Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Lang gras niet lekker??

Ga naar beneden 
+3
Dyonne
Mai
paulien1972
7 plaatsers
AuteurBericht
paulien1972

paulien1972


Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 03-12-11
Leeftijd : 51

Lang gras niet lekker?? Empty
BerichtOnderwerp: Lang gras niet lekker??   Lang gras niet lekker?? Emptyvr 30 dec 2011 - 1:18

Heeft iemand ook ervaring met paarden die op een gegeven moment als het gras (te) lang wordt,
het niet meer willen eten??

Afgelopen zomer hebben we naast het hele erf met de zitmaaier maaien, ook het weiland maar meegenomen verontwaardiging
De pony's vonden het schijnbaar veel te lang en daardoor niet lekker meer??
Bepaalde stukken kwamen ze helemaal niet aan...

Gr.
Paulien
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Lang gras niet lekker?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lang gras niet lekker??   Lang gras niet lekker?? Emptyvr 30 dec 2011 - 1:27

paulien1972 schreef:
Heeft iemand ook ervaring met paarden die op een gegeven moment als het gras (te) lang wordt,
het niet meer willen eten??

Afgelopen zomer hebben we naast het hele erf met de zitmaaier maaien, ook het weiland maar meegenomen verontwaardiging
De pony's vonden het schijnbaar veel te lang en daardoor niet lekker meer??
Bepaalde stukken kwamen ze helemaal niet aan...
Ja, dat is wel een bekend verschijnsel hoor. Hoe langer het gras wordt, des te minder voeding erin zit, dus waarschijnlijk zal de smaak ook een stuk minder zijn. Maar het is eigenlijk wel het allerbeste gras voor paarden, juist omdat het niet zo mals, 'vet' en rijk meer is. Ik vergelijk het altijd met mensen: wij weten ook wel dat bv. rauwe groente gezonder is dan snoep of een vette hap, maar waarschijnlijk zouden de meeste mensen, als ze moesten kiezen, voor het snoep of de vette snack gaan. Voor paarden is een malse, groene, rijke wei net een snoeptrommel of snack-automaat knipoog.

Toen je pony's het lange gras lieten staan, hadden ze toen ergens anders nog een mals, groen stuk? Dan is hun keuze nl. heel voor de hand liggend. Je kan natuurlijk dat malse stuk afzetten en ze het lange gras strooksgewijs aanbieden (zodat ze het niet allemaal plat lopen), dan denk ik dat ze er toch wel aan gaan beginnen (ze moeten wel als ze niks anders krijgen knipoog).
Iets anders is het als het lange gras heel veel regen over zich heen heeft gekregen. Dan gaat het nl. liggen rotten en snotterig worden en is het natuurlijk ook geen gezond voedsel meer voor paarden.

Oh, nog een vraag: haal je altijd de mest weg uit de wei? Als je dat nl. niet doet kan het ook zijn dat een bepaalde plek niet lekker meer is voor de paarden omdat er te veel mest ligt (of heeft gelegen en inmiddels is verteerd). Dat noemen ze 'geilplekken' en daarvan is het bekend dat paarden er niet meer van eten, terwijl het gras er goed lang groeit vanwege die mest.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Lang gras niet lekker?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lang gras niet lekker??   Lang gras niet lekker?? Emptyvr 30 dec 2011 - 2:02

Hier voer ik lang gras door middel van strookbegrazing. Iets anders hebben ze niet, dus ze eten het op.
Maar lang gras is vaak verlopen of gras waar ze gemest hebben en als er ander beter gras is zullen ze dat op eten.
Bij mij is alles heel kort en krijgen ze alleen een strook lang gras, dus dat wordt wel gegeten.
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Lang gras niet lekker?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lang gras niet lekker??   Lang gras niet lekker?? Emptyvr 30 dec 2011 - 6:15

het eerste jaar dat de weide gebruikt werd zag ik dat hier ook, en dat had niks te maken met mestplekken want er hadden nog nooit paarden op gelopen (was een braakliggend stuk grond).
ander eten was er niet ter beschikking, paard had liever honger dan het lange gras op te eten.
hij heeft zelfs een hele struik boerenwormkruid opgevreten ipv. dat lange gras :<
ik heb het lange gras uiteindelijk afgemaaid en in de schuilstal gelegd als bodembedekking, en toen heeft hij het tot het laatste sprietje opgegeten verwarring

sindsdien lopen de paarden al het gras kapot dus is het probleem opgelost hilarisch
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Lang gras niet lekker?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lang gras niet lekker??   Lang gras niet lekker?? Emptyvr 30 dec 2011 - 8:25

Slim en goeie tip, fojoe, om het gras dan op de bodem van de schuilstal te deponeren. Hiermee krijgen wij ook te maken, als de pony's van de buitenbak, waar her en der nog graspollen staan, overgaan naar de winterweide, want daar staat 'hoog' gras op.

Groet.. franslj.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Lang gras niet lekker?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lang gras niet lekker??   Lang gras niet lekker?? Emptyvr 30 dec 2011 - 8:59

hmmm die van mij eten alles ;-)
nu voer ik via strookbegrazing dus ze hebben ook weinig keuze.
Wel zorg ik ervoor dat het voordat het erg nat wordt en te vochtig dat het lange gras op is.
Dit jaar was het half november helemaal op. Bij de buren zie ik nog steeds lang gras staan, de paarden eten dat ook idd niet zo heel graag op.
zij worden bijgevoerd met hooi trouwens.
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Lang gras niet lekker?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lang gras niet lekker??   Lang gras niet lekker?? Emptyvr 30 dec 2011 - 20:30

Hier groeit het gras vaak ook tot kniehoogte en krijgen de paarden het via strookbegrazing. Is voor de shet ook de beste manier om haar op het gras te houden. Met de strookbegrazing, eten ze het gras ook mooi gelijkmatig af. Als ik ze niet via strookbegrazing dat gras laat eten, trappen ze het meeste plat en moeten ze het niet meer.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Lang gras niet lekker?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lang gras niet lekker??   Lang gras niet lekker?? Emptyvr 30 dec 2011 - 22:54

Ik begrijp uit jullie reacties, dat 'strookbegrazing' de voorkeur geniet en mocht het 'mis' gaan, de zeis eronder glimlach en in de schuilstallen deponeren.

Dank, groet... franslj.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Lang gras niet lekker?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lang gras niet lekker??   Lang gras niet lekker?? Emptyza 31 dec 2011 - 6:39

fojoe schreef:
hij heeft zelfs een hele struik boerenwormkruid opgevreten ipv. dat lange gras :<
Misschien had-ie wormen hilarisch?

franslj schreef:
Ik begrijp uit jullie reacties, dat 'strookbegrazing' de voorkeur geniet en mocht het 'mis' gaan, de zeis eronder en in de schuilstallen deponeren.
Ja, strookbegrazing is erg praktisch bij heel lang gras om te voorkomen dat het vertrapt wordt.
Wat het tweede betreft: waarom zou je bodembedekking in je schuilstal willen hebben? Zodat de paarden erop kunnen liggen? Als je beschutte, droge plaatsen in je PP hebt is dat niet nodig, want dan kunnen ze daar liggen. Als je toch zou besluiten om het lange gras af te maaien en te gebruiken als stalbodembedekking, dan zou ik dat alleen doen als het gras droog is, dus niet verregend, verrot en versnotterd. Dat levert een hoop viezigheid en schimmels op en dat wil je neem ik aan niet in je stal knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Lang gras niet lekker?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lang gras niet lekker??   Lang gras niet lekker?? Emptyza 31 dec 2011 - 6:43

Marja schreef:
fojoe schreef:
hij heeft zelfs een hele struik boerenwormkruid opgevreten ipv. dat lange gras :<
Misschien had-ie wormen hilarisch?
ja kan best, het was nadat ik hem een boek geleend had over geneeskrachtige werking van kruiden studeren hilarisch
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Lang gras niet lekker?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lang gras niet lekker??   Lang gras niet lekker?? Emptyza 31 dec 2011 - 6:47

Marja schrijft; '...Als je toch zou besluiten om het lange gras af te maaien en te gebruiken als stalbodembedekking, dan zou ik dat alleen doen als het gras droog is, dus niet verregend, verrot en versnotterd..'

Vanzelfsprekend, alleen als het gemaaide gras droog is.

Groet.. franslj.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
paulien1972

paulien1972


Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 03-12-11
Leeftijd : 51

Lang gras niet lekker?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lang gras niet lekker??   Lang gras niet lekker?? Emptyza 31 dec 2011 - 8:28

Marja schreef:
Toen je pony's het lange gras lieten staan, hadden ze toen ergens anders nog een mals, groen stuk?
Oh, nog een vraag: haal je altijd de mest weg uit de wei? Als je dat nl. niet doet kan het ook zijn dat een bepaalde plek niet lekker meer is voor de paarden omdat er te veel mest ligt (of heeft gelegen en inmiddels is verteerd). Dat noemen ze 'geilplekken' en daarvan is het bekend dat paarden er niet meer van eten, terwijl het gras er goed lang groeit vanwege die mest.

Eigenlijk hadden ze op dat moment het hele weiland tot hun beschikking... (Daarna ben ik begonnen om nog kleinere stukjes aan te bieden).
Keus genoeg dus, en ja dan laten we het minder lekkere gras maar staan toch?? hilarisch
Ik ga absoluut de strookbegrazing proberen in de PP, denk dat dat een heel goeie keus is..

Ik haal eens in de 2 dagen de mest uit het weiland, alleen bij deze kortere dagen wordt het wel eens 1x in de 4 dagen.

Gr.
Paulien
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Lang gras niet lekker?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lang gras niet lekker??   Lang gras niet lekker?? Emptyma 2 jan 2012 - 5:12

Als je nu te veel van die grote voormalige poep plekken krijgt dan kan je het beste een paar keer maaien, daarna is het weg en eten de paarden het wel weer.
Anders hou je die plekken in stand
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Lang gras niet lekker?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lang gras niet lekker??   Lang gras niet lekker?? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Lang gras niet lekker??
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» geel gras (niet door vochtgebrek)
» Lekker samen spelen!
» Een track vol met gras
» Teveel gras
» De mest is weer uitgereden!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: