Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Welk soort zand

Ga naar beneden 
+4
Mai
MoniqueBuu
marion
Rodastodum
8 plaatsers
AuteurBericht
Rodastodum




Aantal berichten : 24
Registratiedatum : 12-06-10

Welk soort zand Empty
BerichtOnderwerp: Welk soort zand   Welk soort zand Emptyza 19 jun 2010 - 4:16

Welk soort zand kan je het beste gebruiken voor een paddock?

We willen het zomergedeelte gaan draineren (is nu kaal gelopen wei) en daarop zand leggen, zodat ze in de winter ook lekker daar kunnen blijven lopen.
Maar welk zand kan je hier het beste voor gebruiken? Dacht ergens ophoogzand te lezen, maar nu leest mijn man net weer op internet dat ophoogzand slecht water doorlaat...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Welk soort zand Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welk soort zand   Welk soort zand Emptyza 19 jun 2010 - 4:52

Ophoogzand is eigenlijk te fijn idd. Grof zand laat beter water door. De namen daarvoor zijn verschillend, hier noemen ze het stierenzand geloof ik.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dwingeloo

Welk soort zand Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welk soort zand   Welk soort zand Emptyza 19 jun 2010 - 8:12

Hier wordt veel woudzand gebruikt. Maar ik weet niet of dat ook nog goed werkt op veen of klei. Wij wonen hier op zand, en dan ook nog eens hoog. Vorige week hebben wij een enorme stortbui gehad, waarbij in een half uur tijd heel veel water uit de lucht kwam. Het wat lagere stukje stond helemaal blank, maar de volgende ochtend was dat alweer weggezakt.
Maar als je goed draineert, dan bereik je misschien wel hetzelfde uiteindelijk.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welk soort zand Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welk soort zand   Welk soort zand Emptyza 19 jun 2010 - 9:34

Marcia, ken je de site www.zandbestellen.nl ? Daar staat van iedere te leveren zandsoort een duidelijke beschrijving, ook over het wel of niet goed water doorlaten. Misschien heb je daar iets aan?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Rodastodum




Aantal berichten : 24
Registratiedatum : 12-06-10

Welk soort zand Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welk soort zand   Welk soort zand Emptyzo 20 jun 2010 - 4:42

Marja schreef:
Marcia, ken je de site www.zandbestellen.nl ? Daar staat van iedere te leveren zandsoort een duidelijke beschrijving, ook over het wel of niet goed water doorlaten. Misschien heb je daar iets aan?

Thanks voor de tip glimlach
We hebben maar 80m3 nodig, we gaan dus eens rondkijken en prijzen opvragen...
Terug naar boven Ga naar beneden
timokyana




Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 10-09-10

Welk soort zand Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welk soort zand   Welk soort zand Emptyvr 10 sep 2010 - 0:51

welk zand zou het meest geschikt zijn voor een zandeter?
dus zand waar absoluut niets in zal groeien?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welk soort zand Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welk soort zand   Welk soort zand Emptyvr 10 sep 2010 - 10:12

timokyana schreef:
welk zand zou het meest geschikt zijn voor een zandeter?
dus zand waar absoluut niets in zal groeien?
Ik denk dat er geen zand bestaat waar absoluut niets in groeit. Ik zag laatst dat er bij ons in het grindpad zelfs een paar plantjes tussen het grind stonden (waar absoluut geen zand in zit en zelfs nog worteldoek onder ligt). De natuur weet overal plekjes te vinden om te groeien en bloeien.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Welk soort zand Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welk soort zand   Welk soort zand Emptyzo 12 sep 2010 - 21:39

regelmatig harken, slepen, frezen ... lijkt mij de beste oplossing.
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Welk soort zand Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welk soort zand   Welk soort zand Emptydo 16 sep 2010 - 0:28

Stierenzand (drainagezand) vind ik het beste, laat heel goed water door. Is wel de duurdere soort.
Zand waar niets in/op groeit, bestaat volgens mij niet knipoog .
Terug naar boven Ga naar beneden
Marijke

Marijke


Aantal berichten : 25
Registratiedatum : 19-09-10

Welk soort zand Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welk soort zand   Welk soort zand Emptydi 21 sep 2010 - 6:34

ik weet niet wat voor ondergrond je hebt, maar wei zitten hier op klei.
de kleigrond komt snel omhoog, waardoor het zand ( ook al ligt er een pak van 50cm op) verdwijnt als je er geen scheiding tussen doet.

Ik heb stierenzand gebruikt. mest het elke dag netjes uit, en urine zakt snel weg.
Wel heb ik de paddock 40 cm uit laten graven, hier hebben we 3 geulen in gegraven en alles bekleed met worteldoek. in de geulen hebben we drainagebuizen gelegd.
als het regent zakt de regen moeilijker de grond in door het worteldoek, maar kan de geulen in zakken, wat kan stromen de drainagebuizen richting de sloot.

Het uiteinde van de drainagebuis heb ik laten uitsteken, zodat je hem makkelijk door kan spuiten. Je zou ook kunnen kiezen om de geulen te vullen door middel van een grindlaag, maar tot nu toe ben ik zo tevreden.


Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Welk soort zand Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welk soort zand   Welk soort zand Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Welk soort zand
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Welk net van huck.nl
» Zand op track van klei?
» Wat voor soort grind?
» Vanochtend in het zand
» Zand eten?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: