Aantal berichten : 826 Registratiedatum : 10-08-10 Woonplaats : brabant
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen zo 8 apr 2012 - 22:32
als wij alles netjes willen hebben, betekend dat nieuwe palen, nieuwe draad, dat kost geld, en tijd. Dus alles wat werkt en functioneel is, blijft nog even zitten, we hebben vorig jaar paddocks in de paddock gemaakt, dat is netjes gemaakt, kaarsrecht met planken en draad. Alles wat we dus nieuwe maken of vervangen, gaat netjes, de rest komt tzt.
franslj
Aantal berichten : 398 Registratiedatum : 22-12-11 Woonplaats : Koningsbosch
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen zo 8 apr 2012 - 23:26
Ik hoop dat je inmiddels weer uit de knoop bent gekropen, Marjolein... en wat de toegang tot de percelen betreft;
Onlangs is de 'loonwerker' geweest en heeft de percelen bemest. Tractor en mestverspreider er achter en binnen een kwartier had hij één hectare bemest. Wij liepen vooruit om de hekken te openen en weer te sluiten.
Zie ook de video: Farmer John
Groetjes.. frans
MarjoSophie
Aantal berichten : 377 Registratiedatum : 05-04-12
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen ma 9 apr 2012 - 0:30
Joyce schreef:
als wij alles netjes willen hebben, betekend dat nieuwe palen, nieuwe draad, dat kost geld, en tijd. Dus alles wat werkt en functioneel is, blijft nog even zitten, we hebben vorig jaar paddocks in de paddock gemaakt, dat is netjes gemaakt, kaarsrecht met planken en draad. Alles wat we dus nieuwe maken of vervangen, gaat netjes, de rest komt tzt.
Ik snap op die manier. Ik moet toch alles nieuw kopen, want diegene die weg gaat neemt alles mee omdat het van haar is.
Wat ik tot voor kort niet wist, Maar dit geeft mij de gelegendheid het te maken zoals ik dat wil
Joyce
Aantal berichten : 826 Registratiedatum : 10-08-10 Woonplaats : brabant
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen ma 9 apr 2012 - 4:47
gelijk heb je. Wij verspreiden het een beetje .
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen ma 9 apr 2012 - 5:50
Joyce schreef:
gelijk heb je. Wij verspreiden het een beetje .
Dat kan natuurlijk.
Ik ben helemaal in de war, geen idee hoe ik mijn wei zou willen. Natuurlijk heb ik nog ff,
Mochten jullie zin hebben om te tekening in mijn platte grond, doe het gerust Alles is welkom
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen di 10 apr 2012 - 7:35
HIer een maps foto van de wei, wat in rood is is van de paarden nu. En ga nu intekenen zoals het staat.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen di 10 apr 2012 - 7:47
dit is zoals het is nu is. en dan schots en scheef haha. Ik vind dit gewoonweg veel te groot voor mijn 2 pony,s
Dit is een deel van zoals ik het graag zou willen, dat is playground, roundpen en evt gras helaas groeit er nu vreselijk weinig al jaren. Bij de andere rode lijn halver wege die kan groeit het meeste gras. Tot aan die lijn zou ik iets willen wat goed werkt voor 2 pony,s waarvan 1 eczemer en 1 sportpony. (waarmee ik lange afstanden rijd) Zij mag niet te dik worden, allemaal gewicht wat ze mee moet slepen.
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen di 10 apr 2012 - 10:18
Wat wil je met de rest van het gras gaan doen dan? Ik bedoel het gras wat je pony's niet opkrijgen. Wil je dat laten hooien?
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen di 10 apr 2012 - 20:45
Natural Horsetrainer schreef:
Wat wil je met de rest van het gras gaan doen dan? Ik bedoel het gras wat je pony's niet opkrijgen. Wil je dat laten hooien?
Ja , ik wil kleine baaltjes voor in de winter. En als dat mooi lang gras is laten hooien, kurk droog en in kleine baaltjes En uiteindelijk misschien ook beetje voor in de zomer. Zodat ik af en toe nog hooi kan voeren in de hooikussens of in het huisje.
Het is hoe dan ook teveel voor 2 pony,s Voor 5 was het zelfs al teveel.
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen di 10 apr 2012 - 20:46
Dat is wel een heerlijke luxe, dat je kunt hooien van je eigen land! Dan weet je ook zeker dat er geen giftige planten inzitten.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen wo 11 apr 2012 - 2:28
Ik ben behoorlijk bedroeft, ik ben kei druk geweest met het bestrijden van de boterbloem En tot mijn grote teleurstelling ben ik er nog niet vanaf.
Ik ga op de ergste plekken kalk strooien, geen idee of dit effect heeft. Ik hoop het wel. Zou graag van de mos afkomen en de stomme boterbloem, binnenkort nog maar keer spuiten. De zuring is wel minder
franslj
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen wo 11 apr 2012 - 3:39
Het grote nadeel van de boterbloem is, Marjolein, dat deze zich onder de grond verspreidt en elk stukje wortel, dat blijft zitten, weer verder groeit. Hoe giftig is deze plant voor pony's?
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen wo 11 apr 2012 - 4:42
Tamelijk giftig, maar als het in de wei staat eten ze er niet van en in hooi verliest het zijn giftigheid.
franslj
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen wo 11 apr 2012 - 5:29
Citaat :
Tamelijk giftig, maar als het in de wei staat eten ze er niet van en in hooi verliest het zijn giftigheid.
Als bijvoorbeeld de verhouding weidegras en boterbloem 1m2 op 1000m2 is, NaturalHorsetrainer, waardoor de paardjes voldoende ruimte hebben om iets anders te 'knabbelen', kan iemand de boterbloem net zo goed met een hak los slaan en laten liggen. Paarden zijn niet gek en laten het verwelkte boterbloemblad links liggen.
Ik zie bij ons dat ze ook de zuring links laten liggen, maar de meibloempjes/meizoentjes rustig oppeuzelen.
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen wo 11 apr 2012 - 8:29
MarjoSophie schreef:
dit is zoals het is nu is. en dan schots en scheef haha. Ik vind dit gewoonweg veel te groot voor mijn 2 pony,s
Marjolein, kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt, dat je het te groot vindt voor 2 pony's? Bedoel je daarmee de lengte van de track? Het lijkt me dat het niet uitmaakt of er bv. 10 paarden lopen of maar 2, de paarden blijven dezelfde behoefte aan beweging houden, dus hoe langer de track, hoe fijner het voor ze is toch? Dat heeft toch niet met het aantal paarden te maken? Waarom denk je dat de track langer moet zijn bij veel paarden en korter bij weinig paarden? Of begrijp ik je misschien verkeerd ? Als je zoveel grond hebt lijkt het me juist fijn dat je een heerlijk lange track kunt maken om het hele terrein, zodat je paardjes flinke afstanden kunnen rennen !
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen wo 11 apr 2012 - 8:41
De reden dat het kleiner moet worden is dat het middelste stuk voor de loonwerker gewoonweg te krap is dat doet hij niet meer. En ik wil graag injecteren ipv opjecteren zoals we dat hier zo mooi zeggen, En moet voor mezelf bij te houden zijn in mijn eentje. En mijn ervaring is dat als ze met zijn 2 e zijn ze lang niet zoveel rennen. Maar ik ga het nog is in overweging nemen,
De boterbloem heeft zich inmiddels een flinke weg ingeslagen helaas. Pokke spul. Ik heb het pas geleden gespoten, alle grote vlakken met de rug spuit, hele rug naar de 7 e hemel en de boterbloem leefde nog Hier moet ik nog wel mee bezig,
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen wo 11 apr 2012 - 8:49
MarjoSophie schreef:
De reden dat het kleiner moet worden is dat het middelste stuk voor de loonwerker gewoonweg te krap is dat doet hij niet meer.
Maar het perceel is toch iets van 2 hectare? Hoe kan het dan te krap zijn voor de loonwerker?
Citaat :
De boterbloem heeft zich inmiddels een flinke weg ingeslagen helaas. Pokke spul. Ik heb het pas geleden gespoten, alle grote vlakken met de rug spuit, hele rug naar de 7 e hemel en de boterbloem leefde nog
Heb je de gebruiksaanwijzing van het spul wat je gespoten hebt goed gelezen? Meestal kun je het alleen toepassen boven een bepaalde temperatuur, bv. 15 graden, dus het zou kunnen dat het nu nog te koud is geweest en je moet wachten tot het warmer weer wordt. Is je perceel vochtig (laag gelegen)? Dan zul je waarschijnlijk altijd last blijven houden van boterbloemen want die voelen zich thuis in een vochtig gebied. Wij hebben in één van onze twee percelen ook veel boterbloemen en in het andere helemaal niet. Het ene is dan ook een stuk lager en vochtiger gelegen dan het andere. Als je op het goede moment spuit zul je het wel voor eventjes kwijt zijn, maar vaak zie je het het jaar daarop alweer terugkomen. Denk er ook aan dat als de boterbloemen het gras echt al op grote plekken verdrongen hebben, dat je na het spuiten waarschijnlijk ook je wei moet laten doorzaaien met graszaad om de open plekken weer op te vullen met gras.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen do 12 apr 2012 - 2:13
Boterbloem heeft er nooit gestaan, met spuiten, is week of 3 geleden op een knetters mooie warme dag dat weet ik nog wel. Ik weet wel dat we precies de goeie verhouding aangehouden hebben,zal vanavond nog eens op het etiket kijken,
Het is zeker niet vochtig, het water is altijd zo weer weg, dit omdat het ook heel goed gedraineerd is,
De loonwerker vind het vervelend dat hij niet overal in. 1 x zo kan doorrijden. Daarom doen we meestal opjecteren.
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen do 12 apr 2012 - 3:45
Kun je de omheiningen dan niet zó maken, dat ze wat verder open kunnen zodat de loonwerker er makkelijker doorkan?
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen do 12 apr 2012 - 6:08
Natural Horsetrainer schreef:
Kun je de omheiningen dan niet zó maken, dat ze wat verder open kunnen zodat de loonwerker er makkelijker doorkan?
Ik heb een ander idee in mijn hoofd, even uit tekenen, heb geen idee of dat werkt, Ik kan dan makkelijk de draad weghalen voor de loonwerker. Helaas wel weer strook begrazing,
Ga straks ff op de laptop uit tekenen,
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen do 12 apr 2012 - 7:34
Jeej heb net zo goed als in grote lijnen uitgezocht welk draad ik wil. De binnenkant wordt oranje geel, met boven een breder lijntje (band) en onder een dun lijntje(koord)
Hopelijk heb ik snel geld zodat ik alles kan bestellen
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen zo 15 apr 2012 - 7:21
Ik ben toch een beetje terug gekomen van mijn draad keuze, dankzij marja die vertelde mij dat het slecht zichtbaar is. Vanmiddag reed ik langs het weiland van de buren, en die hebben oranje, en inderdaad bijna niet te zien
Ik ga voor rood met wit, kost iets meer, en ik houdt het bij het dunne draad dus ook heen lint. Enkel dun draad.
Nu is het een kwestie van opmeten en bestellen
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen ma 16 apr 2012 - 3:07
Het bestellen van het draad wordt nu serieus, 4 mei gaat mijn weidegenoot weg.
Voor die tijd moet ik draad hebben besteltd . Ik heb al een hele lijst gemaakt met alles wat ik wil hebben
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen wo 18 apr 2012 - 17:30
Woehooehh draad is in bestellen, gaat vanmiddag al op de post
ik heb me vannacht helemaal bedacht hoe het moest worden, vanmiddag ff uittekenen, heb alleen niet geslapen
Wieteke
Aantal berichten : 637 Registratiedatum : 08-03-10
Onderwerp: Re: Marjolein's plannen wo 18 apr 2012 - 19:13
Altijd leuk, als het tijd wordt om alle plannen te gaan realiseren!