Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

nog een bonte erbij in de paddock

Ga naar beneden 
+5
Sussie
MoniqueBuu
Jasia
Mai
árangur
9 plaatsers
AuteurBericht
árangur

árangur

Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 45

nog een bonte erbij in de paddock  Empty
BerichtOnderwerp: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptydi 8 apr 2014 - 19:54

Hoi!

een poosje terug plaatst ik een oproepje dat mijn stalgenoot een recreatiepaardje zocht. Dat is inmiddels gelukt! Het is een haflinger/tinker kruising van 1.44 m geworden. Een stevige ruin.
Hij is vrijdag gekomen. Haar friese merrie (helaas, door artrose niet meer te rijden) was op dat moment hengstig dus dat was positief, ze deed zowaar aardig tegen hem  grijns 

Hij staat op zijn eigen paddockje met inloopstal, omdat hij nog (met deken) 's nachts op stal stond. Merle en Leysingi staan samen op de andere helft van het paddockje. Het bospad blijft veen dicht, anders raakt de nieuwe misschien in de stress als de andere twee in het bosje verdwijnen. Als we er bij zijn, mogen ze even samen. Op de wei, en op de paddock.

De nieuwe, die de naam 'Mellon' (uit lord of the rings) heeft gekregen bij aankomst, is niet gewend aan gras dus we bouwen dat langzaam op. In het begin werd er super veel gespeeld, wat leuke foto's op levert. Merle stond erbij en keek ernaar. Maar nu is madam niet meer hengstig en bemoeit zich ermee, dus nu is het bal. Ze jaagt Mellon op en probeert Leysingi op te eisen, die daar niet zo van gediend is en haar dan weer op d'r nummer zet, en dan achter Mellon aan gaat die het spelen nu beu is ook voor leysingi op een loopje gaat, en dan weer bij Merle uitkomt die hem weer weg jaagt en zo begint het kringetje opnieuw, dus die arme Mellon gaat meestal in de verste uithoek staan wanneer ze even samen lopen. Dus dat vlot nog niet echt.

Hier wat foto's van de eerste dagen

nog een bonte erbij in de paddock  Foto800-TEBOTEAS

nog een bonte erbij in de paddock  Foto800-ISGYNTUB

nog een bonte erbij in de paddock  Foto800-RM7W3PJB

nog een bonte erbij in de paddock  Foto800-ZJVJPVKD

nog een bonte erbij in de paddock  Foto800-VFMMTE7N

nog een bonte erbij in de paddock  Foto800-AF48AYTV

nog een bonte erbij in de paddock  Foto800-SGA4KPH6

nog een bonte erbij in de paddock  Foto800-TRPQT3B6

nog een bonte erbij in de paddock  Foto800-HWOCMOAT
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptydi 8 apr 2014 - 21:35

Wat een leuk paard zeg! En wat een heerlijke, vrolijke foto's! Geweldig voor die ruinen dat ze lekker samen kunnen spelen glimlach !
Wat is het wit van Mellon oogverblindend wit, dat gaat vast niet lang duren binnenpret .
Hopelijk komt er snel wat meer harmonie in het triootje; drie is niet altijd een handig aantal, maar hopelijk gaat het goedkomen.
http://www.paddockparadijs.nl
árangur

árangur

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptydi 8 apr 2014 - 22:21

Ja hij stond onder deken..... inmiddels is hij niet meer zo wit nee  binnenpret 

Overigens, staat mijn vriendin wel open voor andere opties voor haar merrie, bijv ergens als gezelschapspaard waar ze meer op gras kan oid.
bij ons staan ze in de winter toch wat meer op het zand, en ook hoeven de mannen niet zoveel eten, en zij mag eigenlijk wel wat meer hebben.
En het is natuurlijk de vraag hoe lang ze goed blijft, artrose wordt nooit minder alleen maar erger, helaas.
Maar voorlopig loopt ze als een zonnetje, met het warmere en drogere weer (behalve gisteren dan) en nu ze niet meer gereden wordt.
Jasia

Jasia

Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 31

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptydi 8 apr 2014 - 22:33

Wat een knapperd zeg!! Ik hoop dat je vriendin veel plezier aan haar nieuwe maatje gaat beleven.. glimlach
MoniqueBuu

MoniqueBuu

Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptydi 8 apr 2014 - 22:52

Marja heeft me de woorden al helemaal uit de mond gehaald: Wat een leuk paard zeg! En wat een heerlijke, vrolijke foto's! Geweldig voor die ruinen dat ze lekker samen kunnen spelen glimlach !
http://www.twas-tweerd.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptydi 8 apr 2014 - 22:56

Oh, en geeft je vriendin Merle ook iets voor/tegen de artrose? Ik zou Cortaflex aan willen raden! Je ziet daarvan al resultaat binnen enkele dagen. Sommige paarden geven we dat af en toe eens een 'kuurtje', (één potje leeg maken), maar onze oudste bewoner krijgt het nu structureel, en daar zijn we zeer tevreden over.
Sussie

Sussie

Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 40

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptywo 9 apr 2014 - 2:12

Wat een mooi paardje. En heerlijke foto's. Hoop dat ze veel plezier met elkaar krijgen!
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptywo 9 apr 2014 - 19:01

dat ziet er leuk uit, wat een grappig paardje, veel plezier met de " nieuwe" groep.
http://www.twh-mm.nl
marion

marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptydo 10 apr 2014 - 2:56

Wat een leukerd!
Ik ben daar wel een beetje jaloers op hoor.... ruinen die direct gaan spelen. Mijn Morris jaagt iedere nieuwkomer in de rondte als ik ze zo snel er bij zet. Merries minder, maar toch...
Maar ja, alles heeft tijd nodig.
árangur

árangur

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptydo 10 apr 2014 - 20:05

monique
ze geeft wel een poedertje tegen artrose, maar ik weet niet hoe die heet. Het lijkt wel iets te doen, maar dat is lastig te zien, aangezien het nu ook wat warmer en droger weer is. Bovendien hebben we onze stek opgeknapt, en heeft de enkel diepe blubber die voor de stallen lag (en waar ze dus wel een paar keer per dag even doorheen moesten ploegen, wilden ze binnen staan, en zij is precies degene die graag in stal staat.... de mijne durft geen eens de stal in!) plaats gemaakt voor een heuse zandpaddock! Bovendien wordt ze nu niet meer gereden, dus dat zijn allemaal factoren die mee spelen.

marion
het is wel speels, maar zeker ook dominantie gedrag. Want leysingi springt ook steeds in dek houding op de andere ruin, dit is echt dominantie gedrag. Ook laat hij hem geen moment met rust, het is wel spelenderwijs maar de nieuwe mag niet even zelf wat gaan doen zeg maar. Leysinig blijft maar aandringen, happen, erop springen. Dus we zetten ze nu nog alleen samen als we erbij zijn, of op de wei, waar de nadruk inmiddels toch echt wel op eten ligt (aangezien ze geen hele dagen staan willen ze wel optimaal gebruik maken van de snack tijd grijns)
MoniqueBuu

MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptydo 10 apr 2014 - 23:19

veel poedertjes tegen artrose zijn best duur, en je twijfelt inderdaad nogal eens aan het effect. Maar sinds ik Cortaflex heb leren kennen, adviseer ik dat zoveel mogelijk. Je ziet echt binnen enkele dagen effect, waardoor je niet hoeft te twijfelen dat het daaraan ligt. Heb dat inmiddels meerdere malen ervaren.
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptyvr 11 apr 2014 - 0:59

MoniqueBuu schreef:
veel poedertjes tegen artrose zijn best duur, en je twijfelt inderdaad nogal eens aan het effect. Maar sinds ik Cortaflex heb leren kennen, adviseer ik dat zoveel mogelijk. Je ziet echt binnen enkele dagen effect, waardoor je niet hoeft te twijfelen dat het daaraan ligt. Heb dat inmiddels meerdere malen ervaren.

Welke dosering pas jij daarvan toe Monique, en hoeveel kost het dan ongeveer per paard per maand? Wij gebruiken nu de glucosamine van GlucoHorse, maar ik twijfel wel eens of het iets doet.
MoniqueBuu

MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptyvr 11 apr 2014 - 3:59

Je begint 10 dagen met een heel maatschepje, daarna ga je over op een halve, één keer per dag. Dan doe je 1,5-2 maand met een potje van nog geen 30 euro. Als je een paard er structureel van blijft geven, dan kun je beter een grootverpakking kopen. Voor Do hebben wij een pot die 4x zo groot is. Daar doen we bijna 8 maanden mee, en die kost bij Medhorses nog geen 80 euro.

NB bij licht artrose geven wij af en toe eens een kuur van 1 zo'n klein potje. Bij ernstiger artrose gaan we het structureel geven.
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptyvr 11 apr 2014 - 7:49

Dank voor de info Monique glimlach !
Wieteke

Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptyza 12 apr 2014 - 9:32

Wat een leuke foto's!

Ben je trouwens zelf al een beetje gewend aan je nieuwe maatje?
Jasia

Jasia

Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 31

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptyza 12 apr 2014 - 21:52

Hoe gaat het inmiddels tussen de mannen?

Zou het niet rustiger zijn om ze gewoon gelijk heel de dag en nacht bij elkaar te zetten?
Nu komt hij er telkens 'even' (een paar uur?) bij, dus blijft het nieuw en 'raar' dat hij er tussen staat, waardoor je paard nieuwsgierig blijft.
Als hij er 24 uur per dag bij staat, is de nieuwigheid er zo vanaf en ik denk dat dat dan veel rust geeft tussen de ruintjes?
marion

marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptyzo 13 apr 2014 - 6:16

Dat zou ik niet durven hoor.
Ik doe ook altijd een draadje ertussen, in het begin een dubbele. En als ik erbij ben en het vertrouw gaan ze bij elkaar, maar als ik weg moet doe ik ze weer apart. Het kan zo maar even fout gaan, draad kapot, door de draden heen etc.
Ik trek er ook altijd erg veel tijd voor uit. Maar dat heeft ook met het karakter van mijn kuddeleden te maken. Ik heb er wel een paar dominante tussen zitten.
árangur

árangur

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptyzo 13 apr 2014 - 8:07

Het gaat al een stuk beter tussen de heren, er komt meer rust. Op de wei stonden ze al probleem loos samen. Vannacht gaan ze voor het eerst op de paddock bij elkaar. Ze kunnen zowel in de zand paddock, met twee in/uitgangen, als op het bospad dat rond loopt, dus kunnen altijd weg. De stallen zitten nu even dicht zodat ze de nieuwe niet kunnen insluiten. En er hangen extra veel slow Feeder netten verdeeld over het bospad en de bak in de paddock. Morgenochtend wordt dus even spannend
AC!

AC!

Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 38

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptyma 14 apr 2014 - 20:22

En hoe is het gegaan?
árangur

árangur

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptyma 14 apr 2014 - 23:35

Prima, toen ik kwam lag Leysingi te slapen in het bos en de andere 2 stonden er rustig bij. Er was her en der nog een restant hooi in de netten en niemand had wondjes of schaafplekjes. Met het naar de wei brengen (lees: door de paddock wandelen en draadje open maken) zorgden ze er wel voor dat de nieuwe steeds daar liep waar zij het wilden en dat hij als laatste het gras op ging, maar ook dat ging met rustige gebaren.

vanmorgen stonden ze al dichter bij elkaar, en werd er soms nog een lelijk gezicht getrokken maar daar liep hij niet meer voor weg. En opnieuw geen plekjes of wat ook, dus volgens mij gaat het wel voorspoedig. komende week gaan ze op de achterwei, voordat het gras daar écht hoog staat. Ik zit nog te twijfelen een ofwel een graasmasker op of minder uren. De nieuwe en Leysingi hoeven namelijk echt niet veel te eten, en achter staat flink meer dan op het stuk waar ze nu lopen. Wordt even puzzelen.
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptydi 15 apr 2014 - 1:31

Fijn dat het zo goed gaat Renske glimlach !
AC!

AC!

Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 38

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Emptydi 15 apr 2014 - 9:17

Ja inderdaad super fijn! Lekker van de zomer genieten van je kudde  zon ja 
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: nog een bonte erbij in de paddock    nog een bonte erbij in de paddock  Empty

nog een bonte erbij in de paddock
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Nieuwe paardenman erbij!
» Pony erbij!
» Nieuwe paarden bij de kudde
» En weer een PP-paardenpension erbij!
» Zo blij, want een nieuw stukje pp erbij!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: