Aantal berichten : 377 Registratiedatum : 05-04-12
Onderwerp: Re: Nieuw Paddock paradise ma 14 maa 2016 - 4:28
Mollen klemmen ben ik al druk mee. Maar de etters zijn mij te slim af. Er wordt hier volop over het pad gered en wil ze dan ook echt niet hebben. Konijnen heb ik niet..
Haha ik heb zelf fretten, maar ga hiermee niet op pad.. 2 ziek en 2 zijn mij iets te ADHD..
Ik twijfel wel heel erg, bah vervelend vind ik dit. Vind erg moeilijk om te bedenken hoe ik het gras dan goed krijg.. Hopelijk kan de loonwerker mij hiermee helpen.
Onderwerp: Re: Nieuw Paddock paradise ma 14 maa 2016 - 6:06
Natural Horsetrainer schreef:
Hier in Duitsland zijn mollen beschermd... We mogen er dus niet eens op jagen!
En mag je ze wel levend vangen en ergens weer uitzetten? Of zelfs dat niet?
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Nieuw Paddock paradise ma 14 maa 2016 - 7:30
Ik heb er 4 in mijn weiland zitten.. Vanavond de klemmen weer even goed afgesteld.
Begin is gemaakt ! Het middendraad is er voor 80% uit, nog 2 stukken oprollen. En vanmiddag voor idee even de cirkel in het midden uitgezet. Hem nu nu 12 m in het rond. Maar ben er nog lang niet uit merk ik
Onderwerp: Re: Nieuw Paddock paradise ma 14 maa 2016 - 10:31
Hopen dan dat het bij jou een beetje binnen de perken blijft Marja! Of uhm... beter gezegd een beetje BUITEN de perken ...
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Nieuw Paddock paradise di 15 maa 2016 - 0:57
Nou dat hoop ik ook ! ik wordt echt niet gelukkig van die woel monsters. Als je ziet wat ze in korte periode op de kop zetten.. Ga van de week ook even naar de buurman, want die moet ook even aan het werk, anders doe ik het voor niks
Erg spannend morgen komen er 2 loonwerkers, ik ben erg benieuwd naar hun oordeel. (2 bedrijven dus)
Onderwerp: Re: Nieuw Paddock paradise di 15 maa 2016 - 3:05
Hahahaha ja liever BUITEN de perken!
Maar het is op zich best wel erg ja. Tientallen hopen. Het is telkens een aantal maanden rustig (winter?) maar onlangs zijn ze ontwaakt ofzo, en nu zijn er dagelijks weer nieuwe hopen. Het enige wat we doen is, als een wei is kortgegraasd, de hopen in die wei platmaken zodat uiteindelijk niet het hele weiland één hobbelzooi wordt. En ook op de track maken we de hopen regelmatig plat Maar verder... hopeloos! Ach ja. Gelukkig heb ik rustige paarden.
Ik vind het veel erger als die beesten in mijn moestuin komen! En daar zitten ze ook. En volgens mij ook woelmuizen, ofzoiets.
Onderwerp: Re: Nieuw Paddock paradise di 15 maa 2016 - 3:43
MarjoSophie schreef:
Erg spannend morgen komen er 2 loonwerkers, ik ben erg benieuwd naar hun oordeel. (2 bedrijven dus)
Ik hoop voor je dat ze zinnig advies kunnen geven, maar ik schreef het al op FB: verwacht daar niet te veel van. Loonwerkers zijn meestal niet bepaald ecologisch ingesteld en heel erg gericht op eiwitrijke weides voor koeien of grasland waar zoveel mogelijk opbrengst vanaf gehaald moet worden voor het inkuilen. Allebei NIET wat je wil voor een paardenwei. Ik denk dat je, als je googelt op milieuvriendelijk of ecologisch weidebeheer, zinniger advies zult krijgen dan van een loonwerker.
Onderwerp: Re: Nieuw Paddock paradise di 15 maa 2016 - 3:46
Natural Horsetrainer schreef:
Het enige wat we doen is, als een wei is kortgegraasd, de hopen in die wei platmaken zodat uiteindelijk niet het hele weiland één hobbelzooi wordt.
Ik hark de hopen altijd uit elkaar met mijn poepharkje (= klein tuinharkje), met grote zwiepers in het rond, zodat de grond goed dun verspreid wordt en het gras daar weer doorheen komt. Zo krijg ik zo min mogelijk kale plekken, maar het is wel wat meer werk.
Onderwerp: Re: Nieuw Paddock paradise di 15 maa 2016 - 6:49
Ja dat deed ik in het begin ook zo, maar daar heb ik de kracht niet meer voor. :-( Nu rijdt manlief af en toe met de Quad rond en daarachter een pallet, en ik meen dat hij het de laatste keer met de grasmaaier had gedaan op de één of andere manier... (weet niet meer precies hoe)
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Nieuw Paddock paradise di 15 maa 2016 - 9:30
Ik wacht de loonwerker toch even af.. Zo houden is ook geen optie, ik zou niet kunnen bedenken hoe ik die enorme bergen met molshopen weg krijg, ik praat heir over hopen die al jaren bestaan. En keer op keer hoger en groter worden. Had ff gemeten 1 is echt gewoon 55 cm hoog (mollen villa)
Onderwerp: Re: Nieuw Paddock paradise wo 16 maa 2016 - 9:11
MarjoSophie schreef:
Ik heb loonwerker op bezoek gehad. En nu afwachten op de offerte.
Wat waren zijn adviezen?
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Nieuw Paddock paradise do 17 maa 2016 - 4:22
Advies, Had 1 verschillende, maar ga even voor gemak voor degene die ik toch waarschijnlijk laat komen.
Bovenlaag frezen, bemesten(eigen mest), ploegen, en dan vlakken. Beide kwamen tot de conclusie dat mijn land wel op sommige plekken 30 cm lager ligt dan de buurlanden, hoe dit kan. Geen idee..... De andere loonwerker gaf nog als advies te spuiten,waarop ik zij "waartegen". Er staat niks En ik heb aanvraag gedaan voor een bult zand, de beste loonwerker keek mij aan
Heb nog niks gehoord, ik verwacht morgen dat hij mij belt. En ik heb aanvraag gedaan voor paarden graszaad mengsel. Maar dit ga ik nog even verder uitzoeken.
We gaan een nieuwe start bij 0 maken.. De grote oneffenheden in het land ga ik er niet uitkrijgen zonder grote machine.. Het loopt her en der op en weer omlaag, en gisteren zakte ik zelfs weg op stukje waarop de mollen flink actief waren geweest. Stond ineens ruim 20 cm lager Misschien niet DE ideale oplossing, maar ik ben er tevreden mee.. En hopelijk de paarden straks ook.
Het land ga ik zo indelen dat als er paard in training komt, deze ook apart op het pad kan. En beide partijen toch een cirkel kunnen lopen. En evt punten waarop ze elkaar kunnen ontmoeten. Ik ben er nog steeds niet uit.. Teveel ideeën
Bovenlaag frezen, bemesten(eigen mest), ploegen, en dan vlakken.
De andere loonwerker gaf nog als advies te spuiten
Een heel voorspelbaar advies voor een loonwerker . Die lijken nl. alleen de rigoureuze aanpak te kennen en hebben nog nooit gehoord van bodemverstoring e.d...
Citaat :
De grote oneffenheden in het land ga ik er niet uitkrijgen zonder grote machine.. Het loopt her en der op en weer omlaag, en gisteren zakte ik zelfs weg op stukje waarop de mollen flink actief waren geweest. Stond ineens ruim 20 cm lager
Ik snap dat die mollen het soms een beetje te gortig kunnen maken , maar voor de rest vraag ik me af waarom je problemen hebt met oneffenheden in je land als je toch niet van plan bent om het te gaan hooien of andere dingen te doen waarbij grote machines last zouden hebben van die oneffenheden. Voor de paarden is het toch alleen maar goed als niet alles even vlak is, maar ze ook nog een beetje variatie hebben en moeten oppassen waar ze hun voeten neerzetten? Ik heb zelf heel veel oneffenheden in mijn bospad en ik zie dat de paarden daar juist heel handig en oplettend van worden (en ikzelf ook ), geweldig om te zien, en goed om hun hersenen aan het werk te houden! Natuurlijk moet jij doen wat voor jou goed voelt, maar ik ben gewoon heel benieuwd wat nu eigenlijk het probleem is van die oneffenheden .
Citaat :
Het land ga ik zo indelen dat als er paard in training komt, deze ook apart op het pad kan. En beide partijen toch een cirkel kunnen lopen. En evt punten waarop ze elkaar kunnen ontmoeten.
Fijn voor een trainingspaard, als-ie wat meer bewegingsruimte kan krijgen !
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Nieuw Paddock paradise di 22 maa 2016 - 20:28
De reden is dat er bij mij nogal over het pad gejaagd wordt. En hoef dan geen heuvels van 60 cm in mijn weiland. Lag gisteren zelf al op mijn snufferd. omdat ik niet oplette HAHA
Ik heb verdorie nog niks van de loonwerker gehoord ga hem vandaag maar is ff aan de veren trekken !!
Onderwerp: Re: Nieuw Paddock paradise di 22 maa 2016 - 23:39
MarjoSophie schreef:
De reden is dat er bij mij nogal over het pad gejaagd wordt.
Hier ook hoor . Mijn pad langs de wilgen zit vol met boomwortels maar daar rennen ze handig over- en omheen. Mijn bospad zit vol met kleine en grote stompjes van omgezaagde bomen, harde grond, zachte grond, hoogtes, laagtes, kuilen, greppels, omgevallen of -gezaagde bomen die we hebben laten liggen en dan heeft het pad ook nog allemaal bochten. Maar het maakt ze allemaal niks uit, ze scheuren er in galop doorheen! Ik zou het juist niet anders willen omdat het ze wakker en bezig houdt, en ik zie dat ze ook erg vrolijk worden van dat alert moeten zijn. En dat ik zelf ook goed op moet letten houdt ook mij goed wakker !
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Nieuw Paddock paradise za 26 maa 2016 - 2:44
Grote discussie met de loonwerker.. Hij lacht zich kapot zo'n kleine ukkepuk(ben maar 1,60) die zich duidelijk verdiept in de grond etc..
Nu wil hij bekalken en later bemesten(met kunstmest) dit zal ik dan zelf moeten doen. Want gras komt niet op als het geen voeding krijgt. En straks kunnen ze er niet meer op met die grote machines
Maar ik wil liever goede mest erop en dan later bekalken(dat kan ik zelf doen) en ik wil geen kunstmest gebruiken..
@ loonwerker.. Ga hem dinsdag weer bellen, en als goed is als het weer mee zit. Gaat het vrijdag of zaterdag gebeuren..(spannend)