Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 kijken kijken (niet) kopen?

Ga naar beneden 
+2
Irene
Berith
6 plaatsers
AuteurBericht
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

kijken kijken (niet) kopen? Empty
BerichtOnderwerp: kijken kijken (niet) kopen?   kijken kijken (niet) kopen? Emptyzo 20 jun 2010 - 6:01

Vandaag gaan kijken bij een 3/4 fries veulentje met de kleur Grullo.

kijken kijken (niet) kopen? Grullo01

kijken kijken (niet) kopen? Grullo03

kijken kijken (niet) kopen? Grullo09

kijken kijken (niet) kopen? Grullo10

Veulentje wordt waarschijnlijk erg donker, nog donkerder dan de moeder nu is, maar kan ook de kleur van de moeder worden.

Redenen om het veulentje te kopen:
Ik zoek voor de toekomst als Sietske ouder wordt een opvolger als rijpaard, liefst een kruising fries, merrie met een apart kleurtje. En daar voldoet deze allemaal aan.

Redenen om het niet te kopen:
Sietske is nu 13 en op en top fit en hopelijk blijft ze dat nog heel lang, en heb ik voorlopig geen behoefte aan een tweede rijpaard erbij.
3e paard erbij kost tijd en geld.
Ik ga nu vaak met 2 paarden op stap, bij een derde moet er altijd 1 alleen thuis blijven of ik moet Trix meer thuis laten maar dan krijgt die niet de beweging die ze nodig heeft en wordt ze waarschijnlijk te dik, hoefbevangen of erger.
Ik weet niet hoe deze uit gaat groeien, ik kan beter als ik merk dat Sietske fysiek minder wordt een leuk 3 of 4 jarig paard kopen om dan mee aan de slag te gaan.
Deze is nog niet in de hand geweest is dus schuw en kent dus ook nog helemaal niets behalve goed kuddegedrag. Maar ja de moeder komt ook niet of nauwelijks in de hand en zoals je op de foto kan zien is dat een erg aanhankelijk paardje. Het veulen heeft ook nog geen slechte ervaringen met mensen en is wel nieuwsgierig. Heeft vandaag twee keer heel voorzichtig mijn hand aangeraakt (om vervolgens snel weg te springen).

Dus nu zit ik met een dilemma, wel of niet kopen.....
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

kijken kijken (niet) kopen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: kijken kijken (niet) kopen?   kijken kijken (niet) kopen? Emptyma 21 jun 2010 - 4:57

Mooi veulen hoor!
Moeilijk keuze, ik kan de voor- en nadelen die je noemt goed begrijpen. Het belangrijkste nadeel zou ik vinden dat het inderdaad een stuk lastiger wordt om met 2 paarden op stap te gaan, er blijft dan altijd eentje achter. Je kan het aanleren, maar uit ervaring weet ik dat dat niet altijd makkelijk is.

Je bent wel gaan kijken, dus waarschijnlijk wil je het aan de ene kant wel erg graag. Succes met nadenken glimlach .
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

kijken kijken (niet) kopen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: kijken kijken (niet) kopen?   kijken kijken (niet) kopen? Emptyma 21 jun 2010 - 9:18

Berith schreef:
Redenen om het niet te kopen:
Sietske is nu 13 en op en top fit en hopelijk blijft ze dat nog heel lang, en heb ik voorlopig geen behoefte aan een tweede rijpaard erbij.
3e paard erbij kost tijd en geld.
Ik ga nu vaak met 2 paarden op stap, bij een derde moet er altijd 1 alleen thuis blijven of ik moet Trix meer thuis laten maar dan krijgt die niet de beweging die ze nodig heeft en wordt ze waarschijnlijk te dik, hoefbevangen of erger.
Dit klinkt als een paar heel duidelijke redenen om het nu niet te doen. Ik begrijp hieruit dat je geen behoefte (of tijd?) hebt aan twee paarden om te rijden. Wie weet wordt Sietske wel kerngezond en rijdbaar 25 jaar of ouder. Stel dat je haar dus nog 10-15 jaar goed zou kunnen rijden, dan zou dat veulen tegen de tijd dat je behoefte hebt aan een opvolger voor Sietske dus ook al 10-15 jaar oud zijn.
Ook het feit dat er regelmatig een paard alleen thuis zou moeten blijven, is best bezwaarlijk.

Citaat :
ik kan beter als ik merk dat Sietske fysiek minder wordt een leuk 3 of 4 jarig paard kopen om dan mee aan de slag te gaan.
Dat denk ik ook glimlach! Natuurlijk blijft het jouw beslissing, maar toch... gezien het feit dat je veel meer nadelen dan voordelen noemt, lijkt het alsof je eigenlijk zelf al weet wat je moet doen knipoog. Veel wijsheid gewenst!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

kijken kijken (niet) kopen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: kijken kijken (niet) kopen?   kijken kijken (niet) kopen? Emptydi 22 jun 2010 - 0:49

Idd, meer nadelen dan voordelen....
Een jong paardje heeft ook z'n aandacht nodig. Niet zo heel veel, maar moet wel wat leren. Het hangt van het karakter af hoe snel dat gaat, en hoe snel hij vertrouwen in je heeft. Dat hij nu nog niets kent hoeft geen nadeel te zijn; hij is kennelijk al wel open en niet al te bang.
Verstandelijk geredeneerd vind ik dat je ook een jong paardje wat te bieden moet hebben qua aandacht en verzorging. Maar ook qua soortgenoten. Ik zou zelf thuis geen veulen willen houden zonder leeftijdsgenoten erbij. Dan zou ik het naar een opfokadres brengen.
Bovendien loop je risico gedurende de jaren dat je moet "wachten" tot hij oud genoeg is om te berijden. Risico dat hem iets overkomt, en risico dat zijjn karakter niet bij jou past.
Een paard kan als het goed is makkelijk tot z'n 25e bereden worden. Het lijkt me erg vroeg om nu al een opvolger te zoeken. Bovendien worden er elk jaar genoeg veulens geboren, ook kruising friezen.
Maar ja, gevoelsmatig.... Ik kan me voorstellen dat je dit ziet als een goede kans.
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

kijken kijken (niet) kopen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: kijken kijken (niet) kopen?   kijken kijken (niet) kopen? Emptydi 22 jun 2010 - 0:57

marion schreef:
Idd, meer nadelen dan voordelen....
Een jong paardje heeft ook z'n aandacht nodig. Niet zo heel veel, maar moet wel wat leren. Het hangt van het karakter af hoe snel dat gaat, en hoe snel hij vertrouwen in je heeft. Dat hij nu nog niets kent hoeft geen nadeel te zijn; hij is kennelijk al wel open en niet al te bang.
Verstandelijk geredeneerd vind ik dat je ook een jong paardje wat te bieden moet hebben qua aandacht en verzorging. Maar ook qua soortgenoten. Ik zou zelf thuis geen veulen willen houden zonder leeftijdsgenoten erbij. Dan zou ik het naar een opfokadres brengen.
Bovendien loop je risico gedurende de jaren dat je moet "wachten" tot hij oud genoeg is om te berijden. Risico dat hem iets overkomt, en risico dat zijjn karakter niet bij jou past.
Een paard kan als het goed is makkelijk tot z'n 25e bereden worden. Het lijkt me erg vroeg om nu al een opvolger te zoeken. Bovendien worden er elk jaar genoeg veulens geboren, ook kruising friezen.
Maar ja, gevoelsmatig.... Ik kan me voorstellen dat je dit ziet als een goede kans.

Al jouw argumenten heb ik inderdaad allemaal overwogen, en inderdaad was ik niet van plan het paardje tot z'n derde bij mij thuis te houden. Hoogstens komende winter om het halstermak te maken etc en dan volgend voorjaar ergens naar de opfok.
Ik weet dat je veel paarden makkelijk tot 25 kan berijden maar helaas geldt dat niet altijd voor friezen en zijn deze vaak vroeg oud. Ik ken veel gevallen die rond 17/18 jaar echt op zijn. Ik hoop natuurlijk dat dit bij Sietske niet het geval is maar je weet het natuurlijk nooit.

Maar goed, ik heb gisteravond op mijn blog het volgende geschreven:
Ik heb er nog een nachtje over geslapen en goed nagedacht, alle emoties even opzij gezet en rationeel nagedacht en de conclusie is dat ik het absoluut een geweldig veulen vind dat ik graag zou willen hebben, maar dat ik het niet ga kopen. Eerst hier nog maar eens het paddock paradijs verder op orde maken en kijken hoe dat in de winter houdt. Daarnaast moet ik nu soms al schipperen met de tijd om hier huis en tuin een beetje op orde te houden en voldoende aandacht te besteden aan de paarden en de andere beesten die hier zijn, dat het gewoon niet verstandig is om er nu een derde bij te kopen. Met Sietske en Trix heb ik nu heel veel lol en die kunnen meestal ook samen mee en dat wordt met een derde toch lastiger. Dus voorlopig geen uitbreiding van het paardenbestand.

Dus het is bij alleen kijken gebleven knipoog


Laatst aangepast door Berith op di 22 jun 2010 - 1:11; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

kijken kijken (niet) kopen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: kijken kijken (niet) kopen?   kijken kijken (niet) kopen? Emptydi 22 jun 2010 - 1:09

Knap hoor Berith,
Kijken, kijken en niet kopen.
Maar vind dat je het heel goed beargumenteerd heb.
De fotols waren wel errug leuk! Hihi
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

kijken kijken (niet) kopen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: kijken kijken (niet) kopen?   kijken kijken (niet) kopen? Emptydi 22 jun 2010 - 1:10

Op je gevoel afgaan is leuk, maar ik denk dat je nu een heel goede, verstandige keuze hebt gemaakt Berith compliment.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

kijken kijken (niet) kopen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: kijken kijken (niet) kopen?   kijken kijken (niet) kopen? Emptydi 22 jun 2010 - 2:22

Ook ik denk, heel verstandige keuze.
Soms moet je reeel blijven hoe leuk je iets ook vind.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

kijken kijken (niet) kopen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: kijken kijken (niet) kopen?   kijken kijken (niet) kopen? Emptydi 22 jun 2010 - 4:56

Als ik zo lees wat je schrijft, lijkt het mij een verstandige keuze.
Is altijd moeilijk kiezen tussen hart en verstand...
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

kijken kijken (niet) kopen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: kijken kijken (niet) kopen?   kijken kijken (niet) kopen? Emptywo 23 jun 2010 - 3:20

Knap genomen beslissing.
Ik vind het altijd erg moeilijk, ik kan mezelf goed "gek maken".
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





kijken kijken (niet) kopen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: kijken kijken (niet) kopen?   kijken kijken (niet) kopen? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
kijken kijken (niet) kopen?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Waar en wat voor graszaad kopen
» Groeten uit Ruinen!
» geen PP maar welicht toch leuk om ff te kijken.
» ontwormen of niet?
» Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: