Aantal berichten : 377 Registratiedatum : 05-04-12
Onderwerp: Re: Hooibakken ma 9 apr 2012 - 0:35
Ik zou dat dan weer niet erg vinden De pony,s wandelen dan een hoop. Hopelijk ook als ze met zijn 2 e zijn hihi. opzich zou er 1 plak in moeten passen, denk ik ?
En verder gewoon in het grote hooinet op de vaste plek.
Je kan bv voor 2 dagen vullen de netjes. Ik wou er stuk of 8 misschien wel 10 maken. Dat je gelijk voor meerdere dagen klaar hebt Ik wil dat met de grote netten ook gaan doen dat scheelt wel tijd denk ik.
En soort van ding maken waar je de netten makkelijk in kan hangen dat hij open hangt. Plakjes erin, dichtmaken en klaar.
franslj
Aantal berichten : 398 Registratiedatum : 22-12-11 Woonplaats : Koningsbosch
Onderwerp: Re: Hooibakken ma 9 apr 2012 - 1:00
Klinkt goed, zoals jij het van plan bent, Marjolein... Zo bedenkt ieder een methode, om de paarden zo goed mogelijk 'van dienst' te kunnen zijn..
[quote="franslj"] Wij voeren 3 tot 4 balen hooi quote]
Dit verrast me een beetje. Ik dacht dat jullie zo'n 5 paarden hebben staan, dan lijkt 3-4 balen a 12kg me wel heel erg veel, vooral als het allemaal sobere types zijn zoals op je profielfoto. Vergis je niet hoeveel paarden in Nederland te dik zijn! Met alle medische (vaak onomkeerbare) gevolgen van dien!
Een Haflinger weegt gemiddeld tussen de 450 en 600kg en zou dan tussen de 5 en 7 kg kuil/hooi nodig hebben. Als ik het zo uitreken, krijgen de paarden bij jullie rond de 9,5 kg. Da's wel erg veel, mijns inziens...
Maar misschien heb je hier wel heel goed over nagedacht en mis ik iets in mijn beredenering?
franslj
Onderwerp: Re: Hooibakken ma 9 apr 2012 - 3:00
Citaat :
Ik dacht dat jullie zo'n 5 paarden hebben staan, dan lijkt 3-4 balen a 12kg me wel heel erg veel, vooral als het allemaal sobere types zijn zoals op je profielfoto.
Nou, Zin-inn, we hebben twee haflingers, ruinen, een quarter horses, een American Painthorse, merries en één kruising Belgisch trekpaard x Andalusier x Fell pony, Baleno, ruin.
Wij zijn eigenaar van maurits, de haflinger en verder zijn er 4 pensiongasten, die het eens zijn met ons voerbeleid, behalve de eigenaren van de twee quarter horses.
Wij bekijken dagelijks de hoeveelheid, wat nog als restant in de hooibakken ligt en als er nog een bodempje in ligt, stellen wij het bijvullen uit. Het principe van 'het bordje helemaal leeg eten' en daar is niet iedereen het mee eens.
Het argument is meestal, dat sommige mensen vinden dat paarden altijd de bakken gevuld moeten hebben, omdat het 's nachts koud kan zijn en daardoor eten de paarden meer, om het warm te krijgen.
Wij denken, dat het geen kwaad kan als paarden op zoek gaan en als zij nog iets in de bakken zien liggen, er alle moeite voor doen, om het eruit te plukken.
Klopt, 3 tot 4 balen van 12 kilo per baal... Laten we het gemiddelde nemen; 3,5 baal à 12 kilo, 42 kilo voor 5 paarden. Delen door 5, kom ik uit op ruim 8 kilo per paard.
Nu is het wel zo, dat er altijd wel een 'vreetzakkie' bij loopt , die niet weet wat eerlijk verdelen is en waarschijnlijk meer naar binnen werkt, ten koste van de portie van de collega's. Wij vinden, dat de paarden dit onderling prima kunnen 'regelen'.
Naast het hooi, lopen de paarden gemiddeld één uur op het grasland en vanaf eind deze week, beginnen we aan een 'vers' weiland aanbieden, maar halen de paardjes er na een half uur weer vanaf.
Weet je, wij zijn begonnen met een PP in te richten en voelen ons verantwoordelijk voor het welzijn van de paardjes. Pensiongasten kunnen er een andere mening op na houden, maar krijgen van ons de vrijheid om te kiezen. Blijven, binnen ons beleid, waarbij we openstaan voor onderbouwde ideeën of een andere plek voor het paard zoeken, mochten de meningen te ver uit elkaar liggen.
Vorige week is er nog een dierenarts komen kijken en haar bevinding; 'zien er goed en gezond uit'.
Ruim 8kg is toch ruim 3kg meer dan de aanbevolen 5kg, dat wil dus zeggen méér als de helft meer. Dus ik blijf het toch veel vinden. Mogelijk speelt mijn beroepsdeformatie mij hierin parten.... Maar goed, ieder heeft zijn eigen ideeen en voorkeuren. Daarnaast: al doende leert men, en als ik je zo "hoor" zijn jullie heel bewust bezig met het beginnen van houden van paarden. Dus zit je er boven op en let je ook op de kleine signalen. Aanpassen kan natuurlijk altijd nog.
franslj
Onderwerp: Re: Hooibakken ma 9 apr 2012 - 5:35
Citaat :
Dus zit je er boven op en let je ook op de kleine signalen. Aanpassen kan natuurlijk altijd nog.
Precies, Zin-inn... aanpassen kan altijd nog. Wij willen wel graag onderbouwde argumenten horen van de pensiongasten, ipv lukraak maar wat roepen. Bovendien zitten wij er idd bovenop en houden de ontwikkeling van de paardjes goed in de gaten en laten de mening van onze natuurlijk bekapper en de mening van een dierenarts, mits onderbouwd, zwaar meewegen.
Wij zijn in december pas begonnen en moeten nog veel leren en vinden het ondertussen fantastisch om met de paardjes om te gaan en te ontdekken, hoe zij steeds meer met ons vertrouwd raken; een heerlijke voedingsbodem om bijvoorbeeld vrijheidsdressuur en grondwerk toe te passen.
Groet.. frans.
Wieteke
Aantal berichten : 637 Registratiedatum : 08-03-10
Onderwerp: Re: Hooibakken di 10 apr 2012 - 3:33
Zin-inn schreef:
Ruim 8kg is toch ruim 3kg meer dan de aanbevolen 5kg, dat wil dus zeggen méér als de helft meer. Dus ik blijf het toch veel vinden.
Het ligt er ook in grote mate aan wat voor hooi/kuil je voert. Bij het berekenen van de hoeveelheid ruwvoer gaan ze vaak uit van het aantal kilo's droge stof. Het drogestofgehalte kan natuurlijk flink variëren per soort ruwvoer.
Mijn pony's (koudbloedtypes) kregen deze winter per dag minimaal 13 kilo graszaadhooi per pony per dag. Dibble (merrie, wordt 11 dit jaar) is nu nog steeds iets te dik (maar nog wel steeds aan het afvallen) en Thyler (ruin, wordt 4 dit jaar) zit op een gezond gewicht, maar oogt wel wat hoekig. De warmbloedpaarden kregen meer kilo's per dag, maar zij vielen toch te veel af (zij bewegen ook veel meer dan die luie pony's van mij ) en krijgen daarom sinds kort kuilgras.
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: Hooibakken di 10 apr 2012 - 4:09
ook hier hooikussens op de track om het lopen nog meer te bevorderen. En ja het werkt! Ook hebben ze er veel plezier van. Ze hebben voorkeur voor de kussens boven het net.
Heb ook een groot kussen in een bak liggen, dit is makkelijk met vullen en vervoeren.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Hooibakken di 10 apr 2012 - 4:24
inge schreef:
ook hier hooikussens op de track om het lopen nog meer te bevorderen. En ja het werkt! Ook hebben ze er veel plezier van. Ze hebben voorkeur voor de kussens boven het net.
Heb ook een groot kussen in een bak liggen, dit is makkelijk met vullen en vervoeren.
Wat interessant dat ze de kussens verkiezen boven het grote net. ? Heb je ze gevuld met ander spul ? Lijkt me niet.
Mijn net is in bestelling, een grote waar ik zelf kleinere van ga maken. Mijn vader werkt in de aanhangers, is het toch nog ergens goed voor
Nou, daar gaat mijn berekening Wieteke. Zo zie je maar weer dat theorie en praktijk toch erg van elkaar kunnen verschilllen! Mijn paardjes worden al dik van het kijken naar eten lijkt t wel....
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Hooibakken di 10 apr 2012 - 5:58
Vorig jaar konden mijn 2 pony,s de kleine c em grote c met 1 groot hooinet van 60 x 1 m die helemaal prop vol zat De hele dag. Maar ze aten niet de hele dag, ze gingen dan soms gewoon ff weg en kwamen weer eens terug. Ze stonden toen niet op een pad maar op een lange strook van 50 m. Met een kort zij stukje waar ik tevens voerde.
Ik hoop dit volgend jaar ook weer aan te kunnen bieden...
franslj
Onderwerp: Re: Hooibakken wo 11 apr 2012 - 7:53
Staan je pony's dag en nacht buiten, Marjolein of gaan beiden 's nachts op stal? Hoeveel weegt een vol hooinet van 60 bij 100 cm?
Groet.. frans.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Hooibakken wo 11 apr 2012 - 8:36
Dit was midden in de winter. Ja ze lopen dag en nacht buiten,
Rond de 20 kilo gok ik. Geen van de 2 die destijds te dik werden, Volgend jaar wil ik kleine baaltjes die hadden we toen niet.
Dat zal heel erg afhankelijk zijn van wat erin zit: kurkdroog hooi, vochtige voordroog of nog nattere kuil . En zelfs in droog hooi zullen er flinke verschillen zijn: van heel fijn hooi zal er meer gewicht in het net gaan dan van grof hooi, omdat fijn hooi veel meer in elkaar geperst kan worden. Het blijft altijd heel moeilijk om dit soort dingen te vergelijken, en daarom is voor paarden voeren ook zoveel fingerspitzengefühl nodig . Wij hebben zelf in onze grote ingesealde voordroogpakken verschillende soorten hooi zitten, en we merken duidelijk dat er veel minder grof hooi in zo'n pak gaat dan fijn hooi. Met een pak grof hooi kunnen we onze paarden 3 dagen voeren, en met een pak fijn hooi wel 5!
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Hooibakken wo 11 apr 2012 - 8:44
Marja schreef:
franslj schreef:
Hoeveel weegt een vol hooinet van 60 bij 100 cm?
Dat zal heel erg afhankelijk zijn van wat erin zit: kurkdroog hooi, vochtige voordroog of nog nattere kuil . En zelfs in droog hooi zullen er flinke verschillen zijn: van heel fijn hooi zal er meer gewicht in het net gaan dan van grof hooi, omdat fijn hooi veel meer in elkaar geperst kan worden. Het blijft altijd heel moeilijk om dit soort dingen te vergelijken, en daarom is voor paarden voeren ook zoveel fingerspitzengefühl nodig . Wij hebben zelf in onze grote ingesealde voordroogpakken verschillende soorten hooi zitten, en we merken duidelijk dat er veel minder grof hooi in zo'n pak gaat dan fijn hooi. Met een pak grof hooi kunnen we onze paarden 3 dagen voeren, en met een pak fijn hooi wel 5!
Klopt dit is echt een wereld van verschill. Hooi wat we nu hebben is elke keer weer afwachten wat erin zit. Gelukkig kan ik altijd nog kiesen op de baal bij de koeien te laten zetten, als die te nat is, Volgend jaar hoop ik wat constanter hooi te hebben en kleine baaltjes dit is een vereiste
franslj
Onderwerp: Re: Hooibakken wo 11 apr 2012 - 9:19
Citaat :
Dat zal heel erg afhankelijk zijn van wat erin zit: kurkdroog hooi, vochtige voordroog of nog nattere kuil
Ik ga even van onze situatie uit, Marja en Marjolein; kleine balen van ca 12 kilo per stuk en momenteel voeren wij redelijk grof hooi en daarnaast lopen de paardjes bijna 'n uur per dag op een stuk vers weiland.
Een combinatie dus van hooi en vers gras en we zien, dat er in de ochtend nog voldoende droog hooi in de bakken ligt, waardoor we de porties kunnen verminderen en straks niet meer dan een plakje droog hooi in elke bak leggen.
Volgende week laten we de paardjes een dagdeel op het weiland en daarna hopen we de track af te hebben, zodat ze kunnen rond'tracken'...
Ik heb begrepen van jou, Marja, dat je de hooinetten hebt opgehangen en bij Marjolein liggen deze op het pad, nietwaar? Gaat er wel eens een net kapot en vinden jullie de losse draadjes dan nog terug?
Groet.. frans.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Hooibakken wo 11 apr 2012 - 21:43
franslj schreef:
Citaat :
Dat zal heel erg afhankelijk zijn van wat erin zit: kurkdroog hooi, vochtige voordroog of nog nattere kuil
Ik ga even van onze situatie uit, Marja en Marjolein; kleine balen van ca 12 kilo per stuk en momenteel voeren wij redelijk grof hooi en daarnaast lopen de paardjes bijna 'n uur per dag op een stuk vers weiland.
Een combinatie dus van hooi en vers gras en we zien, dat er in de ochtend nog voldoende droog hooi in de bakken ligt, waardoor we de porties kunnen verminderen en straks niet meer dan een plakje droog hooi in elke bak leggen.
Volgende week laten we de paardjes een dagdeel op het weiland en daarna hopen we de track af te hebben, zodat ze kunnen rond'tracken'...
Ik heb begrepen van jou, Marja, dat je de hooinetten hebt opgehangen en bij Marjolein liggen deze op het pad, nietwaar? Gaat er wel eens een net kapot en vinden jullie de losse draadjes dan nog terug?
Groet.. frans.
Bij mij liggen ze nog niet op het pad dat wil ik volgend jaar gaan doen nu nog niet. De netten liggen nu in grote bakken pallet boxen,
franslj
Onderwerp: Re: Hooibakken wo 11 apr 2012 - 22:39
Misverstand, Marjolein.. ik meen ergens een foto te hebben gezien, waar de hooinetten/kussens op de grond lagen.
Nu zit er bij ons in de kudde eentje, Maurits geheten, die hebben we geleerd om tegen een bal te schoppen.
Lijkt me wel handig, om de netten in een palletbox te leggen, maar het vullen van die netten vinden wij een gedoe en gaat nogal lastig.
Groet.. frans.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Hooibakken do 12 apr 2012 - 2:16
franslj schreef:
Misverstand, Marjolein.. ik meen ergens een foto te hebben gezien, waar de hooinetten/kussens op de grond lagen.
Nu zit er bij ons in de kudde eentje, Maurits geheten, die hebben we geleerd om tegen een bal te schoppen.
Lijkt me wel handig, om de netten in een palletbox te leggen, maar het vullen van die netten vinden wij een gedoe en gaat nogal lastig.
Groet.. frans.
Het vullen vind ik nou juist het handigste, Ik heb een grote kruiwagen met 2 wielen daar past mijn net precies omheen. En dan vul ik hem, en maak ik hem dicht met grote karabijn haken, 3 stuks per net En zo vullen wij er 3 voor 5 paarden. En die liggen op 2 punten in de bak vast.
franslj
Onderwerp: Re: Hooibakken do 12 apr 2012 - 3:48
Citaat :
Ik heb een grote kruiwagen met 2 wielen daar past mijn net precies omheen.
Handige tip, Marjolein, want wij hebben ook zo'n kruiwagen op twee wielen, maar er niet bij stil gestaan, dat er een net om heen te spannen is..
Dank, groet.. frans.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Hooibakken do 12 apr 2012 - 6:10
franslj schreef:
Citaat :
Ik heb een grote kruiwagen met 2 wielen daar past mijn net precies omheen.
Handige tip, Marjolein, want wij hebben ook zo'n kruiwagen op twee wielen, maar er niet bij stil gestaan, dat er een net om heen te spannen is..
Dank, groet.. frans.
Je heb wel verschillende maten, er zijn hier ook netten die van de action bv die passen er niet omheen. Die van mij komen van ecotools.nl en passen perfect. De blauwe die iemand graag wou passen ook al veel minder goed.
franslj
Onderwerp: Re: Hooibakken do 12 apr 2012 - 7:40
Ja, kan me voorstellen, Marjolein, dat het handig is, om eerst de maat van de kruiwagen te nemen en daarna op pad te gaan voor de netten.
Een PP beginnen; je raakt maar niet uitgeleerd..
Groet.. frans.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Hooibakken do 12 apr 2012 - 7:54
franslj schreef:
Ja, kan me voorstellen, Marjolein, dat het handig is, om eerst de maat van de kruiwagen te nemen en daarna op pad te gaan voor de netten.
Een PP beginnen; je raakt maar niet uitgeleerd..
Groet.. frans.
Haha idd, heb jij ook zo,n grote groene met 2 wielen ?
franslj
Onderwerp: Re: Hooibakken do 12 apr 2012 - 7:59
Klopt, Marjolein... een beetje vaalgroene kleur, vind ik en met twee wielen kruien voelt erg onwennig, want snel draaien en zo, is er niet meer bij en dan pak ik liever de éénwielige vaalgroene kruiwagen..
Groet.. frans.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Hooibakken do 12 apr 2012 - 8:20
franslj schreef:
Klopt, Marjolein... een beetje vaalgroene kleur, vind ik en met twee wielen kruien voelt erg onwennig, want snel draaien en zo, is er niet meer bij en dan pak ik liever de éénwielige vaalgroene kruiwagen..
Groet.. frans.
Ik heb hem aangeschaft nadat ik mijn elleboog uit de kom heb gehad (links)na een val van me paard. Ik kon en kan nog steeds niet goed met kruiwagne met 1 wiel rijden. Mijn linker arm is korter als de rechter, de linker heeft een 5 graden buiging die er nooit meer uit zal gaan. En met 2 wielen kruid ik met rechts super handig.
Ik mest wel uit soms met een met. 1 wiel, en dan pak ik hem hoger op. Maar dat kost veel kracht