Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Ondanks kou toch minder eten?

Ga naar beneden 
+2
Mai
Berith
6 plaatsers
AuteurBericht
Berith

Berith

Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Ondanks kou toch minder eten? Empty
BerichtOnderwerp: Ondanks kou toch minder eten?   Ondanks kou toch minder eten? Emptyzo 5 feb 2012 - 5:05

Ik lees overal dat je paarden met deze kou lekker veel ruwvoer moet geven zodat ze zichzelf goed warm kunnen houden. Maar mijn paarden denken daar anders over en eten juist minder.

Vorige week vlak voor de kou was het hooi bijna niet aan te slepen en hadden ze de netten steeds in korte tijd tot op het laatste hooitje leeg maar nu met de extreme kou hebben ze veel minder behoefte aan hooi. Niet alle netten gaan leeg. Overdag lopen ze nu wel op de wei, maar door de sneeuw is het hard zoeken naar gras (zijn ze wel de hele dag mee bezig). Maar als ze 's nachts gewoon op de paddock en rond de stal staan, eten ze bij lange na niet wat ze normaal gesproken per nacht weg kouwen. Ik heb daardoor ook beduidend minder mest.

Ze voelen zich over kiplekker en zijn vrolijk en actief. Twee jaar geleden toen het ook zo'n lange tijd koud en met sneeuw was, viel het me ook al op.

Is dat bij jullie paarden ook of heb ik rare uitzonderingen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: Ondanks kou toch minder eten?   Ondanks kou toch minder eten? Emptyzo 5 feb 2012 - 6:40

Berith schreef:
Overdag lopen ze nu wel op de wei, maar door de sneeuw is het hard zoeken naar gras (zijn ze wel de hele dag mee bezig). Maar als ze 's nachts gewoon op de paddock en rond de stal staan, eten ze bij lange na niet wat ze normaal gesproken per nacht weg kouwen. Ik heb daardoor ook beduidend minder mest.
Bedoel je dat ze eerst (vóór de vorstperiode dus) niet op de wei stonden? Als dat zo is, dan verklaart dat alles. Ze vinden nl. op de wei nog véél meer voeding dan je zou denken. Dat is ws. ook de reden dat ze 's nachts weinig hooi eten, ze hebben hun buikjes gewoon vol glimlach! En van gras heb je sowieso altijd minder mest dan van hooi.

Van onze paarden staan er nu 6 in het PP aan huis, zonder gras, dus alleen met hooi, en die eten al het hooi op. De andere 2 (ons ouwetje en zijn vriendin) staan nu in de wei achter het bos, waar nog genoeg gras staat. Er ligt een dun laagje sneeuw maar daar plukken ze het gras vrolijk tussenuit. We hebben er voor de zekerheid eergisteren ook hooi naartoe gebracht, maar dat hebben ze nog steeds vrijwel niet aangeraakt. Eigenlijk hetzelfde als bij jou dus. Volgens mij heb je dus heel normale paarden grijns!
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith

Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Ondanks kou toch minder eten?   Ondanks kou toch minder eten? Emptyzo 5 feb 2012 - 6:49

Voor de vorst stonden ze inderdaad niet op de wei want dat gaat niet hier met de kleigrond. Hier is aardig wat sneeuw gevallen, zeker zo'n 8 cm dus ze moeten echt graven naar het gras. Het gras op de wei is ook vrij kort dus zeker met de bevroren ondergrond in mijn ogen meer bezigheidstherapie dan echt eten.

Maar mogelijk is dat wel de verklaring.

Maar dan het volgende. Ik laat ze 's ochtends eerst even 2 uur hooi eten voor ze van mij de wei op mogen, maar ook dan eten ze niet echt veel hooi. Overdag lopen ze overigens wel af en toe terug naar de paddock om hooi te eten (vandaar dat ik denk dat ze dus ook niet zoveel gras binnen krijgen).
http://sietrix.blogspot.com/
Dyonne

Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 38

BerichtOnderwerp: Re: Ondanks kou toch minder eten?   Ondanks kou toch minder eten? Emptyzo 5 feb 2012 - 8:14

Hier eten ze ook veel minder dan normaal en ik dacht ook al dat ik vreemde pony's had..
Normaal hebben ze binnen 4 uur het meeste op van de ochtendvoerbeurt en scharrelen in de middag wat restjes of knabbelen wat stro. Normaal zijn alle netten leeg (ook het stronet) met de volgende voerbeurt.
Momenteel heb ik soms wel 3-6 kilo over als ik weer ga voeren. wow
veernr1

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Ondanks kou toch minder eten?   Ondanks kou toch minder eten? Emptyzo 5 feb 2012 - 8:40

Ik dacht ook al te merken dat er wat meer stro blijft liggen dan eerder, maar omdat ik nooit afweeg, kan het ook zijn dat ik misschien ongemerkt wat meer hooi heb gegeven, en ze daarom stro overlaten. Gaat uiteindelijk nog wel schoon op, maar ik geef er bij de volgende voerronde dan minder nieuw bij.
Dyonne

Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 38

BerichtOnderwerp: Re: Ondanks kou toch minder eten?   Ondanks kou toch minder eten? Emptydi 7 feb 2012 - 3:07

Volgens mij lezen ze mee, gister was alles schoon op en vanmorgen bijna.
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Ondanks kou toch minder eten?   Ondanks kou toch minder eten? Emptydi 7 feb 2012 - 5:24

Hier bunkeren ze gewoon door. Ik rol een hele baal van 180 kg in de wei. En voeg een nieuwe toe als het op is.
Haal elke dag wat van de berg af en verdeel dit over de hooinetten zodat ik wat meer beweging stimuleer.
Met dit weer mogen ze van mij permanent eten.
Afgelopen weekend wat het -21 in de keet, dus buiten naw nog kouder. Vandaag was het -10 maar wel met een koude wind.
het voelde dus net zo koud als in het weekend toen stond er ietsje minder wind.

Ook eten de hertjes hier mee van het hooi, ik zie elke dag nieuwe sporen. Het hooi gaat ook best hard moet ik zeggen.
Er lopen in totaal 7 hertjes in de directe omgeving. Tegenhouden doe je het niet frustratie
Er staat nog zoveel gras bij de buren waarom eten ze daar dan niet verwarring De ponys zouden het wel weten als ze de kans kregen grijns
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: Ondanks kou toch minder eten?   Ondanks kou toch minder eten? Emptydi 7 feb 2012 - 7:20

hier is het ook niet aan te slepen op het moment, als dit normaal zou zijn, dan gingen er snel een paar paarden op marktplaatst knipoog.
gelukkig is het maar tijdelijk. Het is veel extra werk en veel extra hooi idd.

afijn, dat is dan even niet anders, het word vast wel weer warmer. Ze staan hier nu overdag op de wei, maar daar staat zo goed als geen gras meer.
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: Ondanks kou toch minder eten?   Ondanks kou toch minder eten? Emptywo 8 feb 2012 - 3:57

inge schreef:
Er lopen in totaal 7 hertjes in de directe omgeving. Tegenhouden doe je het niet frustratie
Er staat nog zoveel gras bij de buren waarom eten ze daar dan niet verwarring De ponys zouden het wel weten als ze de kans kregen grijns
Dan zet je je pony's bij de buren en laat je de hertjes je hooi opeten hilarisch.
http://www.paddockparadijs.nl
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Ondanks kou toch minder eten?   Ondanks kou toch minder eten? Emptywo 8 feb 2012 - 8:36

grijns zal "ie" leuk vinden lol!
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Ondanks kou toch minder eten?   Ondanks kou toch minder eten? Empty

Ondanks kou toch minder eten?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Ineens minder hooi eten
» Even minder harmonie in de kudde
» Dit is mijn landje
» geen PP maar welicht toch leuk om ff te kijken.
» Wat doet een ijslander met ijs?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: