Onderwerp: Grappig paadje door imitatiegedrag wo 9 feb 2011 - 9:59
Ik had al eens eerder ontdekt dat de paarden in modderige stukken van het pad de neiging hebben om elkaar te imiteren door precies in elkaars voetstappen te volgen, waardoor een heel typisch paadje ontstond. Nu heb ik er maar eens een paar foto's van gemaakt want ik vind het zo grappig .
Dit is vrijwel het enige gedeelte van het pad in ons PP aan huis dat nogal eens flink modderig kan worden bij aanhoudende regen. De paarden krijgen dan de neiging om alleen het strookje vlak langs de binnenafrastering te gebruiken, waarbij ze hun voeten allemaal op precies dezelfde plaatsen neerzetten. Zo zorgen ze ervoor dat het paadje op die plaatsen aangestampt wordt en ze er wat minder in wegzakken . Uiteindelijk ontstaat op deze manier een heel eigenaardig ribbelpad; als ze er overheen lopen is het net of ze over cavaletti's lopen. Als het pad weer opdroogt blijft dit nog een hele poos zo bestaan en blijven ze allemaal braaf over hun zelfgemaakte ribbels heen stappen.
Dit ribbelpad ontstaat altijd alleen in modderige stukken van het pad. Hebben jullie je paarden dit ook wel eens zien doen?
Onderwerp: Re: Grappig paadje door imitatiegedrag do 10 feb 2011 - 20:52
Hi, ziet er leuk uit. Bij ons lopen ze wel allemaal over hetzelfde spoor dan, meestal inderdaad langs de afrastering. maar zulke ribbels heeft dat bij mij nog niet gevormd.
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: Grappig paadje door imitatiegedrag za 12 feb 2011 - 2:10
ik herken dit wel wel grappig dat je het op de foto hebt gezet.
Nina
Aantal berichten : 209 Registratiedatum : 12-01-10 Woonplaats : Zuid Holland
Onderwerp: Re: Grappig paadje door imitatiegedrag za 12 feb 2011 - 2:43
Zeker een appart cavaletti paadje zo! Ik ken de paadjes wel van onze schapen. Die volgen elkaar graag over het zelfde spoor door het weiland. Maar dat ze echt op elkaars voetsporen stappen en dan zulke ribbels vormen had ik ook nog nooit gezien. Zo te zien zijn je paardjes zich in elk geval heel bewust van hun voeten! Hihi!
Onderwerp: Re: Grappig paadje door imitatiegedrag zo 13 feb 2011 - 0:59
Ik vind het altijd fascinerend hoe zoiets dan begint, net als inderdaad zo'n paadje door een wei. Eentje moet daar toch mee beginnen, net als dat er eentje het voorbeeld moet geven van de voeten precies in het spoor van de voorganger te zetten. Maar vooral bij zo'n paadje door de wei (in een begrazing zie je dat veel): in het begin is het paadje natuurlijk nog niet zichtbaar, maar hoe weten ze dan dat ze de vorige keer op precies die route hebben gelopen? Zouden ze het ruiken? Of de energie voelen? Of...? Wonderlijk...
Onderwerp: Re: Grappig paadje door imitatiegedrag zo 13 feb 2011 - 23:25
Nu het weer een paar keer heeft geregend in de afgelopen dagen, zijn ze begonnen aan een nieuw 'ribbelpaadje', deze keer langs de buitenafrastering van het zelfde stuk pad :<. Gisteren was het er nog niet, maar vanochtend zag ik ineens weer een heel stuk stap-in-stap, hobbel, stap-in-stap, hobbel, etc. Blijkbaar heb ik toch heel vreemde paarden .
betty
Aantal berichten : 21 Registratiedatum : 12-11-09
Onderwerp: Re: Grappig paadje door imitatiegedrag zo 27 feb 2011 - 10:43
ha, ha, wat een grappige gewoonte, nog nooit gezien. Kan het niet zo zijn Marja, dat jouw paardjes 's nachts allemaal tôltend over dat pad gaan, zeg maar een geheime truc van IJslanders?
Onderwerp: Re: Grappig paadje door imitatiegedrag zo 27 feb 2011 - 12:00
betty schreef:
ha, ha, wat een grappige gewoonte, nog nooit gezien. Kan het niet zo zijn Marja, dat jouw paardjes 's nachts allemaal tôltend over dat pad gaan, zeg maar een geheime truc van IJslanders?
Nou, als dat zo is ga ik een keer een camera opstellen !!