Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Handpaard, aanleren en ervaringen?

Ga naar beneden 
+4
MoniqueBuu
Mai
Joyce
Iris
8 plaatsers
AuteurBericht
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptyzo 22 jan 2012 - 10:06

Wie wil zijn ervaringen delen over het aanleren van het meelopen als handpaard?
Berith op filmpjes van jou zie ik dat je Trix los laat lopen (leuk!). Hoe heb je dit opgebouwd en hoe ver blijft ze maximaal van je af?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptyzo 22 jan 2012 - 20:02

ik doe dit sinds een aantal jaren nu, er zijn voor mij 2 dingen belangrijk (nouja, kan er wel meer bedenken hoor), dat het paard wat ik rijd, goed op 1 hand te rijden is en goed aan de hulpen staat en dat het handpaard, aan de hand, goed reageert op hulpen als, stoppen en meelopen als je ze uitnodigt.
Dank zij onze oudste merrie, bijna 19, kan ik nu geregeld paarden als handpaard meenemen, ik neem zowiezo de eerste paar keren, mijn man mee, die fiets dan mee en kan de ondersteuning bieden daar waar nodig, meestal rijd hij voor de gezelligheid mee, maar toch, ik vind het wel een prettig gevoel.
ons buitengebied is behoorlijk rustig dus ik kan ook prikkelarm beginnen.
Als je dit niet hebt, zou ik in de bak beginnen met oefenen, stilstaan, weer verder gaan, wendingen maken.
Ik geniet enorm van het met handpaard rijden, toen we in brazilie waren en we in week 3 zaten en dus bijna naar huis gingen, besloot mijn man, dan toch maar in het zadel te kruipen, iets wat hij nooit doet, hij kan niet rijden, in brazillie lijkt het heel normaal te zijn dat mensen die niet kunnen rijden, gewoon in het zadel worden gezet en hoppa, de wijde wereld in, zelf vonden we dat iets of wat spannend, dus ik heb hem de 1e dag op een paard gezet die ik ook had gereden en die echt braaf was, en heb er een touwtje aan gedaan, het paard wat ik zelf reed, had ik ook koeien mee mogen drijven de dag ervoor, en dat paardje was zo heerlijk te rijden met 1 hand.
Afijn, ik hoop dat je wat hebt aan de tips.

Een collega van me, heeft jaren bij het land van ooit gewerkt, zij vertelde dat ze vaak op 1 paard zat en dan 4 handpaarden bij zich had, in de tijd dat we nog een stukje wei konden huren bij ons in de straat, liep ik wel eens met 6 paarden, maar das toch net ff anders, dat ging goed, maar moet er bij vermelden dat de wei dichtbij is en we in en doodlopende straat wonen, anders zou ik niet zomaar met 6 dieren achter me aan, de weg op lopen hoor.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptydi 24 jan 2012 - 3:41

Wij hebben het net zo als Joyce gedaan; eerst in de bak beginnen met basale dingen als aanstappen, halthouden, op de goede plek blijven meelopen (dus niet voorbij het rijpaard of juist te ver naar achteren). Let op dat je het leidtouw zo los mogelijk laat, dus niet voortdurend spanning erop, want dan trek je het hoofd van het handpaard steeds één kant op. Het handpaard moet zelf opletten en niet steeds meegetrokken of tegengehouden worden. Als dat goed gaat - en meestal is dat al vrij snel, zeker als het paard netjes aan de hand heeft leren meelopen - naar buiten voor een klein, rustig rondje waarbij iemand op de fiets meegaat.
En daarna gewoon de moeilijkheidsgraad geleidelijk opbouwen, dus bv. niet meteen een uur meenemen of in een heftige storm gaan rijden o.i.d. knipoog.

Wij doen het handpaard altijd een (touw)halster om, dus leiden hem niet aan een bit, omdat je vaak te weinig subtiel in kunt werken en hem dan alleen maar pijn zou bezorgen.

N.B. draai nooit het leidtouw om je hand of pols en bind het ook nooit aan het rijpaard vast (bv. aan het zadel of de singel)!

Als het handpaard een keer onverwacht stopt terwijl jij met je rijpaard doorrijdt, en dat kan bv. zijn omdat-ie ineens moet poepen verontwaardiging of niet door een plas wil of zo, laat jezelf dan niet uit het zadel trekken maar laat gewoon het touw los. Het handpaard blijft over het algemeen toch wel bij je, dus dan kun je het touw zo weer pakken.

En het rijpaard moet inderdaad gemakkelijk te rijden zijn en goed gehoorzamen, anders heb je al snel kans dat de rivaliteit tussen de paarden ontaardt in een wie-is-de-snelste wedstrijd, want ze jutten elkaar meestal graag op.
Hier nog een filmpje (wat je misschien al kent knipoog): https://www.youtube.com/watch?v=QIFsM7-U51w
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptydi 24 jan 2012 - 6:26

Wellicht overbodige info, maar ik heb t handpaard rechts van mij, zodat ik en t rypaard, tussen handpaard en t verkeer inryden.
En ik gebruik ook nooit een bit hiervoor. Een gewoon halster werkt prima hier.
Binnenkort is ons hengstje aan de beurt om op dezemanier de wereld t ontdekken glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dwingeloo

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptydi 24 jan 2012 - 7:43

Marja, zie ik het nu goed, dat jij de teugels wel in beide handen hebt? En dus in je rechter hand zowel de teugel, als het touw van het handpaard?
Leuk filmpje trouwens, ziet er gezellig uit, zo met z'n 5-en op pad.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptydi 24 jan 2012 - 8:44

leuk filmpje joh, en wat gaaf dat jullie allebei paard rijden, hier combineren we fiets en paard, gaat overigens ook erg goed hoor.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptydi 24 jan 2012 - 9:27

Al veel goede tips beschreven zie ik.

Ik ben met Trix ook in de bak begonnen, eerst maar eens kijken hoe goed ze naast Sietske bleef lopen en of ze het tempo kon volgen. Verder in de gewone trainingen (longeren en zo) veel stemcommado's geleerd zoals stap, draf, galop en halt) Ook af en toe Trix meegenomen naast de fiets of wandelen om te kijken hoe ze buiten reageerde op alles (Trix was 3,5 en nog onbeleerd toen ik haar kocht). Vervolgens een keer met een stalgenootje op pad. Zij op haar paard en ik op de fiets met Trix mee. Dat ging allemaal heel makkelijk.
De eerste keer dat we echt buiten gingen rijden met Trix als handpaard, zijn we naar een stuk heide in 't Gooi gegaan. Die heide is helemaaal omheind i.v.m. de schapen die er lopen. Dus mocht Trix ontsnappen dan kon ze in ieder geval niet de weg op of iets dergelijks. Mijn vriend was toen te voet mee voor het geval niet zou gaan, dan kon hij Trix overnemen. Het ging toen best goed. Wel een paar keer een onenigheidje over het tempo maar dat was snel over.
In de loop der tijd ging het steeds soepeler. Trix is een ster in het lezen van lichaamstaal en past haar tempo direct aan wanneer Sietske van tempo veranderd. Verder luistert ze erg goed naar mijn stemcommado's.

Ik doe dus ook altijd alleen met halster, ik wissel wel af of Trix links of rechts loopt (dat hangt een beetje van de bermen waar ik in rijd af). Verder rijdt ik Sietske vaak wel met twee teugels maar dat kan omdat Trix niet aan het touw trekt en dus geen belemmering naar Sietske toe vormt. Rijd ik in een groep dan Trix wel wat drammerig zijn en voorop willen lopen, dan rijd ik Sietske wel met de teugel in 1 hand en in de andere hand Trix.

Inderdaad nooit het touw om je hand of vingers binden (ben één keer bijna mijn duim kwijt geraakt :< ) maar zorgen dat je het touw altijd direct los kan laten. Eigenlijk zijn handschoenen ook aan te raden. Mocht het touw toch een keer door je handen getrokken worden kan het met blote handen aardig gaan branden (ook eigen ervaring ontroering )

Wat betreft het loslopen in het bos. Tja ik merkte dat Trix hier bij mij in de wei nooit ver van Sietske afwijkt. Als ik de paarden uit de wei haal, hoef ik alleen Sietske te pakken en Trix volgt altijd. Dus mijn redenatie was: Als ze thuis al niet van Sietskes zijde wijkt, dan doet ze dat op vreemd terrein helemaal niet. En toen een keer op een buitenrit ergens op de hei waar in geen velden of wegen auto's te bekennen waren, de gok genomen en Trix los gelaten. In stap snackt ze altijd wat links en rechts maar blijft altijd in een straal van zo 10 tot 15 meter bij ons in de buurt. In draf en galop loopt ze gewoon net achter mij of als ik met een groepje ben net achter het voorste paard.

Ik heb haar met vrijheidsdressuur geleerd mijn hand met haar neus aan te raken als ik in mijn vingers knip. Dat doet ze over het algemeen goed (in de bak beter dan in het bos want dan heeft ze vaak geen zin om weer aan het touwtje te gaan). Op die manier hoef ik (bijna) nooit af te stappen om haar weer vast te maken als we bijvoorbeeld een weg over moeten steken.
Verder heb ik het voordeel dat als we in het bos andere ruiters tegen komen dat Trix die meestal negeert. Tenzij het friezen zijn, dan wil ze nog wel eens even in verwarring raken welke zwarte ze moet volgen grijns
Maar ze blijft dus altijd goed bij de kudde waarmee ze op stap is. Ik merk ook dat andere paarden die mee zijn met de rit weinig problemen hebben als Trix los loopt. Wel is Trix heel dominant in het bepalen welk paard waar mag lopen (of te wel Trix gaat achter het voorste paard lopen en de rest heeft er maar achter te blijven zweep en ik kan je vertellen, hoe breed het pad ook is, de andere paarden komen er echt niet langs hilarisch

Tja en verder is het gewoon erg leuk om een handpaard mee te hebben, al worden de opmerkingen soms wel wat eentonig:
- Is dat een veulen van die grote?
- Is dat een reserve paard?
- waar is de ruiter van dat kleine paardje gebleven?
Maar de meeste mensen vinden het vooral heel leuk om te zien. En voor mij is het een ideale manier om twee paarden beweging te geven in de tijd van 1.

Ik ben van plan om t.z.t als Ella ouder is, haar ook mee te nemen als handpaard en zo e.e.a. te leren en vooral conditie opbouwen voor ik ga beginnen met rijden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptydi 24 jan 2012 - 9:27

Nog een paar filmpjes:

duo springen

Dit filmpje heeft een kennisje een keer gemaakt, zie je wat ik allemaal buiten doe als ik Trix meeneem. Op het eind zie je bijv. ook de slalom in galop tussen de bomen door (gaat soms mis en dat Trix links van de boom gaat en Siets en ik rechts, maar over het algemeen gaat het goed lekker puh 0


buiten oefenen TREC
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptywo 25 jan 2012 - 3:13

hey filmpjes doen het niet verwarring

Ik heb niets meer toe te voegen aan de verhalen van hierboven.
Alles wat je zou moeten weten staat er al. Het is enorm leuk om te doen.
en scheelt ook een hoop tijd als je meerdere paarden op een dag moet doen :-)

Wat betreft los laten lopen is erg afhankelijk van de pony, hoe hecht de verbinding is. EN hoe de omgeving is.
je hebt wel te maken met derden het moet wel veilig genoeg zijn
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptywo 25 jan 2012 - 3:37

Nieuwe poging:

Buiten TREC oefenen



Duospringen
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dwingeloo

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptywo 25 jan 2012 - 7:52

Nu doen ze het wel. Leuke filmpjes!

Misschien nog een onbeantwoord vraagje: kijk je ook hoe de relatie is tussen de beide paarden die je meeneemt? Moet het gereden paard bijv. dominanter zijn dan het handpaard?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptywo 25 jan 2012 - 8:49

Het is bij mij inderdaad zo door de omstandigheden, maar het helpt zeker dat Sietske de leidende merrie in mijn kudde is en Trix haar dus graag volgt. Dat zal t.z.t. als ik Ella mee ga nemen als handpaard ook een voordeel zijn. Ella is weg van Sietske en zal haar ook zonder problemen overal volgen. Maar ook gaat er ooit een dag komen dat ik op Ella rij en dan Trix meeneem als handpaard naast Ella. Ben wel benieuwd hoe dat zal gaan want als de verhoudingen blijven zoals ze nu zijn is Trix de baas over Ella. Maar aan de andere kant maakt het misschien ook niet zoveel uit omdat ik uiteindelijk degene ben die het voor het zeggen heeft tijdens onze ritten en ik vermoed dat Trix daar gevoeliger voor is dan of het paard dat naast haar loopt wel of niet dominanter is.

Wat ik wel heel belangrijk vind is dat de paarden het wel goed met elkaar kunnen vinden. Soms kom je in situaties waar ze erg dicht tegen elkaar aan moeten lopen of bijvoorbeeld vlak achter elkaar als je door een smal hekje moet o.i.d. en dan is het wel fijn dat ze niet naar elkaar slaan
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptywo 25 jan 2012 - 20:56

Zou het ook niet zo zijn dat het 'dominante' paard andere signalen afgeeft wanneer het bereden wordt?

Het is me meerdere keren opgevallen dat een lager geplaatst paard veel dichter bij Dibble in de buurt durfde te komen als ik met Dibble aan het rijden was in de wei. We waren meestal gewoon een beetje rondjes aan het hobbelen, dus geen vreselijk moeilijke dingen aan het doen (en met halser + losse teugel, dus Dibble was redelijk vrij in haar expressie). Een keer kwam zelfs de bejaarde uit de groep (die normaal gesproken door iedereen wordt weggestuurd) ons met ontblote tanden achterna hilarisch . Ik vond dat toen wel heel apart om te zien, en de enige verklaring die ik kan bedenken is dat Dibble zo geconcentreerd bezig/afgeleid was, dat ze op die momenten niet bezig was met de andere paarden in de wei en haar positie t.o.v. van die andere paarden.

Als het bereden paard echt bang is om in de ruimte van het handpaard te komen, lijkt het me wel lastig. Misschien zou het dan schelen om eerst onder het zadel te oefenen (dus met allebei de paarden tegelijk) en dan de ruimte tussen de paarden steeds te verkleinen. Al zou ik het zelf niet goed durven om op pad te gaan met 2 paarden die elkaar eigenlijk niet goed verdragen...
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dwingeloo

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptywo 25 jan 2012 - 22:46

Bij mij zijn de jongens niet bang om in elkaars ruimte te zijn denk ik, maar ze happen altijd veel naar elkaar, uit speelsheid. Ik voel dat als een belemmering om met handpaard te rijden. Misschien ook eens in de bak gaan beginnen, en dat het handpaard er dan eerst los in de bak bij is.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptydo 26 jan 2012 - 2:25

Ik denk dat het speelsigheid wel stopt als je gaat rijden.
Mijn ponys spelen ook vaak maar tijdens het handpaardrijden echt niet hoor. Ik stond het trouwens ook niet toe.
Ik verwacht van het handpaardje dat hij met zijn neus thv mijn knie zit. Hierdoor heb je redelijk wat controle mbv je voet.
Hoef je relatief weinig voor te doen. En kan je je handen stilhouden wat weer beter is voor je rijpaardje.

Met wat oefenen merk je dat het heel snel makkelijk op een natuurlijke manier verloopt en dan kan je zo op pad.
Beetje vertrouwen in jezelf en de paarden dat helpt ook veel knipoog
Als je in de bak of wei rijdt en je moet je paardje los laten om wat voor reden dan ook is er weinig aan de hand. Ze kunnen toch nergens naar toe.

Wandel je wel eens met twee paarden aan de hand het bos in of zo? Zo kan je ook kijken hoe het samen lopen gaat.
En dit opbouwen met er eens op gaan zitten voor een paar meter en er weer af gaan en zo.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptydo 26 jan 2012 - 4:40

hier heb ik zowel een handpaard wat in de groep, in rang onder de merrie zit waar ik op rijd, en ook degene die boven haar staat.
Wanneer ik de " touwtjes" in handen heb, zijn er geen conflicten tussen te paarden, zowel tijdens rijden als met handpaard.
Ik zie ook niet dat dit in de groep tot problemen rijd, dus tot nu toe houd ik geen rekening met de positie van de paarden in de groep.
Gaat zo ook met mijn honden, die kunnen uit 1 voerbak eten als ik deze bak vast heb, als deze bak op de grond staat en is dan van 1 van de honden, dan kan het zijn dat deze zijn of haar bak tegenover een andere hond verdedigd, zolang ik die bak nog vast heb, zijn er totaal geen problemen.
Lastig omschreven, maar zo gaat het bij de paarden ook, niet dat het nooit fout kan gaan hoor, maar ik wil ook niet dat de paarden onderling dingen oplossen waar ik tussen sta, dus dat gedrag, corrigeer ik direct, terwijl ik van de positieve training ben, maar als ik dicht in de buurt ben, geen conflicten, en ik ben me bewust van het feit dat als ik een keertje minder lekker in mijn vel zit, er echt wel eens wat kan gebeuren.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dwingeloo

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptydo 26 jan 2012 - 7:43

Ik neem Omar en Jake inderdaad ook wel eens in mijn eentje allebei mee op een wandeling. Dankjewel voor deze tip Inge!
En wat jij zegt, Joyce, over conflicten waar je bij staat, dat herken ik ook wel, en dan spreek ik ze ook altijd even vermanend toe, dat ik erbij sta. Soms lijken ze dat even te vergeten, maar als ik ze er op wijs zijn ze gelijk weer bij de les. Ook jij dankjewel voor deze tip Joyce!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptydo 26 jan 2012 - 8:46

Dat kleine monster van mij trekt me dus wel van mijn paard, als ze bedenkt dat ze even niet verder wil, of even een stukje langzaam wil lopen. En dat heeft ze volgens mij sneller in de wei/bak dan buiten. Doet ze trouwens ook wel naast de fiets, en ook met (duo)wandelen, is me nog niet gelukt om dat helemaal te voorkomen. Je doet er op het moment dat ze de ankers uitgooit effe helemaal niks aan. Verder loopt ze voor het merendeel wel goed mee. Ik heb het alleen wel eens in de wei geoefend, durf ik buiten dan niet zo goed aan, omdat ik weet dat ze me dus finaal van mijn paard kan trekken. Maar goed, misschien toch maar eens proberen, maar dan dus wel als er iemand bij is.

Iemand een tip hoe je een pony dat 'ankers uitgooien' 'af kan leren'? Gebeurt best regelmatig, maar ik zie het bijna nooit van tevoren aankomen, en dan is het alweer gebeurd voor je er erg in hebt en ben je eigenlijk alweer te laat met ingrijpen.

Met de jonge haflinger ging het juist probleemloos, deed al dat handwerk zo keurig. Maar het kleine monster onttrekt zich graag op momenten aan je invloed.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptydo 26 jan 2012 - 9:25

Berith, wat zijn jullie een ontzettend leuk stel met z'n drietjes compliment! Het valt me trouwens op dat Trix voor een shet best een ruime draf heeft, wat natuurlijk een groot voordeel is als ze Sietske bij moet houden als handpaard. Ze kan zelfs blijven draven als Sietske langzaam galoppeert. Leuk hoor, je filmpjes!

MoniqueBuu schreef:
Marja, zie ik het nu goed, dat jij de teugels wel in beide handen hebt? En dus in je rechter hand zowel de teugel, als het touw van het handpaard?
Ja, dat heb je goed gezien. Zoals Berith ook al schrijft, kan dat wel als het handpaard goed gehoorzaam is en niet trekt aan het leidtouw. Bij Saegola gaat dat heel goed. Als ze naar voren of achteren zou trekken, zou ik zeker niet twee teugels vasthouden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptydo 26 jan 2012 - 10:19

veernr1 schreef:
Iemand een tip hoe je een pony dat 'ankers uitgooien' 'af kan leren'? Gebeurt best regelmatig, maar ik zie het bijna nooit van tevoren aankomen, en dan is het alweer gebeurd voor je er erg in hebt en ben je eigenlijk alweer te laat met ingrijpen.


In ieder geval altijd zorgen dat je het touw los kan laten zodat je niet uit het zadel getrokken wordtHandpaard, aanleren en ervaringen? 957611

ik heb met fietsen en als Trix naast Sietske loopt altijd een zweep mee waar ik Trix dus ook eventueel mee kan aansporen om door te lopen. Is eigenlijk nooit nodig maar in het verleden met fietsen wilde Trix ook wel eens stil blijven staan als ze geen zin meer had. Inmiddels weet ze dat dat niet gewaardeerd wordt en ook niet helpt want ze zal toch door moetenHandpaard, aanleren en ervaringen? 548390

Wat je misschien kan doen is inderdaad iemand op de fiets meenemen die er net achter blijft rijden en dan corrigeert met een zweepje zodra het handpaard in de ankers wilt gaan. Is een beetje afhankelijk van hoe hardnekkig het gedrag is en hoe goed je in alle omstandigheden kan voorkomen dat stilstaan succes heeft, hoe lang het gaat duren voor je dit gedrag er uit hebt.

@Marja. Trix heeft inderdaad een ruime draf en kan ook heel hard draven en alles makkelijk bijhouden. Maar de langzame galop van Sietske is ook echt langzaam (is misschien op het filmpje niet zo goed zichtbaar), maar dat kan je zelf bijna met flink doorlopen bijhouden. In het filmpje hoeft Trix ook niet veel meer dan een rustig drafje te doen om het bij te houden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptyvr 27 jan 2012 - 9:14

Berith schreef:
Maar de langzame galop van Sietske is ook echt langzaam (is misschien op het filmpje niet zo goed zichtbaar), maar dat kan je zelf bijna met flink doorlopen bijhouden. In het filmpje hoeft Trix ook niet veel meer dan een rustig drafje te doen om het bij te houden.
Is op zich al knap dat Sietske zo langzaam kan galopperen, want ik heb gehoord dat galopperen voor Friezen vaak niet zo gemakkelijk is. Klopt dat ook voor Sietske of is zij een uitzondering?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptyvr 27 jan 2012 - 9:31

Marja schreef:
Berith schreef:
Maar de langzame galop van Sietske is ook echt langzaam (is misschien op het filmpje niet zo goed zichtbaar), maar dat kan je zelf bijna met flink doorlopen bijhouden. In het filmpje hoeft Trix ook niet veel meer dan een rustig drafje te doen om het bij te houden.
Is op zich al knap dat Sietske zo langzaam kan galopperen, want ik heb gehoord dat galopperen voor Friezen vaak niet zo gemakkelijk is. Klopt dat ook voor Sietske of is zij een uitzondering?

Sietske is inderdaad een uitzondering en kan heel makkelijk galopperenHandpaard, aanleren en ervaringen? 453664 Ze is in meerdere opzichten een aparte fries want ze loopt ook graag met haar hoofd lekker laag bij de grond i.p.v. heel opgericht.

Maar dat ze zo langzaam kan galopperen is echt een gave en ook veel oefenen. Vorig jaar waren we bij de TREC nog een van de weinigigen die voor het onderdeel langzamer galop de volle punten haalden, tegenwoordig zie je dat steeds meer paarden het onder de knie krijgenHandpaard, aanleren en ervaringen? 198184 Gelukkig heeft Sietske ook nog een snelle en ruime stap dus op dat onderdeel rijden we nog steeds de meeste deelnemers eruitHandpaard, aanleren en ervaringen? 488621
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptyvr 10 feb 2012 - 8:01

Terug van weg geweest.....
Wat super om al jullie ervaringen en tips te lezen. Dank!
Met beide paarden tegelijk wandelen gaat goed. Het zou leuk zijn om het verder uit te bouwen naar een rit met handpaard. Ik oefen het nu kleine stukjes op gunstige momenten als manlief meewandelt tijdens het buiten rijden. De grootste uitdaging is het gras. Daardoor is los lopen in de regio (zonder echt bos en strand) geen optie omdat er overal wel gras is. De Shet blijft staan eten, terwijl de KWPNer bij het groter worden van de afstand steeds bezorgder wordt.
Hoe simpel ook, ik had zelf niet bedacht om in de bak te oefenen met bochten etc. Als de vorst weg is ga ik het oefenen.
Goed om te weten dat jullie het er over eens zijn dat stem commando's het handigste zijn. Daar zijn mijn paarden ook aan gewend.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Emptyzo 26 feb 2012 - 1:43

Zie: Ella's opleiding tot handpaard Ook meteen de stemcommando's (stap, halt, draf) meegenomen en door regelmatig te belonen met een worteltje viel het kwartje vrij snelHandpaard, aanleren en ervaringen? 453664
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Gesponsorde inhoud





Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handpaard, aanleren en ervaringen?   Handpaard, aanleren en ervaringen? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Handpaard, aanleren en ervaringen?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Ella's opleiding tot handpaard
» Ervaringen met paddockroosters?
» AM overleefd en wat dan, ervaringen?
» ervaringen met hooinetten van dit type?
» ervaringen natuurlijk bekappen??

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Activiteiten-
Ga naar: