Aantal berichten : 826 Registratiedatum : 10-08-10 Woonplaats : brabant
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren vr 23 nov 2012 - 20:36
Marja schreef:
Hm Inge, toch begrijp ik niet hoe je nu kunt weten dat het natuurlijke middel werkt en of het überhaupt nodig is. Evengoed hebben jouw paarden ook gewoon helemaal niets nodig qua antiwormmiddelen, net als die van mij, en is mest ruimen en je paarden een goed leven geven in het PP gewoon voldoende om hun weerstand tegen wormen op peil te houden . Mijn motto is altijd: 'if it ain't broke, don't fix it'. Het natuurlijke middel zal ws. geen kwaad kunnen, maar toch is het weer iets extra's en daarnaast kost het natuurlijk ook wat :$.
hi marja, ik kan het helemaal volgen en sta er voor het grootste gedeelte ook achter, behalve bij jonge dieren, die ontworm ik zonder meer. En dit met een regulier middel eventueel ondersteund met homeopathie. Schade door wormen bij jonge dieren komt imo te vaak voor. wij halen een paar keer per dag mest uit de paddock/bos en doen ons best om de dieren zo natuurlijk mogelijk te houden, maar helemaal niet ontwormen bij de jonkies, is voor mij 1 station te ver. Ik ontworm niet elke 6 weken hoor, meestal door mestonderzoek en nu toevallig vond ik wormen in zijn mest, dus had ik daar geen mestonderzoek voor nodig.
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren za 24 nov 2012 - 6:19
Joyce schreef:
behalve bij jonge dieren, die ontworm ik zonder meer.
Dat zou ik denk ik ook doen hoor , heb alleen al lang geen jonge paarden meer gehad (sinds we gestopt zijn met fokken).
Joyce
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren za 24 nov 2012 - 20:56
Marja schreef:
Joyce schreef:
behalve bij jonge dieren, die ontworm ik zonder meer.
Dat zou ik denk ik ook doen hoor , heb alleen al lang geen jonge paarden meer gehad (sinds we gestopt zijn met fokken).
het zelfde geldt voor mij met enten. De jonge paarden en eventueel een verkooppaard, zorg ik dat het entboekje klopt, oftewel, ik laat die paarden enten volgens het boekje. De volwassen paarden waarvan we denken dat ze hier nooit meer weg gaan, sla ik een hele tijd over. die hebben een goede basis aan entingen en die ga ik er niet elk jaar mee belasten.
Stoppen met fokken zou voor mij ook verstandiger zijn, maar ik merk dat er veel kanten van het fokken zijn, die me erg aanspreken. Kan mezelf niet bepaald een grote fokker noemen, volgend jaar worden er als het goed is, voor het eerst, 2 veulens van ons geboren.
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren zo 25 nov 2012 - 21:39
Als mijn veulen, na onderzoek, wormen blijkt te hebben ontworm ik hem ook. Hij krijgt momenteel ook probiotica om een goede weerstand op te bouwen. Hiermee hoop ik te bereiken dat hij in de toekomst zo min mogelijk wormbesmettingen op loopt.
En enten blijf ik lastig vinden. Mij is geadviseerd om hem tegen tetanus te enten, maar ent je ook tegen rhino? Mijn volwassen pony's ent ik niet meer. Zij zijn tegen de 20 hebben al genoeg entingen voor de rest van hun leven gehad
Joyce
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren ma 26 nov 2012 - 20:15
rhino heb ik me diverse keren in verdiept, zeker als er weer ergens een uitbraak was, maar heb voor mezelf de conclusie getrokken dit niet te doen, als je dit "goed" wil doen, moet je minimaal 2 keer per jaar enten en het rhino virus "veranderd" steeds, waardoor je nog steeds je dier niet voldoende beschermt. Dus nee, dat doe ik zeker niet. Voor mij voelt het als dat ik mijn dieren dan juist extra belast, mijn dierenarts raad het me zelfs af in onze omstandigheden. Onze paarden komen niet in contact met andere paarden, staan dag en nacht buiten, is toch anders dan heel veel paarden op een grote stal. ik zeg hiermee niet dat ze het nooit kunnen krijgen.
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren ma 26 nov 2012 - 21:21
A, dus met Rhino werkt het ongeveer net zo als met influenza? Influenza veranderd immers ook aldoor en is eigenlijk gewoon een verzamel naam voor de griep virussen. Ent je wel tegen tetanus? Heb je nog tips voor me m.b.t. opgroeiende paarden? Het is voor mij namelijk voor het eerst dat ik een veulen heb gekocht. En ook dan is het weer een zoektocht naar het 'juiste'.
Joyce
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren ma 26 nov 2012 - 22:11
op de 1 of andere manier sla ik die info niet helemaal op in mijn hoofd, ik vraag het dus geregeld na. Onze veulens ent ik volgens het boekje, dit omdat ze mogelijk verkocht gaan worden en als mensen er wedstrijden mee willen rijden, ze problemen kunnen krijgen als het boekje niet klopt. Ik heb al onze paarden geënt tegen tetanus, ik weet niet meer uit mijn hoofd hoe lang deze enting werkt. ik weet van 2 van onze paarden, dat ze inmiddels zo vaak geënt zijn in hun leven, dat ze niet meer geënt hoeven te worden. een basis enting zou ik een veulen wel geven, er zijn wel richtlijnen voor het tijdstip van enten, maar die vraag ik dus ook elk jaar weer na
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren di 27 nov 2012 - 0:49
Tetanus zou 2-5 jaar werken, afhankelijk van aan welke dierenarts je dat vraagt... Het is hoe dan ook absoluut overbodig om de enting elk jaar te geven, zoals helaas nog altijd vaak wordt gedaan, in een combinatiecocktail met influenza.
Ik heb mijn paarden altijd braaf tegen influenza ge-ent, maar twijfel of ik dat nog wel wil voortzetten. Ik twijfel aan het nut van de enting; in de meeste gevallen is influenza niet super-ernstig en kan het paard er zelf weer bovenop komen. De risico's van een enting worden m.i. zeer onderschat en zo lang niet compleet duidelijk is hóe gevaarlijk entingen mogelijk zijn, ent ik liever zo min mogelijk... Daarbij heeft Atli al eens een flinke reactie gehad op een enting, dus liever zo min mogelijk spuiten in mijn paarden... Bovendien rij ik geen wedstrijden en ga ik maar heel af en toe met ze op cursus oid...
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren wo 28 nov 2012 - 3:46
Natural Horsetrainer schreef:
Tetanus zou 2-5 jaar werken, afhankelijk van aan welke dierenarts je dat vraagt...
Mijn DA zei ooit 7 jaar :<. Het lijkt erop dat niemand het echt weet, en ik zou me ook kunnen voorstellen dat het niet bij ieder paard (of mens) hetzelfde is hoe lang een enting werkt, we zijn immers allemaal individuen.
Citaat :
Het is hoe dan ook absoluut overbodig om de enting elk jaar te geven, zoals helaas nog altijd vaak wordt gedaan, in een combinatiecocktail met influenza.
Ik heb mijn paarden altijd braaf tegen influenza ge-ent, maar twijfel of ik dat nog wel wil voortzetten. Ik twijfel aan het nut van de enting; in de meeste gevallen is influenza niet super-ernstig en kan het paard er zelf weer bovenop komen. De risico's van een enting worden m.i. zeer onderschat en zo lang niet compleet duidelijk is hóe gevaarlijk entingen mogelijk zijn, ent ik liever zo min mogelijk... Daarbij heeft Atli al eens een flinke reactie gehad op een enting, dus liever zo min mogelijk spuiten in mijn paarden... Bovendien rij ik geen wedstrijden en ga ik maar heel af en toe met ze op cursus oid...
Helemaal mee eens Marja! Bij ons wordt er maar één paard (Birki) 'normaal' geënt omdat Richard regelmatig met hem meedoet aan ritten en weekends waarvoor de enting verplicht wordt gesteld. Onze andere paarden worden al jaren niet meer tegen influenza geënt en eens in de paar jaar (3 of zo) tegen tetanus. Onze honden laat ik ook nooit enten. Wat ik altijd zo apart vind is dat vrijwel niemand zich afvraagt waarom dieren ieder jaar geënt zouden moeten worden, terwijl mensen alleen als kind een paar entingen krijgen (en soms als kwetsbare oudere). Zou het er héél misschien iets mee te maken kunnen hebben dat het een lekker melkkoetje is voor de pharmaceutische industrie en een lekker regelmatig inkomen voor de dierenarts >) ?? Ik vermoed dat de influenza-enting ook iets met de wedstrijdsport te maken heeft; het komt immers als je regelmatig wedstrijden wilt rijden héél slecht uit als je paard een keertje ziek is...
Moet jij trouwens je paarden niet laten enten voor de demo's die je regelmatig geeft op paardenbeurzen e.d.?
Laatst aangepast door Marja op do 29 nov 2012 - 6:04; in totaal 1 keer bewerkt
Joyce
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren wo 28 nov 2012 - 6:29
tot nu toe nooit gevraagd. Wel voor Aken, dus dat heb ik braaf gedaan, evenals epe paarden vierdaagse. Maar ik vraag me dat ook af, waarom er diverse mensen het maar gewoon blijven herhalen elk jaar. Zonder na te denken.
paulien1972
Aantal berichten : 67 Registratiedatum : 03-12-11 Leeftijd : 52
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren wo 28 nov 2012 - 7:03
Je zou dus kunnen zeggen dat je volstaat met 1x in de 5 jaar voor tetanus en helemaal niet meer voor influenza??? Of zie ik het verkeerd??
Gr. Paulien
Joyce
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren wo 28 nov 2012 - 8:04
ik vraag het elk jaar weer opnieuw na, zo van, hoe lang kan ik bij dit paard wachten? mijn 12 jarige ent ik zoals het er nu uitziet, met de info die ik nu heb, helemaal niet meer.
paulien1972
Aantal berichten : 67 Registratiedatum : 03-12-11 Leeftijd : 52
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren wo 28 nov 2012 - 8:42
Ok, maar die 2 van mij zitten nog onder de 5 jaar... Dan maakt het nog wel uit?? of ook al niet.. mmm, lastig hoor
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren wo 28 nov 2012 - 20:21
Marja schreef:
Moet jij trouwens je paarden niet laten enten voor de demo's die je regelmatig geeft op paardenbeurzen e.d.?
Het is pas sinds dit jaar (nu ik mijn paarden aan huis heb) dat ik besloten heb ze niet meer te enten. Ik heb voorlopig geen plannen meer om demo's te gaan geven (weet ook niet of ik dat in de toekomst nog wil gaan doen) en bovendien, geen enkel evenement heeft me daar ooit om gevraagd. Op cursussen wordt het meestal ook niet gevraagd. En met een beetje gezond verstand kom je ook een heel eind. Met een snotterend paard ga je niet op stap, en op vreemd terrein laat je je paard niet snuffelen met andere paarden. Ik denk dat het met het risico op influenza dan wel meevalt (als je dus maar af en toe eens met je paarden ergens komt).
Ik zag van de week een filmpje op youtube over het enten van honden, een dierenarts vertelde dat ze honden alleen nog een enting gaf na een titerbepaling. Met zo'n titerbepaling worden de antistoffen tegen bepaalde ziektes bepaald en alleen als die te laag zijn, geeft ze een enting. Dat betekent dat ze véél minder ent dan voorheen. Het was een filmpje van Tannetje Koning, wel interessant. Bij paarden wordt er volgens mij nog niet aan titerbepalingen gedaan maar dat zou me wel een goede zaak lijken! Dan weet je tenminste hoe het gesteld is met de weerstand van je paard tegen bepaalde ziektes. Want ik kan me ook voorstellen dat het niet voor elk dier hetzelfde is, hoe lang een enting werkt. Als je paard zijn hele leven lang al elk jaar tegen tetanus ge-ent is, heeft hij wellicht wel genoeg antistoffen om nog jaaaaaren vooruit te kunnen. Bij mens werkt de enting tenslotte ook een jaar of 10!
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren wo 28 nov 2012 - 21:48
Ha, dat van Tannetje wilde ik net zeggen :-) Onze katten heb ik nog nooit laten enten en ze zijn ook nog nooit ziek geweest. Onze hond word alleen eens per drie jaar tegen Rabiës geënt, omdat dat nou eenmaal moet voor vakanties naar het buitenland. Drie weken na de enting ontgift ik hem wel.
Mijn pony's van 18 en 19 laat ik dus niet meer enten. De laatste keer dat mijn haflinger geënt is was toen ik haar 3 jaar geleden kreeg (van Tannetje ). Suzan Hordijk van De Kapschuur zal wel meer informatie kunnen geven over het wel of niet enten van paarden. Zij is namelijk holistisch dierenarts voor paarden. Tannetje is holistisch dierenarts voor gezelschapsdieren.
Wat ik van influenza weet is dat het een verzamel naam is voor griepvirussen. Een griepvirus is nooit gelijk. Het is zover ik weet ook niet zo dat er b.v. 10 griepvirussen zijn, maar dat het altijd 'vernieuwd'. Dan vraag ik me af hoe je dan tegen influenza kan enten? De entingen moeten dan wel zo verschrikkelijk 'up to date' zijn. Dan werk ik liever zo nu en dan met probiotica. Dat is wat Tannetje me ook heeft aanbevolen voor mijn veulen die grieperig is geweest en een wormbesmetting had. Flink de weerstand op krikken dus.
P.S. Tannetje geeft met enige regelmaat een workshop bij De Zomerhof over hoe je honden en katten natuurlijk gezond kan krijgen. Zie voor meer info de website van De Zomerhof. Wie weet geeft Suzan Hordijk ook wel zoiets voor paarden.
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren do 29 nov 2012 - 6:21
Ik heb voorlopig geen plannen meer om demo's te gaan geven (weet ook niet of ik dat in de toekomst nog wil gaan doen) en bovendien, geen enkel evenement heeft me daar ooit om gevraagd. Op cursussen wordt het meestal ook niet gevraagd. En met een beetje gezond verstand kom je ook een heel eind. Met een snotterend paard ga je niet op stap, en op vreemd terrein laat je je paard niet snuffelen met andere paarden. Ik denk dat het met het risico op influenza dan wel meevalt (als je dus maar af en toe eens met je paarden ergens komt).
Ja, dat vind ik ook, maar daar denken veel mensen helaas anders over. Vorig jaar had ik mezelf + paard nietsvermoedend opgegeven voor een weekendcursus rechtrichten. Toen bleek dat het paard geënt moest zijn. De eigenaar van de stal waar de cursus plaatsvond was niet van plan om hiervan af te wijken, ondanks dat ik had aangegeven dat ik nooit met een ziek paard op stap zou gaan. Dus cursus maar weer geannuleerd want ik was niet van plan om daarvoor van mijn principes af te wijken. Het gekke is dat als je regelmatig ergens naartoe gaat om een les te krijgen (waar meer paarden bij elkaar komen), dan bedoel ik dus één les, dat er nooit gerept wordt over enten. Vreemd...
Citaat :
Ik zag van de week een filmpje op youtube over het enten van honden, een dierenarts vertelde dat ze honden alleen nog een enting gaf na een titerbepaling. Met zo'n titerbepaling worden de antistoffen tegen bepaalde ziektes bepaald en alleen als die te laag zijn, geeft ze een enting. Dat betekent dat ze véél minder ent dan voorheen. Het was een filmpje van Tannetje Koning, wel interessant. Bij paarden wordt er volgens mij nog niet aan titerbepalingen gedaan maar dat zou me wel een goede zaak lijken! Dan weet je tenminste hoe het gesteld is met de weerstand van je paard tegen bepaalde ziektes. Want ik kan me ook voorstellen dat het niet voor elk dier hetzelfde is, hoe lang een enting werkt. Als je paard zijn hele leven lang al elk jaar tegen tetanus ge-ent is, heeft hij wellicht wel genoeg antistoffen om nog jaaaaaren vooruit te kunnen. Bij mens werkt de enting tenslotte ook een jaar of 10!
Ik ben jaren geleden wel eens naar een lezing van Tannetje Koning geweest; ze was toen al bezig met die titerbepalingen. Ik denk dat het heel moeilijk zal zijn om daarmee voet aan de grond te krijgen bij dierenartsenpraktijken; het zou immers een belangrijk deel van hun inkomen wegnemen. De pharmaceutische industrie zal er - om dezelfde reden - ook niet blij mee zijn en er waarschijnlijk alles aan doen om de titerbepaling ongeloofwaardig te maken en te promoten dat enten toch écht écht écht nodig is .
paulien1972 schreef:
Je zou dus kunnen zeggen dat je volstaat met 1x in de 5 jaar voor tetanus en helemaal niet meer voor influenza??? Of zie ik het verkeerd??
Nee, dat zie je helemaal niet verkeerd Paulien , hoewel de termijn die je moet aanhouden voor tetanus dus niet echt bekend is.
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren do 29 nov 2012 - 8:21
Marja schreef:
Ik ben jaren geleden wel eens naar een lezing van Tannetje Koning geweest; ze was toen al bezig met die titerbepalingen. Ik denk dat het heel moeilijk zal zijn om daarmee voet aan de grond te krijgen bij dierenartsenpraktijken; het zou immers een belangrijk deel van hun inkomen wegnemen. De pharmaceutische industrie zal er - om dezelfde reden - ook niet blij mee zijn en er waarschijnlijk alles aan doen om de titerbepaling ongeloofwaardig te maken en te promoten dat enten toch écht écht écht nodig is .
Ik neem aan dat een DA ook geld kan verdienen aan het doen van een titerbepaling, maar wellicht is dat minder dan wat hij aan een enting kan verdienen...??? Geen idee. Toch erg hè, dat financiële belangen gaan boven de gezondheid van onze dieren... (In het medische circuit voor mensen is het overigens ook al geen haar beter... vreselijk!)
Joyce
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren do 29 nov 2012 - 20:48
er zijn ook dierenartsen die niet rijk proberen te worden van het enten van dieren gelukkig . Onze dierenarts verdient toch wel geld aan ons, blijven vaak nog genoeg klusjes over.
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren vr 30 nov 2012 - 0:57
Toch erg hè, dat financiële belangen gaan boven de gezondheid van onze dieren... (In het medische circuit voor mensen is het overigens ook al geen haar beter... vreselijk!)
Ja, vooral als je bedenkt dat de meeste (dieren)artsen (tenminste, dat hoop ik dan toch...) voor dat beroep hebben gekozen omdat de gezondheid van dieren/mensen hen aan het hart gaat. Geld is griezelig machtig...
Joyce
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren vr 30 nov 2012 - 1:45
ja psies. Geld is lelijk zeggen ze in brabant, maar dan op zijn brabants. lol. Ik ken gelukkig veel leuke en goede dierenartsen met de juiste motivatie.
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren ma 3 dec 2012 - 8:18
Joyce schreef:
Ik ken gelukkig veel leuke en goede dierenartsen met de juiste motivatie.
Natuurlijk zijn die er gelukkig ook genoeg !
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: zelf mestonderzoek uitvoeren do 6 dec 2012 - 21:22
mijn da is ook voor om zo min mogelijk te enten. Ik had er nl naar gevraagd tijdens de enting. Ja deze moet omdat we naw weer naar zweden gaan. En ik geen zin heb in gedoe bij de douane ingeval van controle. Je kan dan ook zeggen van ga dan niet......dat is persoonlijke keuze natuurlijk.
Ze zei dat een titerbepaling niet veel goedkoper is dan gewoon enten. Mensen daarom dan toch maar gewoon enten omdat er misschien uit kan komen dat er wel geent moet worden en ze dan 2x geld kwijt zijn. Nu zei ik tegen haar dat mij dat niet zou uitmaken dat ik de gezondheid belangrijker vond. Zij wilde graag meewerken aan zo'n titerbepaling. En vond het een heel goed plan omdat te doen vanuuit het gezondheids oogpunt.