Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

zomerexceem door bemesting?

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
betty

betty

Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 12-11-09

zomerexceem door bemesting? Empty
BerichtOnderwerp: zomerexceem door bemesting?   zomerexceem door bemesting? Emptydi 9 maa 2010 - 10:01

Hoi, ik heb een vraag. Vorig jaar heb ik mijn land een weinig laten gieren met koeienmest. 2 maanden daarna ontwikkelde mijn 2-jarige erg eczeem met overal open wondjes op de manenkam. Ze werd gek van de jeuk! Ze heeft daarna in een eczeemdeken gelopen. Ik heb toch een sterk vermoeden dat het bemesten ermee te maken heeft. De andere 7 pony's hadden geen eczeem, maar toch beduidend jeukeriger :< dan het jaar daarvoor.
Heeft iemand van jullie dat ook weleens gehad? Ik bemest nu alleen nog met mijn eigengemaakte paardencompost. Kijken hoe dat gaat.
Zij is toevallig ook de enige pony die een slechte start heeft gehad. Met een zware wormenbesmetting bij de fokker vandaan met 6 maanden oud.
Ze was eigenlijk pas met anderhalf jaar hersteld hiervan. Ik geef haar nu een algencomplex voor reiniging. Ik hoop zo dat dit niet door gaat zetten. We wachten af..
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: zomerexceem door bemesting?   zomerexceem door bemesting? Emptywo 10 maa 2010 - 2:50

Betty, weet je heel zeker dat het rundermest was? Ik heb nl. wel eens horen zeggen dat vooral varkensmest nogal eens jeukproblemen kan geven bij paarden. Hoe dan ook, ik ben er zelf ook van overtuigd hoor dat bemesting ook een duit in het zakje doet bij eczeem. Bovendien is het enige dat drijfmest doet het gras uit de grond laten schieten, maar het voegt geen enkele structuur aan de bodem toe omdat het geen vaste mest is. En juist die structuur is zo belangrijk voor een goede, vruchtbare humuslaag. Sinds vorig jaar laten wij daarom ook niet meer gieren, maar gaat alleen nog de gecomposteerde paardenmest over het land.
http://www.paddockparadijs.nl
helma

helma

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: zomerexceem door bemesting?   zomerexceem door bemesting? Emptywo 10 maa 2010 - 11:15

Hoi,

En om te hooien dan? Is de allergie reactie op de gier weg als het gras niet vers wordt gegeten, maar later als hooi?
Ik sta net op het punt de loonwerker te bellen, om de grote weide te doen om straks te hooien.
Hoe zit het dan?? Falcor heeft ook Seme, riskeer liever geen verergering.

Na het hooien kunnen ze evt met stripbegrazing op het middenstuk, maar dat ligt er een beetje aan hoe de track
zich in de loop van het seizoen gaat houden. Wordt dit jaar natuurlijk voor het eerst dat het helemaal in gebruik
genomen gaat worden, dus ben benieuwd hoe dat uitpakt.
Ik denk dat na het hooien het effect van de gier weg is, en ze wel weer veilig gras kunnen eten?

Groetjes
Helma
http://www.dogwise.nl
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: zomerexceem door bemesting?   zomerexceem door bemesting? Emptydo 11 maa 2010 - 0:24

helma schreef:
En om te hooien dan? Is de allergie reactie op de gier weg als het gras niet vers wordt gegeten, maar later als hooi?
Ik heb nooit problemen bemerkt bij het eten van het hooi van ons gegierde land. Ik denk dat er door het hooiproces (het drogen van het gras dus) al zoveel van het 'te rijke' uit het gras verdwijnt, dat je niets meer merkt van het effect van de mest of dat dat effect in ieder geval te verwaarlozen is. Ik zou het gerust aandurven Helma (hebben we zelf trouwens ook jaren gedaan en van het hooi kreeg onze eczemer geen last).
http://www.paddockparadijs.nl
Temba

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 01-03-10

BerichtOnderwerp: Re: zomerexceem door bemesting?   zomerexceem door bemesting? Emptydo 11 maa 2010 - 3:21

Wat een goeie! Bij mij gaat ook een belletje rinkelen!
Ik heb vorig jaar voor het eerst laten bemesten door een koeienboer vlakbij. Mijn merrie had jeuk ontdekt door aarsmaden toen ik haar gekocht had. Ik heb haar nu een jaar.
En inderdaad na het gieren zijn allebei mijn paarden wat jeukeriger geworden maar omdat mijn merrie die aarsmade (dus veel jeuk had toen) heeft gekend en nu weer wat jeuk had, had ze zich totaal open geschuurd binnen een week. verwarring Ook zij heeft nu dus een deken wat het wel goed maakt maar bemesten doe ik niet meer.
Ik heb zelf ook de indruk dat dit alles bij elkaar haar zo jeukerig heeft gemaakt. Het enige is dat ze nu ook schilfers heeft (geen korstjes). Wat ik op zich best gek vind. Hopelijk gaat het aankomend jaar wel beter met de jeuk voor haar.
Mijn ruin was ook wat jeukeriger terwijl hij dat eigenlijk nooit heeft gehad.

Ik denk dat het anders is wanneer het droogt om hooi van te maken en de paarden er dan niet binnen een paar weken van eten..
http://www.silfurfaxi.nl
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: zomerexceem door bemesting?   zomerexceem door bemesting? Empty

zomerexceem door bemesting?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» onderzoek bemesting advies
» Door het ijs gezakt!
» gretigere paarden door stripbegrazing?
» Grappig paadje door imitatiegedrag
» geel gras (niet door vochtgebrek)

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: