Aantal berichten : 209 Registratiedatum : 12-01-10 Woonplaats : Zuid Holland
Onderwerp: weidemaatje voor jonge hengst. wo 17 maa 2010 - 10:55
Beste PP-ers,
Ik heb even jullie ervaring en advies nodig.
Zoals de meeste inmiddels misschien weten heb ik een arabiertje van bijna 3 jaar oud. Hij is nog steeds hengst en eigenlijk wil ik hem dat ook houden omdat we er misschien mee willen gaan fokken. Verder is hij ook heel braaf in de omgang dus daarom hoef ik hem niet te ruinen. Nu heb ik alleen wat overpeijnzingen over zijn weidemaatjes. afgelopen zomer had hij nog geen idee dat hij man was en ging het nog redelijk goed met twee andere ruinen al werden de spelletjes naar de herfst toe wel al ruwer. In de winter kunnen ze helaas niet op de weide hier en staan ze op de paddock. Hier heeft hij te weinig ruimte om zich uit te lven en heeft toen dus ook flinke ruzie gehad met zn paddock maatje. deze heeft met zijn achterbenen in het hek gezeten omdat hij waarschijnlijk wilde zeggen: dahab en nu ben ik het zat!!! Toen achteruit geslagen en in het hek terecht gekomen. (shjid van Lotte, ook hier op het forum) Kortom, onze paddocks zijn te klein voor hun samen. Nu denk ik alleen dat hij deze zomer ook niet meer samen met Ashjid kan omdat Ashjid zich makkelijk op zn kop laat zitten. Met het idee van een PP achtige weide te maken zit ik dus te dneken over wat dan.. Nu kwam mijn vader vanavond thuis met de vraag of ik iets aan een shetlander had... Hmm toen begon het te ratelen bij mij boven... Dat zou wel eens leuk voor Dahab kunnen zijn. Wie heeft er ervaring met shetjes en hengsten?? Uiteraard alleen als deze een ruin is. Merrie lijkt me niet handig. En een hengstje lijkt me ook dat je dan eerder nog heftigere gevechten krijgt.. Ik ben erg benieuwd, het zou ook voor het shetje erg leuk zijn als het klikte want dit ponytje moet weg... De eigenaar is gescheiden, waren van zijn vrouw, die is vertrokken 'naar de stad' Paarden bleven geheel onverzorgd achter. Het paard wat er ook stond is inmiddels overleden maar de shet is alleen achtergebleven en moet nu dus weg maar niet naar de slager... tja als het zou lukken met Dahab lijkt het me voor beide een goede oplossing...
nou alvast bedankt weer voor al jullie ervaringen en meedenken!
Onderwerp: Re: weidemaatje voor jonge hengst. do 18 maa 2010 - 0:59
Hoi Nina, Ik had vroeger ook altijd jonge ponyhengstjes bij Joris staan, Joris voedde ze altijd op, was leuk om te zien, 95cm hoog maar wel de baas. Nu heb ik ervoor gekozen om Joris niet bij Atent(2 jarige haflingerhengst) te zetten, dit omdat Atent erg grof speelt, ik ben bang dat hij Joris plet. Hij springt bij Da Laico ook continu er op als ze aan het spelen zijn. Ik vind dit nog net kunnen, Da Laico is net iets groter als Joris en kan zich aardig verdedigen. Hopelijk wordt dit bespringen na de castratie minder Zo zie je maar dat het bij het ene paardje veel beter gaat als bij de andere. Waarom probeer je het niet gewoon, je ziet snel genoeg of het goed gaat of niet.
Het nadeel is alleen dat zo'n shetje bijna geen gras nodig heeft in verhouding met een bijna 3 jarige die nog in de groei is. Om deze reden heb ik Atent in de zomer apart staan op onbeperkt gras. Joris en Da Laico eten er achteraan. Afgelopen zomer had ik zelfs alle 3 apart staan omdat Joris een eczeemdenkentje ophad, ik ben veel te bang dat Da Laico deze sloopt. Komende zomer eens even kijken of Joris zonder zijn dekentje kan, ook ik laat hem homeopathisch behandelen, hopelijk pakt dit goed uit.
Nina
Onderwerp: Re: weidemaatje voor jonge hengst. do 18 maa 2010 - 2:12
Ha Yvonne, Bedankt voor je reactie. Ik wil deze zomer met een track gaan experimenteren. Ik zou dan kunnen proberen hoe het gaat om Dahab een paar uren meer weidegang te geven en de shet op de track te laten. Snacht haalde ik altijd al mijn hengst op de paddock omdat ik bang ben dat hij snachts 'op pad' gaat. Door de draad of sloot richting merries in wei ernaast. (Ook van ons weliswaar) Dahab heeft ook exzeem klachten dus wat beperkter gras en evt hooi bij kan ook voor hem geen kwaad. Moet alleen nog beetje aan het idee wennen. In mijn beleving gaan paarden in de zomer 24/7 de wei op. Hihi! Het enige nadeel is, als ik de shet ophaal... en het klikt niet, wat dan. Dan kan ik alsnog met een hset gaan leuren.. vind ik ook wat sneu. Bijna alsof ik in de speelgoedwinkel aan het shoppen ben voor mn hengsteboy..
Irene
Aantal berichten : 656 Registratiedatum : 10-11-09
Onderwerp: Re: weidemaatje voor jonge hengst. do 18 maa 2010 - 3:13
Ik heb hier een tijd geleden een topic geplaatst over onze hengst Iwan en we hebben ook een jonge hengst die in juni 2 jaar wordt. Ik kan dus heel goed begrijpen dat een paddock veel te klein is, bij ons ging het ook niet goed in de rijbak (en die is toch 20x38). Nu dus in het PP gaat het heel goed, dus ik vraag me af of het bij jou dan ook goed zou kunnen gaan? En wat vind je ruw spelen? Bij ons kunnen ze ook pittig spelen, maar het gaat verder goed. Als er maar niet gejaagd wordt! Dan gaat het dus echt fout.
Wat voor karakter heeft Dahab precies? Dat Ashjid zich makkelijk op z'n kop laat zitten hoeft geen probleem te zijn. Het is maar net hoe Dahab ermee omgaat. Wat ook belangrijk kan zijn is meerdere paarden, dat ze niet alleen op elkaar aangewezen zijn.
Edit, ik lees net dat jullie merrie's er naast hebben lopen. Tja, mijn mening is dat het dan altijd fout kan gaan, ook met een ruin!
Onderwerp: Re: weidemaatje voor jonge hengst. do 18 maa 2010 - 5:04
Dat er merries naast lopen is inderdaad niet zo'n handig uitgangspunt, als je wilt/hoopt dat je hengst samen met ruinen kan. Door die merries zal je hengst toch net wat opgefokter kunnen reageren (door rivaliteitsgevoelens) dan wanneer er geen merries staan. Ik denk wel dat de voorwaarden om het goed te laten gaan in een PP sowieso altijd gunstiger zijn dan in een paddock of bak; de paarden kunnen immers veel beter voor elkaar uit de weg gaan zonder bv. in een hoek gezet te worden.
Dan nog even een andere overweging. Ik lees dat je misschien t.z.t. met je hengst wilt gaan fokken. Is dat wel een slim idee met een paard dat aanleg heeft voor zomereczeem? M.i. is de enige manier om zomereczeem terug te dringen het consequent niet fokken met paarden die er aanleg voor hebben. Mijn stelregel toen we nog IJslanders fokten is in ieder geval altijd geweest om niet te fokken met eczeempaarden. Als onze hengst destijds eczeem had gekregen, had ik hem meteen laten castreren.
Nina
Onderwerp: Re: weidemaatje voor jonge hengst. do 18 maa 2010 - 11:20
Ha Marja,
Je hebt idd een goed punt wat fokken betreft. Ik heb hem nu ong anderhalf jaar en heb hem afgelopen zomer behandeld als een eczeem paard. de sympthomen waren ernaar. maar het is nooit aangetoond. Heb er niet naar laten zoeken ook hoor. Er is een hele kleine kans dat zijn lijf hem op een andere manier dwars zat en dat het erg leek op eczeem maar het niet was. Dus hij krijgt nog even het voordeel van de twijfel. Mocht hij idd echt duidelijk weer klachten krijgen dan zal fokken idd geen optie zijn. Dan nog wil ik hem denk ik hengst houden voor een tijdje. te jong castreren is in mijn ogen ook niet goed maar hier kan ik nog even over nadenken.... Heb mijn vorige hond ook bewust laten castreren toen ik zeker wist dat ik er niet mee wilde fokken terwijl er best wel mensen waren die met ditzelfde ras fokte die mij zeiden dat ik er mee 'moest' fokken. Hij had een klein gebitsfoutje waarvan ik vond dat je dat niet moet willen. Zelfs op een keuring werd er niets van gezegd. Nee dieren die bepaalde afwijkingen hebben moet je zeker niet mee fokken.
Verder ben ik vandaag bij de shet wezen kijken en o ik had hem of beter gezegd haar gelijk mee willen nemen, die kon wel wat verzorging gebruiken. Maar het is een merrie!!! Dus helaas, geen optie voor hier. Dus als iemand toevallig nog een heel leif merrietje zoekt? ja ik weet het dat zal wel een moeilijk verhaal worden maar toch, je weet nooit. Het is een bruinbond merrietje 'grote' maat shetlander. Hoeven hadden wat aandacht nodig zag ik en haar vacht zag er niet uit. Verder stond ze gelijk aan mn handen te likken maar gelukkig stond ze weer buiten, het schijnt dat ze 4 maanden in een box heeft gestaan... Erg sneu allemaal maar goed ik kan niet voor elk paard een plekje maken he.. Mocht er iemand zijn die meer over haar wil weten kan ik eens bij de eigenaar informeren, weet er verder ook niet veel van.
groetjes Nina
Nina
Onderwerp: Re: weidemaatje voor jonge hengst. wo 24 maa 2010 - 9:49
Nog even terugkomen op dit onderwerp...
Ik denk dat ik toch graag een grote maat shetlander als maatje voor Dahab zou willen. Misschien zelfs in de nabije toekomst iets maken zodat ze ook in de winter buiten kunnen blijven. Met een soort track zodat ze voldoende beweging hebben en voldoende ruimte om elkaar niet op de lip te zitten. Natuurlijk is het wel fijn als ze het een beetje goed kunnen vinden, je doet het tenslotte om het feit dat hij dan een maatje heeft. Heeft iemand tips over waar te zoeken naar zo'n shet. of tips waarop te letten bij een goed maatje. Ik dacht zelf aan een grote maat shetlander ruin die beetje pittig is en wat ouder zodat hij het wijze heertje uit kan hangen en mijn Dahab nog wat kan leren... Iemand aanvullingen? Het zou leuk zijn als zodra ze het weiland op gaan dan samen kan laten wennen...
Bokken
Bijten
En daarna weer lekker samen dromen
Alvast bedankt weer voor jullie meedenken
(Edit Marja: wat overbodige [ img ] en [/ img] tags verwijderd; je plaatst ze kennelijk dubbel Nina )
Irene
Onderwerp: Re: weidemaatje voor jonge hengst. do 25 maa 2010 - 5:49
Dahab kan leuk spelen, herken er wel wat in . Ik heb verder geen verstand van Shetlanders, dus daar kan ik je niets over vertellen .
Maar ik wil nog wel zeggen dat het karakter niets hoeft te zeggen over of het wel goed zal gaan. Je schrijft dat Ashjid zich makkelijk op zijn kop laat zitten en je daarom denkt dat het niet meer samen zal gaan. En dat je liever een ruin hebt die dan pittig is en Dahab wat kan leren. Mijn ervaring is dat een hengst die op een gegeven moment gaat jagen dat bij elk type paard kan doen. Bij ons deed Iwan het niet alleen bij de paarden die onderdanig waren, ook bij bijv. de dominante Arabier. Dus ik vraag me nog steeds af of het goed zal gaan. En dat zeg ik alleen omdat er dus merrie's in de buurt zijn.
Maar goed, je wilt het heel graag, dus wellicht kan je het proberen. Ik zal ze in ieder geval dan nooit zonder toezicht laten staan.
Succes met het vinden van een leuke Shet!
-
Nina
Onderwerp: Re: weidemaatje voor jonge hengst. do 25 maa 2010 - 10:08
Ha Irene,
Ik snap je overpeinzing... Dahab is niet echt het type wat gaat jagen, voor zover ik heb gezien maar houd wel van een goed robbertje spelen! Ashjid is een schat van een paard maar op een of andere manier moet iedereen hem hebben. Zelfs in de merriegroep ging het niet. We hebben voor hem nu eindelijk een oplossing, hij staat met een merrie die hem totaal de baas is maar als hij netjes voor haar opzij stapt laat ze hem gelukkig met rust. De ruin van een andere pensionklant hier zou waarschijnlijk wel bij Dahab kunnen maar ik wil het risico niet nemen om problemen met klanten te krijgen.. Gelukkig lopen ze aan huis dus toezicht is er volop.
Iemand nog tips over het introduveren van een neiuw maatje? Wij zetten ze meestal eerst naast elkaar in de wei met een draadje ertussen en als dat lijkt goed te gaan bij elkaar... Met genoeg ruimte zodat ze elkaar uit de weg kunnen. Maar misschien heeft iemand nog een tip om het soepel te laten verlopen.
Irene
Onderwerp: Re: weidemaatje voor jonge hengst. vr 26 maa 2010 - 1:03
Iwan was vroeger ook niet het type om te gaan 'jagen' (jagen even tussen haakjes, omdat dat eigenlijk maar een onderdeel is van het gedrag). Hij heeft het de eerste jaren ook nooit gedaan (wij hebben hem dan vanaf 3-jarige leeftijd). Dus dat kan ook veranderen bij Dahab. Het kan ook altijd goed blijven gaan, dat weet je toch nooit zeker. Ik zou in ieder geval nooit meer het risico willen lopen. Als je het doet, lijkt mij het ook verstandig om dat niet met pensionpaarden te doen .
Qua introduceren, zo doen wij dat ook altijd. Eerst een draadje er tussen, wij doen dat wel minimaal een week. Vaak kan je al een beetje inschatten hoe ze het doen door hoe ze aan het draadje met elkaar omgaan. En dan bij elkaar en inderdaad voldoende ruimte en de eerste dagen niet zonder toezicht.
Heb je al een Shetje op het oog ?
-
Nina
Onderwerp: Re: weidemaatje voor jonge hengst. vr 26 maa 2010 - 10:05
Tja het blijft altijd een gok, maar om hem nou alleen te zetten vind ik ook sneu... Vind het een poging waard.
Maar nee nog geen shetje op het oog... denk dat dat niet echt een probleem gaat worden. Vraag is wel wat ga ik doen als het niet klikt... Je raakt toch snel aan het dier gehecht... misschien met eigenaar een maand proef afspreken ofzo..
Onderwerp: Re: weidemaatje voor jonge hengst. vr 26 maa 2010 - 10:26
Nina schreef:
Maar nee nog geen shetje op het oog... denk dat dat niet echt een probleem gaat worden. Vraag is wel wat ga ik doen als het niet klikt... Je raakt toch snel aan het dier gehecht... misschien met eigenaar een maand proef afspreken ofzo..
Misschien kan je advertentie op marktplaats zetten, misschien is er wel iemand op zoek naar een plek met een shetje. En die dit wel wil proberen. En inderdaad een maand op proef is ook mogelijk.
Om te wennen deed ik ook altijd met een schrikdraadje ertusen zodat ze contact konden maken. Ik heb bij 2 verschillende pony's gehad dat ze zelf besloten wanneer ze erbij konden. Dan kwam ik en dan lag mijn tussendraadje plat. Atent kroop er onderdoor, die wilde liever bij die andere 2 zijn en dat klikte ook meteen.
Irene
Onderwerp: Re: weidemaatje voor jonge hengst. za 27 maa 2010 - 0:39
Nina schreef:
Tja het blijft altijd een gok, maar om hem nou alleen te zetten vind ik ook sneu... Vind het een poging waard.
Daar heb je zeker gelijk in, alleen vind ik zelf ook geen optie meer, zeker nu ik dit ervaren heb. Het was niet mijn bedoeling hoor om je helemaal af te schrikken voor het idee, je bent er ook goed over aan het nadenken. Voor hetzelfde geld gaat het heel erg goed en heeft Dahab er een heel leuk maatje aan!
Dat is waar, waarschijnlijk genoeg aanbod van Shetjes . Het is inderdaad wel lastig als blijkt dat het niet klikt, niet iedereen staat ook open voor een proefperiode. Wat Yvonne zegt, je kan zelf een advertentie zetten en kijken wat daarop reageert. En voor jezelf al bedenken wat voor karakter het beste bij Dahab zou passen. Dat blijft altijd moeilijk, de praktijk moet het maar uitwijzen, maar het kan helpen.