Ja, 't is een heel lastig probleem, dat eczeem, en ook energievretend voor het baasje door alle emoties als je je paard zo toegetakeld ziet. Ik heb in de afgelopen jaren regelmatig bij Frosti staan huilen...
Ik heb geen ervaring met tests, ik heb zelf de 'diagnose' gesteld destijds, omdat die wel duidelijk was. Nu, achteraf bezien, denk ik dat het bij Frosti begonnen is doordat we de wei gingen bemesten met drijfmest (ws. ook nog met varkensmest, maar dat weet ik niet meer). Hij kreeg het eczeem ineens op zijn 13e (is nu 22) en het werd in de loop der jaren alleen maar erger. Ik heb hem jaren zonder deken gehad omdat hij dekens vreselijk vond, dan ging hij ergens onbeweeglijk in een hoekje staan kwijnen. Wel gesmeerd tot ik een ons woog, met van alles en nog wat, maar niets hielp echt afdoende. Zo'n jaar of twee geleden toch maar gezwicht voor een deken en hij is er toen ook wel aan gewend geraakt, maar het bleef mijn streven om hem dekenloos zo goed te krijgen als mogelijk.
Een paar jaar geleden hadden we een keer een vreselijk droge zomer - het gras stond echt als hooi op de wei - en die zomer had hij vrijwel geen eczeem, dus dan ga je nadenken...
De winter daarop (toen het eczeem al lang weer over was) ging er 's nachts een keer een draad kapot en was Frosti in de wei terechtgekomen en had daar urenlang zijn buikje volgegeten ('s winters krijgen ze altijd alleen maar hooi). Nog geen dag later had hij zijn manenkam weer openliggen, in februari! Daardoor ging ik nog meer de relatie met voeding zien. Afgelopen zomer heb ik geëxperimenteerd met de hoeveelheid gras. Zo heb ik uitgevonden dat Frosti 's zomers max. 1 uurtje per dag op het gras kan en voor de rest hooi moet krijgen. Dan heeft hij vrijwel geen last van eczeem. Ga ik over dat uurtje heen dan is het onmiddellijk mis, krijgt hij weer jeuk en bloederige kloven (op zijn manenkam, staartwortel, buik, koker, hoofd, oren, kootholtes en oksels).
Ik hoop dat het dit jaar weer zo gaat en dat ik er steeds beter achter ga komen wat bij hem wel en niet kan qua voeding.
Een goede leidraad is het boekje 'Zomereczeem opgelost met voeding' van Nicolette Hebing (ze heeft ook een website).
Ik heb het idee dat er tegenwoordig steeds meer huidproblemen optreden bij paarden en dat DA's vaak geen idee meer hebben wat de oorzaken zijn en dan met grof geschut komen als 'oplossing' (Prednison en aanverwante medicijnen, die nare bijwerkingen hebben). Natuurlijk kan het nuttig zijn om bepaalde aandoeningen uit te sluiten, zoals luizen, mijten, schimmelinfecties e.d. Maar als dat allemaal uitgesloten wordt door de DA is het bij huidklachten vaak heel veel waard om zelf te gaan experimenteren met voeding en de manier waarop het paard gehouden wordt.
Ik hoop dat je erachter komt wat bij jouw paard de beste aanpak is, hou je ons op de hoogte?