Zo, die nemen wel hun beweging
Hier renden ze ook graag over de paden. Maar omdat mijn merrie nu een peesblessure heeft en eigenlijk alleen maar mag stappen (en we een nieuwe pony hebben die moet wennen met ruimte om weg te kunnen voor mijn pestkoppen) heb ik ze nu (nog) niet op het pad vrij heen en weer lopen... Met blessures kun je dat gerace echt niet hebben helaas...
Wat betreft mensen, merk ik dat ook.
Veel paardeneigenaren doen het liefst alles op hun eigen manier. En die manier moet maar net passen in wat jij aan biedt, of aan wilt of kunt bieden.
Het liefste heb je mensen die niet te moeilijk doen... Dan kunnen de paarden gewoon zoveel mogelijk mee in hoe het op dat moment voor de meeste paarden het beste is.
In mijn geval dus even tijdelijk niet op het pad, maar wisselen tussen paddock en aantal uur op de volle(re)wei. En aantal kg voordroog in fijnmazige netten een paar keer per dag.
Mijn insulineresiststente merrie krijgt dan een graasmasker om, net als 1 van de pony's die veel te dik is geworden hier met meer weidegang en meer ruwvoer.
Als straks het zandpad klaar is, kunnen ze hopelijk wel weer vrij rondlopen, maar dus grotendeels op zand voor de te dikke paarden. De anderen kunnen dan overdag langer op de wei of een graspad er bij hebben.
Ik zou als pensionklant ook niet verplicht willen worden om bitloos te rijden, hoewel ik het ook wel heb gedaan met mijn paard en pony. Het heeft allebei zijn voordelen
En met buitenrijden is het ook een beetje wat voor paard je hebt en in wat voor omgeving je gaat rijden.
Ijzers is inderdaad beetje ander verhaal. Hier heb ik liever geen paarden die achter op ijzers staan. Mijn eigen merrie zou ik ook niet achter op ijzers zetten, maar indien noodzakelijk krijgt ze voor wel ijzers.
De omgang met het paard is inderdaad belangrijker dan wel/geen bit, wel/geen deken, wel/geen ijzers...
En het houden van paarden met verschillende voedingsbehoeften in een groep, zonder extra inspanningen of individueel computergestuurd voersysteem, is toch lastiger.
Heb je veel paarden, kun je verschillende groepen maken, heb je er maar een paar, dan wordt dat moeilijker en moet je meer aanpassingen doen.