Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

De mest is weer uitgereden!

Ga naar beneden 
+6
marion
Irene
Nina
ponylady
Ellen
Mai
10 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

De mest is weer uitgereden! Empty
BerichtOnderwerp: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptyza 27 maa 2010 - 3:36

Vanochtend om 9 uur stond de loonwerker al paraat om mee te helpen bij het uitrijden van onze mest.
Eén keer per jaar rijden we de gecomposteerde mest van onze paarden uit over de wei. Dat is altijd weer leuk om te zien vind ik en deze keer heb ik er een filmpje van gemaakt glimlach.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Ellen

Ellen

Aantal berichten : 48
Registratiedatum : 17-03-10

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptyza 27 maa 2010 - 4:29

Leuk zo'n filmpje Marja! Hier heeft Albert tijdens de laatste vorst de gecomposteerde mest over het land gereden. Nu kwam hij net vertellen, dat er vandaag nog een extra laagje lava overheen gaat.

Waarmee composteren jullie de mest? Gaat er stro doorheen of vlas of nog iets anders? Voegen jullie nog bacteriën toe?

Wij voegen er extra EM aan toe. De ene keer maak ik de EM zelf (tenminste het 'apparaat' doet dat als ik de juiste ingrediënten erin doe) en de andere keer bestel ik het kant en klaar bij Bio-Ron. Dan nemen we de Multitask. Verder voegen wij stro of rapsodie (vlas) toe voor extra structuur. Ook bedachten we vorige week dat er nog een paar pakjes kuil liggen, die we niet meer kunnen voeren, dus dat gaat er de komende tijd ook doorheen.
Ook hebben we takken op de mestplaat gelegd, daar gaat dan de mest overheen. Dit om van onderaf lucht toe te voegen.
http://EllenAngelino.Come2me.nl
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptyza 27 maa 2010 - 4:46

We voegen niets bijzonders toe voor het composteringsproces, de wormen komen vanzelf (dat zie je wel in het filmpje) en na een jaar is de mesthoop tot de helft geslonken en heeft de compost een korrelige, aarde-achtige structuur (hoewel er ook nog wel zo hier en daar wat grotere klonten in zitten hoor).
Alle resten hooi en gemaaid gras (stro gebruiken we niet) gaan ook altijd op de mesthoop en proberen we dan zoveel mogelijk te verspreiden. Verder doen we er niets op, over of doorheen. EM vind ik wel interessant en moet ik nog eens gaan bestuderen (ik zie dat ik dan bij jou terecht kan voor advies grijns). EM door de mesthoop is natuurlijk veel praktischer dan het over het land te moeten verspreiden, tenslotte gaat de mest uiteindelijk ook over het land knipoog.

Ik ben van plan om eens advies aan Bio-Ron te gaan vragen voor het nieuwe stuk land straks. Tenslotte moeten we daar helemaal van nul af aan beginnen, dus dan kunnen we dat maar beter helemaal goed doen glimlach!
Ellen

Ellen

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptyza 27 maa 2010 - 5:10

Als ik weer begin te lezen over EM, valt het me eigenlijk op dat er zo ontzettend veel mogelijkheden zijn en dat ik er nog veel meer van af wil weten.

Misschien als jij bent ingelezen een EM-topic starten om ervaringen te delen?

Ook wil ik nog EM over het land verspreiden in combinatie met Keltisch zeezout. Ook daar moet ik me nog verder in gaan verdiepen. Heb het op aanraden van Ron al wel ingekocht. Maar, momenteel ben ik met iets teveel dingen tegelijk bezig en dan vergeet ik weer te gemakkelijk het hoe en waarom. Genoeg te lezen dus nog.

Wij gebruiken niet heel veel stro, maar kopen bij de buurman een aantal kleine pakjes.
Waar we als de inloopstal van Zoefke bijna leeggehaald moet worden nog 1 of 2 dagen mee opstrooien over het vlas heen.
ponylady

ponylady

Aantal berichten : 88
Registratiedatum : 07-02-10

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptyza 27 maa 2010 - 7:33

Ik moet me ook nog 's gaan verdiepen in EM .
Straks op 't nieuwe plekje willen we (toekomstige weidegenoten & ik) ook een compostmesthoop gaan maken ala BioRon .
Toekomstig weidegenootje is er al lang mee op de hoogte , ze gebruikt EM zelf overal voor .
Maakt 't ook zelf .
Nina

Nina

Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptyza 27 maa 2010 - 12:28

hmm EM? Ik moet de site van BioRon maar eens gaan bestuderen denk ik?
En Keltisch zeezout?
Wat is er dan anders aan dan gewoon zeezout, of misschien dan zelfs gewoon zout?

Ik denk dat ik hier duidelijk nog niet aan toe ben hihi denken
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptyza 27 maa 2010 - 22:53

Nina schreef:
hmm EM? Ik moet de site van BioRon maar eens gaan bestuderen denk ik?
Ja, moet je doen glimlach, hij heeft veel interessante dingen te vertellen.
Of je moet op 24 april a.s. naar de 'Equiday' (een NH-dag, zie www.equiday.nl) in Leusden komen, want daar staat hij geloof ik ook met een kraampje.
Irene

Irene

Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptyza 27 maa 2010 - 23:48

Haha, een filmpje van het mestrijden, origineel grijns . Bij ons moet het binnenkort ook weer gebeuren, deze of volgende week (moeten nog een afspraak maken).
Hoe lang zijn jullie er dan mee bezig? Die mestbak is namelijk niet zo groot. Bij ons is het een hele grote en diepe wagen. Maar wij moeten verder rijden, dus dat vergt ook weer tijd knipoog .

-
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptyzo 28 maa 2010 - 0:12

Irene schreef:
Hoe lang zijn jullie er dan mee bezig? Die mestbak is namelijk niet zo groot. Bij ons is het een hele grote en diepe wagen. Maar wij moeten verder rijden, dus dat vergt ook weer tijd knipoog .
Zo'n twee uur kost het ongeveer altijd, dus dat valt nog wel mee. De mestspreider is inderdaad niet heel groot, maar ons trekkertje ook niet en het moet natuurlijk wel een beetje bij elkaar passen qua capaciteit knipoog. We liepen hier ooit toevallig tegenaan en dat was een geluk want kleine mestspreiders zijn er niet zoveel tweedehands te vinden.

Succes met jullie mestgebeuren compliment!
Irene

Irene

Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptyma 29 maa 2010 - 0:36

Marja schreef:
Zo'n twee uur kost het ongeveer altijd, dus dat valt nog wel mee. De mestspreider is inderdaad niet heel groot, maar ons trekkertje ook niet en het moet natuurlijk wel een beetje bij elkaar passen qua capaciteit knipoog. We liepen hier ooit toevallig tegenaan en dat was een geluk want kleine mestspreiders zijn er niet zoveel tweedehands te vinden.

Succes met jullie mestgebeuren compliment!

In 2 uur tijd is inderdaad snel gedaan. O, die mestspreider is van jullie, dat is zeker heel handig! Altijd fijn je eigen spulletjes knipoog

Dank je glimlach

-
Ellen

Ellen

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptyma 29 maa 2010 - 6:24

Eigen materiaal om het grondwerk te doen is erg prettig.

Bij ons heeft Albert oldtimer tractoren als hobby. Heel handig naast de paardenhobby. Je bent dan minder afhankelijk wanneer de loonwerker eindelijk tijd heeft voor dat in zijn ogen kleine klusje van die paardenhouder.

Voor het grotere werk laten we meestal wel een loonwerker komen.

Wij hebben ook een kleine mestverspreider en een kleine tractor met voorlader. Ook hebben we een kunstmeststrooier. Die gebruiken we niet voor kunstmest. Maar wel voor lava (ook weer Bio-Ron) en in de winter soms voor strooizout in de bak. Al zijn we met dat laatste wel spaarzaam.
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptyma 29 maa 2010 - 7:11

Wij hebben ook een kunstmeststrooier, maar die hebben we (heuuul lang geleden) maar één keer gebruikt voor kunstmest. We gebruiken al lang geen kunstmest meer, maar wie weet wordt de strooier bij ons ook weer nuttig als we gaan werken met lava, schelpenkalk e.d.
Verder hebben we een bloter, een cyclomaaier en een hooischudder, allemaal passend bij ons kleine formaat trekker, dus qua weidebeheer en hooien komen we een heel eind! De trekker stamt ergens uit begin jaren zestig, dus ook al behoorlijk 'oldtimer' grijns!
(En volgens mij vinden alle mannen het diep in hun hart geweldig om met trekkers en aanhangende speeltjes te stoeien clown.)
Ellen

Ellen

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptyma 29 maa 2010 - 7:41

Ja, Albert vindt het zeker geweldig om met de tractoren in de weer te zijn. Onze oldtimers waren er al voor we 'buiten' gingen wonen en ze dus 'echt nodig' hadden. Toen was Albert een fanatiek toertochtrijder.

Inmiddels is het benzine/petroleum tractortje verkocht en hebben we een Deutz met voorlader daarvoor teruggekocht. Ook hebben we nog een bloter en een platte wagen voor achter de tractor. En een houtklover. Alleen hebben we geen houtkachel meer absurd Maar wel is het ieder jaar weer leuk om op de Landgoedfair demonstraties houtkloven te geven. En onze buurman levert daar graag zijn hout voor aan, zodat hij het gekloofd en wel in zijn kachel kan stoppen. grijns

En wat je al eerder schreef Marja, kleine mestverspreiders is moeilijk aan te komen. Wij hadden het geluk dat een kennis van ons opruiming hield. Deze man is altijd erg zuinig op zijn spullen en op die manier konden we aan een goede kleine mestverspreider komen. Zelfs met nog een reservewals erbij.
marion

marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptyma 29 maa 2010 - 7:43

Interessant filmpje! Misschien kunnen wij ook eens wat gaan zoeken naar meer "trekkerattributen". (Vindt mijn man idd erg leuk!)
Wij hebben nl ook een trekkertje, en een stuk land van 2 ha. Dat verpachten wij aan een boer die er dit jaar wrs weer mais op gaat zetten.
We zijn laatst de mesthoop kwijt geraakt met het omkeren van de grond, maar zitten nu te dubben over waar en hoe een nieuwe mestbult te maken. Ons idee was die tussen ons weitje en het land te leggen, zodat we kunnen vragen aan de boer of hij het wil uitrijden 1 x per jaar.
Ik zie dat die van jullie ook zo op de kale grond ligt toch? Is het eigenlijk niet verplicht om een waterdichte plaats te hebben?
En ik heb geen idee hoeveel mest er op 2 ha kan.... Ik heb 4 ponies, jij 2 x zoveel toch? Over hoeveel ha rijden jullie het uit? En hoe lang heb je de mest dan opgespaard? Heb je een idee hoeveel kuub dat is?
Jullie hebben dus 2 mesthopen; op de eerste gooi je na een half jaar niets meer bij, dan begin je een nieuwe? En de oudste rijd je steeds uit?
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptyma 29 maa 2010 - 9:17

marion schreef:
Ik zie dat die van jullie ook zo op de kale grond ligt toch? Is het eigenlijk niet verplicht om een waterdichte plaats te hebben?
bescheiden zwijgen

Citaat :
En ik heb geen idee hoeveel mest er op 2 ha kan.... Ik heb 4 ponies, jij 2 x zoveel toch? Over hoeveel ha rijden jullie het uit? En hoe lang heb je de mest dan opgespaard? Heb je een idee hoeveel kuub dat is?
We hebben ongeveer 1,7 ha grasland en de poep van 7 paarden De mest is weer uitgereden! D055.
Het gekke is dat we andere jaren altijd genoeg hadden om heel de wei te bemesten, maar dit jaar komen we tekort verwarring We rijden ieder jaar de oudste mesthoop uit, dus dat is mest van één jaar. Ik heb geen idee hoeveel kuub het is...

Citaat :
Jullie hebben dus 2 mesthopen; op de eerste gooi je na een half jaar niets meer bij, dan begin je een nieuwe? En de oudste rijd je steeds uit?
We zijn ooit (uiteraard knipoog) begonnen met één mesthoop. Na een jaar gooiden we er geen nieuwe mest meer op, maar begonnen we een tweede hoop ernaast. De eerste hoop bleef toen nog een jaar liggen en werd toen uitgereden, dus in feite was de oudste mest in die hoop toen 2 jaar oud en de laatste mest die er opgegooid was 1 jaar oud.
Kortom: de mest in de hoop die we uitrijden is altijd min. 1 tot max. 2 jaar oud. Tijd genoeg dus om mooi te composteren glimlach.
Lucienne

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 09-11-09

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptydi 30 maa 2010 - 2:30

Dit zet mij aan het denken denken
Volgend jaar heb ik 3,5 pony lopen (3 ijslanders en een mini). Nu spreid ik de mest in de berm achteraan de wei. Daar ligt een aardig dijkje inmiddels... Zou het ook de te doen zijn als je het volledig handmatig zou verspreiden, dus met kruiwagen en scheppen ? :< Ik heb geen groot materiaal en mijn binnenweitjes zijn te klein voor een loonwerker vrees ik. Waarom wordt de andere mesthoop verplaatst naar de plek van de oude?
ponylady

ponylady

Aantal berichten : 88
Registratiedatum : 07-02-10

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptydi 30 maa 2010 - 5:08

Zou 't ook mogelijk zijn om de compostmest met dit soort strooiwagentjes op 't land uit te rijden ?
Heb nl niet de beschikking over een trekker met strooibak , dus zou dit een optie zijn ?

http://www.earthway.nl/strooiermodellen.php
http://www.gardena.com/opencms/opencms/NL/nl/Produkte/Product/index.html?cat=PK415&scat=PK41545&prod=4078500043502&bls=0

Of is dit echt alleen maar geschikt voor korrels ?
Lucienne

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptydi 30 maa 2010 - 5:16

Ik heb ook zoiets als dat onderste wagentje van Gardena, dat is voor kunstmest. Veel te klein voor dit grotere werk. Dan zou je het handmatig moeten verspreiden, dus kruiwagen omkiepen, en harken maar. Maar ja, of dat nog te doen is...........is dus ook mijn vraag grijns
marion

marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptydi 30 maa 2010 - 5:50

Marja schreef:
marion schreef:
bescheiden zwijgen

Ik zeg niets hoor, wij zijn geen haar beter :<
Ik vroeg het me alleen af omdat je nog wel eens verschillende berichten leest. Over hobby-/bedrijfsmatig houden van paarden etc.

Bedankt voor de verdere info!
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptydi 30 maa 2010 - 7:21

Lucienne schreef:
Zou het ook de te doen zijn als je het volledig handmatig zou verspreiden, dus met kruiwagen en scheppen ?
Ja, dat is natuurlijk wel te doen, maar natuurlijk wel heel veel (en zwaar) werk. Een heeeeeele hoop kruiwagens volscheppen en weer leeggooien in de wei, en dan met een hark o.i.d. de mest verspreiden.

Citaat :
Waarom wordt de andere mesthoop verplaatst naar de plek van de oude?
Geen speciale reden, maar het is gemakkelijker voor de loonwerker om de mesthoop 'op te pakken' en op een andere plek weer neer te leggen dan de mesthoop op dezelfde plek door elkaar te moeten gooien knipoog (dat door elkaar gooien is weer goed voor het composteringsproces, er komt dan weer lucht in en het binnenste komt dan weer eens buiten en omgekeerd).

@Nancy (ponylady): ik denk niet dat je met die karretjes de paardenmest kunt verspreiden, daar is de mest veel te grof en klonterig voor.
Lucienne

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptydi 30 maa 2010 - 7:36

De mesthoop moet dus tussentijds gehusseld worden. Denk toch dat het bijna niet te doen is om dit alles handmatig te doen..... teleurstelling
Nina

Nina

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptydi 30 maa 2010 - 9:33

Wij hebben een mestput. Een betonnen plaat met daarop muren van ik dnek 1.70 hoog. Dit is ooit gebouwd omdat we toen nog vrij veel koeien hadden. Dan ben je idd verplicht op een mestplaat oid te hebben waar geen gier van af kan lopen. Er zit dus ook een tank onder waar gier en regenwater in opgevangen wordt. Het is wel een erg nette oplossing maar ik dnek voor het composterings proces iets minder gunstig.
Na wat rondgeneusd te hebben op de site van Bio Ron heb ik wel de intentie om eens te kijken wat er aan verbeterd kan worden.
Heb Ron hierover gemaild dus ben benieuwd wat hij voor tips heeft.
Verder rijden wij ook de mest uit over eigen land. 1 x per jaar. Hiervoor komt de loonwerker met grote kraan om de mest in de meststrooiers te scheppen. En dan rijden ze met twee trekkers alles over het land.
Wij hebben meestal mest van ongeveer tien paarden en wat koeien en een twintig schapen. Dit rijden we uit ergens in juni / juli als we gehooid hebben.
Dit is land waar een beheerspakket op zit en daar mogen we alleen ruige mest op rijden. Dus ook geen drijfmest en kunstmest.
Kunstmest gebruiken we zowiezo niet, nog wel drijfmest.
Misschien dat ik de wei waar mijn eigen paard in staat (eczemer) als proefpoject op de bioron manier ga behandelen. Nadat ik er natuurlijk mn test track heb aangelegd met prikpaaltjes!! grijns
O heb zo'n zin in het weide seizoen! Lekker 's avonds in de polder wandelen en kijken hoe tevreden alle paardjes, koetjes, en schaapjes staan te eten!

De mest is weer uitgereden! Imgp8074medium
Mai
Admin
Mai

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptywo 31 maa 2010 - 9:15

Nina schreef:
Dit is land waar een beheerspakket op zit en daar mogen we alleen ruige mest op rijden.
Wat houdt dat precies in Nina, een 'beheerspakket'?

Leuke foto van die koeien, is dat bij jullie?
muriel

muriel

Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 11-11-09

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptywo 31 maa 2010 - 10:32

Wellicht is dit een aardige website over weidebeheer

De beste man is wat uitgebreid met zijn vele info maar ik kan zijn teksten zeer waarderen.
Pas op je bent wel even zoet met deze minicursus weilandbeheer:

http://www.voergezond.nl/pageID_9428683.html

De produkten kan ik niets over zeggen, heb ik me (nog) niet in verdiept.
Nina

Nina

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Emptywo 31 maa 2010 - 11:03

Marja schreef:
Nina schreef:
Dit is land waar een beheerspakket op zit en daar mogen we alleen ruige mest op rijden.
Wat houdt dat precies in Nina, een 'beheerspakket'?

Leuke foto van die koeien, is dat bij jullie?

Jep, dat waren onze koeien afgelopen zomer in de wei. Dacht eens even wat andere bewoners van onze wei te laten zien ;-)

Beheerspakket... dat wil zeggen dat we met onze plaatselijke natuurvereniging alle agrariers verzameld hebben en 1 beheersproject voor de hele polder hebben. Je kan hier zelf in aangeven waar je aan mee doet. Zo hebben we twee stukken met extensief weidebeheer. Dan mag er maar 1 koe of enkele schapen per ha lopen en we hebben ook een verlate maaidatum op 2 stukken. Dan mag je pas na 1juni maaien. Verder mag hier alleen ruige mest op gereden worden. Als laatste hebben we ook een pakket wat botanische weiderand heet. Hierbij mag je dan 2 meter uit de kant niet bemesten (normaal is dit 1 meter) en ook hier mag je pas laat maaien dacht ik.
Dit alles is om grasland meer gevarieerd te maken en beter geschikt voor weidevogels e.d.

Als je deze pakketten hebt ontvang je een subsidie. Wel moet je een minimaal aantal hectare land hebben om mee te kunnen doen.

Voor ons is het erg interresant omdat het beleid goed in onze bedrijfsvoering past en we er zo ook nog wat geld voor krijgen.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: De mest is weer uitgereden!   De mest is weer uitgereden! Empty

De mest is weer uitgereden!
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» eten van mest
» ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?
» Wat nog meer op de wei behalve mest?
» hoe doen jullie het : mest scheppen ?
» Handigste manier om mest te verwijderen van de track

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: