Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 hoe doen jullie het : mest scheppen ?

Ga naar beneden 
+3
marion
árangur
ama
7 plaatsers
AuteurBericht
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

hoe doen jullie het : mest scheppen ? Empty
BerichtOnderwerp: hoe doen jullie het : mest scheppen ?   hoe doen jullie het : mest scheppen ? Emptydi 5 nov 2013 - 6:20

Hallo,

Bij de aanleg van mijn PP zijn we nu zo ver dat we een straat met bouwafval hebben vol gelegd waar de paarden kunnen over lopen zodat ze niet in de modder hoeven.
Dit is goed voor hun hoeven om wat af te slijten en om droog te kunnen lopen.

Maar... wat met de mest die ze daar achterlaten?

Ze hebben gisteren 1 nacht op hun nieuw stukje mogen lopen en met hun 4 hebben ze her en der dus hoopjes mest achtergelaten. Die 'dankzij' de regen moeilijk op te kuisen zijn omdat ze helemaal in vezeltjes uiteen vallen tussen de stenen.
Zo gaat binnen de kortste keren mijn mooi straatje toch weer terug een mestboel worden!

Hoe lossen jullie dit op? Een straat behouden die goed is om de hoeven te slijten en die toch kan proper gehouden worden?

We gaan nu een camion met zand laten komen om over een deel te storten, vooral dan hetgene wat dichtbij de hooiruiven ligt, omdat ze daar ook meer mesten.
Maar dan is het 'slijtvoordeel' weer weg...

Help!
Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

hoe doen jullie het : mest scheppen ? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe doen jullie het : mest scheppen ?   hoe doen jullie het : mest scheppen ? Emptydi 5 nov 2013 - 8:10

ik heb eerlijk gezegd meer moeite om de drollen uit die enorme modderpoel te vissen teleurstelling 
misschien kun je een deel tegelen voor de slijtage?
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

hoe doen jullie het : mest scheppen ? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe doen jullie het : mest scheppen ?   hoe doen jullie het : mest scheppen ? Emptydi 5 nov 2013 - 10:06

Ik mest nog steeds uit met een paar rubber handschoenen aan, twee emmers mee en rapen en schrapen maar.
Ik vind het heel secuur werken, maar mest wegkrijgen tussen ongelijke stenen is een ramp. Dat gaat je niet lukken zonder resten achter te laten.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

hoe doen jullie het : mest scheppen ? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe doen jullie het : mest scheppen ?   hoe doen jullie het : mest scheppen ? Emptydo 7 nov 2013 - 4:08

Ben bang dat Marion de oplossing voor je heeft. t is geen makkelijke opgave mest tussen stenen uit vissen.
Hier geen ervaring mee, gewoon zand gras en soms heeeeel veeeeel water.knipoog 
Terug naar boven Ga naar beneden
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

hoe doen jullie het : mest scheppen ? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe doen jullie het : mest scheppen ?   hoe doen jullie het : mest scheppen ? Emptydo 7 nov 2013 - 4:20

Ik heb het gisteren zo eens geprobeerd... de mest van 1 nacht van 4 paarden.
Behalve dat het me enkele uren nam om 3 kruiwagens tussen de stenen uit te peuteren, waren daarna zowel mijn rug als mijn knieën naar de vaantjes.
Vandaag nog altijd pijn, dus dat is absoluut geen oplossing om vol te houden!

We hebben dan een camion besteld met een mengeling van steentjes met wat cement, bedoeling is dat dit aan mekaar zou koeken wanneer het aangedamd wordt terwijl het natgemaakt wordt. Hetgeen mijn man morgen zal proberen te doen.

Uiteraard verliezen we op die plaatsen het voordeel om de hoeven te slijten door de grotere stukken... maar daar kan ik dan hopelijk toch makkelijker de mest weghalen zodat ze niet opnieuw hoefrot krijgen. verontwaardiging 

Ik vind paarden houden op natuurlijke manier echt wel vreselijk moeilijk om het goed te doen hoor!
Begrijp meer en meer waarom mensen hun paard gewoon in een stal steken... verdriet 
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

hoe doen jullie het : mest scheppen ? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe doen jullie het : mest scheppen ?   hoe doen jullie het : mest scheppen ? Emptydo 7 nov 2013 - 4:26

aahhh....
die paarden hebben het echt veel slechter hoor!!! die zijn toch wel ongelukkig.
Denk dat het best wel een goede oplossing is zo die je bedacht hebt.

Ook vlakke harde ondergrond doet een natuurlijke slijtage maken. knipoog en is voor de mens veel makkelijker
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

hoe doen jullie het : mest scheppen ? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe doen jullie het : mest scheppen ?   hoe doen jullie het : mest scheppen ? Emptydo 7 nov 2013 - 6:19

we hebben geen stenen, althans, niet zoals omschreven.
Hier is het 3 keer per dag gemiddeld een half uur mestruimen met 6 paarden.
In dit seizoen voel ik wel meer last van het hebben van paarden, dan in andere jaargetijden, het is nu eenmaal vroeg donker, maar ik denk maar zo, na de kerst worden de dagen alweer langer en hebben we het ergste gehad.
hier mest ik met een schep wat bekend staat als onverslijtbaar, deze gaan tot nu toe idd niet stuk, wij zijn er erg blij mee.
We ruimen op gras, zand en gewone klinkers, dus niet tussen grind en steentjes enzo.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

hoe doen jullie het : mest scheppen ? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe doen jullie het : mest scheppen ?   hoe doen jullie het : mest scheppen ? Emptydo 7 nov 2013 - 9:55

Ik mest alles met een mestboy uit. Blijft weleens wat liggen, dus ik denk niet dat dit de oplossing is met steentjes. Misschien is de mestkever wat? schijnt nieuw te zijn. Zelf heb ik hier geen ervaring mee.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

hoe doen jullie het : mest scheppen ? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe doen jullie het : mest scheppen ?   hoe doen jullie het : mest scheppen ? Emptydo 7 nov 2013 - 20:23

Joyce schreef:
maar ik denk maar zo, na de kerst worden de dagen alweer langer en hebben we het ergste gehad.
Ha ha, zo probeer ik ook altijd te denken! Met een halfvol glas is de winter een stuk minder erg grijns 
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

hoe doen jullie het : mest scheppen ? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe doen jullie het : mest scheppen ?   hoe doen jullie het : mest scheppen ? Emptydo 7 nov 2013 - 20:36

Op het puinpad is mestruimen ook niet echt een feest, maar inderdaad wel beter dan drollen uit de klei moeten hakken met een mestboyharkje...

Het pad waar de voerbakken op staan gaat nu de tweede winter in, en inmiddels is het voor een deel begroeid met gras, en daardoor al een stuk egaler (en dus makkelijker schoon te maken) dan vorig jaar. Ook ligt er inmiddels ook een laagje blubber/vuil op het pad, door afgevallen blad, blubber uit de grote wei (die via het puinpad afwatert naar de sloot) en blubber van de paardenhoeven. Op zich jammer dat het pad niet meer zo netjes schoon is als in het eerste jaar, maar op zich spoelt het meeste vuil bij harde regen (waaraan we meestal geen gebrek hebben) weer weg naar de sloot. En het maakt het uitmesten een stuk eenvoudiger.

Op het nieuwe puinpad, dat dit voorjaar is gemaakt, liggen de steentjes nog wat losser, waardoor het uitmesten een stuk onhandiger gaat. Gelukkig mesten ze daar niet zo veel (de hooibakken staan op het oudere pad). En misschien wordt dit nieuwe pad ook wel steeds vlakker door de jaren heen.

Is dat camion waar jij het over hebt niet vergelijkbaar met betonpuin? Dat verdicht namelijk ook vrij goed nadat het nat is geworden, dankzij de kleine cementdeeltjes die tussen de grotere steentjes zitten. Dit puinpad is toch nog steeds redelijk ruw en ongelijk, waardoor de hoeven er goed van slijten (niet voldoende om niet meer te hoeven vijlen, maar toch..). Het is dus niet net zo vlak als bijv. een asfaltweg.

Op het puin mest ik trouwens ook gewoon uit met een mestboy. Na verloop van tijd word je vanzelf handig in het opwippen van kleine stukjes mest met het harkje, en eventuele restjes (waar ik een ENORME hekel aan heb, trouwens boos ) spoelen bij regen vanzelf weg.

Nu ze al wat hooi krijgen (1 net per dag, hartje winter krijgen ze er 4...) en dus meer mesten, doe ik het wel twee keer per dag om te voorkomen dat ze de mest te veel uiteen lopen. Het kost wel wat tijd, maar in deze periode rijd ik toch niet meer, dus is uitmesten en voeren het enige dat ik hoef te doen. Het scheelt trouwens wel een hoop dat mijn 2 pony's erg rustig (door andere vaak als 'lui' aangemerkt hilarisch  ) zijn, en de meeste hopen netjes ontwijken als ze over het pad sjokken.
Terug naar boven Ga naar beneden
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

hoe doen jullie het : mest scheppen ? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe doen jullie het : mest scheppen ?   hoe doen jullie het : mest scheppen ? Emptydo 7 nov 2013 - 22:00

De mestkever heb ik deze zomer aangekocht.
Is veel handiger dan de mestboy, ben daar op zich heel tevreden van.
Is vooral ook gemakkelijker om uit te kieperen.
Ik heb de aluminium versie genomen om het gewicht te minderen - met mijn fibromyalgie moet ik het me zo gemakkelijk mogelijk maken - en met de wieltjes erbij dat helpt ook nog.

Probleem is echter dat mijn paarden, in tegenstelling tot die van Wieteke, graag over de mestballen heen dabberen zodat alles goed tussen het puin in wordt geduwd... absurd 
Daar helpt dan bijna niks aan om dat daar weer tussenuit te prullen. Heb het geprobeerd met de (mestkever-)hark, hand en zelfs met een borstel om het er tussenuit te borstelen! Maar geen van alle heeft echt een resultaat dat werkbaar en naar tevredenheid is.

Het probleem is dat op het pad aan de zuidwest kant van de stal, waar ze vorige winter stonden, daar ook de mest tussen de stenen viel en op de duur bleef het water daar dan ook staan... stonden ze constant met hun voeten in de drek en ik kreeg niks tussen de stenen uit gepruld! Vreselijk vond ik dat!

Een dergelijke situatie wil ik dus zeker proberen te voorkomen nu... vooral omdat Tachat nog altijd last heeft van rotstraal aan zijn 'slecht' been. Hij beweegt dan ook veel minder dan de andere paarden, dus moet de ondergrond nog net iets beter zijn voor hem.
Met een invalide paard is het allemaal nog wat moeilijker natuurlijk...

Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

hoe doen jullie het : mest scheppen ? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe doen jullie het : mest scheppen ?   hoe doen jullie het : mest scheppen ? Emptydo 7 nov 2013 - 23:30

Bij eventuele verdere verharding kan het misschien helpen om die onder een flink afschot (minstens 10%) te leggen, zodat het water (en met wat geluk ook het vuil) kan worden afgevoerd. Dan zou je desnoods af en toe met een mobiele (hogedruk)spuit of zo de verharding kunnen reinigen.

Voor de huidige verharding kan ik niets anders verzinnen dan de ruimtes tussen de stenen op te vullen met zand.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





hoe doen jullie het : mest scheppen ? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe doen jullie het : mest scheppen ?   hoe doen jullie het : mest scheppen ? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
hoe doen jullie het : mest scheppen ?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Steile wal , wat te doen ?
» Wat te doen tegen overmatige klaver?
» Laten & doen van bodem onderzoek
» Hoeveel en wat doen jullie met de pony's/paarden?
» 1ha land laten maaien....wat met het gras doen?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: