Hinderwetvergunning in de gaten houden is ook verstandig, de grens van het aantal paarden dat je mag houden ligt bij ons vrij laag. Maar dat verschilt misschien wel per gemeente. Ik weet van de buurman dat hij al vragen kreeg toen hij zelf 5 pony's had lopen (allemaal van hemzelf), of hij ze niet bedrijfsmatig hield??? Waar bemoeien ze zich mee, denk je dan, maar goed, je zal ze maar op je dak krijgen. Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept of je belasting moet betalen over weidegeld, ik heb ook wel eens een poosje 2 betalende weidegasten gehad, maar dat heb ik nooit ergens opgegeven.
En je moet betalende gasten inderdaad zien als een lichte tegemoetkoming in de onkosten, want je paarden 'lekker goedkoop thuis houden' en 'lekker binnenlopen als je geld vraagt aan gasten' als je eerst zoveel geld hebt moeten investeren in land en inrichting is ook een misvatting.
Ik ben ook 'lekker goedkoop' in Drenthe gaan wonen om mijn paard bij huis te kunnen houden. (= dus meer dan 2x zo duur qua woonlasten). Als ik nou een flat of rijtjeshuis gekocht had, was dat misschien opgegaan, maar een huis met land erbij is toch een ander verhaal.