Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Ervaringen met paddockroosters?

Ga naar beneden 
+8
Iris
joyce b
marion
Mai
veernr1
Berith
fojoe
Wieteke
12 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
joyce b




Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 22-02-11

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyvr 8 apr 2011 - 3:16

Wieteke schreef:
Ik denk dat dat meevalt, doordat de tegels aan de boven- en onderkant in andere tegels zijn vastgeklikt. Heb geen idee of ze wel eens op deze manier worden gebruikt.

In Duitsland zie je heel veel bij de Hit-actief stallen dat ze de paden met roosters maken. Zowel breed, als smal. Opmerking daarbij was dat de paarden vaak bij natte perioden als snel doorhebben dat het op die roosters veel steviger loopt en dan ze dan vaak zelf kiezen voor die roosters.

Ik vind ze ook super! En zou ze ook graag proberen, vooral voor het stuk in ons bosje omdat we daar niet kunnen graven ivm alle boomwortels.
Maar ze zijn inderdaad zo prijzig dat ik er eerst voor gekozen heb een wintertrek in de wei om te gaan laten zetten. Als de kraanmachinist daar 2 dagen mee bezig is, kost me dan ongeveer €1200,- werkloon voor een pad van ongeveer 150 a 170 meter lang en 3 tot 5 meter breed met nog een omgezette hoekpaddock van zo'n 150m2.

Wat waren jullie roosters per m2 Wieteke?
Die van Hit-actief zaten een paar jaar geleden tussen de €8,- en €12,- per m2, betonnen graskeien zitten ook al op €12,- per m2, maar die kun je nog wel eens 2e hands krijgen of kopen... Voor "verharden" van onze bosrotonde wilde ik ze nog wel overwegen, maar twijfel nog wat ivm drainerend vermogen op aangestampte puingrond zonder drainage en of het met zand er op dan niet sompig wordt...
Zal ook zeker in de gaten houden wat jullie winterervaringen worden!!!


Die niet zo leuke modder ervaring had ik dus ook mijn 1e jaar hier wonend met de paarden 24/7 buiten in de wei. De bak werd ook te nat om droog te liggen en de schuilstal pasten maar 2 paarden in, dus heb er toen nachten van wakker gelegen toen het weken lang regende en het hier kniediep moeras werd... Toen noodstallen gemaakt zodat ze in elk geval 's nachts droog konden staan en liggen (2 in de schuilstal, met boomstammetjes, en 1 kapschuur va n4 bij 6 delen met 2 pony's die beiden heel sociaal waren.) En in de volgende herfst gezorgd dat er bestraat was tussen hek en bak en paddock en rond de schuilstal. Dat scheelde heeeeeeel veel ellende! Alhoewel ik bij zeer slecht weer nog wel op ging stallen. Vandaar nu dus inderdaad maar zo'n grote stal als hierboven wordt genoemd
grijns

Nou, op naar de volgende fotoserie van de ontwikkeling van je PP!!!
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyvr 2 sep 2011 - 9:03

Hoi Wieteke,

Als ik het goed begrijp heb jij op je 5 meter brede pad 1 meter roosters liggen. Ik heb wat vragen: Kiezen de paarden voor het pad als het nat/glibberig is? En groeit en nog wat gras tussen de roosters? Benutten ze de hele meter of had achteraf 50 cm ook gepast voor de paarden?

Groeten, Iris
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyvr 2 sep 2011 - 10:19

Hoi Iris,

De roosters liggen inderdaad als een pad van 1 m breed in het midden van de track, en de track zelf is 5 m breed. Door de hoge kosten hebben we voor de winter een soort minitrack gemaakt en alleen daar liggen de roosters. De minitrack ligt het meest beschut en vlak langs een weg. Het is bij ons erg toeristisch, en de paarden schrikken geregeld van fietsers die 'plotseling' achter de bomen verschijnen, hihi. Ze lopen tot nu toe daarom vooral op de delen van de track waar geen roosters liggen. Ze lopen wel gewoon op de roosters, maar het is niet zo dat ze het pad nu al echt opzoeken (wijzelf trouwens wel als we in een natte periode met de kruiwagen mest over de track gaan, hihi).

Tussen de roosters groeit nog een heel klein beetje gras, maar naast de roosters groeit meer. We hebben de plaggen afgegraven grasmat gewoon weer op de roosters laten leggen, maar toen is natuurlijk een groot deel van het gras afgestorven. Ik wil het roosterpad misschien volgend jaar een keer inzaaien. Doordat er naast de roosters meer gras staat, lopen de paarden nu nog liever daar. Maar na de regen van de afgelopen maand zie je wel dat de grond op de roosters mooi vlak blijft liggen en dus niet in een maanlandschap verandert. Dat was het voornaamste doel, want in de herfst en winter zouden ze anders echt heel diep wegzakken. Op sommige plekken (de plaatsen waar de paarden niet veel lopen) zijn de teruggelegde plaggen nog niet mooi in het roosterprofiel getrapt, en op die plaatsen is het bij nat weer nog wel glad. Ik denk dat dat vanzelf wel goed komt als de paarden het winterpad meer gaan gebruiken, en anders kan het teveel aan grond altijd nog wel weggeschraapt worden met een kraantje of zo. Ik zal proberen dit weekend foto's te maken van de track.

Ik had vorig jaar overwogen om het pad maar 50 cm breed te maken, en had een roostertegel (50x50 cm) gekregen om te passen onder mijn pony :< . Helaas is Dibble een koudbloed van het model kamerolifant, en staan haar voorbenen gewoon te ver uit elkaar. 50 cm ging dus echt niet lukken. Misschien dat het voor een 'standaardpaard' wel zou kunnen. Je heb dan alleen wel kans dat je roosters eerder gaan verzakken in de klei, als je verder geen ondergrond gebruikt. Doordat je de roosters aan elkaar klikt, ligt het pad bij deze breedte redelijk vlak. Het enige hoogteverschil dat ik zie, is waar het kraantje gewoon iets dieper in de klei had 'gehapt'. Ik heb niet gezien dat de roosters scheef worden getrapt. Dat scheen bij roosters van 30 x 30 cm wel een probleem te zijn.

Tot nu toe lijkt het dus allemaal wel hoopgevend, maar de komende herfst en winter zal de echte test zijn. De verkoper raadde trouwens wel aan de roosters in het voorjaar te leggen, zodat de grond eronder nog een tijd kreeg om te verdichten voordat de natte periode begint. Als ik ooit weer geld heb, zou ik misschien nog wel een soort rol- of ligplek willen maken met roosters opgevuld met zand. Maar dat zal nog wel een tijd duren... Eerst maar eens de wintervoorraad hooi betalen :< .

Als je ooit een keer in Zeeland bent, ben je uiteraard van harte welkom om eens te komen kijken!
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyza 3 sep 2011 - 10:31

Hoi Wieteke,

Bedankt voor je uitgebreide reactie en je uitnodiging om langs te komen (haha, we zitten beide bijna in de uithoeken van NL..).

Leuk om te horen dat juist jullie zelf het pad wel opzoeken. De roosters doen hun werk dus goed in die zin dat de grond vlak blijft en het gladheid en wegzakken voorkomt.
Schatte de leverancier in dat een pad van 50 cm zou verzakken? Al lijkt het me voor een warmbloedpaard ook aan de smalle kant.

Geven de roosters zoveel mee dat het zacht genoeg is om op te rollen of heb je de roosters dan als ondergrond in gedachten met daar overheen een dikkere laag zand?

Groeten, Iris
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyza 3 sep 2011 - 11:04

Volgens mij heeft de leverancier niets gezegd over het verzakken van de roosters bij een smaller pad, maar ik denk wel dat de kans op opwippende roostertegels dan wat groter wordt. Ik heb daar verder ook niet naar gevraagd, omdat al snel bleek dat een smaller pad voor ons toch geen optie zou zijn.

Voor een ligplaats zou een extra laagje zand op de roosters wel lekker zijn, al ben ik bang dat je dan wel een soort opstaande rand moet ingraven om te voorkomen dat er klei door het zand gelopen zal worden en andersom. Als de roosters zijn opgevuld met grond of zand (en ze dus niet alleen op de scherpe randen van de roosters liggen), zou ik niet bang zijn dat het te hard is om op te liggen of rollen. Nu in de zomer liggen en rollen ze ook op vrijwel kale (en ook nog ongelijke) kleigrond, en dat is ook verre van zacht te noemen :< . Maar ik heb natuurlijk stoere koudbloeden die niet zo'n teer huidje hebben, dus wie weet zouden andere paarden het maar niets vinden.

Voor komende winter ben ik aan het overwegen een paar grote rubber matten neer te leggen over wat roosters. Het liefst zou ik dit jaar een tijdelijke oplossing gebruiken, omdat ik nog niet precies kan inschatten wat de paarden de fijnste plaats zullen vinden om te liggen. Volgend jaar (als ik ook weer wat gespaard heb...) zou er dan op die plaats echte verharding kunnen komen met bijv. rubber (anti-slip)matten. Zand lijkt me wel lekker als extra ligplaats, maar in de winter zal dat hier ook te nat worden, ben ik bang (vooral omdat een zandplaats waarschijnlijk ook als urinoir gebruikt zou gaan worden). Nog genoeg dingen om over na te denken, dus...

PS. Hopelijk kan ik morgen foto's maken. Was vandaag naar m'n ouders gegaan om hun camera te lenen, maar heb die vervolgens in de bijkeuken laten liggen... :<
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyzo 4 sep 2011 - 9:06

En jawel: foto's gemaakt! Het ziet er wel ongeveer op z'n slechts uit, want afgelopen nacht was er 12 mm regen gevallen en een paar uur voordat ik de foto's maakte nog een paar buien erbij... Ter illustratie een paar foto's gemaakt van hoe mijn Muckboots eruitzagen na een rondje over het pad...

Heb er (al doende leert men) als het goed is een diashow van gemaakt. Hoop dat het een beetje duidelijk is. De roosters liggen in het pad dat het weitje omcirkelt waar nog lang gras in staat.

Het deel van het pad dat het verst verwijderd is van de kippenschuur, is het natst (ligt laag, uit de wind en snel in de schaduw). Daar lopen de paarden het minst, waardoor de grond nog meer op de roosters ligt en er dus nog niet goed in is gelopen.

Ik heb ook nog een paar slipsporen gekiekt. Eentje op de roosters, en eentje ernaast. Waar de klei nog niet helemaal in de roosters zit, is het nu nog wel glibberig. Op plaatsen waar je de rasters kunt zien, loopt het wel heel fijn.

Op het eind staan ook nog wat foto's van de delen van de track zonder roosters (het pad langs het bouwland van de buren en onze mesthoop) - en ook nog een paar foto's van Thyler en de wei grijns. Dibble stond verder weg, en toen ik bij haar was aangekomen, was de batterij leeg.

En nu de link: https://s221.photobucket.com/albums/dd262/wietekederijke/Track%20september%20%202011/?albumview=slideshow
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyma 5 sep 2011 - 3:51

Je roosterpad ziet er super uit Wieteke, het is mooi opgenomen in de rest van het pad en je ziet er eigenlijk nauwelijks iets van. Ben echt benieuwd of de paarden het komend najaar/winter intensief gaan gebruiken.

Wat heb je nog veel gras! Wij hebben afgelopen week de wei aan huis nog gehooid en precies goed gegokt: vlak na het maaien (afgelopen dinsdag) kwam er nog een klein buitje (wat we ook verwacht hadden), daarna bleef het droog en zatermiddag is het hooi geperst en gewikkeld. En vanaf zaterdagnacht regende het weer cool! We hebben deze zomer een recordhoeveelheid van in totaal 33 grote pakken geoogst.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyma 5 sep 2011 - 4:03

@Marja: Wat bijzonder dat je nog zo'n hoge opbrengst had van je land! Fijn, joh! Wordt het bij jullie gewikkeld als het al helemaal droog is? Weet je toevallig of er bij het wikkelen van droog hooi ook nog een verschil in voedingswaarde is in vergelijking met ongewikkelde balen? Mijn pony's kregen altijd gewikkeld graszaadhooi dat droog in het pak was gegaan, maar ze kwamen er toch nog van aan (bij beperkt voeren). Heb altijd gedacht dat het wikkelen daar misschien toch nog mee te maken zou hebben gehad, maar weet niet of dat kan.

Wij zaten dit voorjaar volgens mij net in het deel van het land met het grootste vochttekocht, dus het wordt helaas een dure winter voor ons. Vooral omdat we graszaadhooi willen, waar natuurlijk maar 1 oogst van beschikbaar is. Voordroog zal wel gunstiger geprijsd zijn, denk ik.

Voordeel van het droge voorjaar is wel dat het 'lange' gras bij ons op de meeste plaatsen nog mooi overeind staat (alleen op plaatsen waar het op de wind stond, ging het plat liggen en die stukken hebben we het dus snel laten begrazen voordat het gras zou gaan rotten).

Dat we nu nog vrij veel gras hebben, komt natuurlijk ook doordat de pony's pas in april naar het weiland zijn gekomen. De eerste maanden stonden de andere twee paarden er nog niet bij, en ook moest eerst het pad nog helemaal kaal worden gegeten. De binnenwei zijn we dus pas ergens in mei of juni gaan gebruiken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyma 5 sep 2011 - 4:25

Super dat je een fotoserie hebt gemaakt!
De roosters vallen op het oog inderdaad weg in het pad. Als ik paard was dan wist ik het wel, want ook zij houden volgens mij niet van het glijden en wegzakken in de klei. Ik ben ook benieuwd of ze het pad meer gaan gebruiken en weten/zien waar het ligt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyma 5 sep 2011 - 4:29

Wieteke schreef:
@Marja: Wat bijzonder dat je nog zo'n hoge opbrengst had van je land! Fijn, joh!
We hadden in het droge voorjaar de wei aan huis beregend waardoor we daar toch een hoge opbrengst hadden. De wei achter het bos ligt laag en is dus vochtiger, dus ook daar stond veel gras. En de tweede snee (van afgelopen zaterdag dus) was natuurlijk veel door alle regen die er gevallen is.
We hebben het niet aangedurfd om de wei achter het bos ook nog voor een tweede keer te maaien, omdat als het onverhoopt zou gaan regenen, je daar meteen niet meer met een trekker op de wei kan. Maar achteraf gezien hadden we het dus best kunnen doen, dan hadden we waarschijnlijk nog zo'n 10 pakken meer gehad. Nu hoop ik dat de paarden het vele gras daar nog op kunnen eten voordat het land te nat wordt om ze erop te laten. Kortom: we komen zo'n beetje om in het gras en hooi op het moment, luxe probleempje knipoog.

Citaat :
Wordt het bij jullie gewikkeld als het al helemaal droog is?
Nee, meestal laten we het 3 dagen drogen, en nu hebben we het 4 dagen laten drogen omdat de dagen al korter zijn en de grond dus 's ochtends langer vochtig blijft en 's avonds ook weer eerder vochtig wordt. Het is dan al wel aardig droog, maar niet helemaal, dus het fermenteert nog wat in het pak.
In deze periode kun je eigenlijk geen kleine, droge pakjes hooi meer maken, het wordt gewoon niet meer helemaal droog (al doen sommige mensen het toch).

Citaat :
Weet je toevallig of er bij het wikkelen van droog hooi ook nog een verschil in voedingswaarde is in vergelijking met ongewikkelde balen? Mijn pony's kregen altijd gewikkeld graszaadhooi dat droog in het pak was gegaan, maar ze kwamen er toch nog van aan (bij beperkt voeren). Heb altijd gedacht dat het wikkelen daar misschien toch nog mee te maken zou hebben gehad, maar weet niet of dat kan.
Ik geloof dat voordroog (wat dus een beetje gefermenteerd is, het wat zurige luchtje) wel iets meer voedingswaarde heeft dan droog hooi, en natte kuil nog meer. Maar als hooi echt kurkdroog in het pak gaat en dan gewikkeld wordt, maakt het volgens mij niet uit, omdat er dan niets meer te fermenteren valt (dat gebeurt alleen als het nog vochtig is).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyma 5 sep 2011 - 6:35

Wat een mooie en duidelijke fotoserie! Hier hebben we geen roosters nodig gelukkig, maa rook ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan van de winter.

Thyler is trouwens erg mooi! Lijkt mij ook wel wat , Highland pony's. lekker robuust.
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptydi 6 sep 2011 - 7:20

Leuk, zo'n uitgebreide rondleiding! Mooi om het verschil in nattigheid te zien. Met zo'n bak regen wil dat ook wel, heb je tenminste al snel baat bij je roosters zullen we maar zeggen. Is Thyler al iets afgevallen? Ziet er al best goed uit zo van de zijkant.

Ik heb helaas afgelopen week gemist voor de 2e snee, kwam te ongelukkig uit met dingen om te regelen. Shit. Maar ik heb nog wel extra hooi nodig, 1e snee was zo ontzettend weinig door dat droge voorjaar. Er staat nu wel weer genoeg op om nog een paar pakken eraf te halen, die ik ook hard nodig heb van de winter, maar dan hebben we dus nog wel wat droge dagen nodig.... Hopelijk volgende week. Maar het is zo instabiel dat ze het een dag van tevoren nog niet kunnen voorspellen of het droog is, is dus erg lastig plannen, en het zal wel natter het pak in moeten dan ik gewend ben.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptydi 6 sep 2011 - 7:31

veernr1 schreef:
Ik heb helaas afgelopen week gemist voor de 2e snee, kwam te ongelukkig uit met dingen om te regelen. Shit. Maar ik heb nog wel extra hooi nodig, 1e snee was zo ontzettend weinig door dat droge voorjaar. Er staat nu wel weer genoeg op om nog een paar pakken eraf te halen, die ik ook hard nodig heb van de winter, maar dan hebben we dus nog wel wat droge dagen nodig.... Hopelijk volgende week. Maar het is zo instabiel dat ze het een dag van tevoren nog niet kunnen voorspellen of het droog is, is dus erg lastig plannen, en het zal wel natter het pak in moeten dan ik gewend ben.
Laat je het dan wel wikkelen? Kleine pakjes droog hooi kun je nu echt niet meer maken, daar zijn de dagen te kort voor waardoor de grond niet meer echt droogt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptydi 6 sep 2011 - 10:55

veernr1 schreef:
Is Thyler al iets afgevallen? Ziet er al best goed uit zo van de zijkant.

hoera Helemaal blij dat je het ziet! hoera

Thyler is nu prima op gewicht, daar hoeft niets meer af. Je kan z'n ribben heel gemakkelijk voelen (en dat ondanks zijn met de dag dikker wordende vacht). De vetkussentjes op z'n schouder zijn gelukkig weg compliment.

Dibble is nog een werk in uitvoering wat dat betreft. Ze is al wel minder dik, maar haar voorste ribben liggen nog redelijk verstopt onder een speklaag. Had haar toevallig zondag opgemeten met het meetlint, en ik schrok best toen ik het streepje zag van hoe ze ooit op haar dikst is geweest. Ze gaat dus gelukkig de goede kant op. Helaas is zij, als de pony met de meeste aanleg om dik te worden, de enige die fanatiek rekkend het gras onder de stroomdraden weg eet... Maar vorig jaar viel ze rond oktober/november flink af, dus ik denk dat het wel moet lukken om haar redelijk gezond de winter in te laten gaan. En wie weet valt ze zo'n eerste winter buiten nog wel wat extra af (sprak zij hoopvol...hihi).
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptywo 7 sep 2011 - 23:05

hé, dat opmeten is een goed idee glimlach
de halve arabier van mijn moeder komt binnenkort hierheen op dieet.
is echt nodig hoor, denk aan beentjes en hoofdje arabier met een lijfje trekpaard ertussen :<
ik zal hem ook regelmatig opmeten.
waar doe je dat precies, op de singelplaats?
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptywo 7 sep 2011 - 23:24

Ik heb zo'n meetlint van het Paardenkenniscentrum (http://www.paardenkenniscentrum.nl/producten/hoogte--en-gewichtmeetlint) en meet inderdaad op de singelplaats (daar zou je weinig last moeten hebben van verschillen veroorzaakt door de mate van buikvulling). Ik twijfel wel altijd aan de betrouwbaarheid van de gewichtsaanduiding. Die zou bij dit meetlint goed moeten zijn, maar voor een heel brede koudbloed (of een ander paard met een niet gangbare bouw) durf ik er niet te veel waarde aan te hechten. Maar het is sowieso een heel fijn hulpmiddel om verschillen bij dezelfde pony te meten.

Om te beoordelen of een paard goed op conditie is of te vet, is kritisch kijken en voelen denk ik toch nog altijd de beste methode.

Succes met je afvalproject knipoog. Gelukkig ga je het goede seizoen in daarvoor! Zelfs mijn dikkerds zijn elk najaar nog mooi afgevallen.
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptydo 8 sep 2011 - 8:04

Marja schreef:

Laat je het dan wel wikkelen? Kleine pakjes droog hooi kun je nu echt niet meer maken, daar zijn de dagen te kort voor waardoor de grond niet meer echt droogt.

Moet wel in plastic, zonder gaat hem echt niet worden. Hoewel mijn buurman vorig jaar bij mij in september nog hooi van mijn land gehaald heeft (toen had ik dus veel te veel), dat nog zo droog was dat het eigenlijk in ongewikkelde pakken had gekund.

Ben nu heel hard aan het dubben of ik morgenochtend de loonwerker nog kan laten maaien, en de buitjes die er evt. de komende dagen op komen voorlief neem. De buienradar geeft t/m dinsdag maar heel weinig neerslag in mm aan hier in het noorden, tjemig, wat een lastige. Of moet ik gewoon nog langer wachten tot het een keer 3 dagen echt droog wordt. De grond is nu natuurlijk zeiknat van al die bakken water deze week, maar ik weet niet of dat er minder op wordt als ik nog langer wacht. Zucht.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptydo 8 sep 2011 - 22:43

Over het meten hoe zwaar/dik een paard is: kennen jullie deze formule?

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Foto-OFOWWCLV

@veernr1: succes met beslissen! Ik weet hoe lastig dat is, ik heb ook zitten dubben en dubben en gelukkig pakte het bij ons heel goed uit deze keer (maar we hebben ook wel eens een hele hooioogst weg moeten doen omdat het een week lang aan een stuk geregend had...).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyvr 9 sep 2011 - 3:24

mijn jonge kruising en mijn tinker zijn even groot.
de kruising heeft een grotere borstomvang en is langer dan de tinker maar is verder niet echt zwaar gebouwd.
dan zouden dat meetlint en de formule van Marja aangeven dat de tinker minder weegt - maar daar geloof ik toch echt niks van :<
maar het zal wel een goede benadering van het gewicht geven bij enigszins standaard gebouwde paarden knipoog
ik wou het ook alleen maar gebruiken als middel om te checken hoe het gewicht evolueert glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyvr 9 sep 2011 - 7:40

Marja schreef:
@veernr1: succes met beslissen! Ik weet hoe lastig dat is, ik heb ook zitten dubben en dubben en gelukkig pakte het bij ons heel goed uit deze keer (maar we hebben ook wel eens een hele hooioogst weg moeten doen omdat het een week lang aan een stuk geregend had...).

Ik heb het er maar op gewaagd, eind van de middag laten maaien. Qua temperaturen is het (voor fructaangehaltes en zo) nu nog gunstiger dan als ik weer langer wacht, en ik zit gelukkig op zandgrond, er stonden geen plassen of zo. T/m dinsdag lijkt het goed te blijven hier in het noorden. Beetje mazzel erbij, hopelijk, want eigenlijk kunnen ze nog geen dag vooruit goed voorspellen op het moment.

@marja: Wat heb je met het hooi gedaan toen het zo mislukt is? Ik zou niet direct weten waar ik er dan mee heen moet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyvr 9 sep 2011 - 9:19

veernr1 schreef:
@marja: Wat heb je met het hooi gedaan toen het zo mislukt is? Ik zou niet direct weten waar ik er dan mee heen moet.

Je mesthoop in een composthoop veranderen? knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyvr 9 sep 2011 - 10:31

veernr1 schreef:
@marja: Wat heb je met het hooi gedaan toen het zo mislukt is? Ik zou niet direct weten waar ik er dan mee heen moet.
Een boer in de buurt wilde het toen nog wel hebben voor zijn koeien (kun je nagaan wat die hun beesten soms voeren... gras dat een week in de regen heeft gelegen...), maar dan moesten wij het wel zelf naar hem laten vervoeren door een loonwerker (die is het komen verzamelen met een opraapwagen), en dat was natuurlijk niet gratis. Die boer had geen zin om dat te betalen, omdat hij natuurlijk heel goed wist dat wij het kwijt moesten.
We vonden het toen echt vreselijk dat onze hooioogst mislukt was, want we hadden gigantisch veel gras! Gelukkig is het hooien verder altijd goed gegaan.

Ik zal voor je duimen dat het weer goed blijft compliment!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyzo 11 sep 2011 - 1:18

Vannacht toch helaas een flinke bui erop gehad, maar het waait nu wel lekker, zojuist geschud. En ik zie op buienradar dat het donderdag en vrijdag ook nog hele droge dagen worden, dus als het moet, kan ik het toch wat langer laten liggen. Maar wat mij betreft slaan we de plaatselijke buitjes die er nog aan komen toch maar even over.....
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptyzo 11 sep 2011 - 2:13

Een bui vrij kort na het maaien is nog niet zo erg, dat hebben wij ook gehad. Maar daarna moet het liefst wel droog blijven.
Toi toi toi compliment!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Emptydi 13 sep 2011 - 8:15

Hooi zit in het pak, vanmiddag gebeurd. Dankzij de knoeperdharde wind van gisteren en vandaag en ondanks nog wat regen van gisteren is het toch heel aardig gedroogd. En het ruikt nog lekker ook. Zijn uiteindelijk maar 5 pakken geworden, duur geintje voor de pakkenmaker, ik mag gewoon dezelfde prijs als anders betalen. Ik was natuurlijk de enige, en ze moeten wel met 3 man en 3 grote machines uitrukken. Ben wel heel blij dat ie toch wilde komen. En het kan me nu even lekker niks schelen dat er nu een plensbui valt..... grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaringen met paddockroosters?   Ervaringen met paddockroosters? - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Ervaringen met paddockroosters?
Terug naar boven 
Pagina 2 van 3Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» AM overleefd en wat dan, ervaringen?
» ervaringen met hooinetten van dit type?
» ervaringen natuurlijk bekappen??
» Handpaard, aanleren en ervaringen?
» Ervaringen met (klei)schelpen?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: