Onderwerp: Nieuwe paarden bij de kudde di 30 maa 2010 - 21:37
Volgend jaar komen mijn 2 jonge ijslandse wildebrassen van uit de begrazing (120 ha) naar huis (ca. 8000 m2). Dan zal de kudde bestaan uit 2 3-jarige ijslandse ruinen, 1 9-jarige ijslandse ruin en een 8-jarige merrie minishet. Heimelijk vind ik het nu al spannend :< . Ik vraag me af of ik de jonkies er gewoon bij kan laten in het p.p. of dat ik tijdelijk alle palen weg haal, zodat ze de ruimte hebben. De binnenring is gemaakt met prikpalen, dus het is wel te doen. Wat denken jullie?
Irene
Aantal berichten : 656 Registratiedatum : 10-11-09
Onderwerp: Re: Nieuwe paarden bij de kudde di 30 maa 2010 - 23:03
Ik vind het zelf altijd verstandig om de paarden eerst d.m.v. een draadje ertussen te laten kennismaken en aan elkaar te laten wennen. Dan na verloop van tijd (een aantal dagen, afhankelijk van hoe het gaat) bij elkaar doen en dan wel eerst een tijdje met toezicht.
Leuk als ze naar huis komen, kan je van dichtbij van ze genieten !
Onderwerp: Re: Nieuwe paarden bij de kudde di 30 maa 2010 - 23:11
Hoi Lucienne,
Inderdaad iets moois om naar uit te zien. Ik zou er voor zorgen dat de nieuwe paardjes wel kontakt kunnen maken met de huidige kudde leden maar zou ze niet zo in de groep gooien. Wij zetten altijd eerst een lijntje zodat ze wel met elkaar kennis kunnen maken maar wel de mogelijkheid hebben elkaar te ontwijken. Ze moeten dus wel lichamelijk kontakt kunnen maken dus geen hoge afscheiding o.i.d. maar gewoon 1 of 2 stroomdraadjes. Dan kijk je hoe dat gaat en als je er vertrouwen in hebt laat je ze bij elkaar waarbij je er wel op moet letten dat ze elkaar niet vast kunnen zetten in een afgesloten ruimte want daar komt elende van. Ruimte is heel belangrijk in dit geval. Wij hebben de track aan alle kanten open in zo'n geval zodat er altijd ruimte is om te vluchten.
Je hebt nog even de tijd om erover na te denken en voorzieningen te treffen in jouw specifieke situatie dus succes ermee!
Onderwerp: ook in bij ons pony erbij! di 30 maa 2010 - 23:54
Hoihoi,
Wat leuk allemaal, de kuddes groeien onder onze handen! Wij krijgen vanmiddag ook een pony erbij; Pipo - kruising Dartmoor van 1.10. Staat nu op een hele verkeerde pensionstal, en zijn baasjes hebben er heeeel veel zin in ponybeest te laten genieten van ons PP. Vanmiddag gaan we Pipo ophalen, en bij de anderen introduceren.
Ik hou jullie op de hoogte!!
Oh ja, ook wij hebben even een stukje afgezet met een draadje er langs. Mijn ervaring met introduceren nieuw dier in de kudde is even een paar dagen wennen aan de andere kant van een draadje en dan het draadje weghalen. Dan gaat de overgang heel "natuurlijk" en is het toch iets anders dan dat je zelf zegt "zo... nu pof ik jou er tussen". Eerst hebben ze niet eerst door dat de draad weg is, en er een doorgang zit, later gebeurt het gewoon spontaan en is het na even piepen en snuiven ook zo weer rustig.
Groetjes Helma
Lucienne
Aantal berichten : 47 Registratiedatum : 09-11-09
Onderwerp: Re: Nieuwe paarden bij de kudde wo 31 maa 2010 - 0:11
Met het voorjaar, allemaal nieuwe weidegenootjes erbij, leuk! Ik ben altijd huiverig voor draad, dat ze er in verstrikt raken........Mani is er zo een die enthousiast door de draden gaat Vandaar ik serieus overweeg om tegen die tijd het p.p. "even" op te doeken.........
Onderwerp: Re: Nieuwe paarden bij de kudde wo 31 maa 2010 - 3:45
Ik heb altijd een kleine kudde gehad, van 3-4 paardjes, en eigenlijk altijd het nieuwe dier er vrij snel bijgezet. Ik sluit wel altijd de al aanwezige paarden even op een klein stukje op, en neem dan de nieuweling aan het halster mee om een rondje langs de omheining te doen. Zodat hij weet waar het lint zit, en hoeveel ruimte er is. Dan doe ik de leider van de kudde er eerst alleen bij. Als ik zie dat dat wel goed gaat, dan gaan mijn merries er ook bij. Zij geven nooit problemen in eerste instantie.
Irene
Onderwerp: Re: Nieuwe paarden bij de kudde wo 31 maa 2010 - 4:38
Dat is trouwens ook een goede tip van Marion, eerst ook even samen met de leider doen. Dat ben ik helemaal vergeten op te schrijven, wij doen dat namelijk ook altijd . Onze ervaring is dat als de leider de nieuweling accepteert, de rest van de kudde daar ook goed in meegaat.
Lucienne, ik zou ze nooit meteen allemaal bij elkaar gooien hoor, ook al heb je meer ruimte als je de PP even opdoekt. Heeft Mani wel eens het stroom goed gevoeld? Dat wil nog weleens helpen bij paarden die de neiging hebben door draden heen te gaan.
Onderwerp: Re: Nieuwe paarden bij de kudde wo 31 maa 2010 - 9:47
Draadje ertussen lijkt me ook wel een goed plan. Dan kun je altijd kijken of het met draadje er al rustig aan toe gaat (zoals bij Ton en Els) en zo bepalen hoe lang (of kort ) je wacht met het draadje weghalen.
Luciënne, misschien kun je ook de 2 kleine mannen dan in de binnenwei doen en dat de anderen even op het pad blijven? En dan zo even aankijken en als alles goed lijkt te gaan, doe je de anderen erbij in de wei. Als ze kunnen grazen is de aandacht ook al wat afgeleid van elkaar, dat scheelt weer. Ik denk niet dat je rigoureus je PP af hoeft te breken, misschien heb je er juist wat aan met het wennen.
De leider er eerst bij doen werkt inderdaad ook goed.
ponylady
Aantal berichten : 88 Registratiedatum : 07-02-10
Onderwerp: Re: Nieuwe paarden bij de kudde wo 31 maa 2010 - 9:55
Ik ben altijd heel erg voorzichtig met dat soort dingen . Negen van de tien keer gaat 't goed , alles zo bij elkaar zetten , maar owee als dat niet 't geval is ... Heb jaren terug de gevolgen gezien van wat er gebeurt als 't niet goed gaat Neem 't zekere voor 't onzekere , lekker op 't gemakkie aan elkaar laten wennen met een draadje ertussen .
Onderwerp: Pony erbij... 4 dagen later zo 4 apr 2010 - 6:56
Hoihoi,
Nou, de introductie van ons nieuwe weidegenootje is prima verlopen. Afgelopen woensdag hebben we hem met Diablo en Chess onder het zadel opgehaald. Mooi ritje, en dan konden ze alvast wat wennen. Omdat mijn dochter Marije (bijna 6) mee ging en niet zo ver zelf kan fietsen, moesten Falcor en Chico thuisblijven. Altijd prachtig om te zien, het "eerste-ontmoeting-moment"!
- Welkom in ons PP, Pipo en baasjes!
- Chico kijkt zijn ogen uit, wie is dat??
- Uitgebreid kennis maken
- Falcor als altijd erg beleefd
- De hele kudde is razend nieuwsgierig, voor de zekerheid nog even achter een draad.
- Het gaat prima
Vanochtend is Pipo voor het eerst in de groep gegaan. Om de overgang makkelijker te maken, mogen ze vandaag nog voor een keertje op het middenstuk, die ik eigenlijk dicht wil houden om straks te hooien. Nu is iedereen lekker afgeleid, en gaat de introductie vrijwel probleemloos. Na even snuffelen en piepen gaat iedereen lekker aan het grazen. Morgen doe ik het ook nog zo, daarna hebben ze pech want.... dan is de track na een paar weekenden klussen eindelijk rond en gaat het middendeel echt dicht!
Onderwerp: Re: Nieuwe paarden bij de kudde zo 4 apr 2010 - 10:52
Wat een leuke foto's Helma, van een supervriendelijke kennismaking ! Wat een leuke pony die Pipo, is het een schimmel of meer iets appaloosa-achtigs?
helma schreef:
Morgen doe ik het ook nog zo, daarna hebben ze pech want.... dan is de track na een paar weekenden klussen eindelijk rond en gaat het middendeel echt dicht!
Dan hebben ze geen péch, dan gaat de lol juist pas beginnen, let maar eens op !
Irene
Onderwerp: Re: Nieuwe paarden bij de kudde zo 4 apr 2010 - 23:32
Leuke foto's Helma! Wat een leuke pony is Pipo, een lieve en toch ook bijdehante uitstraling Super dat de kennismaking zo goed verlopen is!