Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Wat te doen tegen overmatige klaver?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptydi 3 nov 2009 - 9:05

We hebben destijds onze wei ingezaaid met een graszaadmengsel zonder klaver. Toch is er sindsdien ieder jaar meer klaver in de wei gaan groeien. Dit jaar stond er zo gigantisch veel klaver (en wel 50 cm hoog!) dat we iedere nieuwe strook die de paarden gingen begrazen eerst met de zeis moesten maaien voordat de paarden erop konden. Bovendien verdwijnt het gras waar veel klaver groeit. Nou wordt er wel eens gezegd dat je klaver moet bestrijden door de wei goed te bemesten, zodat het gras harder groeit dan de klaver en deze zo verdringt. We willen echter juist spaarzaam bemesten (en dat doen we met gecomposteerde paardenmest) om onze paarden een natuurlijke, karige wei te bieden.

Hier een paar foto's van de enorme hoeveelheden 'reuzen'klaver waar we afgelopen zomer mee te kampen hadden:

Wat te doen tegen overmatige klaver? Foto-CWYACQCU

Wat te doen tegen overmatige klaver? Foto-JCPYIOIV
Een indruk van de hoogte van de klaver...

Heeft iemand tips om dit probleem te lijf te gaan zonder naar de gifspuit te hoeven grijpen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptydi 10 nov 2009 - 4:47

Dit is inderdaad wel veel klaver. Ik heb het eens aan mijn man gevraagd (heeft er meer verstand van knipoog ) en het enige wat je kan doen (naast natuurlijk bestrijdingsmiddelen) is maaien. Volgens hem kan klaver heel slecht tegen goed kort maaien (dus niet met een zeis). Het kost wel behoorlijk veel tijd, want dit moet je telkens herhalen, totdat het steeds minder de kop opsteekt. Het kan daarnaast nodig zijn om weer gras op deze plekken in te zaaien.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptydi 10 nov 2009 - 8:05

Bedankt voor je tip glimlach. Dat kort maaien willen we inderdaad volgend jaar eens gaan proberen. Het zal zich dan ook minder gemakkelijk uit kunnen zaaien. We hebben gelukkig een bloter dus dat is geen probleem. Dit jaar konden we het niet met de bloter doen omdat het gras en klaver daarvoor al veel te hoog was, daar is een bloter niet echt geschikt voor.
Inzaaien zal op sommige plekken sowieso wel moeten gebeuren.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptydo 12 nov 2009 - 1:10

Graag gedaan, op deze manier moet het zeker lukken. Succes alvast knipoog !
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptydi 24 nov 2009 - 9:36

Ook ik heb last van veel klaver in de wei. Ingezaaid met een paardenmengsel, wel bemest met kunstmest 1 x per jaar de afgelopen 2 jaar. Maar ik weet eigenlijk niet hoe er de jaren daarvoor is bemest toen het werd gebruikt voor de akkerbouw, vnl aardappelen en mais.
Wij waren ook al begonnen met flink maaien, maar het moet dus echt heel kort begrijp ik. Is het dan ook beter om het maaisel af te voeren? Want dat kan bij ons niet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptydi 24 nov 2009 - 22:26

marion schreef:
Is het dan ook beter om het maaisel af te voeren? Want dat kan bij ons niet.

Als de laag maaisel zo dik is dat het het gras zou kunnen verstikken is het beter om het te verwijderen, anders kun je het gerust laten liggen. Waar je wel mee op moet passen (ik spreek helaas uit ervaring) is dat het wegverteerd is voordat je je paarden er weer op laat. De paarden willen deze 'pulp' nl. nog wel eens eten en dan is het gevaar op slokdarmverstopping groot!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptyma 18 jan 2010 - 0:42

Hai,
Even een agrarische insteek. Veel klaver duid op stikstof gebrek.
Een te slecht bemest weiland dus.
Nu snap ik de insteek om voor je paarden zo min mogelijk te bemesten.
Is het niet zo dat als gras niet voldoende voeding heeft ook juist meer fructaan gaat maken?
Dat lijkt me ook niet echt gewenst. Wij hebben onlangs bodemmonsters laten nemen om een bemestingsadvies te laten maken. Gericht op paarden wel te verstaan.
Tegelijkertijd ook ons hooi en voordroogkuil laten doen om te kijken wat er dus van ons land komt.
Als je een paardenmengsel hebt gezaaid zijn dit dan ook grassoorten die minder bemesting nodig hebben of van nature minder fructaan bevatten?
Erg benieuwd hoe jullie hier mee omgaan.
(Overigens vind ik t een erg gezellig forum waar je rustig domme, onnodige of critische vragen kunt stellen)
Groetjes nina
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptyma 18 jan 2010 - 4:36

Nina schreef:
Hai,
Even een agrarische insteek. Veel klaver duid op stikstof gebrek.
Een te slecht bemest weiland dus.
Nu snap ik de insteek om voor je paarden zo min mogelijk te bemesten.
Ben bang dat ik je redenering niet begrijp verwarring We willen juist geen klaver voor de paarden, en als je meer klaver krijgt door weinig te bemesten, dan zou je toch juist níet weinig willen bemesten?
Onze ervaring is dat we klaver krijgen, wat we ook doen, of we nu wel of niet injecteren of met kunstmest bemesten (wat we sinds dit jaar allebei niet meer doen, we bemesten alleen nog met gecomposteerde paardenmest), niets helpt om klaver te voorkomen...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptyma 18 jan 2010 - 10:36

Ha marja,
Zal proberen me iets duidelijker uit te drukken.
Veel klaver in je weide betekend meestal een laag stikstof gehalte in de bodem (N)
Je zou dan dus stikstof bemesting toe kunnen passen. Boeren doen dit om meer opbrengst te hebben.
Maar je krijgt ook meer eiwit in het gras. Nu weten we inmmiddels dat dit niet je paard hoefbevangen e.d. maakt maar dat door fructaan komt.
Maar je zei hier boven dat je zo min mogelijk bemest om een arme paardenwei te creeren.
Dus ja ik denk dat het dan kiezen tussen twee kwaden wodrt?
Of niet bemesten voor een arme weide maar veel klaver
Of wel bemesten voor minder klaver maar een 'vette' wei toe?
Lastig!
Ben inmiddels er ook achter dat klaver goed te bestrijden is met een verticuteerhark. Maar ik moet er niet aan denken om daar mn 7Ha mee rond te moeten haha. Dus dat lijkt me alleen geschikt voor plaatsgeweize bestrijding.
Als ik binnen kort ons bemesting advies heb zal ik dat hier toelichten misschien komen er nog handige tips uit voort.
Groetjes Nina
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptyma 18 jan 2010 - 11:42

Ik wil geen stikstofbemesting (=kunstmest) toepassen, omdat je daarmee onnatuurlijke stoffen aan de grond toevoegt en het bovendien een nadelige invloed kan hebben op zomereczeem. De allerbeste bemesting is gecomposteerde mest, omdat dat de enige mest is die structuur geeft (door de vaste vezels) aan de grond en dus een verbetering van de humuslaag (= de vruchtbare bovenlaag van de grond, die door meer vezelige structuur ook beter vocht kan vasthouden). Zowel kunstmest als drijfmest voegen geen enkele structuur toe aan de grond, ze bevorderen alleen maar een explosieve groei van het gras. Daardoor putten ze uiteindelijk de grond uit.
Ik weet dat er inderdaad altijd gezegd wordt dat klaver zich thuisvoelt op stikstofarme (dus vaak onbemeste of weinig bemeste) grond. Maar dan vraag ik me af hoe het komt dat je vrijwel nooit veel klaver tegenkomt in natuurgebieden, waar nooit bemest wordt?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Ellen

Ellen


Aantal berichten : 48
Registratiedatum : 17-03-10

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptywo 17 maa 2010 - 8:41

Klaver mag dan een goedkope en efficiënte manier van bodemverrijking zijn en in mengsels met weidegras veel ruwvoer opleveren, toch is klaver een ‘lastig’ gewas. Het groeit nogal onregelmatig en blijkt gevoelig voor stengel-aaltjes en andere bodemziekten en -plagen. Om ziekten het hoofd te bieden vraagt rode klaver een vrij ruime wisseling van gewassen, waarvoor in onze moderne akkerbouw geen ruimte meer is. Voor de meeste boeren van nu dus geen klaver meer. Maar wat vandaag modern is in de landbouw, kan morgen al weer achterhaald zijn, zoals onze veel geplaagde boeren soms aan den lijve ondervinden. Door de melkquotering en steeds scherpere milieu-eisen lijken er op korte termijn nieuwe kansen voor klaver.

Bovenstaande info komt van: http://www.kennislink.nl/publicaties/bemesting-met-klaver


Verder vertelde (Bio) Ron ons dat als je begint met biologisch graslandbeheer, dat er eerst maar 1 soort op kan komen die zich thuisvoelt op jouw grondsoort. Als het goed is, gaat op den duur (ik weet niet hoe lang dat duurt) het plantenevenwicht zich weer herstelt.

In onze voortuin (= klein weitje) is ook heel veel klaver opgekomen, zoveel dat de boeren uit de buurt al aanboden om het kapot te komen spuiten. Dat hebben wij geweigerd. We zijn benieuwd hoe het zich op de lange duur zal gaan herstellen. Wij gaan nu dus door met EM, lava, keltisch zeezout en hopen dat de klaver voor de stikstof gaat zorgen. Ben benieuwd.

Ander interessant punt. Ik heb vorig jaar toen wij met een paard naar Erik Laarakker zijn geweest het biologische 'gras' uit de voortuin die helemaal opnieuw ingezaaid is door laten meten met de lecherantenne en het gras uit onze wei die is ingezaaid met BG11 en daarna is doorgezaaid met het biologisch graszaadmengsel. En het gras (lees: klaver) uit onze voortuin is beter gemeten voor ons paard, dan het gras uit de wei.
Dus of klaver nu zo erg is, weet ik eigenlijk ook niet.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://EllenAngelino.Come2me.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptywo 17 maa 2010 - 9:01

Helaas hadden we afgelopen jaar zo veel klaver, dat het geen optie was om er niets aan te doen en te kijken, hoe het zich zou ontwikkelen. Het stond echt een halve meter hoog (zie de tweede foto in mijn topicstart) en het heeft het gras voor een flink deel verdrongen. Daarnaast is Saegola waarschijnlijk heel gevoelig voor de grote hoeveelheid eiwitten in de klaver, want zij heeft al twee jaar achtereen acute uierontsteking gekregen, steeds een dag of twee nadat ze voor het eerst op die klaverwei stond. Dat willen we niet nog eens riskeren.
't Is echt een heel lastig probleem en ik ben bang dat we er niet onderuit komen om de klaver kapot te laten spuiten kritisch...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Ellen

Ellen


Aantal berichten : 48
Registratiedatum : 17-03-10

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptywo 17 maa 2010 - 9:10

@Marja, wij zijn wel op de biologische manier overgestapt. Maar soms kun je de dingen niet anders oplossen dan met een 'mindere' manier. Hoe vervelend ook. De afweging is als 1e altijd de gezondheid van je paard. En als het voor 1 echt niet werkt, dan moet het anders. Linksom of rechtsom.

Wij willen het proberen uit te zingen, maar misschien moeten we over 1 of 2 jaar wel weer opnieuw beginnen met helemaal opnieuw inzaaien. De tijd zal het leren.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://EllenAngelino.Come2me.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptydo 18 maa 2010 - 2:56

Ik ben ook niet zo'n voorstander van niets doen aan klaver en dan bedoel ik echt grote hoeveelheden, zoals bij Marja.
Mijn ervaring is ook dat er behoorlijk wat paarden zijn die er echt niet goed tegen kunnen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptydo 18 maa 2010 - 4:47

Ik ben wel heel benieuwd naar de biologische ervaringen die jij op gaat doen met je wei Ellen, ik hoop dat je ze hier op het forum deelt met ons glimlach.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Ellen

Ellen


Aantal berichten : 48
Registratiedatum : 17-03-10

Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Emptyvr 19 maa 2010 - 9:27

Marja, zodra er weer iets te melden valt, dan zal ik het hier plaatsen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://EllenAngelino.Come2me.nl
Gesponsorde inhoud





Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat te doen tegen overmatige klaver?   Wat te doen tegen overmatige klaver? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wat te doen tegen overmatige klaver?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 1ha land laten maaien....wat met het gras doen?
» hoe doen jullie het : mest scheppen ?
» Laten & doen van bodem onderzoek
» De strijd tegen de modder
» Hoeveel en wat doen jullie met de pony's/paarden?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: