Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

zand storten of grond omleggen?

Ga naar beneden 
+4
Joyce
MoniqueBuu
marion
Mariska Koops
8 plaatsers
AuteurBericht
Mariska Koops

Aantal berichten : 27
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 45

zand storten of grond omleggen? Empty
BerichtOnderwerp: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptydi 31 jul 2012 - 9:48

Hallo Allemaal,

Graag wat welkom advies bij het volgende dilemma:
Wij zitten op zandgrond waarvan de bovenlaag tuingrond is geweest en dus donkere aarde.... Voor het gras prima grond om op de groeien maar op de track wat minder.... Met de vele regen van de afgelopen tijd vrees ik voor de winterperiode, zeker omdat er 4 paarden komen te lopen i.p.v. de 2 paarden die er nu lopen. Nu wil ik wat aan de grond gaan doen, zeker om het weilandje op het 1e gedeelte. Ik twijfel erg tussen de grond om te laten leggen of zand te laten storten.
Wie heeft hier ervaring mee?
En is er toevallig iemand die ervaring heeft met zachte bosgrond, dit hebben wij namelijk ook op bepaalde gedeelten. In de droge periodes is het prima te doen, erg fijn zelfs maar met de regen worden sommige stukken sompig en loodzwaar. Zeker de stukken waar de paarden veel lopen (verbindingsstuk tussen 1e en 2e stuk)

Nou ik hoor graag van jullie! Alvast bedankt.
Groeten Mariska
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptywo 1 aug 2012 - 2:24

Ik woon in de Noordoostpolder en heb ook grond laten omzetten. Als je hier een meter diep graaft, kom je op zand. Het eerste stuk is 5 jaar geleden gedaan en is nog prima, terwijl het behoorlijk belast wordt. Er is toen 2 m diep gegraven zodat er een meter zand op ligt. En we mesten ook vaak en heel secuur uit.
Ik denk dat het er wel erg van af hangt wat voor zand er onder je tuingrond ligt. Het mooiste is als het flink grof ism, en dan een dikke laag.
MoniqueBuu

MoniqueBuu

Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptywo 1 aug 2012 - 7:52

Wij wonen op de Drentse zandgrond en hebben inmiddels ook het pad om laten spitten. Alleen zand opbrengen werkte niet goed, omdat er op het pad wel gras heeft gestaan. Dat hebben de paarden wel helemaal kapot gelopen, maar in de totaliteit was het toch te ondoorlatend. We hadden op een aantal stukjes zand opgebracht, en dat waren de beste stukken, totdat we de rest hebben laten omzetten. Toen zijn die stukjes zeer rap gedegradeerd tot de slechtste. Als het regent wordt het opgebrachte laagje zand heel papperig, omdat die laag eronder (wat dus gras geweest is) het water niet zo snel doorlaat. Op de omgezette stukken zakt het water echt vele malen sneller, waardoor we op die stukken dan gewoon nat zand hebben. Ook al klinkt het steeds meer in, de kwaliteit van het pad blijft geweldig, of wordt eigenlijk steeds beter.
http://www.twas-tweerd.nl
Mariska Koops

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptywo 1 aug 2012 - 9:41

Bedankt voor jullie reacties!
Hebben jullie enig idee wat de kosten ongeveer zijn om dit te laten doen en hoe lang de grond hierna moet inklinken?

Groeten Mariska
Mariska Koops

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptydo 2 aug 2012 - 0:35

Inmiddels ben ik weer een beetje wijzer... maar of ik er blij van word? Heb wat loonwerkers in de buurt gesproken, kost toch wel een stuk meer dan ik in gedachte had :-( Uurtarief is hier tussen de 60 en 75 euro per uur. Ik heb geen flauw idee hoe lang ze bezig zijn en wat de uiteindelijke kosten gaan worden, dit schrikt wel een beetje af moet ik zeggen kritisch Daarnaast hoor ik vanaf verschillende kanten dat alleen keren niet handig is omdat de bovenlaag dan onderin komt te liggen waardoor het water nog steeds niet goed weg kan. En als je de bovenlaag weg laat scheppen dan moet er natuurlijk weer zand bij a € 25,- per kuub.... Hmmm

Hoe hebben jullie dit gedaan, en wat waren de kosten?

Ik hoor graag van jullie!

Groeten Mariska
MoniqueBuu

MoniqueBuu

Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptydo 2 aug 2012 - 1:11

De kosten zijn inderdaad verschillend per loonwerker denk ik. En het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe groot het stuk is dat je wilt laten doen. Misschien heb je de mogelijkheid om het per stukjes tegelijk te doen? Zodat als je weer wat gespaard hebt, dat je dan het volgende stuk kunt doen. Beginnen met het slechtste stukje, of met het stukje wat het meest intensief gebruikt wordt, of het stukje wat voor jou het prettigst is met uitmesten, of.....

Wij hebben het anderhalve meter laten spitten, waarvan de eerste 50 cm zwarte grond was, en dan dus een meter wit zand. Dus die zwarte grond ligt nu op een meter diepte en geeft absoluut geen storing meer voor de waterafvoer.

Het inklinken van de grond is ook heel verschillend wat er mee gebeurt. Bij ons lopen er 11 paarden op, gaan we dagelijks 2 keer rond met Krocky (onze gator om uit te mesten), af en toe de tractor met de weidesleep erover, en de bovenlaag is nu nog best wel wat mul als het erg droog is (ongeveer een klein jaar na het omspitten)
http://www.twas-tweerd.nl
Mariska Koops

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptydo 2 aug 2012 - 1:29

Dankjewel Monique, het gaat niet echt om hele grote stukken. Ik denk dat ik in totaal misschien iets meer dan een halve hectare heb (er komt nog wel een stuk bos bij maar dat is voor later) Het pad rond het voorste stuk is 3 meter breed en het is een relatief klein rondje. Achter de vijver is het pad 3 meter breed en 20 a 25 meter lang. De andere stukken zijn echt bosgrond met veel bomen, daar kan ik vrij weinig mee qua omzetten. Misschien is het slim om er eens iemand naar te laten kijken die er verstand van heeft en een inschatting kan maken.
Ben blij om te horen dat jij absoluut geen hinder ondervind aan de zwarte grond onderin.

Groeten Mariska
marion

marion

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptydo 2 aug 2012 - 2:57

Ik denk dat het handig is om verschillende loonwerkers te vragen om te komen kijken naar de situatie en een offerte te vragen.
De kosten hangen ook erg af van hoe gemakkelijk de loonwerker er bij kan. Binnenkort (als het weer een beetje meewerkt) laten wij een stuk wei omkeren, gewoon rechttoe rechtaan ,geen leidingen in de grond, geen bomen waar hij omheen moet. Dat kost minder tijd dan toen hij anderhalf jaar geleden een stukje onder de bomen moest keren, waarbij de bomen ook moesten blijven leven grijns
"Onze' loonwerker heeft ook zelf zo'n grote graafmachine, en hoeft hem dus niet te huren. Dat zal ook schelen
Bij ons ligt de bovenlaag ook gewoon onderop, en we hebben daar geen last van qua doorlaatbaarheid..
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptydo 2 aug 2012 - 3:31

hier nu zo'n 5 jaar omgekeerd zand, water gaat snel weg, maar het is natuurlijk erg afhankelijk van waar je woont en wat voor zandlaag je hebt.
Hier staan nu 7 paarden op de paddock, we hebben wel wat " vijvertjes" als het flink regent, maar dat is met een paar uur weg. We zijn tot nu toe meer dan tevreden.
http://www.twh-mm.nl
veernr1

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptydo 2 aug 2012 - 7:37

Hier ook (Drentse zandgrond) grond om laten zetten voor de bak, 25x50 meter. 50 cm zwarte grond omgekeerd met 50 cm zand. Doorlatendheid is prima hoor, het is tenslotte geen klei waar je het over hebt. Loonwerker is een dag bezig geweest. Dat kun je ook nog doen, gewoon zeggen dat je bijv. 4 of 8 uur werk afneemt, en dan zien hoever ie komt. Weet je van tevoren hoe duur het wordt, voor jezelf een plan maken wat de belangrijkste stukken zijn, en van tevoren vragen hoeveel meter hij in een uur om kan zetten. Dan kan je aardig schatten hoever hij kan komen.
Heb mijn bak nu 10 jaar liggen, en denk er nu over om eens wat aan te vullen met zand. Offerte voor thuisbezorgen 10 kuub woudzand 180,- euro (paar maanden geleden opgevraagd, dus is niet helemaal actueel).
Mariska Koops

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptyvr 3 aug 2012 - 3:38

Bedankt voor de reacties, maandag komt er een loonwerker kijken om een offerte te maken. Ben benieuwd! Laat het nog wel even weten.

Groetjes !
Mariska Koops

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptywo 5 sep 2012 - 7:57

Hallo allemaal,

Binnenkort komt er een loonwerker ons pad rond het voorste landje omzetten. We zijn tot een redelijke prijs gekomen en hij haalt meteen de overgebleven stronken van de afgezaagde bomen van ons bospad uit de grond, dit is met de hand namelijk niet te doen. De achterkant van het landje wordt een stukje uitgebreid, er groeien nu metershoge bramen die haalt hij weg met de kraan waardoor en nog een extra voerplek ontstaat.

Daarnaast zijn we van het weekend heel druk bezig geweest met het pad achter de vijver weer toegankelijk te maken zodat de paarden binnenkort in het "nieuwe" stuk bos kunnen lopen. Het pad heeft een super mooie zandgrond dus daar hoeft niets meer aan te gebeuren. Over het pad groeien een aantal grote wilgen waar de paarden aan kunnen eten en onder kunnen schuilen. Super leuk dus. Ook worden voor oktober de voerplekken voorzien van betontegels en wil ik ergens een doorgang bestraten zodat ze wat meer over harde ondergrond lopen.

Ik zal wat foto's maken dat hebben jullie een idee hoe het er nu allemaal uitziet.

Ooh ja en we hebben een zitmaaier (zonder maaidek) met kiepaanhangertje gekocht voor de mest weg te rijden, echt super handig. Dus ik rij nu als boer Harm door het bos bij ons :-) Met mijn kindje op schoot en onze herder rennend ernaast.

Tot snel!

Groeten Mariska
marion

marion

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptywo 5 sep 2012 - 9:13

Klinkt goed! Heb je straks foto's?
Mariska Koops

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptywo 5 sep 2012 - 9:18

Ha ha, moet ze eerst maken en dan laat ik ze zien... dat beloof ik!
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptywo 5 sep 2012 - 9:42

Benieuwd naar je foto's Mariska glimlach!
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptywo 5 sep 2012 - 19:33

Fijn dat je het voor het najaar nog hebt kunnen regelen. Je zal er vast een hoop gemak van hebben! Zo'n zitmaaier is wel ideaal. Kun je daar ook een weidesleep achter hangen? Dan zou je (na het uitmesten, uiteraard) ook af en toe de bovenlaag van het zandpad een beetje kunnen omwoelen, om de waterafvoer te bevorderen.

Ik ben ook erg benieuwd naar foto's!
Mariska Koops

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptyma 10 sep 2012 - 2:56

Foto's staan inmiddels bij aanleg en inrichting....
annemarie roos

Aantal berichten : 1
Registratiedatum : 01-06-13

BerichtOnderwerp: afscheppen van grond   zand storten of grond omleggen? Emptyza 1 jun 2013 - 10:27

ik woon in hollandsche veld (drenthe) op veengrond en heb de grond laten afscheppen. daarop is zand gestort. het is een pad geworden van 4 m breed en ongeveer rondom 300 a 400 meter lang. ik heb 4 vrachtwagens zand a 100 euro nodig voor dit pad. de loonwerker heeft 600 euro voor het werk gerekend. dit is een hele scherpe prijs waarvan je kan afvragen of hij dit wel goed heeft berekend.
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Emptyma 3 jun 2013 - 6:41

annemarie roos schreef:
ik woon in hollandsche veld (drenthe) op veengrond en heb de grond laten afscheppen. daarop is zand gestort. het is een pad geworden van 4 m breed en ongeveer rondom 300 a 400 meter lang. ik heb 4 vrachtwagens zand a 100 euro nodig voor dit pad. de loonwerker heeft 600 euro voor het werk gerekend. dit is een hele scherpe prijs waarvan je kan afvragen of hij dit wel goed heeft berekend.
Dan zal het ook wel 'zwart' zijn denk ik Annemarie? Alleen maar fijn dat het niet zo duur is knipoog.
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: zand storten of grond omleggen?   zand storten of grond omleggen? Empty

zand storten of grond omleggen?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Vanochtend in het zand
» Zand eten?
» Welk soort zand
» Zand op track van klei?
» hooinetten los op de grond!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: