Onderwerp: ontwormen of niet? ma 19 jan 2015 - 9:00
Ik ontworm normaal gesproken de paarden structureel 1 x per jaar, tegen de horzellarves, omdat die niet aantoonbaar zijn met mestonderzoek. Het afgelopen jaar is me duidelijk geworden, dat het ontwormingsmiddel een duwtje kan geven een paard in hoefbevangenheid te laten schieten. En omdat we hier verschillende paarden hebben lopen die daar gevoelig voor zijn, durf ik het dus niet meer te geven. Maar hoe moet dat nu met die niet-aantoonbare horzellarves? Eigenlijk klinkt het mijzelf wel logisch in de oren, om van die 'ontwormings-kruiden' te geven, omdat die het immuunsysteem versterken, zodat je minder parasiet-gevoelig bent. Maar wat denken jullie hiervan?
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? ma 19 jan 2015 - 9:22
Ik ben vrij 'burgerlijk ongehoorzaam' als het gaat om ontwormen: omdat wij tweemaal per dag alle mest verwijderen, ben ik jaren geleden gestopt met ontwormen. Ik ontworm dus ook niet tegen horzellarven. Af en toe laten we de mest onderzoeken (eigenlijk niet zo vaak als wordt geadviseerd, gemiddeld denk ik maar één of twee keer per jaar), en tot nu toe is er in een jaar of 5 maar één keer uitgekomen dat een van de zeven paarden wat wormen had. Die heb ik toen ontwormd. Ik geef verder niets bijzonders, dus ook geen kruiden of zo. Ik kijk vooral altijd heel goed naar mijn paarden, ken ze bij wijze van spreken van binnen en buiten, weet hoe hun normale gedrag is en hoe ze er normaal gesproken uitzien, kijk goed naar alle mest die ik vind, en voor mijn gevoel is dat goed kijken misschien wel de belangrijkste graadmeter om te weten of er iets loos is.
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? ma 19 jan 2015 - 10:45
Nou, dat vind ik eigenlijk heel simpel: zie je in het najaar veel horzeleitjes op de vacht of manen van je paarden? Dan is het wellicht wel verstandig om te ontwormen. Hier zie ik NOOIT van die eitjes, en dus ontworm ik ook niet.
Verder doe ik wel mestonderzoek om andere wormbesmettingen uit te sluiten. Maar ik heb maar 2 paarden, van rond de 20 jaar, en die komen verder nooit ergens, ik haal de mest dagelijks weg en dus is er weinig kans op besmetting. Ze testten tot nu toe ook altijd negatief.
Ik voer daarnaast wel Verm-X maar dat is ook omdat ik dat in mijn webshop verkoop, en ik toch wil weten wat ik aan mijn klanten verkoop. Hoe nodig het is om dat te geven in mijn situatie, weet ik niet zo goed... Ik doe het maar voor de zekerheid. Ze vinden het erg lekker in elk geval!
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? ma 19 jan 2015 - 12:05
Natural Horsetrainer schreef:
Nou, dat vind ik eigenlijk heel simpel: zie je in het najaar veel horzeleitjes op de vacht of manen van je paarden? Dan is het wellicht wel verstandig om te ontwormen. Hier zie ik NOOIT van die eitjes, en dus ontworm ik ook niet.
Die horzeleitjes zie ik bij mijn paarden inderdaad ook nooit. Jaren geleden (toen we nog in Vught woonden) ooit een keer gezien, en prompt zaten er dat najaar na het ontwormen ook een hoop horzellarven in de mest, maar daarna heb ik die eitjes nooit meer gezien.
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? ma 19 jan 2015 - 20:08
Ik zie hier heel veel van die eitjes. Maar bij de betreffende paarden (die ik niet durf te ontwormen) heb ik nooit horzellarves in de mest gevonden. Ze staan hier 's winters 's nachts op stal, dus weet ik precies welke mest van wie is. De laatste 2 jaar hebben we wel alle mest 'schoon' bij onderzoek. Maar doordat we nog wel wat wisselingen hebben, kan er natuurlijk wel een keer weer wat komen. Wij mesten ook dagelijks uit, 2 x zelfs. En de wei hooien we eerst een keer voordat de paarden erop gaan.
De paarden van anderen moet ik wel ontwormen vind ik, en Naffi ga ik overleggen met de eigenaar, omdat die ook gevoelig is voor HB. Maar ik denk dat ik m'n eigen inderdaad maar niet ga doen dit jaar.
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? ma 19 jan 2015 - 22:33
MoniqueBuu schreef:
De paarden van anderen moet ik wel ontwormen vind ik, en Naffi ga ik overleggen met de eigenaar, omdat die ook gevoelig is voor HB. Maar ik denk dat ik m'n eigen inderdaad maar niet ga doen dit jaar.
Misschien zijn er wel meer eigenaren die veel voelen voor niet meer ontwormen, als je dat met ze zou overleggen?
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? di 20 jan 2015 - 0:09
hier zelfde, alleen 1 x per dag mesten....ik ontworm alleen indien nodig dus sla rustig een jaartje over als het niet nodig is. waar ik sta heb ik relatief weinig last van horzels, wel dazen bij vlagen en ook niet elk jaar. het is een lastig dilema omdat je moet kiezen tussen twee kwaden.
ik voer nu regelmatig diatomeen aarde Verm X gaat hier niet naar binnen, wordt niet geaccepteerd. en ontwormde vroeger met een ander middel waar vrij moeilijk aan te komen is alleen in de uk verkrijgbaar op bestelling. werkte erg goed, gebruik het nu 1,5 jaar niet meer maar nog steeds hier worm vrij zonder ontwormingsmiddel. althans bijna worm vrij he? je kan het nooit 10% schoon hebben.
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? di 20 jan 2015 - 6:14
Marja schreef:
MoniqueBuu schreef:
Misschien zijn er wel meer eigenaren die veel voelen voor niet meer ontwormen, als je dat met ze zou overleggen?
Daar heb je misschien helemaal gelijk in, en dat ga ik vast ook nog overleggen. Hetzelfde heb ik namelijk over het vaccineren wel gedaan, en nog niet de helft van de paarden wordt hier nog gevaccineerd.
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? di 20 jan 2015 - 7:43
Hmmm als je wel veel horzeleitjes ziet, dan is het wellicht toch riskant om níet te ontwormen. Maar ja als je paard na een ontwormingskuur weer hoefbevangen staat... dat schiet ook niet op natuurlijk.
Zijn er geen manieren om aan te tonen of je paard ermee besmet is?
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? za 21 feb 2015 - 8:14
Op de 4 paarden na, die ik niet durfde te ontwormen, hebben we gister toch maar alle paarden een wormkuur gegeven. En dat was maar goed ook, want vandaag hebben we best wel horzellarves in de mest gevonden.
Die 4 die ik niet durfde te doen, heb ik gister mestonderzoek gedaan. Alleen Jake was helemaal vrij. Dean had een lichte bloedworminfectie, en Nilam en Naffi een flinke. (balen na een paar jaar volledig wormenvrij te zijn geweest, maar de vergiftiging zal hun weerstand toch ook wel naar beneden halen) Daarom hebben we deze overige 4 vanochtend toch ook nog maar ontwormd. Dean als laatste, en daarbij ging het helemaal fout Uit 1 spuit kreeg hij nog voor 300 kilo, en moest daarom uit een nieuwe spuit nog voor 100 kilo hebben. Maar dat dingetje wat je vastzet op 100 kilo is helemaal weggeschoven tijdens het toedienen van de spuit, dus heeft hij de volle 600 kilo binnen gekregen (naast de 300 die hij al gehad had uit die andere spuit) Bibberend over m'n hele lijf, gelijk de dierenarts gebeld. Die moest het ook even nakijken hoe we dit zouden kunnen oplossen. Een beetje overdoseren kan prima, maar 900 kilo, terwijl hij maar 400 nodig heeft, is wel enigszins overdreven. Ze belde me even later terug, dat we het zouden kunnen afvangen met Norit. Dat zou via een sonde rechtstreeks in de maag gegeven moeten worden, en gelijk paraffine erbij, omdat Norit flink kan verstoppen.
Nu werd dit voor ons kiezen tussen 2 kwaden. Want via een sonde iets bij hem inbrengen, kan zoveel stress veroorzaken, dat hij dit ook niet hebben kan. En omdat we sowieso waarschijnlijk al een risico lopen, door hem te ontwormen, hebben we maar gekozen voor het risico dat hij dan nu overdreven veel gehad heeft. Ik heb nog wel Finidiar gekregen, om z'n maagdarmkanaal nog wat te ondersteunen.
Duim alsjeblieft maar heel hard met ons mee. Hij is net sinds de sneeuw weer halve dagen in de groep. Die sneeuw was zo lekker zacht en koel, dat hij weer het gevoel van lopen heeft gekregen. Laat hem alsjeblieft niet weer terugvallen.....
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? za 21 feb 2015 - 8:28
Wat een pech Monique ! Wij hebben wel eens precies hetzelfde gehad met een veulen (waarbij je toch ook niet al te veel wilt overdoseren). Sommige wormspuiten hebben heel onhandige ringetjes, die je alleen maar een kwartslag hoeft te draaien om ze vast te zetten en die daardoor heel gemakkelijk per ongeluk los kunnen schieten. Ik vind daarom de ringen die je helemaal tot op de goede plek moet draaien veel veiliger. Ik weet niet meer precies hoeveel wij toen hadden overgedoseerd, maar ik had in ieder geval ook de DA gebeld en die zei dat het wel los zou lopen. Wij hebben toen verder niets gedaan en ook geen nadelige effecten gemerkt, gelukkig! Hoop dat dat met Dean ook het geval is...
Joyce
Aantal berichten : 826 Registratiedatum : 10-08-10 Woonplaats : brabant
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? zo 22 feb 2015 - 4:34
welk wormmiddel was het Monique?
bij bijna alle wormmiddelen kan overdoseren geen kwaad, beter dan onderdoseren. maar goed, ik kan me jou zorgen in dit geval enorm goed voorstellen! ik duim!!
Wieteke
Aantal berichten : 637 Registratiedatum : 08-03-10
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? zo 22 feb 2015 - 8:54
Hè, dat is balen! Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent, maar had er in jouw geval ook voor gekozen om maar gewoon af te wachten. Zo'n sonde is ook niet niks. Hopelijk kun je snel weer met een gerust gevoel gaan slapen
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? zo 22 feb 2015 - 9:29
Joyce schreef:
welk wormmiddel was het Monique?
Het was Ivermectine, dat is weer een klein beetje een geluk bij een ongeluk denk ik. Als het Moxidectine of Prazicantel zou zijn geweest, dan zou ik nog meer in de stress hebben gezeten.
Dank voor jullie geruststellende woorden, en voor het mee-duimen. Tot nu toe nog geen gekkigheden gelukkig, maar is stress nog heel even door. Vorig jaar duurde het ook een week (of zelfs nog wat meer) voordat ik in de gaten begon te krijgen dat Naf en Nilam hoefbevangen begonnen te raken. En eigenlijk nog veel langer, voordat het tot me doordrong, dat ze pas daarvoor een wormkuur hadden gehad. Vorig jaar hadden ze Ivermectine + Prazicantel gehad. Ik zit nu ook heel hard te hopen, dat de Prazicantel de grootste boosdoener was.
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? ma 23 feb 2015 - 3:39
Oh nee, wat een ellende ook met die rotspuiten! Ik heb het ook wel eens gehad maar ja, ik had niet zo'n gevoelig paard dus dat heeft verder geen gevolgen gehad...
Ik duim heel erg voor je dat het geen gevolgen gaat hebben...!
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? ma 23 feb 2015 - 4:47
In ieder geval heb ik nu wel horzellarves in Dean z'n mest gevonden. Blijkbaar kan ik het risico dus niet lopen om ze daar niet jaarlijks tegen te ontwormen.
Dean loopt nog steeds goed. Ik hoop dat ik over een weekje ofzo opgelucht zal kunnen ademhalen.
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? di 24 feb 2015 - 8:50
Ja, dan moest je hem deze kuur dus wel geven... heb je daar op zich dan toch wel goed aan gedaan.
Nou we duimen nog verder, dat hij inmiddels al wel voldoende opgeknapt/weer sterk genoeg is, om zo'n kuur-ongelukje aan te kunnen...
MarjoSophie
Aantal berichten : 377 Registratiedatum : 05-04-12
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? di 24 feb 2015 - 22:48
Ik wist niet dat ontwormen link legde met hoefbevangenheid.
Ik zit ook elk jaar met dilemma ontwormen. Sophie de oudste wordt 9/10 x ziek na een ontworm kuur. De laatste x met onderzoek had ze amper wormen. Was aan kijken naar verm x, maar ben dr nog niet zo van overtuigd. Marja merk jij verschil ?
Onderwerp: Re: ontwormen of niet? wo 25 feb 2015 - 4:38
Nou... dat kan ik niet echt zeggen Marjo. Ik woon hier nu 3 jaar en voorheen stond ik altijd op pensionstallen waar we regelmatig chemisch ontwormden en nooit mestonderzoek deden. Sinds ik hier woon ontworm ik in principe niet meer en doe ik mestonderzoek. Mestonderzoek is nog nooit wat uitgekomen, alleen heeft Atli een tijdje aarsmaden gehad en daarvoor hem beide paarden wel een paar keer chemisch moeten ontwormen.
Ik voer Verm-X en ze vinden dat erg lekker, maar ik heb geen idee of het ook werkelijk ertoe bijdraagt dat ik nooit wormeieren vindt. Ik mest ook dagelijks uit en mijn paarden zijn al wat ouder en hebben dus al de nodige weerstand opgebouwd. Zou dus best kunnen, dat het zonder Verm-X ook zo goed zou gaan. Ik blijf het toch geven omdat ik het idee van af en toe een kruidenkuur wel heel goed vind en het past in mijn beleid om zo natuurlijk mogelijk te voeren. En ik ga er vanuit dat het wel bijdraagt aan het wormvrij blijven.