen volledige parasitaire opleiding maar je leert wat je moet weten
als paardenhouder, hoe je moet handelen en wat je mogelijkheden zijn om de infectiedruk op jouw perceel
te verlagen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptydi 22 mei 2012 - 5:19

wat super, ik begon ook inmiddels mijn twijfels te krijgen, negatief onderzoek en spoelwormen bij mijn paard,gaat om een jong paard, op zich geen paniek, maar op deze manier voor mijn idee, dubbele kosten!
Ik ga binnenkort eens de site bekijken, bedankt voor het plaatsen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptywo 30 mei 2012 - 22:30

Het klinkt heel interessant. Ik ga ook eens kijken op de website.
Ik vroeg me alleen af hoe het zit met wormkuren aanschaffen, dit zal toch via de veearts moeten?
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptydo 31 mei 2012 - 5:41

Wat ik me nog afvroeg...
Wie geeft die praktijkdagen? En heeft deze persoon een (para)medische achtergrond?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptydo 31 mei 2012 - 6:01

Heel interessant en met 3 paarden zeker het overwegen waard. Ik neem aan dat er na 16 juni nog meer praktijk dagen zullen volgen?

Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptydo 16 aug 2012 - 19:59

Jammer dat ik nog steeds geen antwoord op mijn laatste vraag heb gekregen...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
muriel

muriel


Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptydo 16 aug 2012 - 22:22

Beste Marja,

Ik meende dat de antwoord op je vraag in het eerste bericht al beantwoord was en aangezien wij elkaar al vaker ontmoet
hebben door de jaren heen dat dit wel duidelijk was.

Zoals ik geschreven heb ben ik mij gaan verdiepen in parasieten nadat ik zelf een probleem ondervond bij 1 van mijn paarden
en enkel tegenstrijdige berichten vond zowel bij dierenartsen als op internet en in boeken.

In vervolg daarop heb ik boeken besteld voor de opleiding parasitair veterinair.
Daarnaast volg ik alle onderzoeken op dit gebied die gepubliceerd worden door verschillende universiteiten.
Dit gaat dus verder dan de standaard dierenarts opleiding en para-veterinaire opleiding op het gebied van kennis van parasieten bij paarden.
Aangezien de vele kennis die dierenartsen en assistentes moet opdoen over diverse ziekten en vele diersoorten
is dit ook begrijpelijk. Ondertussen hebben al meerdere cursisten die al een dierenarts-assistente opleiding hadden voltooid de cursus gevolgd.

Ik hoop dat ik hierbij je vraag alsnog heb beantwoord.

Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptyvr 17 aug 2012 - 1:08

Hoi Muriel,
Dank je voor je reactie. glimlach
Mijn vraag is nu inderdaad beantwoord: je bent een autodidact.
We hebben elkaar inderdaad al een paar keer irl ontmoet en gezellige gesprekken gehad, maar ik weet verder niet zoveel over jouw achtergrond en de opleidingen die je wel of niet hebt gedaan. ;-) En aangezien dit over de gezondheid van m'n paarden gaat, vind ik het wel belangrijk om te weten wie er dan precies achter de opleiding zit.

Ik kom ook naar de MH-dagen, leuk dat jij er dan ook bent! (Ik las op een ander forum dat je daar ook heen zou gaan.) Ik zou dan graag het cursusmateriaal dat jij gebruikt eens willen inzien, eens kijken of ik denk dat ik mezelf dat ook eigen kan maken. ;-) Ik laat nu mestonderzoek doen door het Woud, en ik hoor daar ook tegenstrijdige berichten over. Jij schrijft ook dat de mest echt vers moet zijn; het Woud zegt dat het gerust opgestuurd kan worden omdat er bij een besmetting dan de dag erop echt nog wel voldoende eitjes te vinden zijn. Maar de envelop de hele dag in een hete brievenbus laten wachten tot hij opgehaald wordt, ja dat raden ze dan wel weer af. Als ik het zelf onderzoek, weet ik in elk geval wel zeker dat de mest vers is. Maar zelf onderzoeken vind ik dan ook wel weer eng (want stel nou dat ik het niet goed doe en dingen over het hoofd zie...).
Kortom, ik kom tijdens de MH-dagen wel even bij je buurten. :-)

Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
muriel

muriel


Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptyvr 17 aug 2012 - 1:45

Je bent van harte welkom en vanzelfsprekend mag je het boekje inzien.

De praktijkdag hebben we juist speciaal voor mensen die twijfelen of zelf mestonderzoek
uitvoeren iets is waar je een goed gevoel bij hebt voordat je het pakket aanschaft.
Of als je na het pakket besteld te hebben nog twijfelt of je iets over het hoofd ziet of niet goed doet.
Ook is er ruimte op deze dagen voor vragen over je eigen locatie of problemen waar je bij
je paard tegen aan loopt.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptyvr 17 aug 2012 - 2:10

hey Marja,

Ik weet zeker dat jij het ook kan. Het lijkt allemaal in eerste instantie ingewikkeld maar na oefenen krijg je handigheid en ga je ook meer zien.
Heb ook mogen oefenen (niet bij Muriel maar ergens anders op een lab) en dacht ook van oefff wat moeilijk, maar het is een kwestie van oefenen en doen.
Bij twijfel lekker laten controleren door een ander en dan vergelijken met wat jij had gevonden. Zo bouw je ervaring en vertrouwen op in jezelf.

Ik ga er ook binnenkort aan beginnen omdat ik iets wil testen of het ook werkt. Een natuurlijk ontwormingsmiddel wat hier niet zo bekend is.
Wil dan vaker onderzoeken en kijken wat het doet ipv het telkens te moeten opsturen. Ben tevreden met het middel wat ik nu gebruik maar deze man is al op leeftijd en als hij er mee stopt is er geen opvolger voor zover ik weet. Hij maakt het nu nog prive op verzoek van mensen die er specifiek om vragen.
Ik wil gaan kijken wat het nieuwe middel over vele maanden doet. Ga eerst nog even op de oude manier door. Zodat ik vergelijkings materiaal heb.

Terug naar boven Ga naar beneden
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptyza 20 okt 2012 - 11:30

Vandaag de cursus bij Muriel gedaan.
had wat voeten in de aarde voor het zover was, mijnerzeids.
Maar was zeker de moeite waard. Aanrader voor de 'doe het zelvers' onder ons!

Morgen weer eens een dagje poep bestuderen!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptyza 20 okt 2012 - 21:52

Leuk!
Ik heb tijdens Equiday Advanced ook een testset aangeschaft maar een cursus gaat dit jaar niet meer lukken (ze zijn allemaal te ver weg voor mij...), dus ik ga de hele winter besteden aan zelfstudie. glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptyzo 21 okt 2012 - 6:53

leuk hoor, en nu lekker zelf knutselen met poepjes hahahaha....en determineren.
als je goed googeld kan je nog veel meer info vinden en mooie plaatjes van hoe eitjes er uit zien en zo.
Kan soms helpen als je twijfelt knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptydi 23 okt 2012 - 0:44

Nina schreef:
Vandaag de cursus bij Muriel gedaan.
had wat voeten in de aarde voor het zover was, mijnerzeids.
Maar was zeker de moeite waard. Aanrader voor de 'doe het zelvers' onder ons!
Leuk Nina, dank voor het melden glimlach!

inge schreef:
Ik ga er ook binnenkort aan beginnen omdat ik iets wil testen of het ook werkt. Een natuurlijk ontwormingsmiddel wat hier niet zo bekend is.
Wil dan vaker onderzoeken en kijken wat het doet ipv het telkens te moeten opsturen. Ben tevreden met het middel wat ik nu gebruik maar deze man is al op leeftijd en als hij er mee stopt is er geen opvolger voor zover ik weet. Hij maakt het nu nog prive op verzoek van mensen die er specifiek om vragen.
Ik wil gaan kijken wat het nieuwe middel over vele maanden doet. Ga eerst nog even op de oude manier door. Zodat ik vergelijkings materiaal heb.
Dat lijkt me toch best lastig Inge, om dat te onderzoeken. Je moet dat onderzoek al met een heel grote groep paarden doen, wil je er echt iets zinnigs over kunnen zeggen. En dan ook onder allerlei verschillende omstandigheden, dus bv. op stal of buiten, wel of niet mest weghalen, eerder wel of niet ontwormd en waarmee, etc. etc.
Als ik naar mijn eigen paarden kijk: ik ben jaren geleden gestopt met (chemisch) ontwormen en gestart met de mest laten onderzoeken. Sindsdien zijn er nog nooit te veel wormeitjes geconstateerd in de mest van al mijn paarden. Stel dat ik niet gestopt was met ontwormen maar i.p.v. met een chemisch met een natuurlijk middel was gaan ontwormen, dan zou ik ws. nu gedacht hebben "wow, dat middel werkt goed! Ze hebben nooit meer wormen!" terwijl ze die nu - zonder enige vorm van ontwormen - ook niet meer blijken te hebben. M.a.w. je zou eigenlijk eerst je paarden een hele poos helemaal niet meer moeten ontwormen om te zien hoe dat uitpakt. Als jouw paarden dan net als de mijne ook iedere keer onder de eitelling zouden blijven, kun je de werking van dat natuurlijke middel niet eens gaan onderzoeken want dan blijken ze het helemaal niet nodig te hebben knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptydi 23 okt 2012 - 1:11

Ja dat is waar Marja, je zou dan hooguit kunnen ontdekken dat het nieuwe middel niet werkt, als je paarden toch een wormbesmetting oplopen...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptydi 23 okt 2012 - 7:07

Denk dat beide gelijk hebben. Elk heeft een punt.
Mijn "nieuwe" kleintjes kwamen met een wormbesmetting. Chemish ontwormd omdat het er heeeeel veel waren en dit spoelwormen waren en deze darm verstoppingen kunnen veroorzaken. En dus voor kleintjes best el gevaarlijk.
Dit 2x met 14 dg tussen gedaan daarna overgestapt op natuurlijk ontwormen. Intussen mijn senior op zelfde systeem doorlaten lopen dus geen chemie.Tot nog toe gaat het erg goed.

Maar natuurlijk ontwormen betekend niet dat je wormen dood. Je zorgt voor een niet aantrekkelijk leefmilieu. Je versterkt het immunsysteem van het paard en niet doden van wormen. Bij chemie dood je wormen en helaas ook de goede organismen.

op grote schaal testen ben ik niet zo in geinteresseerd omdat het niet haalbaar is. Omstandigheden zijn te wisselend bij vele stallen omdat er allemaal paarden staan van verschillende eigenaren en het veel wisselen tot gevolg heeft. Dan moet je vaste groepen hebben met vaste patronen en nog veel meer dingen.
zon onderzoekje is niet zo eenvoudig.

Op kleine schaal thuis is het best te doen. Kijken wat er bij je eigen kudde veranderd en reageert etc.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptydo 25 okt 2012 - 0:58

Hm Inge, toch begrijp ik niet hoe je nu kunt weten dat het natuurlijke middel werkt en of het überhaupt nodig is. Evengoed hebben jouw paarden ook gewoon helemaal niets nodig qua antiwormmiddelen, net als die van mij, en is mest ruimen en je paarden een goed leven geven in het PP gewoon voldoende om hun weerstand tegen wormen op peil te houden glimlach. Mijn motto is altijd: 'if it ain't broke, don't fix it'. Het natuurlijke middel zal ws. geen kwaad kunnen, maar toch is het weer iets extra's en daarnaast kost het natuurlijk ook wat geld.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
jannekevedder

jannekevedder


Aantal berichten : 70
Registratiedatum : 13-11-12
Leeftijd : 42
Woonplaats : Peize

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptyma 19 nov 2012 - 22:57

Wat een geweldig initiatief!
Ook voor mij zal het de investering waard zijn. Het kan niet alleen uit om zelf het mestonderzoek te doen, maar het lijkt ook wat betrouwbaarder.

Is het dan ook mogelijk om de mest van honden en katten te onderzoeken?
Lijkt me wel super als dat dan ook kan! Via Het Woud is dat best prijzig en ook dan is de mest al een tijdje ongekoeld verpakt geweest.

Ik zal de website in de gaten houden voor de volgende praktijkdag.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptywo 21 nov 2012 - 8:24

ja tuurlijk kan je van honden en katten ook testen, zolang je maar weet hoe de wormpjes er uit zien is het goed te doen
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptydo 22 nov 2012 - 6:00

niet echt OT maar kan interessant zijn voor...
http://www.parasietenwijzer.nl/hond/hond_onderzoek.html
Terug naar boven Ga naar beneden
jannekevedder

jannekevedder


Aantal berichten : 70
Registratiedatum : 13-11-12
Leeftijd : 42
Woonplaats : Peize

zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Emptyvr 23 nov 2012 - 9:52

O, wat jammer dat ik niet in die regionen woon :-(.
Was wel een mooie kans geweest!!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





zelf mestonderzoek uitvoeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren   zelf mestonderzoek uitvoeren Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
zelf mestonderzoek uitvoeren
Terug naar boven 
Pagina 1 van 3Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Mestonderzoek en Inenten
» Beschrijving "Zelf een hooibak maken"

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: