Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
LoLa

LoLa


Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 14-03-10
Leeftijd : 44
Woonplaats : zuid holland

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptyma 15 maa 2010 - 9:30

even een boekentip delen: lijst
Ik ben momenteel bezig met de boeken van Linda Kohanov, over de gevoeligheid van paarden mbt tot emoties van mensen ( en andere paarden)
Het zgn spiegel effect..
Deze boeken zijn écht erg interessant!! hetzij soms wat lastig geschreven ( lange opsomming van instituten,brainfuncties etc)
Maar zeer zeker de moeite waard voor diegenen die op een andere manier naar de omgang met hun paarden willen kijken, gevoelig zijn voor emoties en buien van anderen, en openstaan voor persoonlijke ontwikkeling en groei etc..
Iemand toevallig ook al gelezen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenruststables.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptyma 15 maa 2010 - 10:38

LoLa schreef:
Iemand toevallig ook al gelezen?
Nou en of glimlach! Ik heb een paar jaar geleden de Tao al gelezen, in het Engels omdat-ie toen nog niet vertaald was (maar ik lees sowieso graag boeken in de originele taal - zolang dat Engels of Duits is tenminste knipoog). Dat boek heeft mijn denken over paarden echt helemaal op z'n kop gezet, ik was er letterlijk van ondersteboven. 't Was niet echt eenvoudig om het te lezen in het Engels, omdat Linda nogal poëtische taal gebruikt soms, maar ik vond het prachtig en heel diepgaand!
Daarna heb ik ook 'Ruiter tussen twee werelden' gekocht (wel in het Nederlands). Vond ik ook goed, maar toch niet zo bijzonder als Tao.
Ik geloof echt heilig in de spiegelende talenten en fijn afgestemde emoties van paarden!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptyma 15 maa 2010 - 21:40

Ik heb alleen Ruiter tussen twee werelden gelezen. Op zich vond ik het niet heel fijn lezen, beetje te 'Amerikaans', maar de info die het geeft was voor mij heel verhelderend. Voor mij was het een grote ommekeer in hoe ik me'n paarden omga. Of misschien eigenlijk wel meer een bevestiging en verheldering van wat er al lang in mij zat te prutten. Dus ondanks het moeilijke lezen toch een geweldig boek.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
LoLa

LoLa


Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 14-03-10
Leeftijd : 44
Woonplaats : zuid holland

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptyma 15 maa 2010 - 22:48

Jeetje in het engels...harry potter in het engels ok, maar die van linda!? hilarisch respect!
Maar in de originele taal zijn bepaalde nuances soms net wat beter he

Ik ben absoluut niet van het "heilig"verklaren van schrijvers, trainers, bepaalde methodes etc, !..( van alles wat meepikken, en zelf blijven denken en aanvoelen vind ik altijd)
maar moet echt zeggen dat dit boek(en) mij een hele nieuwe bron van inspiratie geven in hoe ik met paarden omga, en hier al hele fijne reacties van mijn paard door heb gekregen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenruststables.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptydo 18 maa 2010 - 3:01

Ik ben ongeveer op de helft van 'Ruiter tussen twee werelden', ik vind het wel fijn lezen. Voor mij niet echt iets nieuws, maar het blijft wel heel mooi. Ik wilde eerst ook erg graag therapie geven met mijn paarden, maar door omstandigheden kon ik dat niet doorzetten.

Er staat nu ook een artikel in Bit, dat gaat dan over coachen met paarden. Erg jammer hoe er over geschreven is en het spiegelen van paarden totaal niet begrepen wordt boos

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptydo 18 maa 2010 - 4:51

Irene schreef:
Er staat nu ook een artikel in Bit, dat gaat dan over coachen met paarden. Erg jammer hoe er over geschreven is en het spiegelen van paarden totaal niet begrepen wordt boos
Ik vind het ook een heel slecht artikel, een beetje 'sensatie-journalistiek', kijken of je ergens iets kunt vinden wat je af kunt kraken. Ik kan me de geirriteerde reactie achteraf van die coach ook helemaal voorstellen, hij werd tenslotte gewoon belazerd. Echt een gemiste kans kritisch...
Ik vind sowieso de meeste artikelen in Bit erg oppervlakkig. Ik heb hem gekocht omdat het PP-artikel erin stond, maar over het geheel genomen word ik van Bit weinig wijzer.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptyvr 19 maa 2010 - 0:08

Daar heb je wel gelijk in, het is allemaal behoorlijk oppervlakkig.
Voor die coach was het idd helemaal vervelend. Als iemand met zo'n intentie meedoet, dan kloppen gewoon de signalen niet meer.

Maar ik vond vooral de reactie van die onderzoeker erg, iemand die zich notabene richt op de psychologische relatie tussen mensen en dieren boos

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptyvr 19 maa 2010 - 4:17

Irene schreef:
Maar ik vond vooral de reactie van die onderzoeker erg, iemand die zich notabene richt op de psychologische relatie tussen mensen en dieren boos
Ja, klopt. Misschien is ze bang om 'zweverig' over te komen als ze waarde zou hechten aan het spiegelen van paarden?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
LoLa

LoLa


Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 14-03-10
Leeftijd : 44
Woonplaats : zuid holland

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptyvr 19 maa 2010 - 11:23

Ben nu toch ook wel beneiuwd naar dat artikel...was het de laatste bit?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenruststables.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptyvr 19 maa 2010 - 22:14

Ja, het staat in de Bit die vorige week uitgekomen is. Je wordt niet blij van dat artikel hoor. agressie
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptyza 20 maa 2010 - 0:46

Marja schreef:
Ja, klopt. Misschien is ze bang om 'zweverig' over te komen als ze waarde zou hechten aan het spiegelen van paarden?

Ik weet het niet, volgens mij slaat ze gewoon echt de plank mis. Wellicht heeft de Bit haar woorden niet goed weergegeven, dat gebeurt vaak, dus misschien komt het anders over dan ze bedoeld heeft.

Voor de geinteresseerden heb ik even een deel overgenomen (helemaal wordt mij te veel knipoog ):

Uit de onderzoeken die er naar omgang met dieren zijn gedaan, blijkt dat vrijwel iedereen kalmer wordt van het aaien van vriendelijk uitziende dieren. Het effect is het grootst bij mensen die een zogenaamd autisme-spectrumstoornis hebben. "Voor de rest zijn de effecten vrij klein", zegt dr. Nienke Endenburg. Zij is onderzoeker bij de faculteit Diergeneeskunde en richt zich vooral op de psychologische relatie tussen mensen en dieren. Ze is vrij kritisch over de inzet van paarden bij menselijke hulpvraagstukken. "Je zou net zo goed een hond of een geit kunnen nemen", zegt ze. "Paarden spreken meer aan. Net als dolfijnen; iedereen wil ermee zwemmen. Een paard is als het ware de dolfijn op het land. Het is een aansprekend dier".
Dat paarden de spiegel van de ziel zouden zijn, noemt ze onzin. "Daar is geen enkel bewijs voor. Tijdens een coachsessie moet je je richten op een ander wezen en proberen dat te begrijpen. Als een paard niet doet wat je wilt, dan wil dat helemaal niet zeggen dat je geen sterke wil hebt of dat je geen leiderskwaliteiten hebt. Het kan ook zijn dat het paard het niet leuk vindt om met mensen om te gaan. Of dat het een rotdag heeft. De uitleg van veel coaches is nogal antropomorf. Dat wil zeggen dat ze paardengedrag vertalen naar mensengedrag. Maar een paard is een paard en vertoont als zodanig paardengedrag."


Ongelooflijk, nu ik het helemaal overschrijf, word ik er nog steeds niet blij van... Juist paardengedrag wordt niet begrepen...

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptyza 20 maa 2010 - 19:52

Irene schreef:
Het kan ook zijn dat het paard het niet leuk vindt om met mensen om te gaan. Of dat het een rotdag heeft. ."-

En ZIJ zegt iets over mensen die antropomorfe interpretaties geven aan paardengedrag??? denken denken denken
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptyzo 21 maa 2010 - 9:38

Wieteke schreef:
Irene schreef:
Het kan ook zijn dat het paard het niet leuk vindt om met mensen om te gaan. Of dat het een rotdag heeft. ."-
En ZIJ zegt iets over mensen die antropomorfe interpretaties geven aan paardengedrag??? denken denken denken
Inderdaad Wieteke, dat is wel heeeel apart verontwaardiging!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptydi 23 maa 2010 - 2:28

Idd Wieteke, ik vond dat ook 2 opmerkelijke uitspraken grijns . Maar misschien kan zij het wel bewijzen wanneer te zien is dat een paard een rotdag heeft.... hilarisch
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptydi 23 maa 2010 - 2:40

Citaat :
Maar misschien kan zij het wel bewijzen wanneer te zien is dat een paard een rotdag heeft....

Iedereen weet toch dat je dat kunt zien aan het feit dat paarden dan hun oren en mondhoeken laten hangen en naarstig op zoek gaan naar vet en zoet voedsel? Ook kruipen ze dan nog wat dieper weg in hun deken en willen ze hun (schuil)stal niet meer uit. absurd

Ben nog op zoek gegaan naar het wetenschappelijke artikel waarin dit voor het eerst wereldkundig werd gemaakt, maar kon de bron zo snel niet vinden :<
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptydi 23 maa 2010 - 2:54

Oh wat jammer, want daar worden we nu natuurlijk wel nieuwsgierig naar. Daar moet je maar wel even een link naar plaatsten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptywo 24 maa 2010 - 1:11

Wieteke schreef:
Ben nog op zoek gegaan naar het wetenschappelijke artikel waarin dit voor het eerst wereldkundig werd gemaakt, maar kon de bron zo snel niet vinden :<

Meen je dit nu of is het een grapje kritisch ?
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptywo 24 maa 2010 - 1:20

Irene schreef:
Meen je dit nu of is het een grapje kritisch ?

:< :< :<

Sorry, blijkbaar was het minder 'obvious' dan ik dacht knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Emptywo 24 maa 2010 - 1:33

Wat mij betreft laten we dit lekker voor haar rekening en richten we onze aandacht weer op al onze leuke, creatieve ideeën hier grijns!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov   Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Tao of equus / ruiter tussen twee werelden- Linda Kohanov
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Eerste kennismaking tussen Dahab, Billy en het konijn Sniffie
» Twee hooivoorzieningen: een slow en een 'gewoon'
» Mengen van twee kuddes
» twee halve IBC vaten t.b.v. slowfeeders / waterbak
» Goed tehuis gezocht voor twee pony's

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Media-
Ga naar: