Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???

Ga naar beneden 
+4
Berith
Irene
Mai
Judith
8 plaatsers
AuteurBericht
Judith

Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 13-04-10

Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Empty
BerichtOnderwerp: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptyzo 18 apr 2010 - 1:43

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening en ervaring wat betreft het ontwormen??!!
Zelf heb ik altijd trouw Fatje de nodige ontwormingen gegeven, maar trek dit nu toch in twijfel vanwege
het "resistentie" verhaal...... verwarring
Heeft er iemand ervaringen met mestonderzoeken en zo ja, hoe heb je dit gedaan???
Ben benieuwd.....
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptyzo 18 apr 2010 - 3:44

Omdat het chemisch ontwormen me tegen begon te staan en we dagelijks twee keer alle mest verwijderen uit ons PP, ging ik me een jaar of twee geleden afvragen of het niet anders kon. We zijn toen begonnen met het per paard laten onderzoeken van de mest, via www.wormbestrijding.nl, en dat is een succes! Sindsdien hebben we onze paarden tot nu toe niet meer hoeven te ontwormen, omdat het aantal wormeitjes in de mest van alle paarden steeds onder de norm bleef. Ik vind het heel betaalbaar (zie de website voor tarieven) en het is allemaal heel goed geregeld. Je krijgt netjes de nodige formulieren, zakjes, handschoenen, speciale enveloppen e.d. thuis gestuurd. Daarna is het voor mij altijd een paar uurtjes bij onze (zeven) paarden doorbrengen om van alle paarden mest te krijgen. Dan inpakken, opsturen en binnen twee dagen heb ik de uitslag alweer per e-mail terug. Ik vind het een supersysteem glimlach! En bovendien doen we zo niet meer mee aan het in rap tempo resistent worden van de wormen tegen de ontwormingsmiddelen.
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene

Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptyzo 18 apr 2010 - 5:22

Wij doen nu ook ongeveer 2 jaar de mestonderzoeken via de link die Marja gegeven heeft. Werkt heel goed, snel de uitslagen binnen en een goed advies wat je het beste kan doen.

Wij hebben dan wel een aantal paarden met wormen gehad, maar dit kwam doordat we de afgelopen 2 jaar 2 jonge paarden erbij hebben en die bleken al besmet. Die hebben dat ook gedeeltelijk doorgegeven aan onze andere paarden. Die waren eigenlijk helemaal schoon.
Uiteindelijk is een vaste kudde dus heel fijn, de minste kans op wormbesmetting.

-
Berith

Berith

Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptyzo 18 apr 2010 - 5:41

Ik ben ook al 2 jaar bezig met de mestonderzoeken (ben nu ook aan het wachten op 2 paarden die moeten gaan mesten, zodat ik weer 2 zakjes mest op kan sturen knipoog )

Helaas ontkom ik er niet aan toch af en toe een wormenspuit te hanteren. Dit komt omdat ik vaak op stap ben met mijn paarden en mijn paarden dan een nachtje in andere weides doorbrengen en daar dus alsnog wormen kunnen oplopen.
Maar sinds ik mestonderzoekn laat uitvoeren is het ontwormen wel gereduceerd naar 1 tot hooguit 2 keer per jaar.
http://sietrix.blogspot.com/
marion

marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptyzo 18 apr 2010 - 7:54

Ik heb op een ander forum toch gelezen dat ze bij die wormonderzoeken ook wormen missen; dat de uitslag dus te positief is. Omdat ik ook minstens 2 x per dag uitmest en ze vnl in de paddock staan, heb ik besloten 2 x per jaar te ontwormen.
Nina

Nina

Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptyzo 18 apr 2010 - 8:53

Wij ontwormen onze paarden nu op advies van de dierenarts drie keer per jaar. Voordat ze de weide opgaan, halverwege tijdens het weideseizoen en zodra ze op stal komen weer. Gedurende stal/paddock periode wordt er geheel niet ontwormt omdat elke dag alle mest uit stal en paddock verwijderd wordt en de kans op besmetting nihil is.
Wel hebben wij ook nogal eens 'vreemde' paarden en een wisselende kudde dus zal dit wel zo blijven.
Voor mijn eigen paard en zijn maatje, Dahab en Billy, wil ik wel via mestonderzoek gaan werken omdat deze gescheiden staan van de rest. Voor de pensionpaarden zit ik er over te denken om de optie wel voor te stellen maar eens kijken hoe de rest daar tegenover staat.
Over het algemeen hoor ik wel dat een ieder die mest onderzoek laat doen in elk geval minder gaat ontwormen. Je kan ook overwegen om 1 x per jaar bloedonderzoek te laten doen omdat daar ook bijv zoiets als bloedwormen in aan te tonen is....
Een extra zekerheid dus.
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Irene

Irene

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptyzo 18 apr 2010 - 22:19

Marion, dat heb ik ook weleens gelezen. Toch heb ik wel vertrouwen in 'Het Woud' en vind ik het voor ons prima werken. Ik vind het ook totaal onnodig en ongezond om paarden te ontwormen die niets hebben.

Nina, bloedwormen zijn ook via mestonderzoek te achterhalen.
Judith

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptydi 20 apr 2010 - 5:42

Aha....weer wat wijzer geworden!! slimmerik

Vandaag een mest-onderzoek-kit besteld en zo gaan we aan de slag!
Het scheelt gelukkig dan wel dan Fat alleen loopt en ik ook altijd de mest uit de wei haal....maar ik ben echt eens benieuwd naar de uitslag!!
Berith

Berith

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptydi 20 apr 2010 - 6:31

Ik heb vandaag de uitslag binnen gekregen, en ondanks dat ik alle mest dagelijks opruim, hebben ze toch beiden een lichte bloedwormbesmetting. Dus ik moet ze weer gaan ontwormen. Zoals ik eerder al schreef kan ik het nooit helemaal uitbannen omdat ze regelmatig een of meerdere nachtjes in andere weilanden overnachten. A.s. weekend zijn we weer op pad en staan ze dus weer een nachtje in een vreemde wei.
Judith

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptydi 20 apr 2010 - 7:04

Oei....bloedwormen? Zijn de paarden ook ziek dan??
Dat is normaal toch wel een heftige wormbesmetting....

Dus nu ontwormen...maar heb je nu ook een advies erbij gekregen welke wormkuur je't beste kunt gebruiken??
Berith

Berith

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptydi 20 apr 2010 - 8:41

Nee paarden zijn niet ziek en het is ook maar een hele lichte besmetting. Pas bij een extreme besmetting worden ze er echt ziek van.

Ja ze geven een advies met welk middel ik moet ontwormen en ook wanneer ik weer een mest onderzoek zou moeten doen. Tegen de tijd dat het volgende mestonderzoek gedaan moet worden krijg ik ook nog een mailtje ter herinnering.
Irene

Irene

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptydi 20 apr 2010 - 23:10

Dat is inderdaad dan niet te voorkomen Berith, als je geregeld op andere plekken komt. Wel goed dat je het nu weer weet en gericht kan behandelen.

Judith, het hoeft niet meteen ernstig te zijn zoals Berith ook aangeeft. Toevallig hadden onze beide jonge paarden het en nog best een aardige hoeveelheid bloedwormen. Ik schrok er zelfs van, maar Het Woud zei dat dit heel veel voorkomt bij veulens, die krijgen het dan makkelijk binnen via de moeder.
Ze waren er verder ook helemaal niet ziek van.
yvonnedejong

yvonnedejong

Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 47

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptydi 1 jun 2010 - 19:24

Ik doe ook altijd mestonderzoek bij het woud, bevalt me super.
Zaterdag opgestuurd gisteren de uitslag, supersnel dus.
Alleen heeft Laicootje bloedwormen, ik denk dan hoe komt hij daar dan aan.
De pony's komen de wei niet uit.
Meteen ontwormadvies gekregen. Ik hoef alleen Laico te ontwormen.
Op naar het volgende onderzoek eind augustus.
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
MoniqueBuu

MoniqueBuu

Aantal berichten : 956
Leeftijd : 55

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptywo 2 jun 2010 - 0:57

Op de pensionstal waar Omar en Jake stonden bleken ook 2 paarden bloedwormen te hebben. De eigenaresses van die beide paarden hadden allebei mestonderzoek laten doen (die hadden ze ergens aangeboden gekregen, soort reclameactie), en het kwam er bij allebei uit. Voor ons allemaal eigenlijk een raadsel, want het ging om 2 paarden die nooit contact hebben, en in 2 volledig verschillende situaties gehouden worden. (eentje 24/7 buiten in een natuurgebied en eentje overdag in een paddock die dagelijks uitgemest wordt). Wij dachten eerst nog dat het een leverancier van een wormmiddel was die deze actie uitgevoerd had. Maar wij ontwormen altijd alle paarden op de pensionstal tegelijk en met hetzelfde middel, dus om het zekere voor het onzeker te nemen deze keer ook maar alle paarden met dat dure middel ontwormd. De dag na het ontwormen hebben ze bij nog een aantal paarden bloedwormen in de mest gevonden. Daarom heb ik Omar en Jake toen ook nog maar met dat middel gedaan, ondanks dat ze niet meer op die pensionstal staan. Gelukkig heb ik bij hun geen bloedwormen gevonden in de mest, alleen in Jake z'n mest een horzellarve.
Nu we de paarden bij huis hebben ben ik van plan om de ontworming ook via mestonderzoek te gaan doen. Worden horzellarves hiermee ook ontdekt? Ik heb begrepen dat lintwormen in ieder geval niet ontdekt worden via dit onderzoek. Maar moet je dan je paarden nog wel regelmatig een middel geven wat die bestrijd?
http://www.twas-tweerd.nl
yvonnedejong

yvonnedejong

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptywo 2 jun 2010 - 2:25

hoi,
je zou eens kunnen informeren bij vpl het woud ( http://www.wormbestrijding.nl )
Ik zou het zo niet weten.
ik ben wel benieuwd naar het antwoord.
MoniqueBuu

MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptywo 2 jun 2010 - 3:31

Ik heb deze vraag via hun site gesteld. Ik zal hun reactie hier plaatsen zodra ik die ontvangen heb.
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptywo 2 jun 2010 - 7:00

MoniqueBuu schreef:
Worden horzellarves hiermee ook ontdekt? Ik heb begrepen dat lintwormen in ieder geval niet ontdekt worden via dit onderzoek. Maar moet je dan je paarden nog wel regelmatig een middel geven wat die bestrijd?
Hier vind je de antwoorden op je vragen knipoog.
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptywo 2 jun 2010 - 7:26

Ah, dankje Marja.

Inmiddels heb ik ook al antwoord gekregen op mijn mailtje/vraag aan hun:

Inderdaad zijn lintwormen zeer lastig en horzellarven niet aan te tonen met mestonderzoek. Gelukkig zijn beide soorten maar mild pathogeen.
Wij adviseren daarom om tenminste eenmaal in de 2 jaar voor beide parasieten te behandelen. Deze behandeling uitvoeren met ivermectine en praziquantel rond de jaarwisseling.
yvonnedejong

yvonnedejong

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Emptywo 2 jun 2010 - 7:31

ok, eens in de 2 jaar dus.
Fijn te weten.
Bedankt voor je antwoord.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???   Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan??? Empty

Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» ontwormen of niet?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: