Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 oud paard in paddock paradise

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
paardenjose




Aantal berichten : 1
Registratiedatum : 20-06-13

oud paard in paddock paradise Empty
BerichtOnderwerp: oud paard in paddock paradise   oud paard in paddock paradise Emptydo 20 jun 2013 - 5:45

Hallo
Ik heb nog een oude pony (arabier) van 33 jaar oud. Helaas moet hij verhuizen van een super plek. Nu wil ik hem bij mij thuis bij mijn andere 3 paarden zetten. 
Omdat hij de nodige kiezen mist en alles verder los zit staat hij op een senioren dieet ( liefst gras wat niet al te lang is , hartog compact gras in de winter en subli seniores slobber)
Nu heb ik mijn 3 paarden in een paddock paradise constructie lopen en leven ze vooral op kruidenhooi uit en hooikussen ( 1 van mijn paarden is insuline resistent en snel hoefbevangen) Wei is dan ook als extra en dan met lang uitgebloeid gras..
Ben nu aan het puzzelen hoe mijn oude pony hierbij in te passen....
Stukje voor hem apart waar hij zijn slobber en kort gehakseld hooi (hartog compact gras) kan eten???
nadeel.. staat alleen en heeft geen schuilmogeljkheid....
Pony paar x per dag apart zetten om te eten??
Nadeel ...... heeft geen onbeperkt voer en erg arbeidsintensief want ik moet ook nog werken....
Tja... wat is wijsheid.....
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

oud paard in paddock paradise Empty
BerichtOnderwerp: Re: oud paard in paddock paradise   oud paard in paddock paradise Emptydo 20 jun 2013 - 7:44

Ik heb in mijn kudde ijslanders in het PP een 38-jarige ruin lopen, die net als jouw oude paard ook niet al het gras en hooi meer aankan. Ik heb een super oplossing gevonden in het bijvoeren met geweekte Wiesencobs van Marstall. Dit zijn geperste brokken van natuurweidegras uit de Allgäu (Zuid-Duitsland), een volwaardig ruwvoer dus. Afhankelijk van het seizoen krijgt Randver hier twee- of driemaal daags een hoeveelheid van in een emmer. Sinds hij dit krijgt (nu al enkele jaren) blijft hij erg goed op gewicht.

In het weideseizoen ('s zomers dus) staat Randver een groot deel van de dag op de wei, soms alleen, soms met een merrie erbij die niet snel dik wordt, maar echt alleen voelt hij zich nooit, want door de PP-opzet kan hij de andere paarden meestal zien en zijn ze ook vaak in de buurt (op het pad). Misschien kan je jouw paard ook overdag in de wei zetten? (Mijn andere paarden staan maar twee keer per dag een paar uurtjes op de wei.) Als het heel warm weer is, zoals de afgelopen dagen, dan zet ik Randver niet overdag maar 's nachts op de wei omdat hij overdag niet voor de zon kan schuilen. Mocht het heel hard of langdurig regenen dan kan hij een regendeken op krijgen. Zo kan ik het gebrek aan schuilmogelijkheid wel compenseren.

Ik laat mijn wei strooksgewijs door de paarden afeten, zodat er behalve het lange, stengelige gras ook kortere stukken zijn, waar Randver geen moeite mee heeft. Van het lange gras eet hij trouwens ook wel de bloeiende toppen, dat is blijkbaar ook zacht genoeg voor hem. Hij krijgt zo overdag toch nog aardig wat gras binnen en met de geweekte Wiesencobs erbij (die hij op dit moment twee keer per dag krijgt) doet hij het fantastisch. 's Middags meng ik ook nog slobber door zijn Wiesencobs.

Normaal is Randver's dagindeling (als het geen heel heet weer is) dus als volgt:

- Van 's ochtends ca. 9 uur tot 's middags ca. 5 uur op de wei
- Om ca. 5 uur: geweekte Wiesencobs gemengd met slobber
- Van ca. 6 uur tot ca. 10 uur 's avonds weer op de wei
- 's Avonds laat (meestal rond middernacht pas) de tweede Wiesencobs maaltijd
- Daarna doe ik nog hooi in de bakken en netten voor alle paarden (maar ik weet niet hoeveel Randver daar daadwerkelijk van binnenkrijgt)

Met zo'n schema zou je denk ik ook uit de voeten kunnen als je overdag werkt. (Dan zou je paard 's ochtends ws. nog iets eerder op de wei moeten.)

De Wiesencobs maak ik één keer per dag klaar; ik doe dan één volle grote voerbeker in een emmer en doe daar zoveel water bij dat ik uiteindelijk een halve emmer met 'spinazie' massa krijg. Ik weet niet precies hoeveel water, dat moet je uitproberen. Van die hoeveelheid eet Randver dus twee keer. Ik zet hem altijd even apart als hij de Wiesencobs eet.

Hopelijk heb je hier iets aan glimlach.

Toevoeging: ik heb trouwens net een filmpje van Randver geplaatst - hier - waarin je kan zien hoe hij er uitziet en hoe hij het doet in ons PP.


Laatst aangepast door Marja op do 20 jun 2013 - 7:53; in totaal 3 keer bewerkt (Reden : stukje toegevoegd)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
 
oud paard in paddock paradise
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» paddock paradise op fb
» Paddock Paradise Nederland
» Een paddock paradise in Italië
» Lezing Paddock Paradise
» weer een paddock paradise fan

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: