Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 geel gras (niet door vochtgebrek)

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyzo 24 jun 2012 - 2:22

Van een afstandje lijkt mijn wei mooi: er staan diverse soorten gras in bloei en er groeien allerlei (on)kruiden (veel paardenbloemen, klein beetje boterbloem, paar brandnetels en distels, en dan nog van alles waarvan ik niet weet wat het is...). Maar als ik er doorheen loop, zie ik dat helemaal niet zo groen is als het lijkt; er 'groeit' heel veel geel gras dat ook niet echt hoog wordt. Er is maar weinig echt mooi, groen gras.
Het gras is niet vergeeld door vochtgebrek (het regent al weken zowat elke dag) en ook niet doordat het verstikt wordt door andere planten.

Ik denk zelf aan een gebrek aan het één of ander.
Maar wat?
En is het belangrijk om te gaan bemesten om dit tekort dan weer aan te vullen? Dit jaar heb ik niet bemest en wat er hiervoor is gebeurd met het land weet ik niet, ik woon hier pas sinds januari. Wel weet ik dat het overbegraasd geweest is.

Ik zit op zandgrond met een klein deel veen of klei ofzo erin, wat precies weet ik niet maar het is geen 100% zand. De grond is zelfs met de vele regen van de afgelopen weken mooi droog en zeker niet blubberig.

Op zich heb ik nog gras zat voor mijn 2 IJslanders, eentje is zelfs zodanig dik dat ze maar 2 uurtjes per dag op de wei mag. Voor de rest lopen de paarden op de paddock en de track, waar gemilimeterd gras groeit (wel groen).

Dat het gras op de wei niet zo goed groeit is op zich dus geen probleem in de zin van dat ik te weinig heb, maar ik ben wel bang dat er wellicht tekorten of een onbalans in zit, die zijn weerslag zou kunnen hebben op mijn paarden. En het is jammer dat ik niet kan hooien, want de paarden blijken echt meer dan genoeg te hebben aan de helft van de wei en als de boel beter zou groeien, had ik de andere helft kunnen hooien. Maar dan moet het wel gezond gras zijn natuurlijk.

Is er hier iemand die weet wat vergeling van het gras veroorzaakt, en wat je eraan zou kunnen doen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyma 25 jun 2012 - 1:26

Als het om lang, uitgebloeid gras gaat, is het normaal dat het in deze tijd van het jaar steeds geler wordt. De grasspriet heeft gebloeid en sterft daarna in feite gewoon af omdat hij zijn taak heeft volbracht.
Wij hebben een gedeelte van onze weides gehooid maar de wei aan huis niet, omdat we die wilden gebruiken om de paarden strook voor strook lang, stengelig gras te laten eten. Er staat nu nog best veel maar dat begint ook langzamerhand geler te worden. Ik zet de paarden er toch gewoon op, tenslotte wordt er in de natuur ook niet gemaaid en eten de paarden dit gele gras daar waarschijnlijk ook gewoon op knipoog.
Eerlijk gezegd heb ik voor de ijslanders liever het wat gelere, uitgebloeide gras (al vinden ze dat minder lekker) dan het vaak te malse groene.

Misschien weet 'onze' hovenier Inge hier ook nog iets over te zeggen knipoog?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyma 25 jun 2012 - 6:26

Het gaat niet om het langere, oude gras. Daarvan is het idd normaal dat het geler wordt.
Het gaat echt om het gras vlak bij de grond, dat eigenlijk nog groen zou moeten zijn. En bij nadere inspectie heeft het gras op de paddock/het looppad het ook hier en daar. Het lijkt net alsof het verbrand is... Heel raar!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyma 25 jun 2012 - 8:38

Ik heb ooit wel eens 'ergens' een artikel gelezen over hoe je aan het gras kunt zien wat het tekort komt, bv. bruine puntjes e.d. Maar waar was dat ook weer verwarring??
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyma 25 jun 2012 - 22:11

Ja precies, zoiets heb ik ook ooit eens ergens gelezen, maar wáár???
Ik zal de vraag ook eens op een ander forum gooien, daar zitten als het goed is wel een paar grasdeskundigen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptydo 28 jun 2012 - 7:25

Heb foto's gemaakt Marja, nog even bewerken, zet ze wel hier neer. Hopelijk heb je er wat aan.
hier nog een stuk over grasjes. Neem er de tijd voor het is 70 pag lang!

http://www.aanhcp.net/Laminitis%20Report%20Managing%20Pastures%20to%20Reduce%20Laminits%20by%20C%20Pollitt%20and%20K%20Watts.pdf
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptydo 28 jun 2012 - 8:17

Dank je Inge, daar ga ik later nog eens voor zitten want het is inderdaad een aardige lap tekst!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyzo 1 jul 2012 - 1:26

eindelijk foto's...Ik moet nog duidelijker maken zag ik, maar heb een klein beetje griep-achtige verschijnselen dus alles staat op een laag pitje wegens gebrek aan energie. Maar toch een poging ondernomen. Ik ga er maar een blog aan besteden komende tijd. Denk dat meer mensen dit wel interessant vinden.
Daarbij heb ik op relatief kleine afstand veel verschillende gras onderhoud methodes die ik kan laten zien.
daar gaan we voor het eerste deel.

gras buurman. Wordt gebruikt voor de koeien en dus ook zo behandeld. Veel mesten met zowel gier als droge mest. Wordt gehooid niet begraast.
Het is al 1 x gemaaid en is nu ong bijna boven aan mijn kuiten. Iets lager als in mijn weide.
geel gras (niet door vochtgebrek) Foto-EZJZHHUV

gras wat in een stress situatie zit. Min of meer niet bemest en als het al gedaan wordt, wordt het verkeerd toegepast.
Wordt begraast door pony's. Heeft wel meer diversiteit in grassoorten en kruiden dan oorspronkelijk het geval was.
geel gras (niet door vochtgebrek) Foto-ZE6FSUNP

zelfde gras maar dan laag bij de grond genomen. dit gras is ong. enkel hoog. Dit soort gras behoort pas te bloeien als het ong. kniehoog is.
Is trouwens wel een van de goede soorten gras voor paarden/pony's. Maar omdat het in een stress situatie bevind is het eigenlijk toch weer niet zo goed. (snap je het nog?)
geel gras (niet door vochtgebrek) Foto-K3D66Q4H

ik had nog wat plaatjes gemaakt maar deze waren niet duidelijk genoeg dus die volgen nog.

ben maar even over gegaan op mijn eigen weitje.
Hier zie je mijn track welke vrijwel kaal gegeten is en ook de bedoeling is. Hele stukken zijn ook al kaal waardoor ik een soort van noodplaats heb mocht er een situatie komen waarin een pony totaal geen eten zou mogen hebben of heel precies gedoseerd.
geel gras (niet door vochtgebrek) Foto-4KB8AVBQ


Dit is aan de binnenzijde van de track, dmv strook begrazing krijgen zij te eten.
Het gras wat je aan de achterzijde ziet is ruim knie hoog en staat vol in bloei en deels al in het zaad. De onderkant van de stengels zijn al verhout. Of te wel erg strengelig en relatief weinig voedzaam meer als wanneer het erg kort is. Wanneer het kort gegeten is ziet het er bruin en dor uit.
Dit stuk wat je ziet is 2 weken voor het laatst begraast geweest (het korte stuk dus) De kale plekken hebben ze gepiest knipoog Deze worden wel weer groen maar duurt iets langer.
geel gras (niet door vochtgebrek) Foto-VLFHYLLC

Zo ziet het er uit als het net is afgegraast. Doordat het verhout is milimeteren ze niet tot aan de grond. Er blijft een paar cm staan.
geel gras (niet door vochtgebrek) Foto-UUXPMAXD

Daarna ga ik het bemesten met mest van de pony's. Deze mest wordt niet eerst gecomposteerd. Die mogelijkheid heb ik niet. Maar dit werkt bij mij uitstekend.
geel gras (niet door vochtgebrek) Foto-HVBIBPBY

Dat zie je hier. Ik heb mijn wei wat verschoven, hier zie je een stuk hoog en laag gras. Het hoge gras had je al op de vorige plaatjes gezien. Het lage gras is van begin mei. Toen was het net zo kaal als de track (het behoorde toen ook tot de track) Ik heb dat deel nog niet bemest, was het wel van plan evenals inzaaien maar is er niet van gekomen. Nu wordt het weer "mee gegeten" tijdens de strook begrazing en daarna weer bemest.
Het lage gras hier is ong halverwege je kuiten, wel helemaal groen en dus erg geliefd bij de pony's maar heel erg voedzaam. Gevaarlijk gras om het zo maar te zeggen.
geel gras (niet door vochtgebrek) Foto-7T37VJFF

Je merkt dus als het gras zo kort wordt gegeten als op de track en je geeft het rust dat het echt wel wat voeding nodig heeft om weer op gang te komen.
Het groene korte gras groeit wel maar veel langzamer, zou ik het nu niet gaan bemesten en zo laten dan krijg ik net zulk gras als op de eerste plaatjes met nauwelijks groei en een snelle bloei. Iets wat veel gevaarlijker is voor de ponys dan wanneer er een wat snellere groei is.
Nu moet je aan sneller niet denken aan het groene gras bij de buurman want dat is nu weer TE snel. Maar je zoekt iets daar tussen in.
Voldoende stoffen om normaal te groeien.

kort gezegd
Met gier bereik je dat je gras snel gaat groeien geeft een soort van groeispurt. Dit is fijn bij hooien want zo kan je meerdere keren per jaar maaien en een hoge opbrengst krijgen. Ook bij gras wat het heel erg moeilijk heeft kan het helpen dit omdat hier in Nederland het met injectie gaat waardoor je de grond ook deels wat opentrekt wat weer zorgt voor zuurstof in de grond.
Wij paarden mensen willen diverse grassoorten incl kruiden die een normale gezonde groei vertonen, dus niet te snel of te langzaam groeien. En daardoor het minste gevaar oplevert en toch voldoende voeding geeft.
Dit bereik je door een nauwkeurige controle en weide beleid.
ik heb nog niet alles gelezen van de pdf vorige post, misschien staat daar ook wel wat in over hoe en wat.

De grond van de foto's van hierboven is zandgrond.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyzo 1 jul 2012 - 3:56

Dank je wel voor je uitgebreide reportage Inge! (En beterschap met je griepje!).
Leuk om al die graslanden en variaties te zien!

Ben je niet bang voor wormbesmettingen, als je relatief verse mest over je land uitrijdt? Of heb je de mogelijkheid die wei dan lang genoeg niet te begrazen, tot alle eitjes dood zijn?

Waarom is het gevaarlijk voor de pony's als het gras te snel in de bloei gaat (uit stress)? Omdat het dan tekorten vertoont en de pony's dus ook tekorten kunnen oplopen?

Ik ga denk ik maar eens contact opnemen met Bio-Ron voor een goed bemestingsadvies, en ook evt. een bodemonderzoek laten uitvoeren. En eens zien hoe ik de boel gemaaid krijg: of dat nog lukt met strookbegrazing (of de paarden de langere stengels dan wél opeten), of dat ik het toch moet (laten) maaien. Bemesten zal dan toch wel in het najaar moeten gebeuren en niet nu, dus ik heb nog even de tijd om uit te vogelen hoe en wat. ;-)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyma 2 jul 2012 - 7:50

Natural Horsetrainer schreef:
Dank je wel voor je uitgebreide reportage Inge! (En beterschap met je griepje!).
Leuk om al die graslanden en variaties te zien!

Op dat stukje zijn er zelfs nog meer verschillen te zien. Staan niet allemaal nog op foto. Komt wel

Citaat :
Ben je niet bang voor wormbesmettingen, als je relatief verse mest over je land uitrijdt? Of heb je de mogelijkheid die wei dan lang genoeg niet te begrazen, tot alle eitjes dood zijn?

Nee waarom?? Ze zijn worm vrij, test regelmatig. Druk is relatief laag. Daarbij het stuk land waar ze nu op staan is denk ik deze maand leeg. Daarna gaat het dicht en gaan ze naar het volgende stuk, als ze dat stuk op hebben is het winter. Dan besluit ik op dat moment of zij op dit stuk komen te staan of de andere.
Dit wissel ik per jaar om de druk een beetje te verdelen. Het duurt dus wel enkele maanden voordat ze er weer op terug staan. De mest is dan allang weg, wormen vergaan door de zon en misschien ook wel door de vorst die gaat komen??? Dit gaat al jaren goed.

Citaat :
Waarom is het gevaarlijk voor de pony's als het gras te snel in de bloei gaat (uit stress)? Omdat het dan tekorten vertoont en de pony's dus ook tekorten kunnen oplopen?

In het pdfje staat veel technische info hierover. Het wordt anders een heel verhaal. Kort gezegd: Je paard krijgt geen tekort omdat het gras te kort komt. Maar eerder kans op hoefbevangenheid.

Citaat :
Ik ga denk ik maar eens contact opnemen met Bio-Ron voor een goed bemestingsadvies, en ook evt. een bodemonderzoek laten uitvoeren. En eens zien hoe ik de boel gemaaid krijg: of dat nog lukt met strookbegrazing (of de paarden de langere stengels dan wél opeten), of dat ik het toch moet (laten) maaien. Bemesten zal dan toch wel in het najaar moeten gebeuren en niet nu, dus ik heb nog even de tijd om uit te vogelen hoe en wat. ;-)

Behoud je eigen nuchterheid en haalbaarheid!! Zijn verhaal is op zich goed, niks mis mee. Maar heel intensief werk en je moet het echt consequent volhouden.
Doe je het half half bereik je niet wat hij voorspiegelt. En kan je droom in duigen vallen. knipoog
Kijk dus goed of het op jouw situatie kan toepassen!
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyma 2 jul 2012 - 9:23

inge schreef:

Nee waarom?? Ze zijn worm vrij, test regelmatig. Druk is relatief laag. Daarbij het stuk land waar ze nu op staan is denk ik deze maand leeg. Daarna gaat het dicht en gaan ze naar het volgende stuk, als ze dat stuk op hebben is het winter. Dan besluit ik op dat moment of zij op dit stuk komen te staan of de andere.
Dit wissel ik per jaar om de druk een beetje te verdelen. Het duurt dus wel enkele maanden voordat ze er weer op terug staan. De mest is dan allang weg, wormen vergaan door de zon en misschien ook wel door de vorst die gaat komen??? Dit gaat al jaren goed.

Paarden zijn nooit wormvrij, ze hebben hooguit dusdanig weinig wormen dat het geen probleem voor de gezondheid vormt. En als ze dus wél wormen hebben (ook al zijn het er weinig), kan er in theorie, bij een slechte hygiëne, ook uiteindelijk een besmetting uit voortkomen. Vandaar dat je bij paarden die geen besmetting hebben, toch ook regelmatig de mest wilt verwijderen.
Maar als op jouw net bemeste stuk langere tijd (maanden) geen pony's lopen, hoef je idd niet bang te zijn voor besmetting, de boel is dan allang dood!


Citaat :
In het pdfje staat veel technische info hierover. Het wordt anders een heel verhaal. Kort gezegd: Je paard krijgt geen tekort omdat het gras te kort komt. Maar eerder kans op hoefbevangenheid.

Oké dank je, dat wordt toch nog eens flink lezen dan. ;-)


Citaat :
Behoud je eigen nuchterheid en haalbaarheid!! Zijn verhaal is op zich goed, niks mis mee. Maar heel intensief werk en je moet het echt consequent volhouden.
Doe je het half half bereik je niet wat hij voorspiegelt. En kan je droom in duigen vallen. knipoog
Kijk dus goed of het op jouw situatie kan toepassen!

Ik kan er allicht wijzer van worden en als ik denk dat het teveel werk of te kostbaar of anderszins niet haalbaar is, zal ik toch wat anders moeten verzinnen. glimlach Maar op zich spreekt het biologische me wel heel erg aan!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptydi 3 jul 2012 - 4:45

ja meid ik weet het met worm vrij bedoel ik ook, niet belastend voor de pony's knipoog
Het duurt idd enkele maanden voordat ze er weer op staan. De vogels helpen tevens mee te verspreiden. Zo af en toe een handje lijnzaad geven doet wonderen grijns

Ja bedoel ik ook, wijzer worden en kijken of het toepasbaar is op jouw situatie. Ik ken een aantal mensen die zijn er mee bezig maar voeren het half half uit.
Dan kost het heel veel geld (het woord biologisch betekend geld laatje openen) met teleurstellend resultaat.
Dan kan je beter wat anders doen wat goedkoper is en beter effect geeft.

ik lurk ook heel graag heel veel info, daar kan je enkel van leren. Tuurlijk is niet alles toepasbaar op mijn situatie, maar ik weet het dan toch maar. Of globaal zodat ik het wel weet terug te vinden indien nodig. Er leven veel wijze mensen op de wereld die een hoop kunnen vertellen en ik van kan leren knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyza 21 jul 2012 - 7:08

@marja in mijn blogje staan nieuwe foto's van hoog gras - strook begrazing - mesten - en hoe het er na 4 wkn uit ziet.
Zo is de situatie nu bij mij.
Zoals het er nu uit ziet heb ik tot eind november gras. Gaat een hoop kosten schelen kwa hooi hoera

[edit] met Marja bedoel ik natural-horse-trainer knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyza 21 jul 2012 - 20:30

Ha, leuk om te zien Inge!

Inmiddels heb ik mijn weidebeheer ook wat aangepast en in plaats van enkele uurtjes per dag de paarden op de hele wei te laten, krijgen ze nu enkele uurtjes per dag een stukje, wat ik om de paar dagen opschuif.
Zo eten ze ook van het gras dat ze anders laten staan (het wat hogere/drogere spul), omdat ze als ze de keuze hebben, liever het verse, kortere gras eten. Nu wordt het dus wat gelijkmatiger afgegeten.
Ik heb ook echt veel te veel gras voor ze en ik ben benieuwd hoe lang ik daar nog in het najaar/de winter van kan voeren. Het gras wat vrij hoog staat is ook droog en stengelig, dus hopelijk gaat dat niet te snel omvallen en rotten...

Inmiddels heb ik ook contact gehad met Bioron en een aantal goede adviezen gehad. Ik denk wel dat ik die wil gaan opvolgen maar ik zit nog even met de financiën en bergruimte (ik wil een big bag lava laten komen maar moet even goed denken over waar ik die ga laten, en wat mijn portemonnee daar nu van vindt ;-) ).

Ik ga het gras in elk geval niet maaien; ik probeer op bovenstaande wijze ervoor te zorgen dat het korter wordt. En dat het lekker in het zaad schiet, is alleen maar meegenomen! glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyma 23 jul 2012 - 9:45

Onze paarden staan ook nog steeds op het doorgeschoten, stengelige gras en dat bevalt me eigenlijk prima, en hun volgens mij ook. Ze eten er heel relaxt van, veel relaxter dan van dat slappe, malse, groene gras (schrok, schrok). Ik vind het ook heerlijk ruiken als ik in de wei zit, een beetje hooiachtig glimlach. Het echte hoge, stugge gras (ik geloof dat het kropaar is) laten ze voor een deel wel staan en als ik ze uiteindelijk doorschuif naar een nieuwe strook is een deel van de vorige strook vrijwel tot de grond toe afgevreten en deels staat er dus nog dat hoge spul, maar dan gaat Richard er een keer met de bloter overheen en dan is alles er weer af. De bloter slaat het stugge spul mooi in korte sprietjes, dus dat is weer goed voor de humuslaag van de grond knipoog. Mijn stroken zijn momenteel zo'n 50 x 15 m en daar eten ze dan een paar weken van (2 x per dag 1,5 à 2 uur), dus ik schuif nu niet iedere dag een stuk op. Dat is nl. niet te doen omdat het opschuiven van palen en draad een lastig karwei is tussen gras van 1 à 1,5 m hoog. Ik moet het gras echt scheiden - net als de Rode Zee hilarisch - om de afrastering ertussen te kunnen zetten. Ik heb ook nog eens 3 draden omdat Kría zo'n 'Houdini' is die anders met haar dikke kuif gewoon de onderste draad 'opschuift' en er een meter onderdoor eet. Nu heb ik er dus heel laag bij de grond een extra strak draadje bij gedaan en is het over. Portret lekker puh........
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyma 23 jul 2012 - 20:25

ja, die paarden houden ons lekker bezig, hier ook geregeld aanpassingen omdat er iemand vindingrijk is.
Zoveel gras als jullie omschrijven, hebben we helaas niet.
Wel een nieuw paardje erbij, niet gepland, maar soms loopt het leven ff wat anders. En als er wat op mijn pad komt, doe ik niet zo snel mijn ogen meer dicht haha. Foto's staan om mijn telefoon, ik moet ze nog op mijn pc zetten.
op mijn facebookpagina staan 2 fotootjes van haar met onze kat.
https://www.facebook.com/joyce.holman.90?ref=tn_tnmn

wat is een bloter? kan me er van alles bij voorstellen, maar weet zeker dat je dat niet bedoeld knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptywo 25 jul 2012 - 5:05

oh mijn gras staat er ook nog steeds. Vorig jaar was het half november op. het was niet gemaaid in tussen tijd. Sommige plekken waren omgevallen maar geen schimmel oid. Alles hebben ze op gegeten. Dit jaar zal het denk ik wel december worden. 1 vreedzak minder ;-)

ik ben erg blij met hoog strengelig gras en veel ruig ander spul. Al lijkt het dit jaar dat het groene gras er tussen door komt zetten. Een soort van 2e groei laag.
het viel mij vandaag op tijdens het verschuiven van de draden.
Ik loop een paar keer heen en weer om het boeltje plat te lopen zodat de draden niet te veel met het gras in aanraking komt waardoor het te veel stroomlekkage geeft.
Dit gaat nog steeds goed op deze manier.

Smorgens is het netjes kort gegeten tot vlak bij de draadjes.

succes met je lava...ik vind in mijn land nog steeds kleine stukjes, heb een stukje van de buren die dit spul ook ooit eens gebruikt. Dit deel van het gras groeit een stuk trager, is dit jaar nog niet begraast geweest en is net aan iets hoger dan mijn enkels, komt op sommige plekken tot mijn kuiten.
Dus heb het laten staan, laat het in aug. weer maaien en mest het daarna weer dan volgend jaar weer laten begrazen.
Er staat wel veel klaver in dat stukje en dat vind ik minder...
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptywo 25 jul 2012 - 6:41

werd op deze link geattendeerd
http://www.silverlinde.com/site/nl/content/143/biologisch_weidebeheer_voor_paarden.html
misschien iets voor wie er interesse in heeft???
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptydo 26 jul 2012 - 1:10

Hé wat gek, dus jouw gras ging juist minder goed groeien van de lava???
Had je het ook gecombineerd met micro-organismen? Ik had begrepen dat die belangrijk zijn om ervoor te zorgen dat je bodem de aanwezige voedingsstoffen ook daadwerkelijk op kan nemen.

De cursus van de Silverlinde had ik idd al gezien, maar toch bedankt voor de link. glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptydo 26 jul 2012 - 6:22

Oh wacht, nou lees ik je beter, je had die lava dus niet zelf gebruikt, maar je buurman had dat ooit gedaan.
Dat je er nog stukjes van terugvindt is misschien niet zo raar, want ik begreep dat het lavagruis (je hebt ook poeder) zo'n 5-10 jaar werkzaam blijft, dus dan kan ik me er iets bij voorstellen dat je nog langere tijd stukje ervan terugvindt.
Maar ja, dat is mijn idee erover, niet in het geheel gehinderd door enige ervaring ermee, of verstand ervan. lekker puh
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyzo 29 jul 2012 - 7:32

och ik weet de details niet helemaal. Ik hou me er niet zo heel veel mee bezig wat en hoe zij alles precies doen.
Dan krijg je er een dagtaak bij grijns

wat dacht je van een reisje naar ijsland en zelf meenemen hilarisch wel met de auto gaan anders is het zo zwaar grijns mooi excuus om te gaan reizen
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyzo 29 jul 2012 - 8:58

Hoe wilde jij met de auto naar IJsland rijden? lekker puh
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptydi 31 jul 2012 - 1:40

Heb je het nog niet gezien op tv??? een auto vlot, rij je auto op een soort van platte boot wielen precies op de gaatjes en gassen maar. hilarisch

Nee geintje....
Gewoon je auto op de boot en dan naar ijsland natuurlijk grijns Hebben wij al 2 x gedaan. Heerlijke vakantie is dat. Pik je ook meteen de faroer mee. Ook zo iets waar je normaal gesproken nooit zou komen. Maar erg mooi is om op je reis mee te nemen.
Nu tegenwoordig (sinds dit jaar) kan je ook sneller over door de faroer over te slaan. Maar ja als wij vakantie hebben, hebben we geen haast.
En kwa weer maakt het niet uit hilarisch t is hier ook niks.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptydi 31 jul 2012 - 6:26

Is dat niet een pokke-eind reizen dan? Hoe lang ben je onderweg?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Emptyvr 10 aug 2012 - 6:08

beetje late reactie,erg druk en compu problemen....zucht....

Valt wel mee het rijden. Vanaf ons huis is was het (wij doen rustig aan) 9 uur rijden naar de boot.
Dan opstappen volgende dag kwamen we op de faroer daar bleven we 2 dgn dag er op in IJsland dus heen 3 dagen reizen en terug doe je er 2 dagen over omdat je dan niet uit stapt op de faroer maar in 1x door vaart.

Je kan nu kiezen voor een lange of een korte versie dus zoals hierboven 3 dg heen en 2 terug of 2 dg heen en 2 dg terug Dan doe je de faroer niet aan.
Wij vinden bootje varen erg leuk en hoort bij onze vakantie. net zoals we regelmatig naar de UK gaan is de boot al ons eerste vakantie momentje.
De reis naar Denemarken hebben we lekker verlengt door een nachtje te overnachten en de rit van 9 uur in 2en te knippen.
Zo hebben we ook nog wat van dat land gezien. En de moeite waard om eens terug te gaan. Ze hebben leuke dorpjes, veel ijslanders trouwens ;-)
en mooie stranden.
We zijn nu al 2 x met de boot naar ijsland geweest en 1x met vliegtuig. De boot heeft toch wel voorkeur wat mijn betreft.
Lekker je eigen spulletjes mee en in je eigen bedje slapen, wel erg prettig. grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





geel gras (niet door vochtgebrek) Empty
BerichtOnderwerp: Re: geel gras (niet door vochtgebrek)   geel gras (niet door vochtgebrek) Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
geel gras (niet door vochtgebrek)
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Een track vol met gras
» Teveel gras
» 1ha land laten maaien....wat met het gras doen?
» dilemma, net ingezaaid gras
» De Track gras-vrij maken?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: